Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Chatt zie arif

Citaat van: uzop op 21/03/2010 om 22:27:55
immi ttseqsid, min ttxesed ?

ijen warat attinid egg tsawa, mani zedghed... uwcay attasi3 aya chkem!


Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat ik langzaamaan dronken begin te worden,maar ik vermaak me opperbest :-)

Hadou

Citaat van: uzop op 21/03/2010 om 22:27:55
immi ttseqsid, min ttxesed ?

ijen warat attinid egg tsawa, mani zedghed... uwcay attasi3 aya chkem!
ma garek nekweth n mamlakat al maghribiya, nix la?
ca neghni u xsex ad snex. U ghari mayn zayk gha gex.

arriset

maneyni idji bu c3ar inek

ttsild-ay, erha akk ixf inek, nec ba3d-ay!


nnid min gha ttinnid, ruxa snnegh mi ta3nid, wa d-ak bu nfa3,  tarzud attilid aqzin n m666, marra amen aqec din


Machmoed

waarom gebruik je dit woord steeds? Het is een scheldwoord, maar ik weet niet wat het precies betekent. T zal aith wayarghel woord zijn.
en waarom noem je jezelf Machmoed , terwijl het een arabische naam is , waar jij zo tegen bent en Ma7moed moet zijn?

Check maqanakh Hadou nigh 3adou?
Ar3ichath betekent amdoekker (vriend) en is inderdaad een thmazighth woord. Dat jij ook imazighen wil scheiden, moet je zelf weten (toevallig is aithwayagher onderdeel van, net als jij en iedere amazigh onderdeel maakt van imazighen en dus tamazgha). Voor mij is diversiteit iets moois. Je bent negatief ingesteld door te denken dat ik scheldwoorden hier gebruik (natuurlijk ben ik ook een mens, maar ik probeer ze te vermijden). Voel jij je beter dan i3ekkyen en aith wayagher of iqer3iyen. Het zijn toch gewoon mensen als een ieder. Je lijkt wel een arabier die denkt dat ze uitverkoren zijn door god. Hou toch eens op man. We zijn allen gelijk...maakt niets uit wat je gelooft...wel wat je doet. Er heerst behoorlijk veel onbegrip merk ik...wie zegt dat ik tegen het Arabisch ben? Arabisch is een prachtige taal en ik ben blij dat ik het kan lezen en schrijven....het is een taal als alle anderen. Het enige wat ik zeg is dat het geen goddellijke taal is, anders dan dat alle talen infeite goddellijk zijn in de zin dat Hij alles creert.

3ich

Citaat van: Hadou op 21/03/2010 om 14:16:34
waarom gebruik je dit woord steeds? Het is een scheldwoord, maar ik weet niet wat het precies betekent. T zal aith wayarghel woord zijn.

Wat is dit nou weer voor onzin? Dus als je een woord niet kent dan moet het gelijk van de Ait-Wayaghers zijn? En ook nog een scheldwoord!

Tazzzzzzz

R3iechath is vriendschap/gezelschap

Hadou, je laat keer op keer zien dat je een awayagher hater bent! En zeg niet dat het niet zo is, want k heb genoeg provecerende berichtjes van jou na de Ait-Wayaghers toe.

Hadou

Citaat van: uzop op 21/03/2010 om 23:06:35
maneyni idji bu c3ar inek
ttsild-ay, erha akk ixf inek, nec ba3d-ay!
nnid min gha ttinnid, ruxa snnegh mi ta3nid, wa d-ak bu nfa3,  tarzud attilid aqzin n m666, marra amen aqec din
u tzemmad atinid wah nix la?
iwa ma ghark nekweth n Marok nix la?


a- wah
b- La

Hadou

Citaat van: Machmoed op 22/03/2010 om 11:49:04
waarom gebruik je dit woord steeds? Het is een scheldwoord, maar ik weet niet wat het precies betekent. T zal aith wayarghel woord zijn.
en waarom noem je jezelf Machmoed , terwijl het een arabische naam is , waar jij zo tegen bent en Ma7moed moet zijn?

Check maqanakh Hadou nigh 3adou?
Ar3ichath betekent amdoekker (vriend) en is inderdaad een thmazighth woord.
Jij bedoelt r3achath. ( r3acath) dat is inderdaad gezelschap.
Ik dacht dat jij r3idjeth bedoelde. Mijn fout.
Citeer
Dat jij ook imazighen wil scheiden, moet je zelf weten (toevallig is aithwayagher onderdeel van, net als jij en iedere amazigh onderdeel maakt van imazighen en dus tamazgha). Voor mij is diversiteit iets moois. Je bent negatief ingesteld door te denken dat ik scheldwoorden hier gebruik (natuurlijk ben ik ook een mens, maar ik probeer ze te vermijden). Voel jij je beter dan i3ekkyen en aith wayagher of iqer3iyen. Het zijn toch gewoon mensen als een ieder. Je lijkt wel een arabier die denkt dat ze uitverkoren zijn door god. Hou toch eens op man. We zijn allen gelijk...maakt niets uit wat je gelooft...wel wat je doet. Er heerst behoorlijk veel onbegrip merk ik...wie zegt dat ik tegen het Arabisch ben? Arabisch is een prachtige taal en ik ben blij dat ik het kan lezen en schrijven....het is een taal als alle anderen. Het enige wat ik zeg is dat het geen goddellijke taal is, anders dan dat alle talen infeite goddellijk zijn in de zin dat Hij alles creert.
bla bla bla .. beperk je bij de gesteld vragen.

Machmoed

Geeft niets Hadou. Ik leer elke dag bij en anders is het een verloren dag.
Laten we elkaar met respect tegemoet treden. Tegenwoordig zien we de bomen door het bos niet, maar het zijn deze bomen die het bos maakt. Het is de diversiteit aan dialecten, rassen etc. die een volk en het leven interessant maakt. Thanx Assihadou (is geen scheldwoord, maar een verhoging van de status).

Hadou

Citaat van: Machmoed op 22/03/2010 om 17:23:03
Geeft niets Hadou. Ik leer elke dag bij en anders is het een verloren dag.
Laten we elkaar met respect tegemoet treden. Tegenwoordig zien we de bomen door het bos niet, maar het zijn deze bomen die het bos maakt. Het is de diversiteit aan dialecten, rassen etc. die een volk en het leven interessant maakt. Thanx Assihadou (is geen scheldwoord, maar een verhoging van de status).

Doen we. mee eens.

elkhattouti

Citaat van: Lezer op 19/04/2007 om 14:03:23
Nou ja, beste Izwan, heeft weeral een passage in een middeleeuwse boek gevonden, hij zou strikt genomen een verwijsing naar de Berbers als oorsprong hebben in het midden oosten toen ze in Palastijn waren, gevonden hebben. en dat ze door David verdreven zijn en ook andere verhalen van reusachtige schepsles waarvan de Berbers zouden afstammen.

Hij noemt het "vervuilen". Ik hoef niet op deze taal te laten ingaan. Maar kortom, als je zo'n vraag stelt, "Wie weet iets over de geschiedenis van de Berbers in Zuid afrika?" De arme lezer (niet ik ) zou denken  denken dat er al berbers waren in Zuid-afrika.

Hij is daarom gezond om te zeggen dat je vraag onzinvol is. Er is geen Berberse betrekking op Jeruzalem. Het bestaan van een krachtige kingdom tussen de Berbers heeft ervoor gezorgd dat er eventueel geen banden zijn tussen de Berbers en Midden oosten.
Het zou kunnen dat een aantal indvidu's er naar toe trokken, maar dit maakt geen reden om een verwant met dat gebied voor te stellen.

De enige verwanten van de berbers en Jeruzalem waren via: Egyptische leger (toen de berbers als betaalde leger in het egyptische leger diende) en de individuele bezoeken van de noord afrikaanse joden naar Jeruzalem waar ze vandaan komen;

Het is ook mogelijk dat de Berbers met Feniciers trokken naar Foenicia. Maar hebben echter niets aan. Dit is ons niet bewezen, en maakt ook geen verwant met Jeruzalem.

De "Bab-almaghariba" is een poort naar de Quds, het is een poort waarlangs de Maghribijnen naar al-Quds binnen gingen.

En trouwens, Wie weet ies over de geschiedenis van de Berbers in Groot Britanie"? hhmmm lol (Loughing out loud).