Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

agezzaa_iakien

Citaat van: Machmoed op 17/03/2010 om 13:52:35
Agezzaa iakien,

Jij schrijft: Wij geloven in de Profeten Mozes en Jezus en in hun boeken. Het staat ook in de Koran dat de Thora en de Bijbel bestaat we moeten er in geloven het is een onderdeel van onze Imaan.
Waar heb je het over? Welke boeken zijn aan Moses en Jezus gegeven?

Het is toch duidelijk wat ik bedoel ons geloof is niet compleet als we niet in deze profeten en hun boeken geloven.
Aan Jezus (seyyidna Isa) is de Bijbel (Indjiel) geopenbaard en Mozes (Seyyidna Moessa) de Thora (Tauraat).
Staat in de Koran ze :).

Amazigh/rebel

Citaat van: agezzaa_iakien op 17/03/2010 om 17:03:06
Machmoud
1ste antwoord, ik weet van de profeet dat hij een Arabier was zoon van Abdullah en Aminah bint Wahab. Zijn eerste openbaring kwam tot hem toen hij 40 jaar was namelijk Iqra (lees) maar hij kon niet lezen noch schrijven en toch kon hij de Koran uit zijn hoofd. Het belangrijkste in de Islam is de "juiste" kennis. Hoe weet ik dat hij de profeet is? Heel simpel het staat in de Bijbel! Het stond ook in de Tauraat maar de joden zijn en zullen altijd onze grootste vijanden zijn ze konden het niet verteren dat de profeet uit Arabieren afstamt en niet van hen. Ze zijn nog altijd aan het wachten op hun profeet :).
2de antwoord, ja ik weet waarover ik praat de hadieth zijn pas later opgemaakt maar waarom? Na de dood van onze profeet waren er veel moslims niet meer gelovig pas later zijn er hadieth gebundeld. Kun je mij vertellen hoe iemand 300 jaar na de dood van onze profeet nog van zijn eigen dingen kan opschrijven, nee het was al opgeschreven door mensen die in zijn tijd leefden alleen hebben ze daar pas later uitgewerkt en boeken gemaakt. In die tijden zijn er veel verkeerde dingen neergepend en ja ook zeker door de joden.  Ik kan u zeker en vast les geven in de Koran want als jij 10 hoofdstukken kent wel ik ken er 48 el hamdoelilleih.
3de antwoord, imam alsuyuti heeft de Hanafis voortgebracht voor alle duidelijkheid ik ben een Soenniet. Er zijn 70 verschillende groepen in de Islam één groep gaat naar de hemel en die zijn ook in de meerderheid. De verschillen binnen ons geloof dat jij opsomt daar kan ik ook heel aardig van opsommen. vb. er is een groep in de wereld die zichzelf Koranieten noemen die zelfs alcohol drinken omdat de Koran het ons niet verbied alleen voor de Shalat.  Later is er een vers geopenbaard dat ons alcohol wel verbied. Jij zegt de mensen hebben de Koran naar hun eigen lusten hebben vervalst waarom hebben ze die zin van alcohol dan niet weggelaten? Khomeini is een Sjiiet dus wat hij zegt interesseert me niet.
4de antwoord, bidden ze nu nog altijd in de moskeeën?
5de antwoord, je hebt gelijk sinds de Islam bestaat strijden de moslims elkaar maar ik geloof dat er een tijd gaat komen wanneer de moslims één zullen worden en over de wereld zullen heersen.
6de antwoord, waarom waren de moslims blij dat de Byzantijnen wonnen van de Perzen?
Toen de Perzen waren gewonnen van de Byzantijnen spotten de Quraish met de moslims ze zeiden hen: "kijk de Romeinen hebben een boek de bijbel maar die boek heeft hen niet geholpen dus jullie Koran zal jullie ook niet helpen" toen is er die vers in Arroem neergezonden: de Romeinen zullen overwinnen in het nabijgelegen land binnen een bepaalde tijd (tussen 6-9 jaar). Ten eerste hoe kan onze profeet weten dat er terug een oorlog ging plaatsvinden en dat de Romeinen zullen overwinnen hij wist niet wanneer ongeveer maar het was er toch van gekomen. Ten 2de het nabijgelegen land dat is de dode zee het laagst gelegen gebied ter wereld je hebt het zelf gelezen, door deze vers is er zelfs een grote Canadese geleerde moslim geworden. Daardoor mijnheer Machmoed waren de moslims blij.
6de antwoord, daar zit je fout godsdienst is inderdaad een grote zwendel maar in deze tijd alles draait om geld en nog eens om geld moslimbroeders die elkaar verkopen voor elke cent. Vanwaar komt het doppen geld krijgen voor niks te doen? Jawel meneer het komt van de Islam namelijk Sendoeq el Islam maar die idioten van Islamitische  leiders die we nu hebben hebben alles wat in Soenna staat verandert naar hun eigen wetten alles draait om olie maar vroeger niet meneer vroeger regeerden ze met de Koran maar je gelooft me toch niet dus...
Er waren mensen in tijd van onze profeet die de zon aanbaden en afgodsbeelden en Allah zegt in de Koran ik heb de Zon geschapen jullie moeten mij aanbidden en niet de zon en het zelfde is dat met die afgodsbeelden Allah zegt hebben ze oren waarmee ze u kunnen horen? hebben ze ogen waarmee ze u kunnen zien?...
7de antwoord, haha wat is Gibr-el en jongeman Ismael was een jood.
8ste antwoord, Allah is de god van iedereen, van de wereld en de hemel en alles wat er tussen zit maar je gelooft me toch niet dus...
9de antwoord, het is niet Allah die veranderd maar de mensen kijk gewoon naar de evolutie de laatste 100 jaar. Allah heeft niet alleen 3 profeten gestuurd maar 25 die in de Koran vermeld staan zonder degene niet vermeld staan en de rasoelen en elke keer was de mens te zwak en werd hij overwonnen door de duivel en werden ze vernietigd door Allah. Onze profeet Mohammed vzmh was op een dag aan het wenen en een metgezel vroeg aan hem wat er scheelde de profeet vzmh zei "ik ween om mijn volk die later na mij zullen komen en toch in mij zullen geloven zonder dat ze mirakels hebben gezien ze zullen het heel moeilijk hebben en wij zijn dat volk.
Jij hebt het precies alleen gemunt op de Arabieren ik weet niet wat jij bent ik hoef het ook niet te weten maar als ik uw reacties aandachtig lees ben jij een Amazigh?
Er zijn veel Imazighen die niet meer in de Islam geloven omdat de Arabieren hun vrouwen hebben verkracht en hun kinderen hebben vermoord, zo hebben ze gezegd awel scheer jullie weg met jullie Islam.
Ik ga u één ding zeggen ik haat Arabieren voor wat ze ons hebben aangedaan maar ik ga nooit mijn geloof verwaarlozen want geduld is het belangrijkste in ons geloof.
Nog iets uit een hadieth de Islam zal opkomen uit het Westen en niet uit het Oosten waar de moslims wonen, kijk gewoon hoeveel ongelovigen zich bekeren op dit moment! In het Oosten draait alles om Olie.
Applausje voor deze uitleg

Machmoed

Jij zit het oude al als leugens ontmaskerde verhalen te vertellen. De hadieth waren niet opgeschreven ten tijde van de profeet. De koran bevat fouten ook al ken je heel het boek uit je hoofd. Blijkbaar heb je de koran niet begrepen. Je blijft leugens vertellen zonder dat je het doorhebt. Niet gek…indoctrinatie van de bovenste plank. Imams etc. kunnen mijn vragen niet wegnemen, dus laat staan iemand die dat niveau niet heeft. Ik heb niets tegen Arabieren an sich….ze hebben gelogen mijn vriend, dus ik begrijp niet wat je bedoelt met ik zal mijn geloof nooit etc….wie heeft het over jouw geloof…je mag geloven wat je wilt…maar aub vertel me niet dat islam waar is of van God, want dan lieg je geweldig. Hadieth zijn allen leugens…er is geen enkele overlevering dat met zekerheid toegeschreven kan worden aan de profeet of zijn directe metgezellen. Isnad is fictief en is dus niet waar.
Ken je abu zaid….ken je Taha hoessein…ken je ibn warraq…en hun werken? Eerst kijken wat zij te vertellen hebben. Dit en nog vele anderen kennen de Arabische,hebreeuwse, nabateens, arameense taal stukken beter dan wij. Ik ben bang dat je gewoon geïndoctrineerd bent en daarom geloof je dat God iets met religies te maken heeft.
Kun je mij uitleggen waarom hadieth überhaupt zijn uitgevonden?
Om de koran van context te voorzien en om een eeuwige profeet op te voeren zoals de joden en de chrsitenen, het oosten koos voor een prietsercaste zoals de zoroasters en de katholieken vandaar de de 12 mahdi’s.  De vraag is waarom hadieth zijn verzonnen (waarvan 80-90% door Buchari al als leugens zijn ontmaskerd)…het is toch een duidelijk boek (Koran) en geschreven in helder en duidelijk Arabische taal opdat wij niet zullen vergeten…toch? Fout, de koran is niet alleen in het arabisch…….het bevat gigantisch veel barbarismen. Alweer een leugen van Allah? of van de arabier? Je weet het antwoord. Wie is ya oegta harun als mensen dit tegen de moeder van Jezus zeggen. Denkt Allah werkelijk dat de meryem de zus van Aron dezelfde is als Meryem de moeder van Jezus……de arabier denkt van wel.
Geloof je ook in het leugenachtige verhaal van Mi’raaj….je weet wel het gejatte verhaal van de zoroasters (perzen) met een gevleugelde paard naar de 7e hemel die niet eens bestaat. Dit komt van het hellinisme (grieken geloofden in de 7 hemelen) vandaan. Maar goed ik wist niet dat moses meer wist dan Allah dat die de profeet steeds terugstuurt om het aantal gebeden te reduceren naar 5.
Ik ben erg blij dat je de koran beter kent dan ik, kun je mij ook uitleggen waar die gebeden te vinden zijn in de koran en aangezien het een uiteenzetting is van alle religiueze zaken.
Als jij hadieth goed kent dan had je ook geweten dat Umar ooit zei: laat niemand zeggen dat die de koran kent, want wie zegt dat dit de koran is. Laat hem derhalve zeggen, ik weet wat er van over is.
Dus alleen dit al veegt heel je visie dat het goddellijk is van tafel. Allah heeft beloofd de koran te beschermen…dit is niet gebeurd. Dit geven juist soennieten toe..zie hadieth!
Pijnlijk he.
Je kent ook marokko niet erg goed. Hoezo Arabieren en onderdrukking etc.…..waarom zover terug in de tijd. Weet je wel wat er in arif tussen 1954 en 1960 is gebeurt. Lang geleden hebben mijn ouders mij de werkelijkheid verteld en o.a. een hoop vrienden van mijn opa zijn met straaljagers beschoten/vermoord van de Koninklijke blabla. Vertel me niets over Arabieren (niet gewone mensen, maar machthebbers/regering etc). De islam is voor Arabieren, vandaar de Arabische taal die nu geen arabier volledig begrijpt. Wat een voorzienigheid van God en wat een alwijsheid. Alsjeblieft zeg, ze mogen hun religie houden…ik zeg bedankt.

Amazigh/rebel

Eerst zei je dat de qoran niks te maken heeft met de profeet mohamed vzmh. En nu verander je weer van koers door te zeggen dat de hadith leugens zijn en de qoran ook ik zou zeggen roepen kan  iedereeen de kunst is het te bewijzen.

Machmoed

Je hebt niet goed gelezen. Ik heb daar een hoop vragen voor moslims die ze niet kunnen verklaren....niemand kan het. Hoezo eerst zei ik wat anders en nu........ongelooflijk die onkenningen. Luister nou eens. Er is niets nagelaten door de profeet. De profeet kennen we alleen van hadieth die na 150 tot 300 jaar na zijn vermeende dood zijn genoteerd. Ze weerspiegelen de meningen en visies van de tijd dat ze genoteerd werden en niet de tijd van de profeet (bewezen). Of de profeet dus wel heeft bestaan is een geloofskwestie, maar er zijn totaal geen bewijzen. De koran is door verschillende schrijvers geschreven (door de familiehandschriften met elkaar te vergelijken etc. etc.). Maar al deze zaken zijn eigenlik niet relevant. Wat wel relevant is, is dat de koran menselijk is. Dit vonden de eerste moslims al (9e eeuw). De echte reden is dat de echte God geen leugens vertelt. De koran vertelt zaken die niet waar zijn...misschien allegorisch, maar ja..niemand weet wat allegorisch is en wat niet.

Ik wou dat ik dit had verzonnen.....veel staat gewoon in hadieth. Ook bijvoorbeeld dat de metgezellen vooral hun gang moesten gaan met slavinnen xxxxxx(je weet wel) en als een metgezel naar de profeet gaat en vraagt: wij doen aan interruptus bla bla dan zegt de profeet wijs: geeft niets Allah heeft al bepaald wat geboren wordt en wat niet...wat een wijsheid zeg. Je ziet toch wel in dat God dit nooit toe zou laten en dat hij oorlogsbuit ook niet accepteert. Gebruik toch eens een keer je verstand. Dat de arabieren ons hebben wijsgenmaakt dat er een profeet is etc.etc. wil niet zeggen dat het ook zo is. Dat de arabieren ons hebben wijsgemaakt dat Koran letterlijk van Allah is, wil niet zeggen dat zo is.

Om maar jouw woordgebruik te gebruiken: iedereen kan verhalen vertellen...ik wil bewijs. Bewijs dus maar dat de koran het woord van God is en dat de profeet heeft bestaan. Dit kun je niet, maar je verwacht van mij wel bewijzen...die er overigens wel zijn.

Chatt zie arif

Citaat van: Machmoed op 18/03/2010 om 16:51:40
ik wil bewijs. Bewijs dus maar dat de koran het woord van God is en dat de profeet heeft bestaan. Dit kun je niet, maar je verwacht van mij wel bewijzen...die er overigens wel zijn.

Jij verwart exacte wetenschap met geloof/geloven,moet je niet doen...

agezzaa_iakien

machmoud
wat probeer je hiermee te bereiken?
Je valt in herhaling, ik kan terug een hele tekst opschrijven om je van antwoord te dienen maar het heeft toch geen zin. Ik kan je één ding zeggen als je de Islam maar niks vind omdat het dan van de Arabieren is waarom is de Koran dan in 7 verschillende Riwaya's opgesteld, aangepast naar de spraakkunsten van allerlei volkeren over de hele wereld ik herhaal de uitspraken en niet de inhoud?
Zonder de verzen die puur wetenschappelijk zijn waar jij ook zeker en vast geen antwoord op zult hebben want ik heb u maar één voorbeeld gegeven en het is alsof je het niet hebt gelezen want je antwoord er niet op!
Mijn beste Machmoud ik ken Marokko en zijn geschiedenis heel goed: de Arabieren wilden ons vernietigen in de oorlog tegen Spanje. In 1960 zijn onze vrouwen verkracht en onze kinderen vermoord onze grond werd vernield ze lieten bommen op ons ontploffen, het was een regelrechte genocide. Mijn moeder heeft het zelf meegemaakt. Heb jij het meegemaakt?
Het hangt ook af van de opvoeding, als mijn ouders mij ook zouden verteld hebben wat jij me nu verteld dan zou ik ook geen moslim zijn. El hamdoulilleih ik ben blij dat ik een moslim ben.
Wij Imazighen zijn zelfs betere moslims dan de Arabieren dus wat heb je daarop te zeggen?
Jij men beste haat de Arabieren zo erg dat je alleen het slechte ziet en het mooie van de Islam niet wilt zien!
"Allah leidt wie hij wil en laat dwalen wie hij wil"



Machmoed

LA ar3ichath, gelukkig heb ik het niet meegemaakt. Mijn grootouders zeer zeker en mijn ouders weten het ook nog, maar ze waren toen nog klein. Over geloof moeten we maar ophouden denk ik. De islam als religie is volwassen en kan niet aan het wankelen worden gebracht...het is een instituut...maar het geloof in God kent vele varianten. Het is zo persoonlijk, vandaar ook dat niemand tussen de schepsel en schepper staat. Ik ken sithi abbi mijn hele leven en ik lach met hem, huil met hem, troost hij me, spoort me aan het goede en soms ook het moeilijke te doen en al mijn hele leven heeft hij me niet één keer in de steek gelaten. Wat dat betreft is God het grootste geschenk wat de mens kan hebben. Als hij omnipotent, omnicient en omnipresent is, betekent dat ook, dat alle voorstellingen van de mens mogelijk zijn.....is Hij het ook niet die onze gedachten creert en ons stuurt? Ik geloof dat zijn wegen ondoorgrondelijk zijn en het enige wat we hoeven te doen is stil zijn en luisteren naar onszelf, maar de vragen etc. niet ontkennen. Inderdaad ons overgeven tot God/bron/Al etc.

Hadou

Citaat van: Machmoed op 21/03/2010 om 11:06:31
LA ar3ichath,
waarom gebruik je dit woord steeds? Het is een scheldwoord, maar ik weet niet wat het precies betekent. T zal aith wayarghel woord zijn.
en waarom noem je jezelf Machmoed , terwijl het een arabische naam is , waar jij zo tegen bent en Ma7moed moet zijn?

arriset

Citaat van: agezzaa_iakien op 18/03/2010 om 18:46:06
Mijn beste Machmoud ik ken Marokko en zijn geschiedenis heel goed: de Arabieren wilden ons vernietigen in de oorlog tegen Spanje. In 1960 zijn onze vrouwen verkracht en onze kinderen vermoord onze grond werd vernield ze lieten bommen op ons ontploffen, het was een regelrechte genocide. Mijn moeder heeft het zelf meegemaakt. Heb jij het meegemaakt?
als jij dat alles weet, dan waarom jij zegt dat jij bent marokkaans??

voor jouw informatie de I3kkiyen zijn Joden

agezzaa_iakien

Citaat van: uzop op 21/03/2010 om 17:41:44
als jij dat alles weet, dan waarom jij zegt dat jij bent marokkaans??

voor jouw informatie de I3kkiyen zijn Joden
Wat kan ik daaraan doen uzop dat op mijn nationaliteit marokkaans staat?
nesh tharifi thahori oedji3 chi tha3aawi
ja uzop je hebt gelijk shab iakien stammen af van de joden mijn familie stamt af van Akka.

Chatt zie arif

Citaat van: agezzaa_iakien op 21/03/2010 om 18:56:05
Wat kan ik daaraan doen uzop dat op mijn nationaliteit marokkaans staat?
nesh tharifi thahori oedji3 chi tha3aawi
ja uzop je hebt gelijk shab iakien stammen af van de joden mijn familie stamt af van Akka.


Ah,dat verklaart waarom ze vrijwel zonder uitzondering werkzaam als slager zijn...

arriset

Citaat van: agezzaa_iakien op 21/03/2010 om 18:56:05
Wat kan ik daaraan doen uzop dat op mijn nationaliteit marokkaans staat?
nesh tharifi thahori oedji3 chi tha3aawi
ja uzop je hebt gelijk shab iakien stammen af van de joden mijn familie stamt af van Akka.

de papieren zijn niet belangrijk, maar de manier waarvan jij bepaald jouw identiteit

de vraag is : Ma kenniw dh imaghrabiyen nigh dh Irifiyen ?

Hadou

Citaat van: uzop op 21/03/2010 om 21:48:46
de papieren zijn niet belangrijk, maar de manier waarvan jij bepaald jouw identiteit

Ghark nekweth a?

arriset

immi ttseqsid, min ttxesed ?

ijen warat attinid egg tsawa, mani zedghed... uwcay attasi3 aya chkem!