Hoofdmenu

Darija een Tamazight ?

Gestart door Botermes, 26/05/2007 om 17:38:38

Hadou

scroll terug pagina 3.

Link: http://www.aineldelb.com/activities/Dictionary//index.php?a=list&d=1&p=5&strict=1

Dit onderwerp is ook allang hier op het forum behandeld:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10919.0


Botermes

De reden dat Darija kan verschillen van klassiek arabisch is meer te danken aan verschillende arabische dialecten. De veroveraars spraken niet hetzelfde arabisch als uit het boek. De link Darija-Punisch is niet waarschijnlijk en meer gebasseerd op romantische gedachten.

Hadou

Dus je gaat er van uit dat er voor de Islam men geen Dari-ja sprak in Marokko?

Izwan

Citaat van: XallasianX op 29/06/2007 om 20:40:15
Door wie ? Door imazighen zelf of door bepaalde anderen ? Dat kon je zelf toch al duidelijk maken abu-iyezwan als je een antwoord al hebt.  En vroeger is een vaag woord. Er zijn tal van voorbeelden waarop de benaming van een volk of taal gebaseerd is op misvattingen net zoals de dutch

Door de substammen van Amazigh stam Ktama. Dit heb ik eerder in andere topic gemeld, maar men doet alsof dat ze blind zijn.
Met vroeger bedoel ik in de oudheid.

Izwan

Citaat van: XallasianX op 30/06/2007 om 15:53:42
Grijp toch naar een fles Punica, niemand weet hoe die k u t taal klinkt. Heb al zo vaak gevraagd of die taal gedocumenteerd is en niemand die antwoord.
De enige taal die in NA Afrika is ontcijferd is, naar mijn weten, de Punische taal.
De Libische taal is nog niet ontcijferd en lijkt niet op wat we nu Tamazight talen noemen.


Izwan

Citaat van: XallasianX op 30/06/2007 om 21:22:54
De reden dat Darija kan verschillen van klassiek arabisch is meer te danken aan verschillende arabische dialecten. De veroveraars spraken niet hetzelfde arabisch als uit het boek. De link Darija-Punisch is niet waarschijnlijk en meer gebasseerd op romantische gedachten.
Hahaha, Welke Arabische veroveraars die verschillen dialecten spraken en Marokko hebben veroverd? Wanneer hebben ze dat gedaan?
Wat is de oorsprong van de huidige Tamazight talen?


Botermes

Citaat van: Izwan op 01/07/2007 om 12:09:33
De enige taal die in NA Afrika is ontcijferd is, naar mijn weten, de Punische taal.
En de Tamazight die tot op heden wordt gesproken is niet ontcijferd ? Dat beweer je toch ?

Botermes

#112
Citaat van: Izwan op 01/07/2007 om 12:11:00
Hahaha, Welke Arabische veroveraars die verschillen dialecten spraken en Marokko hebben veroverd? Wanneer hebben ze dat gedaan?
OK niet veroveraars maar vestigers dan. Denk je dat ze net als uit het boek spraken ?
CiteerWat is de oorsprong van de huidige Tamazight talen
Laat me niet langer in spanning afwachten.

Botermes

#113
ga je nog je voor jouw retorischlijkende vraag beantwoorden of nie ? we zijn inmiddels een paar maanden verder.