Hoofdmenu

wie is lounes maktoub?

Gestart door faical (Gast), 10/12/2000 om 10:35:51

faical (Gast)

hallo allemaal!
om te beginnen weil ik zeggen dat ik dit een leuke site vind, ga er dus mee door en ik heb een vraag. op jullie pagina over muziek staan nummers van lounes maktoub ik heb even geluistert maar volgens mij is dat geen berbers. wat is het dan wel en wat heeft hij met rif te maken?

Yuba

#1
Azul uma

Lunes Maâtoeb, was een van de beste bekende Amazigh-zangers over het hele thamazgha die fel op komt tegen de onderdrukking en verwaarlozing van Thamazight in haar totaliteit.

Helaas is hij om het leven gebracht, zoals vele intellectuelen, journalisten en artiesten of gewone burgers die een kritisch kijk hadden over de twee strijdende partijen,(extremisten & en Algerijnse autoriteiten) om de macht.

De militant Maâtoeb is ook een van de duizenden onschuldige mensen die om het leven zijn gebracht . Hij is vermoord vanwege zijn kritische protestsongs over het in het nauwdreven van Tamazight-taal & cultuur door de twee rivaliserende partijen die volstrekt tegen deze onschuldige eeuwenoude cultuur (thamazight) zijn.

Inderdaad thawmat iêezzen, de song die je gehoord hebt is geen Tartift, maar dat is Taqbaylit,een andere Thamazihgtvariant die in het noorden van Algerije gesproken wordt.

Tanemmirt.

Yuba

AYNED

#2
Ik hoop dat je de france kan spreken en lezen. Als het zo is dan wil ik graag dat je kijkt in een boek die REBEL heet. daar kan je Maatoub leeren kennen.daar kan je ook zijn photos en van zijn famillie vooral zijn moeder... een photo van hem is toen hij nog 6 of 7 was. Als je deze boek kan lezen dan kan je weeten wie heeft Maatoub gemakt en wie is hij en waarom is hij dood. Hij heeft die boek zelf geschrijven en hij heeft heel veel dingen verteld vooral toen hij bij F.I.S was. en hij heet trouwens geen Maktoub. (LUNES MAATOUB)

amazigh (Gast)

#3
Azul mara khakoum

Inderdaad, Lounes Matoub was het belangrijkste symbool in de strijd voor de erkenning van Het Tamazight en de Amazigh cultuur in Algerije. De Amazigh wereld is daarom geschrokken toen deze 2 jaar geleden hoorde dat Lounes vermoord was.

farid (Gast)

#4
het valt me op dat mensen vaak beginnen met azul? Wat betekent dat woordje azul?

admin

#5
Azul Farid,

Waar je ahlaan in het Arabisch en hallo in het Nederlands zegt, zeg je azul in het Tamazight. Azul betekent dus hallo.

hemiet

#6
azul
Ik ben misscjien te negatief, maar wie heeft  Lounes matoub vermoord, dat zijn toch die mensen van de Gia, dus die gasten zijn wel degelijk tegen de imazighen, of zie ik het verkeerd.

Mounir B

#7
Azul Fellawen(op z'n Taqbailit),

Hij is vermoord door de GIA zoals dat bij cheb Hasni is gebeurd.

Lounes heeft zulke professionele muziek dat ik er uren naar kan luisteren zonder dat ik na afloop weet wat ie zegt. Het is la goed zonder dat ik weet wat ie man zegt. Ik  versta hoogstens 25% van een tekst. Het Tamazight is echt mooi. Ik weet veel woorden maar wat ie betekenen?

Over op Lounes. Ooit heeft ie gezegd"ik kan na 30 jaar alleen mijn naam in het arabisch schrijven".
Vandaar zijn bijnaam de Rebel. Ook heeft hij anti islamitische zinnen zoals "ik ben geen arabier en geen moslim".

Ik vind dat hij wel heel erg ver gaat maar je weet nooit wat de man meegemaakt heeft.(voordat ie vermoord werd is ie ook nog een keer gewaarschuwd tijdens een kidnapping).

Maar ik vind wel dat je door de onderdrukking daar dit soortv reacties kan krijgen. Mensen grijpen helemaal terug naar hun etnciteit. Terwijl vroeger geloof boven deze etniciteit stond. Zijn muziek blijft super echt waar . Moet je wgewoon een keer luisteren. Ik heb inmiddels 5 cd's van Lounes.

Hassan (Gast)

#8

Er is een concert geweest ter ere van Lounes Matoub.

Daar zijn kleine filmpjes van, in realplayer formaat, kun je hier bekijken:

http://www.kabyle.com/videos/lounes01.rm

http://www.kabyle.com/videos/lounes02.rm

http://www.kabyle.com/videos/lounes03.rm

Er waren zelfs arabische zangers (Baaziz) en fransen zangers die hem eerden en steunden in dat hij tot aan zijn dood opkwam voor de rechten van Imazighen.