Imazighen en Jeruzalem.

Gestart door Izwan, 19/04/2007 om 09:47:22

Izwan

Weet iemand over de geschiedenis van Imazighen in Jeruzalem?




ameziane

Nee...ik ken wel de 'baab al-maghariba' of heeft dat er niks mee te maken?

Lezer

Hoe kom je eraan dat er een verwant tussen de beiden zou zijn?

Mogelijke verwanten:
- De heroverving van Sheshonq I voor Jeruzalem. (Dit kan je niet als berbers invasie beschouwen, maar Egyptisch).
- De heen en terugtochten van de geberberiseerde joden naar Jeruzalem als spiritueel centrum. Dit is ook geen Berbers maar Joods.

Kortom, de Berbers hebben niets te maken met Jeruzalem. Misschien ben je weeral op een middeleeuwse passage gevallen. Ik hoop van niet.

Izwan

Citaat van: Lezer op 19/04/2007 om 11:12:06
Hoe kom je eraan dat er een verwant tussen de beiden zou zijn?

Mogelijke verwanten:
- De heroverving van Sheshonq I voor Jeruzalem. (Dit kan je niet als berbers invasie beschouwen, maar Egyptisch).
- De heen en terugtochten van de geberberiseerde joden naar Jeruzalem als spiritueel centrum. Dit is ook geen Berbers maar Joods.

Kortom, de Berbers hebben niets te maken met Jeruzalem. Misschien ben je weeral op een middeleeuwse passage gevallen. Ik hoop van niet.
Ik wist dat jij deze topic gaat proberen vervuilen. Als je iets te melden hebt over de geschiedenis van Imazighen in Jeruzalem, dan is het welkom. Verder heb ik geen behoefte aan joodse propaganda.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10932.msg230277#msg230277


Izwan

Citaat van: ameziane op 19/04/2007 om 10:54:56
Nee...ik ken wel de 'baab al-maghariba' of heeft dat er niks mee te maken?
De beroemdste Al Aqsa poort wordt Marokkaanse poort genoemd. Deze poort bevindt zich in de Marokkaanse wijk van Jeruzalem.
Wie weet hier meer over?

betonmo

wat denk je van meer dan 100.000 ImazighenJoden die daar wonen.
en in de eeuwen daarnaar toe zijn verhuist.

Lezer

Nou ja, beste Izwan, heeft weeral een passage in een middeleeuwse boek gevonden, hij zou strikt genomen een verwijsing naar de Berbers als oorsprong hebben in het midden oosten toen ze in Palastijn waren, gevonden hebben. en dat ze door David verdreven zijn en ook andere verhalen van reusachtige schepsles waarvan de Berbers zouden afstammen.

Hij noemt het "vervuilen". Ik hoef niet op deze taal te laten ingaan. Maar kortom, als je zo'n vraag stelt, "Wie weet iets over de geschiedenis van de Berbers in Zuid afrika?" De arme lezer (niet ik ) zou denken  denken dat er al berbers waren in Zuid-afrika.

Hij is daarom gezond om te zeggen dat je vraag onzinvol is. Er is geen Berberse betrekking op Jeruzalem. Het bestaan van een krachtige kingdom tussen de Berbers heeft ervoor gezorgd dat er eventueel geen banden zijn tussen de Berbers en Midden oosten.
Het zou kunnen dat een aantal indvidu's er naar toe trokken, maar dit maakt geen reden om een verwant met dat gebied voor te stellen.

De enige verwanten van de berbers en Jeruzalem waren via: Egyptische leger (toen de berbers als betaalde leger in het egyptische leger diende) en de individuele bezoeken van de noord afrikaanse joden naar Jeruzalem waar ze vandaan komen;

Het is ook mogelijk dat de Berbers met Feniciers trokken naar Foenicia. Maar hebben echter niets aan. Dit is ons niet bewezen, en maakt ook geen verwant met Jeruzalem.

De "Bab-almaghariba" is een poort naar de Quds, het is een poort waarlangs de Maghribijnen naar al-Quds binnen gingen.

En trouwens, Wie weet ies over de geschiedenis van de Berbers in Groot Britanie"? hhmmm lol (Loughing out loud).

Idir


Dit gaat niet zozeer om de Imazighen in Jaruzalem, maar over de Amazigh-joden in Israel :
http://www.joshuaproject.net/peopctry.php?rog3=IS&rop3=104313

Volgens deze site zijn het er 3400 personen.

Izwan

Citaat van: betonmo op 19/04/2007 om 13:30:45
wat denk je van meer dan 100.000 ImazighenJoden die daar wonen.
en in de eeuwen daarnaar toe zijn verhuist.
Berbersjoden bestaan niet. Er zijn alleen ex-Andalusiers en Marokkaanse joden. Dit topic gaat om Imazighen geschiedenis in Jeruzalem.


Izwan

Citaat van: Lezer op 19/04/2007 om 14:03:23
Nou ja, beste Izwan, heeft weeral een passage in een middeleeuwse boek gevonden, hij zou strikt genomen een verwijsing naar de Berbers als oorsprong hebben in het midden oosten toen ze in Palastijn waren, gevonden hebben. en dat ze door David verdreven zijn en ook andere verhalen van reusachtige schepsles waarvan de Berbers zouden afstammen.

Hij noemt het "vervuilen". Ik hoef niet op deze taal te laten ingaan. Maar kortom, als je zo'n vraag stelt, "Wie weet iets over de geschiedenis van de Berbers in Zuid afrika?" De arme lezer (niet ik ) zou denken  denken dat er al berbers waren in Zuid-afrika.

Hij is daarom gezond om te zeggen dat je vraag onzinvol is. Er is geen Berberse betrekking op Jeruzalem. Het bestaan van een krachtige kingdom tussen de Berbers heeft ervoor gezorgd dat er eventueel geen banden zijn tussen de Berbers en Midden oosten.
Het zou kunnen dat een aantal indvidu's er naar toe trokken, maar dit maakt geen reden om een verwant met dat gebied voor te stellen.

De enige verwanten van de berbers en Jeruzalem waren via: Egyptische leger (toen de berbers als betaalde leger in het egyptische leger diende) en de individuele bezoeken van de noord afrikaanse joden naar Jeruzalem waar ze vandaan komen;

Het is ook mogelijk dat de Berbers met Feniciers trokken naar Foenicia. Maar hebben echter niets aan. Dit is ons niet bewezen, en maakt ook geen verwant met Jeruzalem.

De "Bab-almaghariba" is een poort naar de Quds, het is een poort waarlangs de Maghribijnen naar al-Quds binnen gingen.

En trouwens, Wie weet ies over de geschiedenis van de Berbers in Groot Britanie"? hhmmm lol (Loughing out loud).
Je blijft omheen draaien en je plakt hier en daar beetje leugens erbij. Dit past bij zionisten proppandateurs.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10932.msg230277#msg230277

Idir

Citaat van: Izwan op 19/04/2007 om 15:20:27
Citaat van: betonmo op 19/04/2007 om 13:30:45
wat denk je van meer dan 100.000 ImazighenJoden die daar wonen.
en in de eeuwen daarnaar toe zijn verhuist.
Berbersjoden bestaan niet. Er zijn alleen ex-Andalusiers en Marokkaanse joden. Dit topic gaat om Imazighen geschiedenis in Jeruzalem.



Jodeo-Berbers bestonden eerder dan dat er sprake was van de komst van de Andalusiers! En wat dacht je van Kahina, de Berber-joodse koninging??

Lezer

Dat dihya een joodse geweest zou zijn, lijkt me ver van onomostreden. Maar er waren natuurlijk veel duizenden joden in Noord Afrika.

De vraag is: Waaruit blijkt dat er een verwant is tussen de Berbers en Jeruzalem. Mij persoonlijk aanvallen, biedt je geen uitvlucht, beste Izwan.

Hadou

#12
Citaat van: Lezer op 19/04/2007 om 16:11:06

De vraag is: Waaruit blijkt dat er een verwant is tussen de Berbers en Jeruzalem. .
Dit is niet de vraag die Izwan gesteld heeft.
Open toch een topic over je ''vraag''. En wacht geduldig af.

Hadou

Citaat van: Lezer op 19/04/2007 om 14:03:23En trouwens, Wie weet ies over de geschiedenis van de Berbers in Groot Britanie"? hhmmm lol (Loughing out loud).
Nou dit is ook iets om een topic over te beginnen. Wat houdt je tegen?

Izwan

Jalatief, het lijkt dat het jodesering proces bij de zogenaamde bewust Imazighen is voltooid. Men gelooft en verdedigd de sprookjes/leugens van zionisten ook als het ten kosten van Imazighen geschiedenis is.
Nogmaals, deze topic gaat om Imazighen geschiedenis in Jeruzalem. Mensen die liever over de geschiedenis van joden willen discussiëren, moeten een nieuwe topic openen en een definitie van het woord jood erbij geven. Dit zal een hoop tijdverspilling en misverstanden voorkomen.