Hoofdmenu

Darija een Tamazight ?

Gestart door Botermes, 26/05/2007 om 17:38:38

Botermes

Ik zie de laatste tijd hier mensen beweren dat darija een Tamazight is. Waarop ze dat baseren is voor mij nog tot nu toe onduidelijk.
Ik heb al heel lang met darija te maken en heb het nog steeds niet goed onder de knie. 
Aan welke eisen moet Darija voldoen om een Tamazight te zijn ?

ZeroTolerance

Darija een tamazighttaal?!! dan zeg ik het chinees is dat ook! mensen ga niet iets beweren indien je niet weet hoe de steel in de pan zit. darija is het gevolg van een mix van tamazight en arabisch die door de eeuwen heen aan verandering onderhevig is geweest zoals dat met alle talen is gebeurd en nog steeds gebeurd. Voordat het arabisch er was, was het tamazight al onderhevig geweest aan het fenisisch, later aan het latijn van de romeinen etc. Echter bij het fenisisch en het latijn was de invloed iets minder omdat zij minder lang in noord afrika hebben gezeten (bedoel het hele gebied) maar nog meer omdat indertijd er geen media was zoals tv, radio etc. Als je kijkt is het verarabiseren van marokko vooral de laatste 100 jaar gebeurd. 
Mensen die Darija als een amazightaal beschouwen zijn niet goed bij hun hoofd. Dit is nl. een compleet andere taal omdat er niet alleen sprake is van wat leenwoorden, maar 80% of meer is geen tamazight. dan kun je niet meer van een amazightaal spreken.

Botermes

Tijd om het Darija onder het vergrootglas te zetten. En mensen kom alsjeblieft niet met een nietveelzeggend woord als "mix". Ik heb zo`n hekel aan dat woordje.

ZeroTolerance

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 18:22:39
Tijd om het Darija onder het vergrootglas te zetten. En mensen kom alsjeblieft niet met een nietveelzeggend woord als "mix". Ik heb zo`n hekel aan dat woordje.

Toch is het zo meksa. Een mix, een mengelmoes,  hoe je het ook mag noemen.

Botermes


Hadou

Dari-ja is geen variant van Tamazight.
Dari-ja is wel een taal die Imazighen overgenomen hebben en hun eigen hebben gemaakt.

Botermes

met jullie komen we ook geen stap verder altijd maar dezelfde drek die we al 10.000keer gehoord hebben.

Hadou

Ik kan je wijs maken dat Dari-ja door Feniciers gesproken werd. Eeuwen voor dat de Islam zijn intrede deed. En dat de Feniciers het in hun gestichte plaatsen van Noord-Afrika gesproken hebben en dat Tanger en andere kust steden door hun als eerst bewoond is, maar dat wil jij toch niet van mij aannemen.

Botermes

In Darija moeten ook varianten zitten want het is alleen oraal en die mensen hadden geen medium waardoor ze massaal dezelfde taal zouden spreken.

Hadou

Dat klopt.  het dari-ja kent ook eigen varianten.
Het dari-ja van Tanger-Tetwan is heel anders dan het Dari-ja van Sawira - Ifni en weer heel anders dan die van Fes - Meknes in details en in accenten.
In hoofdlijnen zijn ze het zelfde.

Botermes

Maar waarom moet ik van jou aannemen dat Feniciërs Darija spraken ? Dat verklaar je nader

Bades

Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 17:38:38
Ik zie de laatste tijd hier mensen beweren dat darija een Tamazight is. Waarop ze dat baseren is voor mij nog tot nu toe onduidelijk.
Ik heb al heel lang met darija te maken en heb het nog steeds niet goed onder de knie. 
Aan welke eisen moet Darija voldoen om een Tamazight te zijn ?



op zijn minste heeft darija een basis opgebouwt uit het Tamazight. zinsopbouw lijkt meer op Tamazight dan arabisch.


Botermes

tussen feniciers en arabieren zat bijna 1000jaar verschil. Dat is een volgend gegeven en wat ga je daarmee doen ?

Botermes

Citaat van: Azghar op 26/05/2007 om 20:54:17
Citaat van: Meksa op 26/05/2007 om 17:38:38
Ik zie de laatste tijd hier mensen beweren dat darija een Tamazight is. Waarop ze dat baseren is voor mij nog tot nu toe onduidelijk.
Ik heb al heel lang met darija te maken en heb het nog steeds niet goed onder de knie. 
Aan welke eisen moet Darija voldoen om een Tamazight te zijn ?



op zijn minste heeft darija een basis opgebouwt uit het Tamazight. zinsopbouw lijkt meer op Tamazight dan arabisch.


Een gedurfde uitspraak ahaha

Botermes

Let me put it this way: welke variant heeft een tamazight basis ? En wat versta je onder basis ?