Hoofdmenu

gnawa

Gestart door Dehya, 06/08/2002 om 12:18:44

Dehya


Kan iemand mij meer vertellen over gnawamuziek?

Yuba

#1
Azul,

Gnawamuziek is ook een van de mooie swingende ritmische Marokkaans variant muziek die haar roots terug te vinden is in zwarte Afrika. Het is een Mystieke Muziek met dans en ritme die met de slavernij naar Marokko is gebracht. Het werd voornamelijk bespeelt door IGNAWIYEN zelf en vooral tijdens hun ceremoniële gebeurtenissen die van Afrikaanse origine zijn.

GNAWA, afgeleid van AGNAW, de gene wat Imazihgen aan deze Nieuwkomers (Marokkanen) hadden genoemd, betekent iemand die stom is, dus niet kan spreken, want ze spraken toen alleen hun eigen taal en die was niet verstaanbaar bij de rest van Imazighen.

Het is een hele mooie swingende ritmische muziek, die gebaseerd is op een Afrikaans toonlader, en zou zie je bijna alle Marokkaans bands toch deze stijl mixen met de inheemse Marokkaanse muziek ritmes. Zelf in Arif wordt er nu dit ritme geïntegreerd in onze muziek, denk bijv aan IZRI in zijn nummer genaamd: Ghari thamourth inoe rallas an timoura, daar treft men dit ritme sterk aanwezig.

Thanemmerth.

ithri

#2
azul Yuba,

Je hebt de woorden uit mijn mond gehaald, dus ik heb er helemaal niks bij te voegen, het is alleen jammer dat gnawa muziek naar oorsprong is verloren, nu zie het men als een soort Marokkaans Arabisch muziek, terwijl deze muziek een eigen traditie en oorsprong heeft.

Thennimerth Ithri,

Nomad

#3
Het woord Gnawa is afgeleid van het Tamazight woord Aguinaw (dove man). De roots van de gnawa liggen in Mali, Niger en omgeving. Zij zijn gehaald door Amazigh dynastyen naar Marokko als Slaven en soldaten. Daarna hebben ze een collectieve identiteit aangenomen die ze middels deze spirituele muziek uiten.
In veel Gnawa liedejs Komen Plaats namen zoals Bambara, Fulani, Hausa, enz.. voor, deze plaatsen liggen in de bovengenoemde regio.
De muziek zelf is opgebouwd uit elementen uit de bovengenoemde regio beinvloed door Amazigh en Arabische ritmes.
Deze music is heel herkenbaar voor Europeanen en Amerikanen, omdat de populierste muziek stijlen In (zuid en noord Amerika) ook opgebouwd zijn uit elementen uit centraal afrika.

zomer_alhoceima

#4
Hallo

Gnawa en Marakeshia zijn de laatste tijd echt in bij ons in België op trouwfeesten, het zorgt voor een goede ambiance.

Het is echt iets speciaals, veel beter dan een orkestje vind ik.

Ik heb een paar telefoonnummers van gnawa en Marakeshia groepen, wie weet als er geïnteresseerden zijn

Groetjes zomer alhoceima

Dehya

#5
Nomad, Ithri en Yuba,

3afakum.

zomer_alhoceima,

Vorige week was ik op een trouwfeest waar de gnawagroep Oulad Albamabara opgetreden heeft. Het was gewoon super. Ken je die?

Er is toch veel verschil tussen die gnawagroepen. Heb er andere gezien die niets anders dan lawaai maakten.

zomer_alhoceima

#6
hallo meisje

Was die trouw in België, want ik ben ook de zaterdag naar een trouw geweest, met een groep gnawa Marakkechia, maar ik weet echt niet hoe ze heten.

Ik persoonlijk vind Marakkechia veel beter dan Gnawa.  Marakkechia toetert veel met zo'n hoorn, terwijl gnawa meer klapt met die klepjes en Marakkechia zingt ook nog liedjes
Terwijl gnawa ohhhhhhhhhhhhhhhh, hooooooooooooooooo zingt.

Ik ken spijtig genoeg die groep niet.
De meeste gnawa/marakkechia groepen komen uit Brussel.

groetjes...

Dehya

#7

Ja, inderdaad het was "Marakchia". En het was in België. Maar het was vrijdag, niet zaterdag. Was die bruiloft in Brussel?

Dat bedoel ik met veel verschil. Die met al dat geklap hoor ik absoluut niet graag, maar die met de "horens" wel.

zomer_alhoceima

#8
De trouw was in antwerpen de zaterdag.

Ja, Marakkeshia hoor ik ook heel graag.  Er bestaat een hele goede muziekcassette van.  Ik ken de naam niet van buiten , maar ik zal je ze zeker geven, als je dat wil.

Mijn zus heeft ze ook gedaan toen ze een maand 1/2 geleden trouwde, iedereen in de zaal werd gek.  Heel leuk.

groetjes

Dehya

#9

Het gaat in ieder geval niet over dezelfde trouw.

De trouw waar ik geweest was, was van een "bruid". Toen de bruidegom dan naar de zaal van de bruid kwam met zijn familie had hij die gnawagroep meegebracht. Was echt mooi om te zien, hoe ze zo binnenkwamen. Net zoals in Marokko.

Als je zo vriendelijk wilt zijn om mij de naam van dat bandje te bezorgen. 3afak.

ayned_m

#10
Petje af yuba..... Rhaj amar.

Yuba

#11

Arhaj aemar,  athxabect U_mazruy idha_negh_adjjin Rejdud!

AQadi dh_ameQran zi_ssa, ar Thigzirin Th_ignariyin!

zuster

#12
Haloa

Ze zijn super je kan gewoon niet stil zitten als ze beginnen ze kunnen mensen volgens mij helemaal gek maken

Beslama

ithri

#13
azul,

Met alle respect voor gnawe, zal mijn voorkeur toch naar onze traditionle muziek gaan, en natuurlijk dat zijn Imadyazen,als ik ze hoor dan kan ik me eigen niet inhouden.Wanneer ik ze hoor doet mij denken aan Tamja ritme over de bergen van arif.

Tannemirt Ithri,