Ahmed Marcouch: Marokkaanse jongeren terugsturen naar Marokko

Gestart door Sa3ieD, 10/04/2007 om 15:33:11

Sa3ieD

#30
Citaat van: VS op 11/04/2007 om 15:45:01
Interessant artikel......

Marokkaan wil eerlijke journalistiek, geen geslijm.

De benadering van Marokkaanse jongeren door journalisten is vaak karikaturaal en kan echt anders. Al lost dat het etnische conflict niet op, zegt Peter Tetteroo.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10970.15

Best wel tegenstrijdig dat het aan ethische "richtlijnen" ontbreekt in een "business" (lees: journalistiek) waarbij het vooral draait om het winnen en behouden van vertrouwen. Tetteroo maakt wel een goed punt als het gaat om hoe je met Marokkanen om moet gaan, hoewel je eigenlijk met iedereen zo hoort om te gaan. Marokkanen houden er nou eenmaal niet van om genaaid te worden door mensen die zij een "dienst" bewijzen. De journalist verdient immers geld aan de informatie of beelden die hij verkrijgt van een informant. Wie houdt er eigenlijk wel van om genaaid te worden....? Of is het juist bij Marokkanen dat je nooit als persoon genaaid wordt maar als hele groep...? Is het genaaid worden vooral erg omdat anderen jou dan gaan zien als "verrader" of "refdi7ath"? Is dit dan ook de redenen waarom de meeste Marokkanen niets te maken willen hebben met "de media"? Ik heb me ook vaak in 1 ruimte bevonden met een televisiecamera maar wens nooit gefilmd te worden...Als ik geinterviewd word (niet voor de camera) geef ik verder altijd een pseudo op, nooit mijn echte naam.

mIzran

Gister was die Marcouch bij Pauw en Witteman. Hij werdt geciteerd die in het boek van Fleur Jurgens voorkomt, het luidt als volgt:

'Er bestaat in het berbers niet eens een woord voor liefde tussen huwelijkspartners', vertelt Achmed Marcouh, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. 'Het woord 'liefde' bestaat wel als het gaat over baby's, of kleine kinderen, maar op het niveau van volwassnen weten berbers niet hoe ze zich moeten uitdrukken. Veel Marokkaanse ouders zijn in een harde samenleving gevormd: Riffijns hard, dor. Zo zijn hun huewlijken ook'.

Sa3ieD

#32
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 17:15:16
Gister was die Marcouch bij Pauw en Witteman. Hij werdt geciteerd die in het boek van Fleur Jurgens voorkomt, het luidt als volgt:

'Er bestaat in het berbers niet eens een woord voor liefde tussen huwelijkspartners', vertelt Achmed Marcouh, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. 'Het woord 'liefde' bestaat wel als het gaat over baby's, of kleine kinderen, maar op het niveau van volwassnen weten berbers niet hoe ze zich moeten uitdrukken. Veel Marokkaanse ouders zijn in een harde samenleving gevormd: Riffijns hard, dor. Zo zijn hun huewlijken ook'.


Nee bij Nederlanders bestaat liefde wel...Lekker je hele gezin afknallen, wat een liefde... Misschien is het wel in het Tamazight / Islam vanzelfsprekend dat die liefde er is, omdat het een plicht is, dat er geen woord voor nodig is. Maarja verder is het een erg onlogische en achterlijke manier van argumenteren, omdat het woord er niet is, of omdat hij die gewoonweg niet kent, bestaat het verschijnsel zeker niet. Is zoiets als "gezelligheid", alleen in het Nederlands bestaat er een dergelijk woord (voor zover ik weet). Om de achterlijke manier van redeneren van Marcouch door te voeren, andere volkeren zijn dus gewoon niet gezellig want zij hebben dat woord niet. Of nee laten we maar verder gaan, het Nederlandse woord Apartheid. Alle volkeren gebruiken het Nederlandse woord, Nederlanders zijn dan waarschijnlijk de enigen die geneigd zijn zo'n onmenselijke apartheids structuur door te voeren......

mIzran

#33
Citaat van: Sa3ieD op 11/04/2007 om 17:22:46
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 17:15:16
Gister was die Marcouch bij Pauw en Witteman. Hij werdt geciteerd die in het boek van Fleur Jurgens voorkomt, het luidt als volgt:

'Er bestaat in het berbers niet eens een woord voor liefde tussen huwelijkspartners', vertelt Achmed Marcouh, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. 'Het woord 'liefde' bestaat wel als het gaat over baby's, of kleine kinderen, maar op het niveau van volwassnen weten berbers niet hoe ze zich moeten uitdrukken. Veel Marokkaanse ouders zijn in een harde samenleving gevormd: Riffijns hard, dor. Zo zijn hun huewlijken ook'.


Nee bij Nederlanders bestaat liefde wel...Lekker je hele gezin afknallen, wat een liefde... Misschien is het wel in het Tamazight / Islam vanzelfsprekend dat die liefde er is, omdat het een plicht is, dat er geen woord voor nodig is. Maarja verder is het een erg onlogische en achterlijke manier van argumenteren, omdat het woord er niet is, of omdat hij die gewoonweg niet kent, bestaat het verschijnsel zeker niet. Is zoiets als "gezelligheid", alleen in het Nederlands bestaat er een dergelijk woord (voor zover ik weet). Om de achterlijke manier van redeneren van Marcouch door te voeren, andere volkeren zijn dus gewoon niet gezellig want zij hebben dat woord niet. Of nee laten we maar verder gaan, het Nederlandse woord Apartheid. Alle volkeren gebruiken het Nederlandse woord, Nederlanders zijn dan waarschijnlijk de enigen die geneigd zijn zo'n onmenselijke apartheids structuur door te voeren......

Hahaha de 'liefde' die hier bestaat is uit 2 mannen. Is gewoon een ONZIN die citaat. Ten eerste is het een generalisering, hoeveel berbers kent hij en al helemaal in hun huwelijk prive zaken. Ten tweede er is wel degelijk een woord voor liefde.

Sa3ieD

#34
Ach joh gewoon een pseudo intellectueel. Achterlijke ambtenaren moeten het gewoon houden bij waar ze goed in zijn, koffie drinken en niet werken. Mensen die niet gewend zijn zelf na te denken moeten niet opeens denken dat ze dat wel kunnen. Hoeveel freaks zijn er wel niet geweest die dachten de mensheid te begrijpen. Ze zeggen wel dat het boek zich richt op ervaringsdeskundigen ipv wetenschappers maar wie zegt dat dat goed is? Een wetenschapper heeft be3da nog het besef wat de beperkingen zijn van generalisaties op sociaal wetenschappelijk vlak etc, of hij hoort dat in ieder geval te hebben.

Memma

Dat dat terugsturen (ook ik vraag me af; terug naar wat?) in feite een afwenteling is van interne problemen op andere (3e wereld) landen, moge duidelijk zijn. Het streven naar welzijn en welvaart ten koste van andere landen blijkt zich zo weer in andere vormen te ontwikkelen. Maar eerlijk is eerlijk, vraag me af in hoeverre deze methode van het terugsturen van onze Marokkaantjes effectief is in het oplossen van de genoemde problemen. Zijn er cijfers/rapporten nav eventuele projecten. Die hele heiligverklaring kan toch niet nergens vandaan komen,  ik ben benieuwd hoorrr

Izwan

Het is een subtiele aanpak om ongewenste Marokkanen van NL te verbannen. Welke groep zal de volgende zijn?




Tamza

#37
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 17:15:16
Gister was die Marcouch bij Pauw en Witteman. Hij werdt geciteerd die in het boek van Fleur Jurgens voorkomt, het luidt als volgt:

'Er bestaat in het berbers niet eens een woord voor liefde tussen huwelijkspartners', vertelt Achmed Marcouh, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. 'Het woord 'liefde' bestaat wel als het gaat over baby's, of kleine kinderen, maar op het niveau van volwassnen weten berbers niet hoe ze zich moeten uitdrukken. Veel Marokkaanse ouders zijn in een harde samenleving gevormd: Riffijns hard, dor. Zo zijn hun huewlijken ook'.


Volgens mij werd hij gisteravond niet uit dat boek geciteerd hoor. Tenminste, ik heb gekeken gister, maar heb niet meegekregen dat er uit dat boek geciteerd werd. Alleen zijn artikel in de Volkskrant werd aangehaald, hetgeen hij heel houterig ging toelichten.

Verder geloof ik wel zn uitspraak over Imazighen wel in het boek staat. Maar goed, wat moet je daar op zeggen? Het wordt wel erg zielig als we nu ook nog eens de liefde tussen twee Riffijnse mensen moeten gaan uitleggen, of nog erger, moeten gaan verdedigen.

mIzran

Deze uitspraak staat in het boek van Fleur Bu-ticcind ik meen me te herinneren op bladzijde 123 of 132, almohiem iets met de 1, 2 en 3 :D Wat je hierop moet zeggen, waag het eens Tamza, laat je los op die Ahmed n Refri7ath

Tamza

#39
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 19:36:13
Deze uitspraak staat in het boek van Fleur Bu-ticcind ik meen me te herinneren op bladzijde 123 of 132, almohiem iets met de 1, 2 en 3 :D Wat je hierop moet zeggen, waag het eens Tamza, laat je los op die Ahmed n Refri7ath

Ja, ik geloof ook wel dat het in het boek staat, maar het werd gister niet bij Pauw & Witteman geciteerd (voor zover ik weet dan, he). Maya, opgerot met die dwaas. Ik vond hem gister zo onzeker en verontschuldigend overkomen dat ik er de koude rillingen van kreeg omdat het er zo vernederend uitzag. De geek-o-zoid heeft dus geen weerwoord nodig om hem ongeloofwaardig te maken; daar zorgt ie zelf wel voor.

Sa3ieD

Citaat van: Tamza op 11/04/2007 om 20:00:01
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 19:36:13
Deze uitspraak staat in het boek van Fleur Bu-ticcind ik meen me te herinneren op bladzijde 123 of 132, almohiem iets met de 1, 2 en 3 :D Wat je hierop moet zeggen, waag het eens Tamza, laat je los op die Ahmed n Refri7ath

Ja, ik geloof ook wel dat het in het boek staat, maar het werd gister niet bij Pauw & Witteman geciteerd (voor zover ik weet dan, he). Maya, opgerot met die dwaas. Ik vond hem gister zo onzeker en verontschuldigend overkomen dat ik er de koude rillingen van kreeg omdat het er zo vernederend uitzag. De geek-o-zoid heeft dus geen weerwoord nodig om zichzelf ongeloofwaardig te maken; daar zorgt ie zelf wel voor.

Zal ie vast wel hebben meegekregen tijdens zijn PvdA training. Hoe kom ik als een incapabele mongool over. Wouter Kots kan er ook wel wat van....

VS

Citaat van: Sa3ieD op 11/04/2007 om 16:58:27
Wie houdt er eigenlijk wel van om genaaid te worden....? Of is het juist bij Marokkanen dat je nooit als persoon genaaid wordt maar als hele groep...? Is het genaaid worden vooral erg omdat anderen jou dan gaan zien als "verrader" of "refdi7ath"? Is dit dan ook de redenen waarom de meeste Marokkanen niets te maken willen hebben met "de media"?
Niemand he, denk ik. Ik heb het gevoel dat de rol waar je je op zoeen moment in manouvreert vaak een jasje is dat al door de journalist is gebreid en die jij alleen nog moet aantrekken. Ik heb ook vaak genoeg uitnodigingen gehad voor die lulprogrammaatjes, vorige week nog van BNN. Misschien dat mijn talent om mezelf voor schut te zetten meespeelde, maar over het algemeen heb je als beklaagde toch niks toe te voegen in zo een discussie. Debatten zijn er zelden om dingen uit te praten, maar om de verveling tegen te gaan. Gewoon entertainment, waar mensen vernederd worden die andere mensen hun oprechte gevoelens willen meedelen. Beter niet begrepen en onbemind dan verkeerd begrepen en beschimpt.

VS

Citaat van: Tamza op 11/04/2007 om 20:00:01
Citaat van: mIzran op 11/04/2007 om 19:36:13
Deze uitspraak staat in het boek van Fleur Bu-ticcind ik meen me te herinneren op bladzijde 123 of 132, almohiem iets met de 1, 2 en 3 :D Wat je hierop moet zeggen, waag het eens Tamza, laat je los op die Ahmed n Refri7ath

Ja, ik geloof ook wel dat het in het boek staat, maar het werd gister niet bij Pauw & Witteman geciteerd (voor zover ik weet dan, he). Maya, opgerot met die dwaas. Ik vond hem gister zo onzeker en verontschuldigend overkomen dat ik er de koude rillingen van kreeg omdat het er zo vernederend uitzag. De geek-o-zoid heeft dus geen weerwoord nodig om hem ongeloofwaardig te maken; daar zorgt ie zelf wel voor.
Ik vond hem echt heel aandoenlijk. Net als bij Zembla stond ie daar met haast tranen in de ogen. Wat mensen niet over hebben voor een beetje promotie. Vooral die laatste opmerking van Pauw was echt zwaar vernederend. Hij deed er alles aan om hem uit de tent te lokken: "Het is toch een stelletje tuig, moeten we ze niet zo behandelen?" Marcouch zat daar idd verontschuldigend met zijn  het zijn maar ook mensen met problemen, daar moet je wat aan doen...alleenstaande moeder en gezin van tien kinderen..boeven die moet je berechten bla bla. Allemaal terechte nuanceringen, maar kom op die gast staat je daar vierkant uit te lachen man. Het enige wat een beetje hoopvol is aan die gasten als marcouch en aboutaleb dat ze wegbereiders zijn voor een toekomstige trotse en zich serieus nemende Marokkaanse politici.

ataynahnah

#43
Citaat van: The Franchise op 11/04/2007 om 12:27:13

Je snapt het echt niet he en lult er daarom maar overheen.

Ik zeg dat er criminaliteit wordt geexporteerd. Ik zal het even simpeler uitleggen voor je.

Men neeme een groepje jongeren die veroordeeld is voor allerlei verschillende delicten. Een roofovervalletje, een geweldsdelictje, een verkrachtingetje, een pooiertje etc. Allemaal gevallen van jongeren die snel geld willen verdienen en te lui zijn om er hard voor te werken of jongens die veel te agressief zijn.

Je dumpt ze terug naar het land van herkomst, stopt ze bij wat familie die ze 1 keer in het jaar zien. Het gebied is arm en er wordt van ze verwacht dat ze zich netjes aan alle regeltjes houden en eindelijk inzien hoe goed ze het wel niet hadden in Nederland. Maarrrr dit gaat om jongeren die te lui zijn om hard te werken en snel rijk willen worden.

Wat gaan ze doen in zo een situatie? Allereerst wat immigranten altijd doen, namelijk elkaar opzoeken. Nou, dat doen ze dus. En dan? Dan heb je een groepje criminelen, niet de grootste maar wel een groepje die eens snel geld wil verdienen. Gaan die zich aan de regels houden? Nee, die gaan gewoon verder op oude voet. Die gaan mensen beroven, hoertjes pimpen etc.

Nou, zo een groepje criminelen uit Nederland zou ik als een geweldige mogelijkheid zien als ik zelf een crimineel uit Marokko was. Bijvoorbeeld een drugsdealer of vrouwenhandelaar  en ik zou aan zo een jongen vragen of ze nog contacten onderhouden met Nederland. En daar hebben ze natuurlijk zat kennissen, familie en vrienden. En daar zit vast wel iemand bij die ook snel geld wil verdienen. Dan kan je klein beginnen, door bijvoorbeeld hoeren uit te wisselen. Zoek een Marokkaans meisje uit, beloof haar een Nederlandse verblijfsvergunning en stuur haar naar Amsterdam waar ze achter het raam eindigt, gepimpt door een van de kennissen van de jongens die uit het land waren gezet.

Zo kan je heel kleinschalig beginnen. Dat bedoel ik met connecties. Als iemand naar Marokko wordt gestuurd betekent het niet dat ze opeens geen contact meer hebben met Nederland.

Ik ga daarom ook niet in op de inhoudelijke verschillen tussen Maras en Marokkaanse straatjongens. Want dat is een gigantisch verschil. Maar wat wel overeen komt en dat heb ik keer op keer gezegd en daar heb je nog steeds weinig tegen in gebracht. Behalve dan 'oeh, het zijn mietjes'. Is dat het gaat om jongeren die makkelijk de stap maken naar criminaliteit, dat ze zich bij elkaar zullen voegen in een groepje en dat ze blijvende contacten zullen hebben met Nederland.

Op de lange termijn zal dat een probleem worden. Het is criminaliteit exporteren en het zo internationaal maken. Volledig idioot plan dat totaal niet werkt. Wat bewezen is door bijvoorbeeld de Mara Salvatrucha, die exact op dezelfde manier internationaal is geworden en groter gegroeid.

Jij praat over pimpen enzo alsof je 50cent bent. Ik ben tussen dat wereldje opgegroeid vriend. Ik weet waar ik het over heb.

Een levensecht bewijs was van zo'n maat van mij. Die zat semek te dealen enzo. Toen z'n vader erachter kwam kreeg ie meteen een enkeltje naar driouch. Na een jaar zat ie kapot te slijmen of ie terug mag komen. Waar bleven z'n connecties, waarom ging ie geen hoertjes pimpen ed. Zo makkelijk zit het niet in elkaar vriend.

Jij bouwt in één zin een internationaal netwerk van pooiers, mensensmokkelaars en drugsdealers op. Als dat zo makkelijk was, dan zat ik nu niet doelloos hier op jou gare reacties te antwoorden. Dan was ik inmiddels ook een kingping geworden.

Marokkanen verraden elkaar al om lucht, laat staan dat ze de handen in elkaar kunnen slaan om een dergelijk netwerk op te zetten.

Wat jij lui noemt, noem ik niet goed opgevoed. Luier dan ik, kan haast niet. Nooit heb ik gedeald, gepimpt of wat dan ook. Zelfs een sigaret of alcohol heb ik nooit aangeraakt. Waarom?? Omdat mijn ouders mij correct hebben opgevoed. De deal was simpel: Flik je wat, dan donder je mijn huis uit. En dat wist je gewoon. Heb je ooit buiten geslapen omdat je na 11 uur niet thuis was? Ikke wel. Maar dan zorgde ik er wel voor dat ik de volgende keer al om 2 uur 's middags al thuis ben. Dan was ik er zeker van dat de deur niet alweer op slot was.

Zo voed je kinderen op gek. Niet van: he liefje? kom je zo thuis? Het is bijna 1 uur en we gaan slapen.

Heb je ooit te horen gekregen van: waar was je? het is nu zolaat  - Ewa papa ik was bij zo'n vriend op pleintje. - Ga maar lekker terug naar dat pleintje dan, want dit is geen hotel waar je elk moment kunt binnenlopen.
DAT is opvoeding!!!

Het heeft niets te maken met luiheid. Het heeft ermee te maken dat men er makkelijk mee weg kan komen.
En dat is het 'm juist. In marokko kom je er niet zo makkelijk vanaf.
Ben je ooit naar een openbare zitting van de rechtbank gegaan? Met 20 jaar wordt gesmeten alsof het niets is. Blijf maar dan nog overeind staan. 1 dag in de gevangenis en je wenst dat je nooit geboren was. Daar heb je geen tv met 60 kanalen. Mensen slapen daar OP elkaar...

Denk je dat doorvoede hollandertjes van hier het daar overleven?

The Franchise

Citaat van: ataynahnah op 12/04/2007 om 00:30:37
Citaat van: The Franchise op 11/04/2007 om 12:27:13

Je snapt het echt niet he en lult er daarom maar overheen.

Ik zeg dat er criminaliteit wordt geexporteerd. Ik zal het even simpeler uitleggen voor je.

Men neeme een groepje jongeren die veroordeeld is voor allerlei verschillende delicten. Een roofovervalletje, een geweldsdelictje, een verkrachtingetje, een pooiertje etc. Allemaal gevallen van jongeren die snel geld willen verdienen en te lui zijn om er hard voor te werken of jongens die veel te agressief zijn.

Je dumpt ze terug naar het land van herkomst, stopt ze bij wat familie die ze 1 keer in het jaar zien. Het gebied is arm en er wordt van ze verwacht dat ze zich netjes aan alle regeltjes houden en eindelijk inzien hoe goed ze het wel niet hadden in Nederland. Maarrrr dit gaat om jongeren die te lui zijn om hard te werken en snel rijk willen worden.

Wat gaan ze doen in zo een situatie? Allereerst wat immigranten altijd doen, namelijk elkaar opzoeken. Nou, dat doen ze dus. En dan? Dan heb je een groepje criminelen, niet de grootste maar wel een groepje die eens snel geld wil verdienen. Gaan die zich aan de regels houden? Nee, die gaan gewoon verder op oude voet. Die gaan mensen beroven, hoertjes pimpen etc.

Nou, zo een groepje criminelen uit Nederland zou ik als een geweldige mogelijkheid zien als ik zelf een crimineel uit Marokko was. Bijvoorbeeld een drugsdealer of vrouwenhandelaar  en ik zou aan zo een jongen vragen of ze nog contacten onderhouden met Nederland. En daar hebben ze natuurlijk zat kennissen, familie en vrienden. En daar zit vast wel iemand bij die ook snel geld wil verdienen. Dan kan je klein beginnen, door bijvoorbeeld hoeren uit te wisselen. Zoek een Marokkaans meisje uit, beloof haar een Nederlandse verblijfsvergunning en stuur haar naar Amsterdam waar ze achter het raam eindigt, gepimpt door een van de kennissen van de jongens die uit het land waren gezet.

Zo kan je heel kleinschalig beginnen. Dat bedoel ik met connecties. Als iemand naar Marokko wordt gestuurd betekent het niet dat ze opeens geen contact meer hebben met Nederland.

Ik ga daarom ook niet in op de inhoudelijke verschillen tussen Maras en Marokkaanse straatjongens. Want dat is een gigantisch verschil. Maar wat wel overeen komt en dat heb ik keer op keer gezegd en daar heb je nog steeds weinig tegen in gebracht. Behalve dan 'oeh, het zijn mietjes'. Is dat het gaat om jongeren die makkelijk de stap maken naar criminaliteit, dat ze zich bij elkaar zullen voegen in een groepje en dat ze blijvende contacten zullen hebben met Nederland.

Op de lange termijn zal dat een probleem worden. Het is criminaliteit exporteren en het zo internationaal maken. Volledig idioot plan dat totaal niet werkt. Wat bewezen is door bijvoorbeeld de Mara Salvatrucha, die exact op dezelfde manier internationaal is geworden en groter gegroeid.

Jij praat over pimpen enzo alsof je 50cent bent. Ik ben tussen dat wereldje gegroeid vriend. Ik weet waar ik het over heb.

Een levensecht bewijs was van zo'n maat van mij. Die zat semek te dealen enzo. Toen z'n vader erachter kwam kreeg ie meteen een enkeltje naar driouch. Na een jaar zat ie kapot te slijmen of ie terug mag komen. Waar bleven z'n connecties, waarom ging ie geen hoertjes pimpen ed. Zo makkelijk zit het niet in elkaar vriend.

Jij bouwt in één zin een internationaal netwerk van pooiers, mensensmokkelaars en drugsdealers op. Als dat zo makkelijk was, dan zat ik nu niet doelloos hier op jou gare reacties te antwoorden. Dan was ik inmiddels ook een kingping geworden.

Marokkanen verraden elkaar al om lucht, laat staan dat ze de handen in elkaar kunnen slaan om een dergelijk netwerk op te zetten.

Wat jij lui noemt, noem ik niet goed opgevoed. Luier dan ik, kan haast niet. Nooit heb ik gedeald, gepimpt of wat dan ook. Zelfs een sigaret of alcohol heb ik nooit aangeraakt. Waarom?? Omdat mijn ouders mij correct hebben opgevoed. De deal was simpel: Flik je wat, dan donder je mijn huis uit. En dat wist je gewoon. Heb je ooit buiten geslapen omdat je na 11 uur niet thuis was? Ikke wel. Maar dan zorgde ik er wel voor dat ik de volgende keer al om 2 uur 's middags al thuis ben. Dan was ik er zeker van dat de dear al weer op slot was.

Zo voed je kinderen op gek. Niet van: he liefje? kom je zo thuis? Het is bijna 1 uur en we gaan slapen.

Heb je ooit te horen gekregen van: waar was je? het is nu zolaat  - Ewa papa ik was bij zo'n vriend op pleintje. - Ga maar lekker terug naar dat pleintje dan, want dit is geen hotel waar je elk moment kunt binnenlopen.
DAT is opvoeding!!!

Het heeft niets te maken met luiheid. Het heeft ermee te maken dat men er makkelijk mee weg kan komen.
En dat is het 'm juist. In marokko kom je er niet zo makkelijk vanaf.
Ben je ooit naar een openbare zitting van de rechtbank gegaan? Met 20 jaar wordt gesmeten alsof het niets is. Blijf maar dan nog overeind staan. 1 dag in de gevangenis en je wenst dat je nooit geboren was. Daar heb je geen tv met 60 kanalen. Mensen slapen daar OP elkaar...

Denk je dat doorvoede hollandertjes van hier het daar overleven?


Je benoemt al een van de problemen waar geen sprake van is bij uitzetting van groepen criminelen. Stop 1 iemand bij een familielid in Marokko en je krijgt er weinig problemen mee. Stop er 10 in hetzelfde dorp en ze gaan elkaar opzoeken. En dan krijg je groepsvorming, wat nu ook al het probleem is in Nederland. Elkaar opjutten en bluffen. Dan ontstaan de problemen. Het gaat altijd om groepjes, omdat groepjes jongeren altijd een probleem zijn, als groep sta je sterker en ben je anoniemer dus durf je meer.

Zonder de groep heb je minder problemen. En als iemand dan voor problemen zorgt dan is dat makkelijk op te lossen met opvoeding.

Daarom heb ik het ook steeds over de groepsvorming die plaats zal vinden. Dump je jongeren in tweetallen verspreid over heel Marokko, dan krijg je dat probleem niet. Maar daar wordt niet over gesproken. Er wordt gesproken over criminele jongeren terug sturen naar waar ze vandaan komen. De meeste komen uit dezelfde arme gebieden. Die gaan elkaar opzoeken, wordt een groep die zich gaan verzetten tegen hun situatie. De eerste stap die ze dan zullen zetten is terug naar de misdaad.

Wanneer er sprake is van succes en dat kan op verschillende manieren. Spelen internationale connecties een rol. Even die vriend uit Amsterdam opbellen met de vraag of hij een pakketje op wil halen of een 'vriendinnetje' een slaapplaats aan wil bieden en betaald wordt in 30% van haar winst.

Als dat zo doorgaat wordt het alleen maar groter en krijg je binnen een paar jaar een veel grotere stroom drugshandel en vrouwenhandel.

En daarom zeg ik nogmaals, wat ik keer op keer zeg, is het volkomen idioot om criminelen uit te zetten naar het land van hun ouders. Je lost de problemen er niet mee op. Ze verdwijnen niet als sneeuw voor de zon als ze maar in een ander land zitten. Juist door de connectie met Nederland kunnen ze op een later termijn een nieuw probleem vormen.

Wat jij steeds zegt is dat die jongens niet zo veel voorstellen. Maar dat maakt weinig uit wanneer ze in Marokko uitgroeien tot 'echte' criminelen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat we het hebben over twee verschillende dingen. Ik heb het over het probleem van uitzetting. En jij over de opvoeding die de jongeren niet krijgen.