Autonomie van Arif

Gestart door irifien.com, 17/05/2007 om 17:58:00

irifien.com

Azul,

Interview aked Chakib al Khayari x Autonomie n Arrif :

http://www.irifien.com/irifien/interview-chakib.html




thajmoent

De link doet het niet meer. Ik wilde het interview eigenlijk wel hoor, jammer!

E3ber_Tastite

De roep om autonomie is op dit moment groot in Arif, bij de recente demonstratie op 1 mei in Nador riep men voor de autonomie. Vooral de leden van de CMA en diverse Amazigh verenigingen demonstreerden voor de autonomie, waar ik persoonlijk ook voorstander van.

CMA is de laatste jaren erg sterk geworden en ze zijn vooral actief op de diverse universiteiten van Marokko, de laatste tijd zijn er meldingen van vechtpartijen tussen de CMA en de Marxisten/baathisten gesteund door de laffe rmegzan er is zelfs een dode gevallen bij de universiteit van Rachidia.

khamenei

salaam

Ik ben ook voor autonomie van Rif. Omdat de rif een regionale geschiedenis en ook een taal heeft (riffijns). Maar de andere vraag is welk soort autonomie?

ma3salaam

Ahfir

maar dan ook echt alle regio's van rif,niet alleen alhoceima en nador en de rest schenken aan de makhzen.

Tsaylal

Azul irifeien.
Chakib el khaiari d ilias el oumari ttarwa n rmexzen , nitni kuntra i autonomie n Arif isqadatend rmexzen mahend ad xarewden tiwriqin. mayenzi nitni gharsen lmeslaha mara yeqim rmexzen ihekemd zi arbat, mara din autonomie safi iqdayasen weghrum di Arif...
War daysen bu tamnet @awed war dasen teget ariklam aqa war sdihedjen walu d icekkamen waha...
Aqadi.

Izwan

Citaat van: E3ber_Tastite op 18/05/2007 om 00:14:49

CMA is de laatste jaren erg sterk geworden en ze zijn vooral actief op de diverse universiteiten van Marokko, de laatste tijd zijn er meldingen van vechtpartijen tussen de CMA en de Marxisten/baathisten gesteund door de laffe rmegzan er is zelfs een dode gevallen bij de universiteit van Rachidia.
Ik heb wat geruchten gehoord dat afgelopen weken veel onrust onder studenten in zuid Marokko. Er zijn demonstratie in Rachidia, Casa-blanca, Marrekkech en Rabat geweest. Weet jij hier toevallig iets van?



E3ber_Tastite

Citaat van: Izwan op 19/05/2007 om 12:20:41
Citaat van: E3ber_Tastite op 18/05/2007 om 00:14:49

CMA is de laatste jaren erg sterk geworden en ze zijn vooral actief op de diverse universiteiten van Marokko, de laatste tijd zijn er meldingen van vechtpartijen tussen de CMA en de Marxisten/baathisten gesteund door de laffe rmegzan er is zelfs een dode gevallen bij de universiteit van Rachidia.
Ik heb wat geruchten gehoord dat afgelopen weken veel onrust onder studenten in zuid Marokko. Er zijn demonstratie in Rachidia, Casa-blanca, Marrekkech en Rabat geweest. Weet jij hier toevallig iets van?


Zie deze site van de CMA Rachidia  http://www.yafelman.com/, in de universiteiten van Taza, Casa, Marrakech, Meknes, Agadir en Rachidia, waren er gevechten tussen de baathisten en de CMA, in Agadir gingen de gevechten tussen de Sahrawis en de CMA, omdat de CMA tegen polisario is dat een Arabische staat wil oprichten in het hartje van Tamazgha.

De Baathisten werden duidelijk gesteund door de Rmegzen.

Zie ook de website www.amazighworld.org

SAMADIE

indien we voor autonomie zijn geven we de rest van Marokko op.
wat jou gewapende beweging betreft, is wel beetje te ver gezocht.

Maroccaan

kleine kinderen in de zandbak topic

SAMADIE

Citaat van: ajenduz op 19/05/2007 om 16:06:16
kleine kinderen in de zandbak topic

verklaar u nader !

ameziane

Citaat van: MalikaMezane op 19/05/2007 om 15:55:51
Er is een gewapende beweging in Marokko die zich aan het organiseren is. Ik heb ze een email gestuurd en ik vroeg ze om geen dom dingen te doen.
Als ik het zo lees dan beschik jij over veel macht en hebt invloedrijke vrienden(Malika, Wafa Sultan etc. etc.)

Want een oorlog d.m.v. een e-mail laten stoppen is niet niks...

Hadou

Citaat van: ameziane op 19/05/2007 om 16:24:56
Citaat van: MalikaMezane op 19/05/2007 om 15:55:51
Er is een gewapende beweging in Marokko die zich aan het organiseren is. Ik heb ze een email gestuurd en ik vroeg ze om geen dom dingen te doen.
Als ik het zo lees dan beschik jij over veel macht en hebt invloedrijke vrienden(Malika, Wafa Sultan etc. etc.)

Want een oorlog d.m.v. een e-mail laten stoppen is niet niks...
;D Ik heb mij rot gelachen om jouw opmerking :D
Deze malika moeten wij nomineren voor de Nobelprijs voor de vrede :D
hij moet meer e-mails rond sturen dan is er gauw vrede in de wereld :D

Bades

Citaat van: E3ber_Tastite op 18/05/2007 om 00:14:49
De roep om autonomie is op dit moment groot in Arif, bij de recente demonstratie op 1 mei in Nador riep men voor de autonomie. Vooral de leden van de CMA en diverse Amazigh verenigingen demonstreerden voor de autonomie, waar ik persoonlijk ook voorstander van.

CMA is de laatste jaren erg sterk geworden en ze zijn vooral actief op de diverse universiteiten van Marokko, de laatste tijd zijn er meldingen van vechtpartijen tussen de CMA en de Marxisten/baathisten gesteund door de laffe rmegzan er is zelfs een dode gevallen bij de universiteit van Rachidia.

wie of wat zijn de baathisten?

Mauri

Citaat van: Azghar op 21/05/2007 om 10:55:46
wie of wat zijn de baathisten?

Arabische nationalisten. baathisten komt letterlijk van het woord: Baath. is de naam van de partij van voormalige dictator saddam: Baath partij, en is nog steeds de regerende partij in syrie. het is een shauvinistiche arabieren partij.