Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Lezer

Ik heb die fenomeen van izwan en hadou nagegaan en werd me verteld dat de logica in Nederland verschillend is. Nu weet ik het.

Hoe kunnen we over Jeruzalem (Ourshaliem) discussieren zonder naar de joden te verwijzen? Wel ja, over de geschiedenis van de berber in Jeruzalem. Ik vermoed dat deze proces uitsluitend uitvoerbaar is in de Izwan en Hadou compatibel processors.

MAZIGH

#16
Citaat van: Izwan op 19/04/2007 om 15:20:27
Citaat van: betonmo op 19/04/2007 om 13:30:45
wat denk je van meer dan 100.000 ImazighenJoden die daar wonen.
en in de eeuwen daarnaar toe zijn verhuist.
Berbersjoden bestaan niet. Er zijn alleen ex-Andalusiers en Marokkaanse joden. Dit topic gaat om Imazighen geschiedenis in Jeruzalem.

Beste Izwan hier sla je de plank volledig mis! Er bestaan degelijk joodse imazighen, net zoals er christelijke (vooral in kabylie) en islamitische imazighen bestaan. Voordat de islam bekend was in noord afrika , waren de andere 2 monotistische godsdiensten (christendom en jodendom) al bekend (logisch deze kwamen nl. eerder). Jodendom werd vooral getransporteerd  door individuen die naar noord afrika trokken en de godsdienst daar verspreiden. Het christendom vond plaats voornamelijk onder de romeinen. Tijdens de romeinse tijd werden christenen vervolgd, echter onder Augustinus van origine een amazigh uit algerije (eerste romeinse keizer die zich tot het christendom bekeerde), werd het christendom een staatsgodsdienst  en werd dit ook in noord afrika verspreid, maar nog meer tijdens de kolonialisatie door de europese machten in en na de middeleeuwen.
Dus zeggen dat er geen amazigh joden waren is niet waar. niet alle joden in marokko waren in Andalusie geweest! Het klopt dat de grootste groep joden inderdaad uit andalusie vluchtte, maar niet alle joden.

Lezer

ze3ma die verhaal van imazighen en jeruzalem is ietsje logisch?

MAZIGH

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 11:34:29
ze3ma die verhaal van imazighen en jeruzalem is ietsje logisch?

Over dat stukje is voldoende gereageerd denk niet dat ik daar nog op moet reageren.
Ik denk dat het gewoon een grap is.

Izwan

Beste Mazigh,
Het verhaal dat aantal Imazighen stammen voor het christendom tot jodendom hadden zich bekeerd, is het bij me bekend. In die tijd had Jodendom overval in MO, NA en OA zich verspreid. In de Romeinse tijd zijn aantal Imazighen stammen van Jodendom naar het christendom zich bekeerd.
Maar na de opkomst van islam naar NA hebben alle Imazighen stammen tot de Islam zich bekeerd. Dit houdt in dat de joodse Imazighen al eeuwen niet meer bestaan. Wie iets anders beweerd wil ik graag de naam van Imazighen stammen die zich niet tot Islam hebben bekeerd en in jodendom zijn blijven geloven.

Als jullie liever over de ex- en de huidige Marokkaanse joden willen discussiëren dan daag ik jullie uit om eerst het woord joden te definiëren.

P.S. Het is geen grap dat Imazighen geschiedenis in Jeruzalem (Alquods) hadden gemaakt. Bij dezen ga ik de naam van deze topic veranderen.

Rbaaz

#20
Citaat van: ameziane op 19/04/2007 om 10:54:56
Nee...ik ken wel de 'baab al-maghariba' of heeft dat er niks mee te maken?

Ten tijde van de kruistochten trokken veel Marokkanen (en andere Noord-Afrikanen) naar Jeruzalem om de mensen daar te helpen.  Deze Marokkanen/Imazighen hebben hard gevochten tegen de agressor uit Europa. Als dank voor hun inzet kregen ze de dichtstbijzijnde wijk aan de Al-Aqsa moskee als Wagf (schenking) om te bezitten en zich daar te vestigen. Deze wijk werd de Magribijnse wijk genoemd. De Marokkanen woonden hier en stichten er een school en moskee en ander instituten. In deze wijk kwamen de pelgrims uit Noord-Afrika logeren en ook voor de handel en om te studeren. 744 jaar was deze wijk in het bezit van Noord Afrikanen tot dat deze in 1967 door de zionistische leger met de grond gelijk is gemaakt.
Tegenwoordig is alleen de Magribijnse poort waar ze van de wijk de Al-aqsa ingingen er nog.  Maar de zionisten zijn daar nu bezig met opgravingen en ook dit poort is in gevaar.



dat plein voor de "klaagmuur" is de plaats waar de wijk stond

Lezer

Hoe kom je eraan dat ze voornamelijk "Imazighen" waren?!

Rbaaz

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 20:37:52
Hoe kom je eraan dat ze voornamelijk "Imazighen" waren?!

ik neem aan dat er in die tijd (en nog steeds) meer Imazighen in Marokko en Algerijne woonden dan Arabieren.
maar bij deze schrap ik "voornamelijk" weg. het gaat mij om het verhaal er achter.

Lezer

Die "zionist" is ook niet prettig om te lezen. Het geeft me de indruk dat je er vinger in de pap hebt. Je mag natuurlijk alles zeggen, maar voor de objectiviteit zou je een andere woord kunnen gebruiken.

Hadou

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 10:50:21
Ik heb die fenomeen van izwan en hadou nagegaan en werd me verteld dat de logica in Nederland verschillend is. Nu weet ik het.
Jij doet net of je heel erg belangrijk, slim,  intelligent, knap, wijs,alles beterwetend, gevoel voor humor, bent. Nou jochie ga niet op je tenen lopen. Want over het algemeen stink jij! je komt de boel verstoren en jij denkt zo maar aandacht te trekken met je off-topic domme opmerkingen. Arogantie vertonen op het forum, vertueel helpt niet. Er zijn in het verleden meerderen geweest zoals jouw. En die zijn uitgeluld, net zoals ik je nu zal uitlullen. Met je logica! Dit is jouw Logica: de domste gedachte ooit
Citeer
Hoe kunnen we over Jeruzalem (Ourshaliem) discussieren zonder naar de joden te verwijzen? Wel ja, over de geschiedenis van de berber in Jeruzalem. Ik vermoed dat deze proces uitsluitend uitvoerbaar is in de Izwan en Hadou compatibel processors.
waarom open je geen andere topic over? want het heeft nog steeds niets te maken met de vraag die Izwan heeft gesteld , dus jij gaat al weer Off-topic!

Lezer


Hadou

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 21:04:23
Grappig!;
jouw logica dat is grappig?
of zal ik meer links van jouw grapjes hier zetten?

Rbaaz

Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 20:52:31
Die "zionist" is ook niet prettig om te lezen. Het geeft me de indruk dat je er vinger in de pap hebt. Je mag natuurlijk alles zeggen, maar voor de objectiviteit zou je een andere woord kunnen gebruiken.

Wat stel je dan voor dat ik gebruik

Lezer

Dat was een conclusie van jarenlang denken. Nu er al een aardige periode voorbij is, vind ik dat het een heel diepe kijk is. Maar jammer genoeg, realiseer ik me steeds meer en meer dat het puur theoritisch is.
Het amazighactivisme is op zich grotendeels theoritisch, het is een regionale gevoeligheid in mijn ogen. Hier over kunnen we van mening verschillen.

Lezer

Citaat van: Rbaaz op 20/04/2007 om 21:09:32
Citaat van: Lezer op 20/04/2007 om 20:52:31
Die "zionist" is ook niet prettig om te lezen. Het geeft me de indruk dat je er vinger in de pap hebt. Je mag natuurlijk alles zeggen, maar voor de objectiviteit zou je een andere woord kunnen gebruiken.

Wat stel je dan voor dat ik gebruik
Joden of Israeliers.