Ibn Khaldoen

Gestart door khamenei, 15/04/2007 om 22:12:50

khamenei

salaam

Kan iemand me titels geven van boeken die Ibn Khaldoen schreef over de Imazighen? Liefst in het engels

dank u voor de moeite

The Franchise

Ik weet niet hoe bekend het is, maar dit jaar komt er een Nederlandse vertaling uit van de Muqadimma.

khamenei

Salaam

Er zou een boek zijn dat over de berberse stammen gaat. Muqadimma ken ik. Maar gaat het over de berberse stammen??

ma3salaam

Izwan

Naar mijn weten is het boek `berbers geschiedenis` van Ibno Khaldun niet naar de engelse taal vertaald.

Hadou

bol.com ibn khaldun

Al muqadima is verkrijgbaar volgens Bol.com.

Deze versie
kost â,¬ 295,-

Bades

Citaat van: Hadou op 25/04/2007 om 17:15:58
bol.com ibn khaldun

Al muqadima is verkrijgbaar volgens Bol.com.

Deze versie
kost â,¬ 295,-


marokko te halen voor een tientje.


het boek is toch vertaald naar het nl?

Hadou

Citaat van: Azghar op 25/04/2007 om 18:18:13
marokko te halen voor een tientje.
Dat is natuurlijk niet waar he !
En de topic starter wil het in het Engels.
Citeer
het boek is toch vertaald naar het nl?
Nee. Nederlanders lezen liever Steven King.

Mauri

#7
Citaat van: khamenei op 16/04/2007 om 00:06:30
Salaam

Er zou een boek zijn dat over de berberse stammen gaat. Muqadimma ken ik. Maar gaat het over de berberse stammen??

ma3salaam

Azul

de meeste bekende is: Tarikh ibn khaldun (is een bundel van 8 delen = boeken).
de zesde deel is de interessantste wat betreft de info over imazighen en de arabische stammen die tamazgha toen der tijd binnen stroomden.

ik heb hem in het arabisch in pdf formaat zoals ik zei het is een bundel van in totaal 8 boeken.


ik ben 'm nu aan het uploaden en ik zal 'm in de literatuur categorie plaatsen en de link naar die topic zo meteen hier plaatsen. (nogmaals deze is in het arabisch).


Bades

Citaat van: Hadou op 27/04/2007 om 14:57:22
Citaat van: Azghar op 25/04/2007 om 18:18:13
marokko te halen voor een tientje.
Dat is natuurlijk niet waar he !
En de topic starter wil het in het Engels.
Citeer
het boek is toch vertaald naar het nl?
Nee. Nederlanders lezen liever Steven King.


er stond een keer wel datum van de presentatie.....

misschien weet asis er meer van. hij presenteerde de boekpresentatie geloof ik.

khamenei

salaam

Hte boek Muqadimma bestaat in Engels. 3delen in totaal  meer dan 1200 blz. Maar dat werk is duur omdat die versie van 1956 is en is ook moeilijk verkrijgbaar. De samenvatting van 500 blz is wel te verkrijgen. Staat zelfs online op het internet. Maar van de nederlandse versie weet ik niks

de beste groeten

The Franchise

Over de Nederlandse versie.

In november en december is er in Amsterdam een lezingenreeks geweest over Ibn Khaldun.

http://www.hum.uva.nl/object.cfm/objectid=6A584994-2A5C-4F25-BDB48A67B5637B62/templateid=5E8E85BB-96BC-43CE-B26EF9793A65E4BB

En hier een interview met de organisatoren.

http://www.nioweb.nl/nio?waxtrapp=hleswCsHcSjRhICaChConvWfkvW&navProg=vdrpwCsHcSjRhICiE&collect=hxgswCsHcSjRhICiEjD

Het boek is vertaald door de vertaalsters Djûke Poppinga en Heleen Koesen.

Dit vond ik nog op een andere site http://www.folia.nl/Agenda/Discussies_Feesten/Lezingenreeks+Ibn+Khald%C3%BBn.htm:

Djûke Poppinga en Heleen Koesen werken samen aan de Nederlandse vertaling van een ruime selectie uit de Muqaddima, die in 2007 zal uitkomen.

Djûke Poppinga is arabiste. Zij combineert een logistieke functie bij het ROC van Amsterdam met een loopbaan als vertaalster van moderne Arabische literatuur. In 2005 ontving ze voor dat laatste, samen met Richard van Leeuwen, de jaarlijkse vertaalprijs van het Fonds voor de Letteren.

Heleen Koesen is arabiste. Zij is medewerkster van de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek, in het bijzonder van de bibliotheek van het Instituut van het Moderne Nabije Oosten. Daarnaast vertaalt ze moderne Arabische literatuur.