West Sahara geschiedenis en Roots

Gestart door Hadou, 04/04/2007 om 15:37:07

Hadou

Izwan schreef in discussie met 1976 over West - Sahara. in dit  topic


Het is onzin om te zeggen dat niemand Saharawa als Imazighen beschouwt. Ik heb genoeg Saharawa in Al Hoceima goed gekend die zichzelf als Imazighen zien.
Saharawa horen tot stam Sanhaja. Verder er is een groep Saharawa die zich als Schourfa of Arabieren beschouwen. Het gaat hier om de stam Malik die door Mariniden uit Marokko richting Sahara zijn verdreven. Zij hadden groot status in Sahara gekregen en noemen zichzelf de zonen van Hassan. Mariniden hadden een hekel aan Shourfa's en ze hadden toen geprobeerd alle Shourfa's van Marokko weg te jagen.
Mensen die beweren dat Almorawiten dynastie door Sanhaja en Arabieren tot stand is gebracht zoals de link die jij hebt geplaatst, zijn leugenaars. Er waren toen geen groepen Arabieren in Marokko of Sahara. Almorawiten waren vroom islamieten, maar ook beetje Amazigh getint nationalisten. Zij hebben toen Imazighen in het Tamazight laten onderwijzen i.p.v. arabisch. Het is in tegenstelling dan hen voorgangers Adarisa.
Ik wil van je graag weten wanneer ze uit Jemmen kwamen, hoe zijn ze daar terecht gekomen en waar zijn stam Sanhaja van Sahara?


betonmo

het moet maar eens afgelopen zijn dat we van de jemenieten afstammen.
waarbij alle respect voor laatst genoemde volk.

Imazighen stammen af van Mazigh.
Dat is onze aller voorvader.

netzoals Ibrahim van de joden en arabieren.
daarbij heb ik de kanttekening,dat er ook Imazighen in mindere en meerdere mate in alle godsdiensten vertegenwoordigd zijn.
ook spreekt een grootdeel hun moedertaal het Thmezight niet meer.

srem zi our.

Hadou

#2
Izwan:
een paar vragen ter verduidelijking.
1- Wie was Idriss I ? waar zou hij vandaan zijn gekomen?
2- AL Murabitin hebben over een groot rijk gergeerd. Van Senegal rivier tot Pyreneeen in het noorden van Spanje. Waarom botste het met Nkour dynastie?
Ik heb begrepen dat Youssuf bnu Tachafien 's Leger Nkour heeft verwoest.
3- Waarom hadden Mariniden ( Al Mariniyin) hekel aan Shurfa's? Het waren in die tijd toch allemaal Imazighen en Moslims?

VS

Je hebt hier ook een belangengroep voor de zelfbeschikking van de West-Sahara. Check hun site. Ze staan best vijandig tegenover Marokko.

http://west-sahara.nl/index.php3

---

Ten eerste hebben de arabische sahraouies de berbers grotendeels verdreven. Ze kwamen uit Yemen en waren bedouienen die rondtrokken totdat ze in de Sahara waren en op Rooftocht gingen en zo de berberstammen daar overvielen en verdreven.

Ten tweede als ze in de loop der jaren zich hebben gemengd met de berbers is dit nog steeds geen recht om tot zelfbeschikking over te gaan. Historisch gezien is de westelijke sahara verbonden aan Marokko en de imazighen van Marokko.

En ten derde zegt dit volgens mij genoeg:

De oorspronkelijke bevolking van West-Sahara heeft op 27 februari 1976 de Democratische Arabische Republiek (DARS) uitgeroepen. De DARS is een volwaardig lid van de Afrikaanse Unie en is wereldwijd door ongeveer 80 landen erkend.

Dat ze zich arabisch voelen verspelen ze naar mijn mening hun claim. Dan hebben ik en anderen er meer recht op.

Hadou

#5
Citaat van: --- op 05/04/2007 om 19:42:30
Ten eerste hebben de arabische sahraouies de berbers grotendeels verdreven. Ze kwamen uit Yemen en waren bedouienen die rondtrokken totdat ze in de Sahara waren en op Rooftocht gingen en zo de -berberstammen daar overvielen en verdreven.
Wel mijnheer / mevrouw ---
Àls je beweringen kloppen, dan wil ik graag meer informatie er over  lezen.
- Wie zegt dat die Saharawi's Arabischtalg zijn?
-Hoe kom jij aan de informatie dat Arabischetalige-Saharawi's afstammelingen van Yemen zijn?
- Van roverij in Sahara is bij mij ook bekend. Maar ik kan dat niet aan het hele volk rekenen.
Citeer
Ten tweede als ze in de loop der jaren zich hebben gemengd met de berbers is dit nog steeds geen recht om tot zelfbeschikking over te gaan. Historisch gezien is de westelijke sahara verbonden aan Marokko en de imazighen van Marokko.
Waarom zou een mens die eeuwen lang in een land gewoond en gewerkt heeft, geen beschikking krijgen op bestuur van zijn eigen land? Dit gaat tegen de Amazighcultuur in!
Ik weet wel dat Imazighen nooit hebberig waren over Land bezit. Wat zij bewerkten is van hun. Wat zij niet konden bewerken rekenden ze niet tot hunne. Als iemand anders het bewerkt 3 jaar lang , dan mag hij / zij dat houden. ( dat zijn Islamitische en Amazighregels)
Citeer
En ten derde zegt dit volgens mij genoeg:

De oorspronkelijke bevolking van West-Sahara heeft op 27 februari 1976 de Democratische Arabische Republiek (DARS) uitgeroepen. De DARS is een volwaardig lid van de Afrikaanse Unie en is wereldwijd door ongeveer 80 landen erkend.
Dit vind ik ook raar. Ze hadden tijdens de bezetting van West-Sahara door Spanje al hun onafhankelijkheid moeten uitroepen. Naar mijn info , hebben zij nooit verzet getoond tegen de bezetter. En dat geldt eerlijk gezegd ook door Marokko. Toch heeft Spanje onder leiding van Franco al mandaat van West-Sahara toevertrouwd aan Marokko en Mauritanie. In ruil voor zee-explotatie.
Citeer
Dat ze zich arabisch voelen verspelen ze naar mijn mening hun claim. Dan hebben ik en anderen er meer recht op.
Ik vraag mij af wie jij bent. Een Amazigh?
Dat arabisme is gewoon een Etopie. Een Mythe. Een Arabier van Ras bestaat niet. Iedereen voelde of zag zich zelf als arabier na de 2de Wereld oorlog. Er kwam een samenwerking tussen al die Arabisch-achtige- taal sprekende landen om zich te verzetten tegen de invloed van ex-kolonieen en de claim van de Joden op Palestina.

want de eerste arabieren die bekeerd waren tot Islam, noemden zich zelf Moslim. Want zij zijn ont-arabiseerd! Arabisch was in die periode en eeuwen later een vieswoord. Waar niemand trots op was.

p.s. wij moeten wel reeel zijn en blijven in discussie.

---

http://west-sahara.nl/informatiedocument.php

ik verwijs je naar deze site. Het is hun eigen site. Ze claimen vol trots dat ze arabisch zijn en de oorspronkelijke bewoners zijn van de Sahara en dat ze geen culturele en historische overeenkomst met Marokko hebben.

Daar staat ook dat een deel uit yemen is gekomen en zich hebben vermengd met de oorspronkelijke bevolking. Dit is niet precies gegaan zoals zij zeggen.

---

Citaat van: Hadou op 05/04/2007 om 22:23:54
Citaat van: --- op 05/04/2007 om 19:42:30
Ten eerste hebben de arabische sahraouies de berbers grotendeels verdreven. Ze kwamen uit Yemen en waren bedouienen die rondtrokken totdat ze in de Sahara waren en op Rooftocht gingen en zo de -berberstammen daar overvielen en verdreven.
Wel mijnheer / mevrouw ---
Àls je beweringen kloppen, dan wil ik graag meer informatie er over  lezen.
- Wie zegt dat die Saharawi's Arabischtalg zijn?
-Hoe kom jij aan de informatie dat Arabischetalige-Saharawi's afstammelingen van Yemen zijn?
- Van roverij in Sahara is bij mij ook bekend. Maar ik kan dat niet aan het hele volk rekenen.
Citeer
Ten tweede als ze in de loop der jaren zich hebben gemengd met de berbers is dit nog steeds geen recht om tot zelfbeschikking over te gaan. Historisch gezien is de westelijke sahara verbonden aan Marokko en de imazighen van Marokko.
Waarom zou een mens die eeuwen lang in een land gewoond en gewerkt heeft, geen beschikking krijgen op bestuur van zijn eigen land? Dit gaat tegen de Amazighcultuur in!
Ik weet wel dat Imazighen nooit hebberig waren over Land bezit. Wat zij bewerkten is van hun. Wat zij niet konden bewerken rekenden ze niet tot hunne. Als iemand anders het bewerkt 3 jaar lang , dan mag hij / zij dat houden. ( dat zijn Islamitische en Amazighregels)
Citeer
En ten derde zegt dit volgens mij genoeg:

De oorspronkelijke bevolking van West-Sahara heeft op 27 februari 1976 de Democratische Arabische Republiek (DARS) uitgeroepen. De DARS is een volwaardig lid van de Afrikaanse Unie en is wereldwijd door ongeveer 80 landen erkend.
Dit vind ik ook raar. Ze hadden tijdens de bezetting van West-Sahara door Spanje al hun onafhankelijkheid moeten uitroepen. Naar mijn info , hebben zij nooit verzet getoond tegen de bezetter. En dat geldt eerlijk gezegd ook door Marokko. Toch heeft Spanje onder leiding van Franco al mandaat van West-Sahara toevertrouwd aan Marokko en Mauritanie. In ruil voor zee-explotatie.
Citeer
Dat ze zich arabisch voelen verspelen ze naar mijn mening hun claim. Dan hebben ik en anderen er meer recht op.
Ik vraag mij af wie jij bent. Een Amazigh?
Dat arabisme is gewoon een Etopie. Een Mythe. Een Arabier van Ras bestaat niet. Iedereen voelde of zag zich zelf als arabier na de 2de Wereld oorlog. Er kwam een samenwerking tussen al die Arabisch-achtige- taal sprekende landen om zich te verzetten tegen de invloed van ex-kolonieen en de claim van de Joden op Palestina.

want de eerste arabieren die bekeerd waren tot Islam, noemden zich zelf Moslim. Want zij zijn ont-arabiseerd! Arabisch was in die periode en eeuwen later een vieswoord. Waar niemand trots op was.

p.s. wij moeten wel reeel zijn en blijven in discussie.


Als jij beweert dat de Sahara naar de arabieren mag gaan, dan geef je gelijk de arabieren in Marokko het recht om het land in te nemen. Dan kunnen de imazighen het wel vergeten dat Noord Afrika weer berbers wordt.

En arabisch nationalisme is precies waar polisario en de Dars naar streven. Iemand die dat wil in amazigh gebied heeft die recht om het land op te eisen? Ik dacht dat het arabisch nationalisme ons juist de das om deed?

En ik ben het ermee eens dat het arabisme juist iets van de laatste tijd is. Dit is ontstaan uit omstandigheden en die arabieren en anderen geen goeds heeft gebracht. In de laatste 100 jaar dat het opleefde is er geen enkele vooruitgang geboekt. Zoals een sheikh heeft gezegd: Het arabisch nationalisme is niet iets om trots op te zijn. Het zijn niet de arabieren die de Islam op de kaart hebben gezet, maar de Islam die de arabieren op kaart heeft gezet. Voor de Islam stelden ze niets voor.

En dit voor een saudier.

Een arabische poeet heeft ooit gezegd: Welkom met de koefr die ons arabieren samenbrengt.

Hadou

beste ---- ,
Jij hebt niet geantwoord op wat ik je gevraagd heb. [ niet dat jij het verplicht bent, maar het zou gewoon fijner zijn]
Ik beweer niets. En a.u.b. schuif geen woorden of ideeen of aantijgingen richting mij. [ lees a.u.b goed wat ik schreef ]
En hou het rustig. sneller antwoorden en conclusie's hebben ( voor mij) geen nut.
[ wij zijn allen geen experts , maar samen kunnen wij veel bereiken ]
Als ik om bronnen vraag, dan wil ik een neutrale bron. Of meerdere bronnen. waar ik een conclusie kan trekken.
[ zelfs een raaf vindt zichzelf de mooiste vogel ]
En meng religie en politiek niet samen a.u.b. 
[ religie is te respecteren ] [ politiek niet]

Mister1979

Citaat van: Hadou op 07/04/2007 om 02:07:19
beste ---- ,
Jij hebt niet geantwoord op wat ik je gevraagd heb. [ niet dat jij het verplicht bent, maar het zou gewoon fijner zijn]
Ik beweer niets. En a.u.b. schuif geen woorden of ideeen of aantijgingen richting mij. [ lees a.u.b goed wat ik schreef ]
En hou het rustig. sneller antwoorden en conclusie's hebben ( voor mij) geen nut.
[ wij zijn allen geen experts , maar samen kunnen wij veel bereiken ]
Als ik om bronnen vraag, dan wil ik een neutrale bron. Of meerdere bronnen. waar ik een conclusie kan trekken.
[ zelfs een raaf vindt zichzelf de mooiste vogel ]
En meng religie en politiek niet samen a.u.b. 
[ religie is te respecteren ] [ politiek niet]


Hadou stop met die onzin. Geen enkel Saharawi beschouwt zich als Amazigh ze hebben niks met Imazighen en willen daar niks mee te maken hebben. Hun voorouders waren bedoeienen die met de handelscaravan meetrokken naar Afrika om spullen te verhandelen...

Tuurlijk zullen er sommige zich gemengd hebben met de plaatselijke bevolking, maar over grootdeel niet...

Niemand beschouwt Saharawi's als Imazighen.



Mister1979

Citaat van: Hadou op 07/04/2007 om 02:07:19
beste ---- ,
Jij hebt niet geantwoord op wat ik je gevraagd heb. [ niet dat jij het verplicht bent, maar het zou gewoon fijner zijn]
Ik beweer niets. En a.u.b. schuif geen woorden of ideeen of aantijgingen richting mij. [ lees a.u.b goed wat ik schreef ]
En hou het rustig. sneller antwoorden en conclusie's hebben ( voor mij) geen nut.
[ wij zijn allen geen experts , maar samen kunnen wij veel bereiken ]
Als ik om bronnen vraag, dan wil ik een neutrale bron. Of meerdere bronnen. waar ik een conclusie kan trekken.
[ zelfs een raaf vindt zichzelf de mooiste vogel ]
En meng religie en politiek niet samen a.u.b. 
[ religie is te respecteren ] [ politiek niet]


Saharwi's horen niet tot de Imazighen volken.

Jij bent in de war met Sahara Berbers

Mister1979

Citaat van: Hadou op 07/04/2007 om 02:07:19
beste ---- ,
Jij hebt niet geantwoord op wat ik je gevraagd heb. [ niet dat jij het verplicht bent, maar het zou gewoon fijner zijn]
Ik beweer niets. En a.u.b. schuif geen woorden of ideeen of aantijgingen richting mij. [ lees a.u.b goed wat ik schreef ]
En hou het rustig. sneller antwoorden en conclusie's hebben ( voor mij) geen nut.
[ wij zijn allen geen experts , maar samen kunnen wij veel bereiken ]
Als ik om bronnen vraag, dan wil ik een neutrale bron. Of meerdere bronnen. waar ik een conclusie kan trekken.
[ zelfs een raaf vindt zichzelf de mooiste vogel ]
En meng religie en politiek niet samen a.u.b. 
[ religie is te respecteren ] [ politiek niet]




De directe voorouders van de Saharwi's waren stammen die uit Jemen kwamen in de 15e eeuw. Ze trokken door Noord-Afrika en vestigde zich in West Sahara. In de daarop volgende eeuwen waren er strijden tussen de nieuwkomers en de oude bevolking. De situatie werd weer stabiel in de 18e eeuw, toen Saquia El-Hamra bekend werd als '' Land van de heiligen'', een centrum van kennis en heiligheid. Dit trok mensen vamuit ver...








The direct ancestors of the present-day Saharawis were tribes which came from the Yemen in the 15e century. They crossed North Africa and eventually established themselves in the region of Western Sahara. In the following centuries there were clashes bet ween these tribes and any newcomers, for they have always been fiercely independent. The situation was stabilized in the 18th century when Saguia el-Hamra became known as the "Land of Saints", a centre of learning and holiness, which attracted people in search of instruction from far and wide.


Because of the low, irregular rainfall, the region was inhabited exclusively by nomadic tribes. They lived by pasturing animals and growing crops where possible. Their religion was that of Islam, their law was based on custom and the Koran. Ethnically and culturally distinct from the populations around them, they moved across the desert on more or less regular routes, dictated by seasons, wells, waterholes. They knew no frontiers.
Towards the end of the XVIth century, the Sultan of Morocco, Ahmad al-Mansour, sent an expedition to conquer Timbuktu.

Hadou

#12
Citaat van: Mister1979 op 07/04/2007 om 19:20:32
Saharwi's horen niet tot de Imazighen volken.
Waarom niet? heb jij voldoende bronen / bewijzen dat sommige Imazighen niet in de West- Sahara woonden, wonen of leefden of leven?
Citeer
Jij bent in de war met Sahara Berbers
wat is verschil tussen die mensen dan? Ik wil geen Politieke verklarinegen. [ ik heb nog geen conclusie getrokken. dus in de war ben ik niet. Ik weet helemaal niets van west-sahara bevolking. ] dat mag jij mij uitleggen. kom aub met neutrale bronnen. Of heb jij een onderzoek naar gedaan?

Hadou

#13
Citaat van: Mister1979 op 07/04/2007 om 19:28:24
De directe voorouders van de Saharwi's waren stammen die uit Jemen kwamen in de 15e eeuw........... als '' Land van de heiligen'', een centrum van kennis en heiligheid. Dit trok mensen vanuit ver......


edit: http://www.arso.org/05-1.htm
dit is de link die ergens anders geplaatst hebt.
- andere bronnen ( zal ik later wel plaatsen, ik moet ze nog sorteren naar het belang van de afkomst van West-Sahara mensen) gaan weer terug naar Kabyle regio. Daar zijn de Sahara mensen van verdreven door Fatimiden.
---------------

stel ! dat het zo is! En dat die mensen dus van af 15de eeuw (nu 500/600 jaar) al hun plaats hebben gevonden. En dat zij hun leven liever anders willen beleven. En dat zij zich anders willen noemen, waarom zou je je mee moeten bemoeien?
Of ga je net een als Servier gedragen en zeggen dat Bosnische Moslims naar Turkije terug moeten gaan, nadat ze 500 jaar generatie op generatie zich hebben gevestigd in Europa?

betonmo

#14
volens mij zijn sahraouies van oorsprong Imazghen.
dat er ook zoals groepjes vermengt zijn in de loop van de geschiedenis.
wil niets zeggen.ook niet als ze zelf vinden dat ze geen imazighen zijn.
wat ze natuurlijk wel zijn,alle marrokanen zijn Imazighen,of ze willen of niet.
ook al praten ze de taal niet.
tot aan mali ,niger en verder zijn het Imazighen of verwanten van imazighen.