Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Amazigh/rebel

#120
Citaat van: Machmoed op 15/03/2010 om 10:16:44
Mijn duistere leven? ik moet er om lachen.

Ik heb het juist uit hadieth Buchari....het lijkt net of sommige dit niet wisten. De profeet had twee slavinnen waaronder eentje gekregen van de Gouverneur van Alexandrie. Ze heette Meryem en was een kopt. Met haar had hij een zoon Ibrahiem maar ook deze stierf jong (ze stierven allen jong en de vraag is of ze niet gewoon zijn weggeschreven.

Ontken je dat Allah/JHWH het hebben van slaven goedkeurt?
Het is volgens allah nog steeds toegestaan.
Yizya (islamitische tax) is natuurlijk ook onzinnig....jij zegt alleen ongelovigen moeten die betalen.....wie bepaalt of iemand gelovig is ja of nee.....de arabier?
De enige die geloven dat de Qor'aan van Allah is zijn moslims. Zijn daar goede redenen voor? totaal niet!
Wat houden de 7 qiraats in....ghoe kan dit? Gibriel heeft het toch maar op een manier gereciteerd aan de profeet.

Geloof me nu maar...er klopt helemaal niets van de islam als zijnde goddelijk. Allah was een polytheistische God en de vader van de profeet heette daarom Abdu allah. De vader stierf als een polyethist, maar je ontkent dat Allah dat was..of toch niet.
Een slaaf volgens de islam is niet hetzelfde als een slaaf ten tijden van de romeinen byzantijnen perzen slavenhandel van europeanen over de zwart afrikanen. Dit zijn lichtjaren van verschil. En omdat een paar khaliefen in de tijd slaven hadden van amazigh perzisch en romeinse origin en deze slecht behandelden betekent niet dat de islam het  toestaat.

Leg mij eens uit waarom er niks klopt van de islam

Machmoed

Jij vraagt aan mij leg uit waarom de islam niet klopt.
We moeten eerst afspreken wat er mee bedoeld wordt. Ik zeg daarmee niet dat God/Allah niet bestaat of dat de profeet als die al bestaan heeft een leugenaar is. Wat ik zeg is dat de islam zoals we dat heden ten dage kennen in de tijd van de profeet niet bestond. De islam van nu is pas gecompletteerd in de 9e a 10e eeuw. De koran is niet 1400 jaar lang ongewijzigd…dit moet zijn 1200 jaar ongeveer. De koran is niet uitsl;uitend arabisch…er zitten vele barbarismen in (woorden onleend aan andere talen). Volgens Ibn mas’ud hoort al fatiha niet in de koran thuis dit is een dua die de profeet voor en na het gebed zei, aldus ibn Mas’ud. Etc. Etc. Ik geloof niet dat Allah/God hoeft te zweren om zijn punt te maken. Ik vindt dat religies een onzin god van god hebben gemaakt en in mijn ogen is religie godslastering. Maar zeg ik erbij dit is wat ik weet en geloof.
ER is een verschil tussen geloof in God (moemin) en instituut islam (moslim). De ene is god georienteerd, de ander politiek georiënteerd.
Ik weet wat er in de koran staat en ook wat de hadieth vertellen alsmede de sira’s. De meeste mensen die menen dat islam juist en zonder fouten is, zijn diegene die het van horen zeggen hebben. De meeste kennen de koran, de hadieth en de sira’s niet. Ik wel.
Ik voel dat er een geweldige discussie zit aan te komen…hopelijk.

MBTiza

Citaat van: incognito op 13/03/2010 om 21:13:13
Ps. En welke boeken raad je mij aan als ik wat meer wil weten over het gebruik van (zwarte) slaven in de Rif?....>


In de Rif was het vroeger gewoon dat de vierde vrouw (mocht je die hebben) een Tismeght (slavin) moest zijn. In swani (Al-Hoceima) heb je een aantal donkere families (ex-slaven die zich vermengd hebben met Irifiyen). In boukidaren heb je ook een aanyal families, zoals de gringo's...met duidelijke negroide uiterlijk.

Chatt zie arif

#123
Citaat van: ElGalloNegro op 16/03/2010 om 10:17:56
In de Rif was het vroeger gewoon dat de vierde vrouw (mocht je die hebben) een Tismeght (slavin) moest zijn. In swani (Al-Hoceima) heb je een aantal donkere families (ex-slaven die zich vermengd hebben met Irifiyen). In boukidaren heb je ook een aanyal families, zoals de gringo's...met duidelijke negroide uiterlijk.

Mattie,ik denk dat je je vergist met je vertaling van het woord 'ismegh/thismeght',het betekent in onze taal 'neger/negerin'. Het woord dat wij voor slaaf gebruiken is het Arabische woord 'L3abid',het woord is denk ik ook synoniem voor 'aanbidden'.Net zoals in 3ibad allah,zij die allah/god aanbidden.


Je bent trouwens zeer goed op de hoogte,een van die donkere Riffijnen ken ik goed. Hij heeft een kapperszaak langs de rivier Ghiss. Als je van Al-Hoceima richting jouw dorp rijdt kom je langs de openbare bron van Ghiss,daar waar het altijd druk is,in de zomer doen ze er mais grillen.Na het voorbij rijden van de bron komt een naar links afbuigende bocht,als je net voor de bocht naar je linkerkant kijkt zie je een kapperszaak en een teleboutique.

Hij is een slanke en altijd goedlachse grappenmaker,je moet een keer zijn zaak binnenlopen,ik heb nog nooit zoveel Amazigh-gerelateerde symbolen bij elkaar gezien,echt een hard-core Amazigh.

Zijn zus of zusje runt de teleboutique,zo bedeesd en beeldschoon kom je ze weinig tegen in de Rif,als ze lacht smelt je.

Ik koop mijn beltegoed vaak daar,ook wanneer ik genoeg beltegoed heb...

MBTiza

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 12:13:04
Mattie,ik denk dat je je vergist met je vertaling van het woord 'ismegh/thismeght',het betekent in onze taal 'neger/negerin'. Het woord dat wij voor slaaf gebruiken is het Arabische woord 'L3abid',het woord is denk ik ook synoniem voor 'aanbidden'.Net zoals in 3ibad allah,zij die allah/god aanbidden.


Je bent trouwens zeer goed op de hoogte,een van die donkere Riffijnen ken ik goed. Hij heeft een kapperszaak langs de rivier Ghiss. Als je van Al-Hoceima richting jouw dorp rijdt kom je langs de openbare bron van Ghiss,daar waar het altijd druk is,in de zomer doen ze er mais grillen.Na het voorbij rijden van de bron komt een naar links afbuigende bocht,als je net voor de bocht naar je linkerkant kijkt zie je een kapperszaak en een teleboutique.

Hij is een slanke en altijd goedlachse grappenmaker,je moet een keer zijn zaak binnenlopen,ik heb nog nooit zoveel Amazigh-gerelateerde symbolen bij elkaar gezien,echt een hard-core Amazigh.

Zijn zus of zusje runt de teleboutique,zo bedeesd en beeldschoon kom je ze weinig tegen in de Rif,als ze lacht smelt je.

Ik koop mijn beltegoed vaak daar,ook wanneer ik genoeg beltegoed heb...

Voor zover ik weet hebben we altijd Isemghaan voor slaven gebruikt, in een taqsist van mijn assistent-coach as zaterdag Ahmed Essadqi gebruikt hij dit woord als volgt "ussing ina7na7en arin aithbab w'uxxam d isemghan"..waar hij mee bedoelt dat de Arabieren (Ina7na7en zijn indringers, mensen die op bezoek komen zonder uitnodiging, tegenovergestelde van inebjiwen) zijn gekomen en van de gastheren (Imazighen) slaven hebben gemaakt.
Tismeght = slaaf en de negers die we in Arif hadden waren slaven of zijn vandaag de dag afstammelingen van slaven.

Een tijdje terug trok een van die jongens uit swani in zomer vaak met ons op, ik vond het destijds (was 17 ofzo) raar dat zij zo donker waren en dat hij gewoon zei dat ie een Amazigh was en geen Agharbi...kon het toen niet echt plaatsen

Ben daar weleens gestopt maar meer om water te drinken, maar voortaan om m'n beltegoed te kopen :-)...als ze trouwens nog wat hebben en niet alles is opgekocht door een of andere  op sportschoenen-lopende spijkerbroek-dragende gorilla-ogende bouayyashi in een gietzwarte BMW 5 serie.

Chatt zie arif

#125
Citaat van: ElGalloNegro op 16/03/2010 om 12:50:02
Voor zover ik weet hebben we altijd Isemghaan voor slaven gebruikt, in een taqsist van mijn assistent-coach as zaterdag Ahmed Essadqi gebruikt hij dit woord als volgt "ussing ina7na7en arin aithbab w'uxxam d isemghan"..waar hij mee bedoelt dat de Arabieren (Ina7na7en zijn indringers, mensen die op bezoek komen zonder uitnodiging, tegenovergestelde van inebjiwen) zijn gekomen en van de gastheren (Imazighen) slaven hebben gemaakt.
Tismeght = slaaf en de negers die we in Arif hadden waren slaven of zijn vandaag de dag afstammelingen van slaven.
De uitleg die je geeft betwist ik,ik zal de oudere generatie raadplegen om informatie in te winnen. Wat in het rood staat weet ik niet zeker,maar lijkt me logisch.

Citeer
Een tijdje terug trok een van die jongens uit swani in zomer vaak met ons op, ik vond het destijds (was 17 ofzo) raar dat zij zo donker waren en dat hij gewoon zei dat ie een Amazigh was en geen Agharbi...kon het toen niet echt plaatsen

Klopt,ik zie ze altijd de weg oversteken om naar de Nkur af te dalen,ze komen altijd terug met gras beladen muildieren,wat me doet concluderen dat ze koeien houden.Bij ons rond l'Barrage zijn de kinderen van Arabische-sprekende onderwijzers hard-core Imazighen geworden.Als je het lef hebt hen Arabieren te noemen schelden ze je de huid vol,terwijl hun vader en moeder allebei onderwijzer Arabisch zijn:-) Omgekeerde osmose,ge-Amazighiseerde Arabieren...

Citeer
Ben daar weleens gestopt maar meer om water te drinken, maar voortaan om m'n beltegoed te kopen :-)...als ze trouwens nog wat hebben en niet alles is opgekocht door een of andere  op sportschoenen-lopende spijkerbroek-dragende gorilla-ogende bouayyashi in een gietzwarte BMW 5 serie.



Die bmw heb ik eind jaren negentig in de prak gereden,ik rij nu de auto die ik van Papa geerfd heb.Grote kans dat mijn oudste zoon op zijn beurt Papa's auto weer erft.



PS: Je vergeet de nickelson zwartleren pilotenjas die inmiddels al acht jaar met me vergroeid is.Maak je geen zorgen,ik zal zorgen dat er altijd een 'richarge' voor jou overblijft.Maar ik waarschuw je wel,die broer van haar hoort alles wat je zegt!

MBTiza

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 13:34:02
De uitleg die je geeft betwist ik,ik zal de oudere generatie raadplegen om informatie in te winnen. Wat in het rood staat weet ik niet zeker,maar lijkt me logisch.

Ik heb dit overigens ook van m'n pa toen hij nog leefde en uit de voor ons heilige boek "The Aith Wayagher of the Moroccan Rif", zal onze Tmazight-expert ahmed Essadqi a.s. aan de tand voelen hierover.


Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 13:34:02

Die bmw heb ik eind jaren negentig in de prak gereden,ik rij nu de auto die ik van Papa geerfd heb.Grote kans dat mijn oudste zoon op zijn beurt Papa's auto weer erft.

Ziet eruit als 240D, zijn niet kapot te krijgen he die krengen....hoe zit het met onderhoud, en gaan ze vaak kapot? Of kan je eindeloos blijven rijden met die dingen, mocht ik van werkgever veranderen en geen leasebak krijgen dan ga ik ook zo een aanschaffen.

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 13:34:02
PS: Je vergeet de nickelson zwartleren pilotenjas die inmiddels al acht jaar met me vergroeid is.Maak je geen zorgen,ik zal zorgen dat er altijd een 'richarge' voor jou overblijft.Maar ik waarschuw je wel,die broer van haar hoort alles wat je zegt!

8 jaar...hij is toch wel van leer he?

Haha..laat je haar dan ook voor je recharg-en omdat je nog steeds niet doorhebt hoe het moet?

Amazigh/rebel

Citaat van: Machmoed op 16/03/2010 om 08:54:25
Jij vraagt aan mij leg uit waarom de islam niet klopt.
We moeten eerst afspreken wat er mee bedoeld wordt. Ik zeg daarmee niet dat God/Allah niet bestaat of dat de profeet als die al bestaan heeft een leugenaar is. Wat ik zeg is dat de islam zoals we dat heden ten dage kennen in de tijd van de profeet niet bestond. De islam van nu is pas gecompletteerd in de 9e a 10e eeuw. De koran is niet 1400 jaar lang ongewijzigd…dit moet zijn 1200 jaar ongeveer. De koran is niet uitsl;uitend arabisch…er zitten vele barbarismen in (woorden onleend aan andere talen). Volgens Ibn mas’ud hoort al fatiha niet in de koran thuis dit is een dua die de profeet voor en na het gebed zei, aldus ibn Mas’ud. Etc. Etc. Ik geloof niet dat Allah/God hoeft te zweren om zijn punt te maken. Ik vindt dat religies een onzin god van god hebben gemaakt en in mijn ogen is religie godslastering. Maar zeg ik erbij dit is wat ik weet en geloof.
ER is een verschil tussen geloof in God (moemin) en instituut islam (moslim). De ene is god georienteerd, de ander politiek georiënteerd.
Ik weet wat er in de koran staat en ook wat de hadieth vertellen alsmede de sira’s. De meeste mensen die menen dat islam juist en zonder fouten is, zijn diegene die het van horen zeggen hebben. De meeste kennen de koran, de hadieth en de sira’s niet. Ik wel.
Ik voel dat er een geweldige discussie zit aan te komen…hopelijk.

Om te beginnen bedankt voor het stellen van vragen over mijn geloof als moslim moet ik niet liegen maar de waarheid vertellen, en we moeten ook bewijzen wat we zeggen. ik geloof dat de islam de waarheid is of jij dat niet vind is helemaal jou keuze. Op jou idee of de islam in de tijd van de profeet mohamed bestond. Is mijn eertse reactie waren zijn vrienden Omar Abu baker (peace be upon them) ook fictie figuren? Dat kan niet deze mensen hebben groot machten van het midenoosten als byzantijnse rijk en het perzische rijk verslagen in naam van de islam. En de oorlogen die gevoerd heeft en waarvan je het terug kon lezen bij andere schrijvers was dat ook fictie?

Ten tweede of de islam pas in de 10 eeuw is gemaakt zet ik mijn vraagtekens. Aangezien mohamed ibn ishaq ibn yasir een moslim historicus geboren in 704 een bibliografie heeft geschreven over de profeet mohamed en het heet sirat a rasul allah wwar in termen van de qoran voorkomen dus de profeet mohamed wist wel degelijk van de islam. En wat een ene ibn masud zegt intereseert me niet zo ik ken nu zat mensen die de islam als een ongeorganiseerde bende willen laten zien. Surat al fatiha mijn beste is geendua maar het is het woord van god en hij plaatst zich even in ons.en door soera Al Fatiha te resiteren vragen wij Allah om leiding.
we erkennen dat hij(Allah) de heer der werelden is.
en dat hij Allah de meester is van de dag des oordeels.
dus dit is een heel duidelijke soera die afkomstig is van Allah.

als het om mensen werk zou gaan dan zou de mens het zeker een andere wending hebben gegeven dan het is(zoals het met de bijbel is gebeurt)

Er zijn zoveel dua's in de qoran bijv.

Smeekbede 1
Onze Heer, geef ons in de wereld het goede en in het Hiernamaals het goede en bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel (Surah 2 : Ayah 201)


Smeekbede 2
Onze Heer, schenk ons geduld en maak onze voeten standvastig en sta ons bij tegen het ongelovige volk (Surah 2 : Ayah 250)


Smeekbede 3
Onze heer bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken (Surah 2 : Ayah 286)


Smeekbede 4
Onze heer, belast ons niet zoals degenen voor ons belast heeft (Surah 2 : Ayah 286)


Smeekbede 5
Onze heer, belast ons niet met wat wij niet kunnen dragen en scheld ons kwijt en vergeef ons en wees ons genadig. U bent onze Meester en help ons tegen het ongelovige volk (Surah 2 : Ayah 286)


Smeekbede 6
Onze heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft en schenk ons van uw kant Barmhartigheid. Voorwaar, U bent de Schenker. (Surah 3 : Ayah 8)


Smeekbede 7
Onze Heer, vergeef ons onze zonden en onze overdrijvingen met betrekking tot onze zaak en maak ons standvastig en help ons tegen het ongelovige volk (Surah 3 : Ayah 147)


Smeekbede 8
Onze heer, voorwaar, U bent degene die iemand de hel binnenleidt, U heeft hem dan waarlijk vernederd. En voor de onrechtvaardigen zullen er geen helpers zijn (Surah 3 : Ayah 192)


Smeekbede 9
Onze Heer, voorwaar, wij hebben een oproeper gehoord die oproept tot geloof : 'Gelooft in jullie Heer' (Surah 3 : Ayah 193)


Smeekbede 10
Onze heer, vergeef ons onze zonden en wis onze fouten uit en neem ons leven met (dat van)de vromen (Surah 3 : Ayah 193)


Smeekbede 11
Onze Heer, schenk ons wat U aan Uw boodschappers belooft hebt en verneder ons niet de op de Dag der Opstanding. Voorwaar, U verbreekt de belofte niet (Surah 3 : Ayah 194)


Smeekbede 12
Onze Heer, wij hebben onszelf onrecht aangedaan en wanneer U ons niet vergeeft en ons geen genade schenkt, dan zullen wij zeker tot de verliezers behoren (Surah 7 : Ayah 23)


Smeekbede 13
Onze Heer, plaats ons niet bij het onrechtplegende volk (Surah 7 : Ayah 47)


Smeekbede 14
Onze Heer, doe een uitspraak tussen ons en ons volk, naar de waarheid en U bent de Beste van de Oordelaars (Surah 7 : Ayah 89)


Smeekbede 15
Onze Heer, schenk ons geduld en doe ons sterven als mensen die zich hebben overgegeven (Surah 7 : Ayah 126)


Smeekbede 16
Onze Heer, maak ons geen voorwerp van vervolging door het onrechtlegende volk. En red ons door Uw Barmhartigheid van het ongelovige volk (Surah 10 : Ayah 85-86)


Smeekbede 17
Onze Heer, Voorwaar, U weet wat wij verbergen en wat wij openlijk doen en er is voor Allah niets verborgen op de aarde en in de hemel (Surah 14 : Ayah 38)


Smeekbede 18
Onze Heer, schenk ons van uw zijde barmhartigheid en bereid ons een rechte weg voor onze zaak (Surah 18 : Ayah 10)


Smeekbede 19
Onze Heer, maak voor ons onze echtgenotes en onze nakomelingen een verkoeling voor de ogen en maak ons leiders voor de Moetaqqoen (Surah 25 : Ayah 74)


Smeekbede 20
Onze Heer, Uw Barmhartigheid en Kennis omvatten alle zaken, vergeef daarom degenen die berouw tonen en die uw Weg volgen en bescherm hen tegen de bestraffing van de Hel (Surah 40 : Ayah 7)


Smeekbede 21
Onze Heer, doe hen en wie rechtschapen waren van hun vaderen en hun echtgenotes en hun nakomelingen de Tuinen van 'Adn (het paradijs) binnentreden, die U hen beloofd hebt : voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze (Surah 40 : Ayah 8)


Smeekbede 22
Onze Heer, neem de bestraffing van ons weg : Ayah voorwaar wij zijn gelovigen (Surah 44 : Ayah 12)


Smeekbede 23
Onze Heer, vergeef ons en onze broeders die ons zijn voorafgegaan in het geloof en maak in onze harten geen wrok jegens degenen die geloven. Onze Heer, voorwaar, U bent zachtmoedig, meest Barmhartig (Surah 59 : Ayah 10)


Smeekbede 24
Onze Heer, op U vertrouwen wij en tot U wenden wij ons in berouw en tot U is de tergkeer (Surah 60 : Ayah 4)


Smeekbede 25
Onze Heer, vervolmaak voor ons licht en vergeef ons : Ayah voorwaar, U bent Almachtig over alle zaken (Surah 66 : Ayah 8)


Met alle respect hoor maar ik denk dat jij weinig van de qoran weet.

Nog iets wat misschien jou dwaling kan bewijzen is.

Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.


(Ali Imraan aya 7)



هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ

Chatt zie arif

#128
Citaat van: ElGalloNegro op 16/03/2010 om 14:27:30
Ik heb dit overigens ook van m'n pa toen hij nog leefde en uit de voor ons heilige boek "The Aith Wayagher of the Moroccan Rif", zal onze Tmazight-expert ahmed Essadqi a.s. aan de tand voelen hierover.

Met alle respect,maar ik denk dat Essadki fout zit met zijn vertaling van 'ismegh' naar slaaf. Ik heb daarnet een paar ouderen gevraagd naar de betekenis van 'ismegh'.  Een persoon zei dat hij het niet zeker wist en twee zeiden dat het woord een neger beduidde en geen slaaf. Ook vind ik het woord zeer veel gelijkenis vertonen met 'smeg', zwarte/donkere inkt. Wat wel grappig was is dat toen ik het woord op google opzocht ik op Amazigh.nl stuitte.

We gebruiken abusievelijk één woord om twee verschillende begrippen aan te duiden,een neger is niet per definitie een slaaf en omgekeerd ook niet.Het is me een raadsel wat het Amazigh-woord voor slaaf is.  Als Amazigh vrije mens betekent denk ik dat een niet vrije mens een slaaf moet zijn,maar wat is het correcte Amazigh-woord voor slaaf? Persoonlijk denk ik dat we al eeuwen het Arabische 'Abid/Abd' gebruiken om de term slaaf aan te duiden.


Abd (Arabic: عبد‎) is an Arabic word meaning one who is totally subordinated; a slave or a servant.[1]
Bron:wiki



What does the word 'Abd (slave/worshipper) mean? 
Answer:

The word 'Abd' means the subdued or subjugated. This meaning encompasses all the types of creation, higher and lower, rational and reasonless, animate and inanimate, dynamic and static, apparent and hidden, believing and disbelieving, and pious and sinning etc.. All of them are the creation of Allaah, the Mighty and Majestic. They are subjected to Him, controlled and managed by Him alone. All of them have a limit and destination and each one runs (its course) for an appointed term and does not exceed that term by an atoms worth,
“Such is the judgment of the Mighty, the all-Knowing” (YaaSeen: 38)

And if the intended sense is the worshipper, the one who loves Allaah, the one who is humble, then it refers only to the believing men and women who are Allaah's honourable slaves and those who are close to Him, who fear Him and have piety, they the ones who shall not fear, nor shall they grieve.

http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm?scn=fd&ID=153


Citeer
Ziet eruit als 240D, zijn niet kapot te krijgen he die krengen....hoe zit het met onderhoud, en gaan ze vaak kapot? Of kan je eindeloos blijven rijden met die dingen, mocht ik van werkgever veranderen en geen leasebak krijgen dan ga ik ook zo een aanschaffen.
Yep,hele goede auto's voor Marokko,maar ik denk dat je in Nederland beter een luxere auto kopen kunt. De 123-type mercedes is onverwoestbaar,maar heeft maar vier versnellingen en verbruikt ongeveer een liter diesel elke tien kilometer. De herrie is ook niet te harden als je de Nederlandse snelweg opgaat,in Marokko kan ik vaak niet harder als tachtig kilometer per uur rijden. Waarom koop je geen type-124,een 250 D van bouwjaar 1985 ? Comfortabele/zuinige auto en belastingvrij...
Citeer
8 jaar...hij is toch wel van leer he?
Ja kardash,icht lir,icht lir!
Citeer
Haha..laat je haar dan ook voor je recharg-en omdat je nog steeds niet doorhebt hoe het moet?
Meestal sta ik met een mond vol tanden in m'n handen te friemelen,soms ontbloot ze verlegen glimlachend haar hagelwitte tanden en laadt zelf het tegoed op en soms krijg ik het tegoed in mijn handen gedrukt. Ik blijf knikken,maakt niet uit wat ze vraagt...



PS: Misschien moeten we onze ultra-nationalist Uzop om raad vragen,taaltechnisch is hij best kundig.

Machmoed

@Rebel/amazigh,
Het is niet mijn intentie je geloof de grond in te boren. Het is jouw geloof en wie ben ik om te menen dat wat iemand gelooft fout is. Ik heb het niet over geloven in God mijn beste. Ik heb het over het verhaal islam. Het verhaal zoals jij dat doet voorkomen en dus de islamitische geschiedschrijving is op lucht gebaseerd. Jij zegt Abu bakr etc etc. Er is niets door hun achtergelaten maar wel van hun tijdgenoten, maar deze waren verre van moslim. Ibn Mas’ud interesseert je niet omdat je geen idee hebt wie het is. Ibn Mas’ud mijn beste had de eerste Mushaf (koran) en hij is de enige die 90 hoofdstukken met en door de profeet aangeleerd heeft. Ibn ishaac heeft niets achtergelaten (vernietigt door waarschijnlijk machthebbers), we weten dat hij heeft bestaan door zijn leerlingen etc. Had je bovendien de biography van ibn ishaac/ibn hisham gelezen dan had je nu niet lopen beweren dat het een profeet was/is. De reden trouwens dat de biography van ibn ishaac over de profeet 4 keer aangepast moest worden is omdat de hadieth die ook in die tijd voor het eerst werden genoteerd niet overeenkwam met de sira. Wist je bijvoorbeeld dat er munten zijn gevonden met MHMD RSLLH met aan de achterkant een kruis of een halfgod (ala zoroastrische priesters zeg maar).
Lees ook de omstreden bronnen van de islam en die dunkeln anfange en je zal bijvoorbeeld zien dat alhijra niet heeft bestaan (het heette eerst het jaar van de Arabieren en valt samen met de overwinning van Byzantijnen over de perzen….niks hijra!)
Er is gewoon teveel wat niet klopt mijn beste. Of je het gelooft of niet de islam bestond tot einde 9e/en begin 10 eeuw niet zoals we dat nu kennen. De koran is pas gecompleteerd omstreeks 850 en sindsdien niet gewijzigd maar daarvoor wel.
Zelfs de profeet heeft volgens islamitische professoren en geleerden naar alle waarschijnlijkheid niet bestaan (althans als profeet, dit is er later van gemaakt).
Al deze zaken zegt niets over het bestaan van God. Ik geloof dat God bestaat (ik weet het) maar ik weet ook dat islam als instituut door de mens is bedacht….net als alle religies. Waarom ontken je dat de bijbel en de Thora niet door God neergezonden zijn zoals de koran/arabier denkt?

agezzaa_iakien

@machmoud
eerst en vooral over Ibn Ishaaq, deze man heeft niks maar dan ook niks opgeschreven van wat hij uit de mond van onze profeet Mohammed vzmh heeft gehoord. Hij heeft alleen verhalen verzameld 100 jaar na de dood van onze profeet Mohammed vzmh en hijzelf weet ook niet of het wel helemaal correct was. Ten 2de je zegt dat je Koran kent, blijkbaar niet want er zijn geen 90 hoofdstukken maar 60 hoofdstukken. Je zegt "De koran is pas gecompleteerd omstreeks 850"! Het kan zijn dat je het ergens hebt gelezen en ik geloof u ook als je het zegt maar ik zal het nooit geloven omdat er veel teveel verschillende overleveringen zijn binnen de Islam zelf. Laat staan de Joodse hadieth die zijn gemaakt over het leven van onze profeet Mohammed vzmh, die echter fout zijn en ons de moslims zeker willen doen dwalen wat hen ook ten zeerste lukt. Maar voor mensen als jou men beste staan er verzen in de Koran die je onmogelijk kunt ontkennen omdat ze door de wetenschap worden bijgestaan vb. de dode zee laagst gelegen gebied ter wereld pas tot op 100 jaar geleden ontdekt door de wetenschappers maar volgens jou 1160 jaar geleden in de Koran staat ik zeg 1400 jaar. Pakweg 500-600 jaar geleden waren de moslims de grootste machthebbers ter wereld omdat ze de Koran en de soenna van onze profeet Mohammed vzmh volgden nu zijn het de ongelovigen die aan de macht zijn namelijk de Verenigde Staten en de joden. Gewoon omdat de moslims niet meer gelovig zijn ze laten zich leiden door het geld nu, ik bedoel de machthebbers dan hé want de gewone bevolking zijn el hamdoelilleih merendeel nog op het goede pad. Ook dit staat in de Koran "de ongelovigen zullen over alle kennis beschikken".
Machmoud wat ik wil zeggen is dat alles wat je leest over de Islam zijn gewoon fout. Maar wie ben ik omdat te zeggen mijn kennis is ook maar miniem vergeleken met de echte geleerden. Maar de grootste geleerden zijn de Arabieren, die kunnen Arabisch lezen en begrijpen, ik weet niet of jij het kan. De Nederlandse boeken dat jij leest zijn klakkeloos vertaald. Er is een verschil tussen vertalen en interpreteren. Zoals ik al vorige keer zei is het beste dat je eens boeken pakt waar ze er 100% zeker van zijn. Maar om een echte Islam geleerde te zijn moet je Arabisch kunnen niet het hedendaagse maar het oude Arabisch. De beste boeken zijn die van Bukhari en Muslim.

agezzaa_iakien

Citaat van: Machmoed op 17/03/2010 om 09:01:09
Waarom ontken je dat de bijbel en de Thora niet door God neergezonden zijn zoals de koran/arabier denkt?

Wij geloven in de Profeten Mozes en Jezus en in hun boeken. Het staat ook in de Koran dat de Thora en de Bijbel bestaat we moeten er in geloven het is een onderdeel van onze Imaan. Wij zeggen alleen dat ze het vervalst hebben.

MBTiza

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 22:01:15
Met alle respect,maar ik denk dat Essadki fout zit met zijn vertaling van 'ismegh' naar slaaf. Ik heb daarnet een paar ouderen gevraagd naar de betekenis van 'ismegh'.  Een persoon zei dat hij het niet zeker wist en twee zeiden dat het woord een neger beduidde en geen slaaf. Ook vind ik het woord zeer veel gelijkenis vertonen met 'smeg', zwarte/donkere inkt. Wat wel grappig was is dat toen ik het woord op google opzocht ik op Amazigh.nl stuitte.

I will ask him saturday.


Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 22:01:15
We gebruiken abusievelijk één woord om twee verschillende begrippen aan te duiden,een neger is niet per definitie een slaaf en omgekeerd ook niet.Het is me een raadsel wat het Amazigh-woord voor slaaf is.  Als Amazigh vrije mens betekent denk ik dat een niet vrije mens een slaaf moet zijn,maar wat is het correcte Amazigh-woord voor slaaf? Persoonlijk denk ik dat we al eeuwen het Arabische 'Abid/Abd' gebruiken om de term slaaf aan te duiden.

ja, maar de negers die we in Arif hadden waren allen slaven en de slaven die we daar hadden waren negers....we hadden geen Negroide basketbalelftal ofzeau.

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 22:01:15
Yep,hele goede auto's voor Marokko,maar ik denk dat je in Nederland beter een luxere auto kopen kunt. De 123-type mercedes is onverwoestbaar,maar heeft maar vier versnellingen en verbruikt ongeveer een liter diesel elke tien kilometer. De herrie is ook niet te harden als je de Nederlandse snelweg opgaat,in Marokko kan ik vaak niet harder als tachtig kilometer per uur rijden. Waarom koop je geen type-124,een 250 D van bouwjaar 1985 ? Comfortabele/zuinige auto en belastingvrij...Ja kardash,icht lir,icht lir!Meestal sta ik met een mond vol tanden in m'n handen te friemelen,soms ontbloot ze verlegen glimlachend haar hagelwitte tanden en laadt zelf het tegoed op en soms krijg ik het tegoed in mijn handen gedrukt. Ik blijf knikken,maakt niet uit wat ze vraagt...

Voorlopig rij ik nog rond in m'n leasebak, ja die 250D uit 1985 is zeker een optie, een vriend van me heeft me ook.

Citaat van: Chatt le Mal Barré op 16/03/2010 om 22:01:15
PS: Misschien moeten we onze ultra-nationalist Uzop om raad vragen,taaltechnisch is hij best kundig.

Ja, idd kom op UZOP meld je, vertel het ons.

Machmoed

Agezzaa iakien,
Bedankt voor je reactie.
Ibn ishaac 100 jaar later. Klopt. Wat weet je van de profeet dan en volgens wie was het een profeet/rasoel?
Hadieth zijn ook pas 150 jaar tot 300 jaar na zijn vermeende dood opgeschreven. Waarom zijn er geen bronnen uit zijn leven bekend? Een hoop uitspraken in hadieth vinden we terug in de sira. Weet je wel waarover je praat?
De koran mijn bestye heeft 114 sura’s en tezamen maken ze 60 hisb waarvan 10 uit mijn hoofd. Over de koran kun je me weinig vertellen.  Met 90 hoofdstukken bedoel ik de sura’s (90 van de 114).
Waarom hebben de joden het altijd gedaan. Is imam alsuyuti een jood dat hij beweert dat er wel 24 verschillende masahief waren. Is ayatolaah khomeini een jood dat die stelt dat als een moslim gelooft dat de koran van tegenwoordig niet dezelfde is als de authentieke?
Joden hebben er helemaal niets mee te maken. In de 8e eeuw waren er moslims (de echte) die meenden dat de koran een geschapen koran was (menselijk door inspiratie van de God/Allah), maar ja deze mensen moesten het met hun dood bekopen.
Kun je mij vertellen hoe het komt dat 100 jaar na de dood van de profeet, moskeen zijn gebouwd met de qibla naar albait almuqdis (jaruzalem)?
Kun je mij vertellen waarom moslims elkaar streden en waarom Ayisha oorlog voerde met Ali?
In surat arroem is te lezen dat de gelovigen zich zullen verheugen op de dag dat Byzantijnen zegevieren over de perzen….nou dat is vreemd vindt je niet en tot op heden is er geen een moslim/geleerde die het kan uitleggen. Hoe kan een gelovige blij zijn als kuffar winnen?
Als je wilt discusseren over dit onderwerp, dan moet je meer gelezen hebben dan koran en Arabische verhalen. Kijk ook naar de omgeving in die tijd en wat er toen bekend was. Als je echt wilt weten waar alles vandaan komt, zou ik toch het boek: secret teachings of all times. Dit boek is niet toegankelijk voor iedereen. Het is in het engels en je zult zien dat religie de grootste zwendel uit de geschiedenis is. Wist je bijvoorbeeld dat Shams een god was (Akkadische God met de naam Shams=zon). Vervolgens vertelt de koran ons dat God shams heeft geschapen….dit klopt natuurlijk wel, maar het is duidelijk dat Allah de menselijke taal bezigt (door mensen ontwikkeld) en zelfs afgoden bij hun naam noemt als zijnde geschapen door hem (dus dat de koran reeds in de hemel bestond voor de creatie überhaupt begon is weer “izran oeghyoer”. Kun je ook verklaren waarom de namen Gibr-el, Isma-el-, Isra-el etc. allemaal de joodse Godheid EL in zich dragen. Waarom heet ismael niet isma’allah. Zo zie je maar, als je effe nadenkt, dan zie je meteen dat dit niet de god kan zijn. Het is dan ook slechts de god van de Arabieren, net als Jezus de god is van de christenen en Jahweh de God van de joden.
Is deze dezelfde God? Indien ja, waarom heeft hij zich dan gemanifesteerd onder drie verschillende karakters terwijl hij eeuwig en onveranderlijk is. Ik ben bang dat alleen de mens veranderlijk is en daarom is de visie/concept op/van God verschillend.
Ik heb graag dat je niet alles klakkeloos aanneemt, ook niet van mij, maar zeer zeker niet van de arabier! Onderzoek het zelf.

Jij schrijft: Wij geloven in de Profeten Mozes en Jezus en in hun boeken. Het staat ook in de Koran dat de Thora en de Bijbel bestaat we moeten er in geloven het is een onderdeel van onze Imaan.
Waar heb je het over? Welke boeken zijn aan Moses en Jezus gegeven?

En weet je zeker dat je ook hierin gelooft? Erg vreemd als ze gecorrumpeerd zijn, wat geloof je dan? Ik zal je helpen…je gelooft uitsluitend de koran en gelooft dat die andere boeken hierin in opgenomen zijn voor wat betreft de boodschap…toch? But then again, volgens wie is dit de boodschap van God? Ik kom weer uit op de arabier!
Waarom wist Allah niet dat mensen elke keer zouden vergeten?…hij is toch alwetend. Ook gek is dat hij er drie keer over moest doen om erachter te komen dat het beschermd moet worden…je moet het uiteraard zelf weten, maar geloof je werkelijk dat dit de alwijze, almachtige, alziende etc etc. Ik zie juist alleen een god die zijn creatie niet onder controle heeft in die religies en dit mijn beste kan ik en wil ik niet geloven.

agezzaa_iakien

Machmoud
1ste antwoord, ik weet van de profeet dat hij een Arabier was zoon van Abdullah en Aminah bint Wahab. Zijn eerste openbaring kwam tot hem toen hij 40 jaar was namelijk Iqra (lees) maar hij kon niet lezen noch schrijven en toch kon hij de Koran uit zijn hoofd. Het belangrijkste in de Islam is de "juiste" kennis. Hoe weet ik dat hij de profeet is? Heel simpel het staat in de Bijbel! Het stond ook in de Tauraat maar de joden zijn en zullen altijd onze grootste vijanden zijn ze konden het niet verteren dat de profeet uit Arabieren afstamt en niet van hen. Ze zijn nog altijd aan het wachten op hun profeet :).
2de antwoord, ja ik weet waarover ik praat de hadieth zijn pas later opgemaakt maar waarom? Na de dood van onze profeet waren er veel moslims niet meer gelovig pas later zijn er hadieth gebundeld. Kun je mij vertellen hoe iemand 300 jaar na de dood van onze profeet nog van zijn eigen dingen kan opschrijven, nee het was al opgeschreven door mensen die in zijn tijd leefden alleen hebben ze daar pas later uitgewerkt en boeken gemaakt. In die tijden zijn er veel verkeerde dingen neergepend en ja ook zeker door de joden.  Ik kan u zeker en vast les geven in de Koran want als jij 10 hoofdstukken kent wel ik ken er 48 el hamdoelilleih.
3de antwoord, imam alsuyuti heeft de Hanafis voortgebracht voor alle duidelijkheid ik ben een Soenniet. Er zijn 70 verschillende groepen in de Islam één groep gaat naar de hemel en die zijn ook in de meerderheid. De verschillen binnen ons geloof dat jij opsomt daar kan ik ook heel aardig van opsommen. vb. er is een groep in de wereld die zichzelf Koranieten noemen die zelfs alcohol drinken omdat de Koran het ons niet verbied alleen voor de Shalat.  Later is er een vers geopenbaard dat ons alcohol wel verbied. Jij zegt de mensen hebben de Koran naar hun eigen lusten hebben vervalst waarom hebben ze die zin van alcohol dan niet weggelaten? Khomeini is een Sjiiet dus wat hij zegt interesseert me niet.
4de antwoord, bidden ze nu nog altijd in de moskeeën?
5de antwoord, je hebt gelijk sinds de Islam bestaat strijden de moslims elkaar maar ik geloof dat er een tijd gaat komen wanneer de moslims één zullen worden en over de wereld zullen heersen.
6de antwoord, waarom waren de moslims blij dat de Byzantijnen wonnen van de Perzen?
Toen de Perzen waren gewonnen van de Byzantijnen spotten de Quraish met de moslims ze zeiden hen: "kijk de Romeinen hebben een boek de bijbel maar die boek heeft hen niet geholpen dus jullie Koran zal jullie ook niet helpen" toen is er die vers in Arroem neergezonden: de Romeinen zullen overwinnen in het nabijgelegen land binnen een bepaalde tijd (tussen 6-9 jaar). Ten eerste hoe kan onze profeet weten dat er terug een oorlog ging plaatsvinden en dat de Romeinen zullen overwinnen hij wist niet wanneer ongeveer maar het was er toch van gekomen. Ten 2de het nabijgelegen land dat is de dode zee het laagst gelegen gebied ter wereld je hebt het zelf gelezen, door deze vers is er zelfs een grote Canadese geleerde moslim geworden. Daardoor mijnheer Machmoed waren de moslims blij.
6de antwoord, daar zit je fout godsdienst is inderdaad een grote zwendel maar in deze tijd alles draait om geld en nog eens om geld moslimbroeders die elkaar verkopen voor elke cent. Vanwaar komt het doppen geld krijgen voor niks te doen? Jawel meneer het komt van de Islam namelijk Sendoeq el Islam maar die idioten van Islamitische  leiders die we nu hebben hebben alles wat in Soenna staat verandert naar hun eigen wetten alles draait om olie maar vroeger niet meneer vroeger regeerden ze met de Koran maar je gelooft me toch niet dus...
Er waren mensen in tijd van onze profeet die de zon aanbaden en afgodsbeelden en Allah zegt in de Koran ik heb de Zon geschapen jullie moeten mij aanbidden en niet de zon en het zelfde is dat met die afgodsbeelden Allah zegt hebben ze oren waarmee ze u kunnen horen? hebben ze ogen waarmee ze u kunnen zien?...
7de antwoord, haha wat is Gibr-el en jongeman Ismael was een jood.
8ste antwoord, Allah is de god van iedereen, van de wereld en de hemel en alles wat er tussen zit maar je gelooft me toch niet dus...
9de antwoord, het is niet Allah die veranderd maar de mensen kijk gewoon naar de evolutie de laatste 100 jaar. Allah heeft niet alleen 3 profeten gestuurd maar 25 die in de Koran vermeld staan zonder degene niet vermeld staan en de rasoelen en elke keer was de mens te zwak en werd hij overwonnen door de duivel en werden ze vernietigd door Allah. Onze profeet Mohammed vzmh was op een dag aan het wenen en een metgezel vroeg aan hem wat er scheelde de profeet vzmh zei "ik ween om mijn volk die later na mij zullen komen en toch in mij zullen geloven zonder dat ze mirakels hebben gezien ze zullen het heel moeilijk hebben en wij zijn dat volk.
Jij hebt het precies alleen gemunt op de Arabieren ik weet niet wat jij bent ik hoef het ook niet te weten maar als ik uw reacties aandachtig lees ben jij een Amazigh?
Er zijn veel Imazighen die niet meer in de Islam geloven omdat de Arabieren hun vrouwen hebben verkracht en hun kinderen hebben vermoord, zo hebben ze gezegd awel scheer jullie weg met jullie Islam.
Ik ga u één ding zeggen ik haat Arabieren voor wat ze ons hebben aangedaan maar ik ga nooit mijn geloof verwaarlozen want geduld is het belangrijkste in ons geloof.
Nog iets uit een hadieth de Islam zal opkomen uit het Westen en niet uit het Oosten waar de moslims wonen, kijk gewoon hoeveel ongelovigen zich bekeren op dit moment! In het Oosten draait alles om Olie.