Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Rbaaz

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 21:09:58
Citaat van: Rbaaz op 20/04/2007 om 21:09:32
Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 20:52:31
Die "zionist" is ook niet prettig om te lezen. Het geeft me de indruk dat je er vinger in de pap hebt. Je mag natuurlijk alles zeggen, maar voor de objectiviteit zou je een andere woord kunnen gebruiken.

Wat stel je dan voor dat ik gebruik
Joden of Israeliers.

Je zal me geen jood horen zeggen want dan zou ik onwaarheden spreken en veralgemeniseren. Ik scheer niet alle joden over een kamp.
Er zijn joden die daar geen aandeel in hadden en een ander menig hebben dan die zionisten.

Lezer

Haha, alsof de zionisten het daar eens mee zijn. en Israeliers, dan?! Dat wordt toch verricht onder toestemming en plan van de israelische regering?

Die "Zionist" is een overblijfsel van de arabische propaganda waarmee velen onder ons opgegroeid zijn.
Zion is een rots in Israel; En van mij mag je ze apen noemen.

Izwan

#32
Citaat van: Rbaaz op 20/04/2007 om 20:33:19
Citaat van: ameziane op 19/04/2007 om 10:54:56
Nee...ik ken wel de 'baab al-maghariba' of heeft dat er niks mee te maken?

Ten tijde van de kruistochten trokken veel Marokkanen (en andere Noord-Afrikanen) naar Jeruzalem om de mensen daar te helpen.  Deze Marokkanen/Imazighen hebben hard gevochten tegen de agressor uit Europa. Als dank voor hun inzet kregen ze de dichtstbijzijnde wijk aan de Al-Aqsa moskee als Wagf (schenking) om te bezitten en zich daar te vestigen. Deze wijk werd de Magribijnse wijk genoemd. De Marokkanen woonden hier en stichten er een school en moskee en ander instituten. In deze wijk kwamen de pelgrims uit Noord-Afrika logeren en ook voor de handel en om te studeren. 744 jaar was deze wijk in het bezit van Noord Afrikanen tot dat deze in 1967 door de zionistische leger met de grond gelijk is gemaakt.
Tegenwoordig is alleen de Magribijnse poort waar ze van de wijk de Al-aqsa ingingen er nog.  Maar de zionisten zijn daar nu bezig met opgravingen en ook dit poort is in gevaar.



dat plein voor de "klaagmuur" is de plaats waar de wijk stond

Eindelijk er is iemand die hier iets van weet.
Je hebt gelijk Rbaaz, het gaat hier om het leger van Sale7dien El Ayoebi, Hij was zelf een kurd en zijn leger waren mannen van Amazigh stam Ktama. Zij hebben o.a. Jeruzalem van kruisvaarders. De zionisten hebben alle erfgoed van Imazighen verwoest. Nu zijn ze met het laatste stuk (Almaghribein poort van Moskee Al Aqsa). Het is zeer merkwaardig, de joden gebouwen in Marokko worden dag en nacht bewaakt terwijl de zionisten onze erfgoed in Jeruzalem vernietigd. Toch hoor jij niemand hierover praten.

Ik ga nog iets verder, Als ibno Khaldun en veel andere historicus gelijk hebben dat Imazighen Kanaanieten waren dan is Jeruzalem door Imazighen gebouwd. Later zijn ze door joden weggejaagd….enz.

Vraag aan Lezer, kun jij het woord joden difinieren?

Lezer


Een jood is iemand die in het jodendom gelooft. Moeilijkt is het?! Nee.

Jajajajaja De imazighen hebben jeruzalem opgebouwd en werden verdreven door joden /°-°\.

betonmo

Citaat van: Izwan op 21/04/2007 om 11:37:40
Citaat van: Rbaaz op 20/04/2007 om 20:33:19
Citaat van: ameziane op 19/04/2007 om 10:54:56
Nee...ik ken wel de 'baab al-maghariba' of heeft dat er niks mee te maken?

Ten tijde van de kruistochten trokken veel Marokkanen (en andere Noord-Afrikanen) naar Jeruzalem om de mensen daar te helpen.  Deze Marokkanen/Imazighen hebben hard gevochten tegen de agressor uit Europa. Als dank voor hun inzet kregen ze de dichtstbijzijnde wijk aan de Al-Aqsa moskee als Wagf (schenking) om te bezitten en zich daar te vestigen. Deze wijk werd de Magribijnse wijk genoemd. De Marokkanen woonden hier en stichten er een school en moskee en ander instituten. In deze wijk kwamen de pelgrims uit Noord-Afrika logeren en ook voor de handel en om te studeren. 744 jaar was deze wijk in het bezit van Noord Afrikanen tot dat deze in 1967 door de zionistische leger met de grond gelijk is gemaakt.
Tegenwoordig is alleen de Magribijnse poort waar ze van de wijk de Al-aqsa ingingen er nog.  Maar de zionisten zijn daar nu bezig met opgravingen en ook dit poort is in gevaar.



dat plein voor de "klaagmuur" is de plaats waar de wijk stond

Eindelijk er is iemand die hier iets van weet.
Je hebt gelijk Rbaaz, het gaat hier om het leger van Sale7dien El Ayoebi, Hij was zelf een kurd en zijn leger waren mannen van Amazigh stam Ktama. Zij hebben o.a. Jeruzalem van kruisvaarders. De zionisten hebben alle erfgoed van Imazighen verwoest. Nu zijn ze met het laatste stuk (Almaghribein poort van Moskee Al Aqsa). Het is zeer merkwaardig, de joden gebouwen in Marokko worden dag en nacht bewaakt terwijl de zionisten onze erfgoed in Jeruzalem vernietigd. Toch hoor jij niemand hierover praten.

Ik ga nog iets verder, Als ibno Khaldun en veel andere historicus gelijk hebben dat Imazighen Kanaanieten waren dan is Jeruzalem door Imazighen gebouwd. Later zijn ze door joden weggejaagd….enz.

Vraag aan Lezer, kun jij het woord joden difinieren?


Imazighen zijn geen Kanaanieten 
ook nooit geweest .!  door handel  en verhuizingen zijn er wellicht een paar gemengt met noord-afrikanen

voor de rest kan ik met je meegaan dat Imazighen lkoudes hebben gebouwed en dat er groepen waren die ernaartoe gingen om te beschermen,volgens mij deden zij dit al eeuwen voor jezus komst en voor mozes nochwel.

mimountinou

Citaat van: Izwan op 19/04/2007 om 09:47:22
Weet iemand over de geschiedenis van Imazighen in Jeruzalem?




je bent te ver gegaan, Imazighen hun grenzen tot asyut (Egypt), zeker north Africa, niet meer, alle propheten hebben alleen de joden teruggenomen naar Jeruzalem...

Izwan

Citaat van: betonmo
quote]

Imazighen zijn geen Kanaanieten 
ook nooit geweest .!  door handel  en verhuizingen zijn er wellicht een paar gemengt met noord-afrikanen

voor de rest kan ik met je meegaan dat Imazighen lkoudes hebben gebouwed en dat er groepen waren die ernaartoe gingen om te beschermen,volgens mij deden zij dit al eeuwen voor jezus komst en voor mozes nochwel.
Citeer
Waarom kunnen Imazighen geen Kanaanieten zijn? Er zijn gerespecteerde Historicus die dat wel beweren. Kan jij dit met tegenargumenten bestrijden i.p.v. van ontkenning?
Wat betreft het bouwen van Al Aqsa was toen Abraham naar Kanaan land kwam al gebouwd. Hij is daar door koning en priester van Kanaanieten gezegend, aldus bijbel geschiedenis.


Izwan

Citaat van: mimountinou op 21/04/2007 om 19:40:43
Citaat van: Izwan op 19/04/2007 om 09:47:22
Weet iemand over de geschiedenis van Imazighen in Jeruzalem?




je bent te ver gegaan, Imazighen hun grenzen tot asyut (Egypt), zeker north Africa, niet meer, alle propheten hebben alleen de joden teruggenomen naar Jeruzalem...
De Amazigh stam Ktama heeft een bijzonder geschiedenis gemaakt. Hun dynastie wordt Fatimidin dynastie genoemd. Deze stam is in Sujelmasa tot macht gekomen. Later hebben ze hun hoofdstad naar Tunesië verplaatst. Daarna naar Egypte. Ze waren niet alleen in NA aan de macht, maar ook in het MO.


Izwan

Citaat van: Lezer op 21/04/2007 om 12:12:48

Een jood is iemand die in het jodendom gelooft. Moeilijkt is het?! Nee.

Ja het is heel moeilijk, want er zijn genoeg atheïsten die zichzelf als joden beschouwen. Heb jij hier een verklaring voor?

Hadou

#39
Izwan:
Om je een handje te helpen heb ik zitten surfen op het net. Ik kwam de volgende theorie tegen:
1- Jebus was the third son of Canaan. From him came the Jebusites. Jebus built Jerusalem, and the Jebusites were the inhabitants of that noted city. Judges 19:10 says of a traveler, that he |
“came over against Jebus, which is Jerusalem.”|
Joshua 15:63 says
(Bijbel citaten.) link :  http://berith.pbwiki.com/EB8

vertaling in het kort: Jebus was de 3de zoon van Kanäaan, de zoon van Ham, de zoon van Noah.
Jerusalem is gesticht door Jebusiten ( arab = اليبوسيون ). De stad / dorp heette eerst Jebus.

Link wikipedia arabisch: اليبوسيون

Misschien dat het je helpt om een spoor te vinden. (door die namen op te zoeken op het net of in boeken). succes.


kadikaddour

Ik ben helemaal eens met oumathna "Lezer ".
Imazighen hebben niets te maken met jeruzalem .
er zijn antropologische en archeologische onderzoeken die bewijzen
dat imazighen tot Tamazgha  ( noord africa )behoren : van Siwa   (egypt )  tot canarische eilanden punt uit .
Izwan : "de joden hebben de erfgoed van imazighen in jeruzalem
vernietigd "  dat is onzin en belachelijk , vergeet je niet dat arabieren
en joden zijn familie van elkaar  (abraham ........ ) ze vechten voor een stukje grond  wie heeft recht  dat weet ik  het niet !!
als amazigh wil ik afstandelijk en neutral  zijn voor dit moeilijke conflict .
palestine is geen nationale kwestie voor imazighen dat is pure een
arabische zaak .

azul  marra thawmat .

Hadou

#41
Azul Kadikaddour,
Wij behandelen een geschiedenis onderwerp, geen politieke.
En het gaat om geschiedenis eeuwen terug. niet de laatste 100 jaar.

betonmo

#42
Imazighen zijn geen Kanaanieten  !!!


Waarom kunnen Imazighen geen Kanaanieten zijn? Er zijn gerespecteerde Historicus die dat wel beweren. Kan jij dit met tegenargumenten bestrijden i.p.v. van ontkenning?
Wat betreft het bouwen van Al Aqsa was toen Abraham naar Kanaan land kwam al gebouwd. Hij is daar door koning en priester van Kanaanieten gezegend, aldus bijbel geschiedenis.                                                   
Citeer




Imazighen zijn geen Kanaanieten  !!!

Kanaan is de Mazigh benaming voor het volk wat genoeg heeft,in overvloed dit hebben ze van god/allah gekregen.
kanaan betekent ook genoeg,voldaan en tevreden in het thmezight.
Aannemelijk is dat deze benaming door Imazghen/Imazighen gegeven is.
Dus weten niet eens wie het er als eerste was ,wellicht de Imazighen het eerst......
Imazghen/Imazighen betekent de bewoners...dus om de aarde te bewonen en erin te leven.
Thadath....huis      om in te leven en te bewonen.!

sorry ik heb geen bronnen voor je ,maar de taal zegt genoeg.   !!!!!!!!!!!!

http://www.maroc.nl/forums/attachment.php?s=&postid=3244079

Rebellious

Citaat van: Lezer op 21/04/2007 om 12:12:48

Een jood is iemand die in het jodendom gelooft. Moeilijkt is het?! Nee.

Jajajajaja De imazighen hebben jeruzalem opgebouwd en werden verdreven door joden /°-°\.

Effe voor de duidelijkheid:
Je hebt Joden, Arabieren, Imazighen etc etc, dit zijn op zich zelf staande volkeren.
Judeo-berbers of berberse joden bestaan niet, wel bestaan er berbers die in t jodendom geloofden, het blijven dus berbers.

Een jood, is niet iemand die in t jodendom gelooft. Een jood, is iemand waarvan zn moeder Joods-bloed draagt.

Een moslim kan je worden, omdat islam voor de hele mensheid is, een jood kan je niet worden, zoals je geen Amazigh kunt worden.

Snapzz..


betonmo