wie kent de site www.stichting-metalsa.nl?

Gestart door aithwayagher, 18/04/2007 om 13:00:43

aithwayagher

Ik zat gisteren even te internetten opeens kwam ik langs deze site is wel een leuke site met informaie over de imazighen de stichter van de site kwam volgens mij ook een tijdje geleden ook op deze site maar wat me opviel is (typisch arrifie) dat ie toch een beetje zijn eigen stam probeert groot te maken en dat ie op die site dingen vermeld die ik voor het eerst zie zoals
-ibdarsen de mannen van de rif genoemd werden en dat ze erg gevreesd werden
-dat metalsa (waar ibdarsen vandaan komen) de grootste zijn dat ze de meeste stamleden hebben
-en dat ze ook een hele grote rol gespeeld hebben in de tijd van abdelkrim alkhattabie bij de slag bij mont-aruit
-en dat metalsa volgens de spanjaarden de meeste wapens had etc in die tijd

ik bedoel van kijk is wel goed dat er sites komen over imazighen maar je moet niet dingen gaan vermelden die volgens mij niet eens waar zijn om zo je eigen stam groot te maken.
wat vinden jullie ervan?

MAZIGH

ach misschien had hij een jointje gerookt of zo weet jij veel. Net als met het verhaal van de dronken kip, leeuw en de vos. De kip die dronken was dacht ook dat zij de leeuw en de vos had neergemaaid.

MBTiza

Citaat van: aithwayagher op 18/04/2007 om 13:00:43
Ik zat gisteren even te internetten opeens kwam ik langs deze site is wel een leuke site met informaie over de imazighen de stichter van de site kwam volgens mij ook een tijdje geleden ook op deze site maar wat me opviel is (typisch arrifie) dat ie toch een beetje zijn eigen stam probeert groot te maken en dat ie op die site dingen vermeld die ik voor het eerst zie zoals
-ibdarsen de mannen van de rif genoemd werden en dat ze erg gevreesd werden
-dat metalsa (waar ibdarsen vandaan komen) de grootste zijn dat ze de meeste stamleden hebben
-en dat ze ook een hele grote rol gespeeld hebben in de tijd van abdelkrim alkhattabie bij de slag bij mont-aruit
-en dat metalsa volgens de spanjaarden de meeste wapens had etc in die tijd

ik bedoel van kijk is wel goed dat er sites komen over imazighen maar je moet niet dingen gaan vermelden die volgens mij niet eens waar zijn om zo je eigen stam groot te maken.
wat vinden jullie ervan?

Citaat van: aithwayagher
- ibdarsen de mannen van de rif genoemd werden en dat ze erg gevreesd werden

Zou best eens kunnen…

Citaat van: aithwayagher
-dat metalsa (waar ibdarsen vandaan komen) de grootste zijn dat ze de meeste stamleden hebben

Metalsa is de arabische benaming en staat niet voor het gebied waar zij vandaan komen, qua stamleden is zijn de AithWayagher de grootste stam in Noord-Marokko en qua gebied hebben de Aith Bouyahyi het grootste gebied…

Citaat van: aithwayagher
-en dat ze ook een hele grote rol gespeeld hebben in de tijd van abdelkrim alkhattabie bij de slag bij mont-aruit

Klopt, de Ibdarsen, Aith Saied en overige Kert-stammen hebben een grote rol gespeeld bij de slag om Monte Aruit…

Citaat van: aithwayagher
-en dat metalsa volgens de spanjaarden de meeste wapens had etc in die tijd

Na de slag om Aruit (r3ad u ‘Arrui )heeft het Riffijnse leger erg veel wapens in handen gekregen…de Spanjaarden werd een vreedzame uittocht naar Mritc beloofd bij overgave maar toen zij de wapens eenmaal hadden neergelegd zijn zij alsnog aangevallen door de Riffijnen en zijn zij bijna allen vermoord. Mijn opa die in deze slag heeft meegevochten heeft nog twee geweren overgehouden aan deze slag.