Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Izwan

Citaat van: kadikaddour op 22/04/2007 om 23:21:19
Ik ben helemaal eens met oumathna "Lezer ".
Imazighen hebben niets te maken met jeruzalem .
er zijn antropologische en archeologische onderzoeken die bewijzen
dat imazighen tot Tamazgha  ( noord africa )behoren : van Siwa   (egypt )  tot canarische eilanden punt uit .

Ik ben benieuwd naar die antropologische en archeologische onderzoeken die Tamazgha hebben gedefinieerd. Kun jij hier meer over vertelen plus bewijzen als het mogelijk?
Wat heeft dit met de vraag of Imazighen kanaanieten zijn?

Izwan : "de joden hebben de erfgoed van imazighen in jeruzalem
vernietigd "  dat is onzin en belachelijk ,

Waarom is het onzin en belachelijk?

... vergeet je niet dat arabieren
en joden zijn familie van elkaar  (abraham ........ ) ze vechten voor een stukje grond  wie heeft recht  dat weet ik  het niet !!
als amazigh wil ik afstandelijk en neutral  zijn voor dit moeilijke conflict .
palestine is geen nationale kwestie voor imazighen dat is pure een
arabische zaak .

azul  marra thawmat .
Wat heeft dit met Imazighen geschiedenis in Jeruzalem te maken?

Izwan

Citaat van: betonmo op 23/04/2007 om 09:16:20
Imazighen zijn geen Kanaanieten  !!!

Waarom kunnen Imazighen geen Kanaanieten zijn? Er zijn gerespecteerde Historicus die dat wel beweren. Kan jij dit met tegenargumenten bestrijden i.p.v. van ontkenning?
Wat betreft het bouwen van Al Aqsa was toen Abraham naar Kanaan land kwam al gebouwd. Hij is daar door koning en priester van Kanaanieten gezegend, aldus bijbel geschiedenis.                                                   
Citeer

Imazighen zijn geen Kanaanieten  !!!

Kanaan is de Mazigh benaming voor het volk wat genoeg heeft,in overvloed dit hebben ze van god/allah gekregen.
kanaan betekent ook genoeg,voldaan en tevreden in het thmezight.
Aannemelijk is dat deze benaming door Imazghen/Imazighen gegeven is.
Dus weten niet eens wie het er als eerste was ,wellicht de Imazighen het eerst......
Imazghen/Imazighen betekent de bewoners...dus om de aarde te bewonen en erin te leven.
Thadath....huis      om in te leven en te bewonen.!

sorry ik heb geen bronnen voor je ,maar de taal zegt genoeg.   !!!!!!!!!!!!

http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?s=&postid=3244079
Ik zie in je verhaal geen reden om te denken dat Imazighen geen Kanaanieten kunnen zijn. Het is me ook niet duidelijk waarom je denkt dat Kanaan een Amazigh naam is.
Jij wil niet weten dat Kanaan eerst was dan Mazigh want er zijn genoeg historicus die beweren dat Mazigh de zoon van Kanaan was.

Izwan

Citaat van: Hadou op 22/04/2007 om 14:19:55
Izwan:
Om je een handje te helpen heb ik zitten surfen op het net. Ik kwam de volgende theorie tegen:
1- Jebus was the third son of Canaan. From him came the Jebusites. Jebus built Jerusalem, and the Jebusites were the inhabitants of that noted city. Judges 19:10 says of a traveler, that he |
“came over against Jebus, which is Jerusalem.”|
Joshua 15:63 says
(Bijbel citaten.) link :  http://berith.pbwiki.com/EB8

vertaling in het kort: Jebus was de 3de zoon van Kanäaan, de zoon van Ham, de zoon van Noah.
Jerusalem is gesticht door Jebusiten ( arab = اليبوسيون ). De stad / dorp heette eerst Jebus.

Link wikipedia arabisch: اليبوسيون

Misschien dat het je helpt om een spoor te vinden. (door die namen op te zoeken op het net of in boeken). succes.

Dank je Hadou,
Het is grappig om te zien dat zowel arabieren als joden alles doen om hun historische verleden in Palestina te vergroten. Jeruzalem is volgens sommigen 18 keer verwoest en hergebouwd. Ik heb het verhaal over Abraham gemeld om te laten zien dat er in Jeruzalem een tempel, koning en priester van Kanaanieten was toen Abraham naar Kanaan land kwam. Abraham is o.a. de voorvader van Joden en Arabieren. Ik schat in dat Mazigh voor Abraham leefde.

P.S. wist jij dat Palestijnen geen arabieren zijn. Hen voorvader was ook een Hamiet, aldus ibno khaldun.

Izwan

betonmo

Citaat van: Izwan op 23/04/2007 om 14:53:07
Citaat van: betonmo op 23/04/2007 om 12:31:16
Ik wel.
Wat bedoel jij hiermee?

das een reaktie op rifrebel de vorige postter ,die snapzzz... vroeg,ik zei ,...ik wel ...
met mijn geboortedorp als achtergrond.!

betonmo

Ik zie in je verhaal geen reden om te denken dat Imazighen geen Kanaanieten kunnen zijn. Het is me ook niet duidelijk waarom je denkt dat Kanaan een Amazigh naam is.
Jij wil niet weten dat Kanaan eerst was dan Mazigh want er zijn genoeg historicus die beweren dat Mazigh de zoon van Kanaan was.

mazigh is een persoon imazighen zijn kids.
kanaan /kananieten stammen af van kaan de broer van abel.
toen kaan en abel leefde waren er allang een groot groep imazighen.

Hadou

Citaat van: Izwan op 23/04/2007 om 14:51:49
P.S. wist jij dat Palestijnen geen arabieren zijn. Hen voorvader was ook een Hamiet, aldus ibno khaldun.
Salaam Izwan,
Jeruzalem heeft veel te verduren gehad sinds zijn oprichting. Wie een beetje kennis heeft van de (islamitische) geloofschriften, zou moeten weten dat er veel profeten het over hadden. Er zijn veel volkeren die het belegerd hadden. Naar toe verhuisd zijn en van daar uit weggejaagd zijn.
Oude volkeren van MO hadden veel oorlogen met elkaar. Romeinen die eeuwen daar de dienst hadden gemaakt. Perzen, Grieken ( Alexander de Grote), Mongolen, Otomanen, Fransen, britten enz...

Filistijnen woonden altijd aan de kust van wat nu Ghaza heet tot Haifa. Een smalle strook aan de zee. Filistijnen zijn een oud volk. Later zijn deze gearabiseerd. En geislamiseerd ( de meesten). Dat geldt ook voor Libanezen, syriers, Irak en Jordanie.
Filistijnen ( palestijen) worden ook in de bijbel genoemd. Er is ook een gezegde of uitspraak in NLs die luidt : '' Loop naar de Filistijnen'' . Wat het betekent :'' Loop naar de Hel''.
-- Izwan: Je kan beter niet op sommige leden reageren. Die star en kortzichtig zijn. Of die altijd de geschiedenis met het zand willen bedekken. Laat ze maar.
Ik zal je wel helpen , als ik nuttige informatie heb over '' Imazighen en Jeruzalem".

Hadou

Voor Izwan:
Volgens de bijbel:
De zonen van Noah: Sam, Ham, Yafet.

De zonen van Ham: Cush, Mizraim, Phut, Canäan.

1-Cush of Kush is de vader van : Seba, Havilah, Sabtah, Raamaha, and Sabteca. Hij is de vader van Nimrod*. De volgende nazaten van de zonen van Cush zijn verspreid in de gebieden wat nu Irak en tot Rode zee gebieden. Eritrea, Yemen en Arabie. Maar later vestigden ze in meerderheid in Nubia ( noord Soudan).

2-Mizraim's zonen waren Ludim, Anamim, Lehabim, Naphtuhim, Pathrusim, Casluhim (vader van de Palestijnen), en Caphtorim. Zij woonden het gebied wat nu Egypte heet en Noord Soudan, Sinaí,  Ghaza  tot Haifa. De naam Misr ( Egypte) komt dus van Mizraim.

3-Phut ( of Put of Phoud) nazaten hebben zich in Libya gevestigd. Ze werkten samen met de nazaten van Mizraim en het waren buren . Deze zijn zich ook verder verspreid tot de hoorn van Afrika . meer hierover is er weinig bekend.

4-Canäan : Betekent het ''laagland''. Can = laag. (Aram = hoog). Het laagland van Canäan is wat we nu als Libanon en Palestina kennen. Ook hebben de nazaten van Canäan ( 4de zoon van Ham) zich verspreid en gemengd over het midden- oosten gebieden. En Noord Afrika.

Tot zover.

betonmo

dus je beweerd toen Noah leefde er geen Imazighen waren!!!

das de grootste onzin en lariekoek die ik ooit gelezen heb hadou.!

Hadou

Citaat van: betonmo op 23/04/2007 om 19:48:07
dus je beweerd toen Noah leefde er geen Imazighen waren!!!
Nee. Dat beweer ik niet. Ik heb niets over Imazighen geschreven in deze Topic ( onderwerp). Mijn bijdrage is naar broeder Izwan gericht. niet aan jouw of iemand anders. En hou a.u.b op met het vervuilen van de Topic.
Haal die foto's van je weg. Een betonmolen heeft niets met het onderwerp te maken.

betonmo

je schrijft duidelijk dat nazaten van ham ofdergelijke in noord afrika zich hebben verspreid,
maar dan zijn Imazighen wel afstammelingen van canaan,wat dus niet zo is.

Hadou

Ja. Volgens de bijbel ,Tora, Koran en andere geschiedenis boeken & historici  Hebben sommige Nazaten van Ham ( Mizraim, Canäan)  zich gevestigd in Noord-Afrika.
Niet volgens mij ( hadou) . Ik ben geen historicus.

Hadou

Citaat van: Izwan op 23/04/2007 om 14:51:49P.S. wist jij dat Palestijnen geen arabieren zijn. Hen voorvader was ook een Hamiet, aldus ibno khaldun.
Izwan:
Een link in het Frans. Waarin Ibn Khaldoun aangeeft dat Mazigh de zoon is van Canäan de zoon van Ham. http://www.jijel.info/modules/xfsection/article.php?articleid=5

Maar laten wij niet over afkomst hebben van Mazigh of Imazighen. Maar toch blijven bij Jeruzalem. Zou het een bedevaartsplaats zijn geweest van vroegere Imazighen?

Izwan

Beste Hadou,
De stamboom van nakomeling van Noah (van Ibno Khaldun) is bij me vrij bekend. De meeste historicus zijn met elkaar eens dat Mazigh de zoon van Kanaan was. De onenigheid die er bestaat is wie eerste naar Afrika kwam: Ham of zijn kinderen. Zelf ben ik met Historicus die beweren dat Ham in Afrika woonde, eens. Kanaanieten woonden eerst in Afrika. Later hebben ze zich langs de kust van middellandse zee verspreid. Rond 2600 v.C. is een groep Kanaanieten via Synai kust naar nabij MO gegaan. Zij hebben daar de beschaving gebracht. Deze groep is later geleidelijke uit Kanaanland naar NA weggejaagd. Ibno Khaldun noemt ze berbers van Shem (nabij MO). Deze groep werd vanaf 1200 v.C. finiciers genoemd en later puniers. Dat zou de reden zijn dat Imazighen in vroeg stadium verschillen dialecten/talen en schriften hebben ontwikkeld. Dat zou ook de reden zijn dat Imazighen verschillen namen hebben gekregen.….enz.
Filistijnen van Ghaza kwamen iets later dat kanaanieten, maar wel voor Israëlieten. Zij woonden eerst op het eiland Kreta, als ik het nog goed onthoud.
P.S. Mizraim was, naar mijn weten, de voorvader van Filistijnen. De voorvader van Egyptenaar was Quabt (قبط) in het arabische. Ik zal het, voor zekerheid, nog nakijken.

Voor betonmo: Roe7 atta3yath qui thnivesth.

betonmo

Citaat van: Izwan op 24/04/2007 om 12:13:19
Beste Hadou,
De stamboom van nakomeling van Noah (van Ibno Khaldun) is bij me vrij bekend. De meeste historicus zijn met elkaar eens dat Mazigh de zoon van Kanaan was. De onenigheid die er bestaat is wie eerste naar Afrika kwam: Ham of zijn kinderen. Zelf ben ik met Historicus die beweren dat Ham in Afrika woonde, eens. Kanaanieten woonden eerst in Afrika. Later hebben ze zich langs de kust van middellandse zee verspreid. Rond 2600 v.C. is een groep Kanaanieten via Synai kust naar nabij MO gegaan. Zij hebben daar de beschaving gebracht. Deze groep is later geleidelijke uit Kanaanland naar NA weggejaagd. Ibno Khaldun noemt ze berbers van Shem (nabij MO). Deze groep werd vanaf 1200 v.C. finiciers genoemd en later puniers. Dat zou de reden zijn dat Imazighen in vroeg stadium verschillen dialecten/talen en schriften hebben ontwikkeld. Dat zou ook de reden zijn dat Imazighen verschillen namen hebben gekregen.….enz.
Filistijnen van Ghaza kwamen iets later dat kanaanieten, maar wel voor Israëlieten. Zij woonden eerst op het eiland Kreta, als ik het nog goed onthoud.
P.S. Mizraim was, naar mijn weten, de voorvader van Filistijnen. De voorvader van Egyptenaar was Quabt (قبط) in het arabische. Ik zal het, voor zekerheid, nog nakijken.

Voor betonmo: Roe7 atta3yath qui thnivesth.

het is je gegunt,maar ik geloof er geen sikkepiet van,proffessor Izwan of is het izzan.?