De Phoenicische onzin

Gestart door Lezer, 31/03/2007 om 20:55:40

Izwan


Hadou

[quote author=Lezer link=topic=10933.msg232026#msg232026 date=1178267472]
Citaat van: Lezer op 31/03/2007 om 20:55:40
Naar aanleiding van de gezaaide onzin (door Izwan en Hadou) en aangezien de onwetenheid van de leden in dit forum het misverstand alleen maar versterkt...
Beste lezer,
In het land van der blinden, is de blindheid standaard. Maar dat is ten minste een visuele handicap.
Groetjes,
Tijdverspiller,

[/quote]
Hahahaha.. ;D deze is echt leuk. poepie poepie in je broekie.
VaarWel!

Hadou

Citaat van: Izwan op 04/05/2007 om 13:51:49
Beste Hadou,
Je loopt me hier overal tegen de wolven in de schaapskleren te verdedigen. Wees gerust Ayoema. Het is een kwestie van tijd. Ik zal ze nog helemaal kaalscheren. Lezer is op dit moment halve kaal. De rest komt nog.
Botonmo krijt van me de tijd om in zijn onzin/leugens te stikken.
Er zijn veel volkeren die belang hebben voor de vervalsing van onze geschiedenis. Een van die volkeren zijn joden (lees Thora).


Izwan: :D jij weet niet hoe ik gisteravond en vandaag gelachen heb over Lezer. Dit is tot nu de grappigste Topic allertijden voor mij.
Ik kom er echt niet meer bij. Lees aub terug. :D

E3ber_Tastite

#33
Ik geloof geen reet van het Kaananieten verhaal, in het boek van van Mohammed Chafik, 33 eeuwen geschiedenis, wordt er nergens iets over gezegd en ook in al het literatuur dat ik ooit heb gelezen word er daarover niets gezegd.

Het zal wel een broodje  kananen aap verhaal zijn en niet persoonlijk worden he.

Ik ben het met Betonmo eens, over wat hij zei in de topic van jeruzalem en de Imazighen.

betonmo

#34
Hier kan je zien dat het Thmezight schrift niet lijkt op die van de Feneciers.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenicisch_alfabet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenici%C3%ABrs

http://www.ircam.ma/ecoleamazighe/AlphabetTifinaghe/Alphabets.html

Paar keer klikken op de Mazighletters en je hoort hoe je het ongeveer uitspreekt.!

Lezer

Sommigen kunnen het best over toiletten discussieren, ze hebben er goede woordenschat voor.

Heb ik het over Hadou?! Ja.

Hadou

#36
Citaat van: betonmo op 04/05/2007 om 19:54:39
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenici%C3%ABrs
A boe thsimma! A boe Dalla!

als jij die link zelf goed gelezen hebt, dan zou je moeten begrijpen wat daar staat:

''Uitvindingen die aan Feniciërs worden toegeschreven''

De belangrijkste bijdrage aan de wereld was het fonetische Fenicisch alfabet waaraan het Hebreeuwse en Griekse alfabet ontleend zijn. Via deze basis is het van nog veel meer schriften de moeder, zoals Latijn, Cyrillisch in Oost-Europa, Aramees en Arabisch; sommigen menen zelfs in het Devanagari-alfabet van het Sanskriet Fenicische invloeden te zien

Begrijp jij het nou?

Hadou

#37
Citaat van: E3ber_Tastite op 04/05/2007 om 15:50:14
Ik geloof geen reet van het Kaananieten verhaal, in het boek van van Mohammed Chafik, 33 eeuwen geschiedenis, wordt er nergens iets over gezegd en ook in al het literatuur dat ik ooit heb gelezen word er daarover niets gezegd.
Heeft hij Phoeniciers ( Finiqiyin/Ifniqen) niet in zijn boek genoemd?
Heeft hij niet uitgelegd waaruit Tifinagh stamt? Heeft Tifinagh schrift niets te maken met Phoeniciers ( Kan3aaniten)?
Hebben zij geen steden in Marokko gesticht?

Citeer
Het zal wel een broodje  kananen aap verhaal zijn en niet persoonlijk worden he.
Feniciers noemden zich zelf Kan3aaniten. Die Fenicia-naam kregen ze als etiket gedrukt van de Grieken. Phoenicia = letterlijk = Paarsland (kleur) in het Grieks
En zij noemden hun taal : Kan3aani. omdat zij hun eigenland Kan3aan noemden.

(net zoals wij : we heten Imazighen en spreken Tamazight, geen brbrbrbrbr)
--
Citeer
Ik ben het met Betonmo eens, over wat hij zei in de topic van jeruzalem en de Imazighen.
Moet je het daar vertellen. Dan weten wij waar jij op aanwijst. Het zijn verschillende onderwerpen namelijk.

betonmo

#38
Citaat van: Hadou op 05/05/2007 om 01:55:48
Citaat van: betonmo op 04/05/2007 om 19:54:39
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenici%C3%ABrs
A boe thsimma! A boe Dalla!

als jij die link zelf goed gelezen hebt, dan zou je moeten begrijpen wat daar staat:

''Uitvindingen die aan Feniciërs worden toegeschreven''

De belangrijkste bijdrage aan de wereld was het fonetische Fenicisch alfabet waaraan het Hebreeuwse en Griekse alfabet ontleend zijn. Via deze basis is het van nog veel meer schriften de moeder, zoals Latijn, Cyrillisch in Oost-Europa, Aramees en Arabisch; sommigen menen zelfs in het Devanagari-alfabet van het Sanskriet Fenicische invloeden te zien

Begrijp jij het nou?

Ik begrijp dit ervan,dat Imazighen hun eigen Taal en schrift
zelf hebben ontwikkeld,los van de contakten met Feneciers die
in Noord A handel dreven.Dat het Punische schrift een voorloper van andere Is,
wil niets over het Thmezight schrift zeggen.
Ik geloof wel dat ze het arabische schrijfwijze en schrift met de noord Afrikanen,
hebben ontwikkeld en zo het daraja is ontstaan.,
Dus we hebben samen het Arabische klassiek en het Daraja-
ontwikkeld,immers het klassiek Arabich in marrokko wordt nergens
zo gesproken,naast het Daraja,handel en straattaal.
Ps er bestaan verschillend daraja talen in MA.

Hadou

#39
BoeThsimma:
Lees dit door : ( simpel tekst)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tifinagh


''Het Lybische* schrift werd in Noord-Afrika gebruikt. De oostelijke variant is grotendeels ontcijferd dankzij het bestaan van tweetalige inscripties. De westelijke variant kan nog niet gelezen worden en de taal van de bijbehorende inscripties is onbekend. Deze Lybische* inscripties worden gedateerd tussen de derde eeuw v.Chr. en de derde eeuw n.Chr.'''


''Dit Lybische schrift verdween, of was al verdwenen, toen de Arabieren kwamen. Alleen in de Sahara onder de nomadische Toearegs handhaafde het schrift zich onder de naam Tifinagh, d.w.z. "Phoenicische tekens". Het Tifinagh werd gebruikt voor korte teksten op rotsen, op wapens, op kleding''
---

betonmo

Beste Hadou,het bewijst allemaal niets.
ik laat het hierbij,Haddou had ik vroeger als achternaam .
Ik teken nog steeds met deze naam,
draag nu een ander achternaam. dit was ook mijn overoverovergrootpa.


Groetjes  HaddouBeton.

Hadou

Beste HaddouBeton,
Ik hoop dat je nu ophoudt met het posten van reacties op geschiedenis en andere onderwerpen. Die voor jouw niets bewijzen. En die jij niet gelooft. 

Sraam zi  ur n Haddou n'Bouhaddou

Lezer

Wikipedia is geen bron. Het is een soort "commone knowledge", geldt ook voor britannica, en jammer genoeg ook academische bronnen zolang ze niet gespecialseerd zijn in het betrokkene onderwerp.

betonmo

#43
Citaat van: Hadou op 05/05/2007 om 12:08:52
Beste HaddouBeton,
Ik hoop dat je nu ophoudt met het posten van reacties op geschiedenis en andere onderwerpen. Die voor jouw niets bewijzen. En die jij niet gelooft. 

Sraam zi  ur n Haddou n'Bouhaddou


Jazeker post ik reakies op andere die mijninziens niet klopen.
,waar dacht je dat amazigh.nl Forum voor is.!???

Srem n rwda.     N'Muog O Haddou-beton.