Hoofdmenu

Taal famillie groepen

Gestart door Hadou, 28/03/2007 om 21:07:34

Hadou

Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 15:32:16
Beschouw jij Darija als een amazigh taal of niet?
Nee, Darija is geen Amazigh taal. Maar een mix van Tamazight, Feniqiya, arabisch en wat zuid-europese talen.
Citeer
Tamazight wordt niet als Semitische taal beschouwd.
Dat klopt! Tamazight is Afro-asiatishe Taal. Zie indeling van de Talen. 
Citeer
Tussen tariffith zijn er ook verschillen dialecten.
Dat klopt.
Citeer
De meeste finisiche woorden komen bij Imazighen voor. Het is logisch want het finisiche taal is langer door Imazighen gesproken dan in andere volkeren in MO of elders.
Niet door alle Imazighen. Maar vooral door Imazighen van de Kust ( aan de Zee).
Citeer
Laat je niet in de verwarring brengen door de termen.
Nee. Ik denk in bepaalde periode. ( tijdperk). Helaas worden termen door mensen verward of anders geinterperteerd, andere betekenis gegeven.
Citeer
De oorspronkelijke Semitische taal is Kanaanieten taal.
Het ligt er aan wie eerst er was. Sam of Kan3aan. De taal wordt van Grootvader naar vader en daarna naar zoon en daarna naar kleinzoon overgenomen.
En kan3aanland had er voor andere namen.
Citeer
De termen finiciers zijn door de Grieken bedacht en punische is door de roemeinen bedacht.
Dat kan. De andere persoon geeft je een naam of een bijnaam, naar zijn tong en gedachte.
Citeer
Finiciers noemden zichzelf Kanaanieten zoals sommige Imazighen zichzelf vroeger noemden.
Dat kan. Voor mij en de geschiedenis is het wel makkelijker om bepaalde volk in  bepaalde Tijdperk aan te geven. Romeinen heten nu Italianen. bijv. Nederland heette vroeger Batavia.
Citeer
Er is een groot verschil tussen knaanland en kanaanieten. Kanaanieten zijn altijd zichzelf gebleven.
Dat zei ik ook. Kan3aanLand is door verschillende volkeren bewoond geweest. De oorspronkelijke bewoners ( de ontdekkers zijn verdunt of geimmigreed).
-bijv: Turkije van vandaag is veel later bewoond door de Turken. Vroeger woonden andere volkeren in Anatolie ( oude naam van Turkije)
Citeer
Kanaanieten die in Tamazgha wonen zijn door bani Israël verdreven.
Daar kan ik niet op antwoorden. Ik weet weinig van hun. Wanneer bestond de naam '' Banu Israel'' ? Welke tijdperk?
Citeer
Alexander is eeuwen later geboren.
Dat klopt. Maar toen hij als leider bloeide heeft hij een grote reis gemaakt door Azie en hij kwam tot Egypte. Alexandaria is naar hem genoemd.
Citeer   
Finiciers hadden geen kolonie in Tamazgha zoals men beweerd.
Nee, Feniciers hadden geen klonieen. Wel hadden ze steden of dorpen aan de kust zelf gesticht ( havens en opslagplaatsen van goederen).
Citeer
Zijn woonden in Tamazgha
Dat kwam later op gang. Feniciers waren handelaren. Ze waren overal in de Middelandse Zee gebieden aanwezig. Van vaste bewoners kun je niet spreken. Maar het wel dat ze later zich gewoon vestigden. En met andere volkeren mengden ( trouwden).
Citeer
en ze zijn Imazighen.
Daarvoor  waren ze niet Imazighen. Want ze spraken zich in een andere taal . Later zijn ze ver-amazight. In taal en cultuur. En Bloed.

Botermes

Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 15:36:45

Ze zijn zo wijs gemaakt dat ze zichzelf ook arabieren noemen. Het zou me niet verbazen als ze Darija als arabische zien.
Weet je dat dan nog steeds niet dat ze Darija arabisch noemen ? In welke wereld leef jij ?
CiteerWaarom verstaan de arabieren van Mo Darija niet?
Dat zeg jij alleen maar, Ze verstaan Darija dondersgoed op een paar marginale woorden na.

Lezer

Izwan: "Tamazight wordt niet als Semitische taal beschouwd."
Hadou: Door wie niet en waarom niet? En waar kun je het plaatsen?
Lezer: In amazigh.nl/awar
(Hadou heeft het wel in amazigh.nl/awar geplaast, maar hij deed dat letterlijk in "blind kopieren en plakken":
(zie de eerste reactie in dit topic).

Izwan

Citaat van: Lezer op 31/03/2007 om 16:07:25
Ik ben er bang voor dat iemand jullie meningen serieus zou nemen.
Neem me niet kwalijk, maar jullie zijn para. ; Jullie bemoeien je met iets dat helemaal niet kennen. Jullie kunnen zelfs geen Tamazight en Arabisch woorden herkennen, en jullie hebben het over Phoenicisch.
Roe7 atta3yath ki thnifesthn a 3idjath.
Ben soms de hoeder van Imazighen?

Izwan

Citaat van: XallasianX op 31/03/2007 om 16:48:03
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 15:36:45

Ze zijn zo wijs gemaakt dat ze zichzelf ook arabieren noemen. Het zou me niet verbazen als ze Darija als arabische zien.
Weet je dat dan nog steeds niet dat ze Darija arabisch noemen ? In welke wereld leef jij ?
CiteerWaarom verstaan de arabieren van Mo Darija niet?
Dat zeg jij alleen maar, Ze verstaan Darija dondersgoed op een paar marginale woorden na.
Waarom wordt dan Darija genoemd en niet arabisch?
Zijn Darija sprekende arabieren?

Hadou

Izwan:
In mijn reacties heb ik wat fouten gemaakt. Het komt door te veel tekst en te veel vragen en al dat geciteer.
Excuus. Ik heb mijn bedoelingen aangepast.

Tamazight is een Afro-aziatisch taal. Geen Semitische taal. !!
Darija is een mix van Tamazight ( Afro-Aziatische Taal)  en  Finiqiya & Arabisch (beiden een semitische taal, die weer onder Afro- Aziatishe Taal Paraplu gebracht zijn) en bepaalde zuid-Europese talen en eigen ontwikkelde woorden.

Izwan

Citaat van: Lezer op 31/03/2007 om 16:50:45
Izwan: "Tamazight wordt niet als Semitische taal beschouwd."
Hadou: Door wie niet en waarom niet? En waar kun je het plaatsen?
Lezer: In amazigh.nl/awar
(Hadou heeft het wel in amazigh.nl/awar geplaast, maar hij deed dat letterlijk in "blind kopieren en plakken":
(zie de eerste reactie in dit topic).
Beschouw jij dan tamazight als semitische taal?

Hadou

De Semitische talen zijn te vergelijken met elkaar. Net zoals de Amazightalen vergelijkbaar zijn met elkaar  en de Germaanse talen met elkaar vergelijkbaar zijn enz.

Ik denk dat daarom Imazighen snel bekeerd zijn tot de Islam. Ze verstonden de Arabieren wel een beetje. (omdat ze bekend waren met Semitische talen)
En de Koran was daarna niet te moeilijk voor ze.

Lezer

Izwan, mijn verblijf in de online ensyclopedie, en mijn discussies met andere amateurs en soms deskundigen naast andere fora waar professors ook meedelen heeft me heel wat duidelijk gemaakt. Ik beweer helemaal niet dat ik een goed kennende mbt Tamazight en de Imazighen ben.

Maar op basis van wat je schrijft, vind ik dat jullie de geschiedenis en taalkunde toeeigenen en zaaien interpretaties die nergens gebaseerd zijn.

Niet dat deze discussie wil personaliseren, toch wil ik benadrukken dat jullie "onzin" aan het zaaien zijn. Wie gelooft nu dat de Feniciers berbers waren (jou onzin) of dat de huidige darija "fenicisch" is (Hadou's onzin)?

Jammer genoeg, zijn de leden hier ook leek mbt deze discussies met al mijn begrip. Als je met info. wil komen, moet je ook citaten geven en naar bronnen verwijzen. Zomaar onzin bekritiseren is tijdverspilling in mijn ogen, en daarom neem ik de discussie niet serieus genoeg.

Hadou

A 3ibad Allah :(
Ik heb nergens beweerd en ik zal het nooit beweren dat Feniciers Imazighen waren.
Maar Ik heb wel gezegd (geschreven) dat sommige Feniciers , dus Feniciers die in Tamazgha landen ( na eeuwen) woonden wel gemengd ( getrouwd) zijn met de Autochtone Imazighen.
Ik heb ook beweerd dat , Feniqiya taal de basis heeft gelegd in sommige steden aan de kust van Tamazgha, voor Darija. 

betonmo

Thmezight is een Thamazgha taal.
immers thmezight wordt ook in delen van Etheophie
en andere verre afrikaanse landen nog gesproken.
Zelfs tot diep in afrika.
de mens is in afrika onstaan .zo ook de talen.
vanuit thamazgha heeft een groot deel van de wereld bevolking
zich vespreid.  wie zegt dat dat nederlands niet afgeleid is van het
thmezight.................................het woord thmezigt zegt het al
voor je zicht  thme ie pro of voor zigt ,heb je ook meer zicht,dus om te praten.

betonmo

Thmezight is een Thamazgha taal.
immers thmezight wordt ook in delen van Etheophie
en andere verre afrikaanse landen nog gesproken.
Zelfs tot diep in afrika.
de mens is in afrika onstaan .zo ook de talen.
vanuit thamazgha heeft een groot deel van de wereld bevolking
zich vespreid.  wie zegt dat dat nederlands niet afgeleid is van het
thmezight.................................het woord thmezigt zegt het al
voor je zicht  thme ie pro of voor zigt ,heb je ook meer zicht,dus om te praten.

Hadou

Mobeton,

Taal is mensenwerk. Mensen komen met woorden, klanken, schriften enz. Plus de mensen trekken door de wereld. Steeds opzoek naar voedsel voor hun en voor hun dieren. Of ruilen van hun waren ( handel) met andere volkeren.

-Als je beweert dat Tamazight de moeder van alle wereld talen is , dan wil ik graag weten waar jij dat op baseert. Wie zegt dat ( behalve jij)? Is dat ergens te lezen?
-En als jij beweert dat Mazigh de zoon of kleinzoon is van Adam , dan wil ik graag dat ook lezen. Zijn er meer mensen die jouw logica, wijsheid, aanname delen? Graag wat bronnen vermelden.

-Ik kan best met jouw meegaan, als je beweert dat in Ethiopie en Yemen Tamazight wordt gesproken. Ik heb ooit een TV documentaire gezien over de mensen in Yemen, ik hoorde duidelijk wat Tamazightwoorden en ik stond verbaasd van te kijken.

Botermes

Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 18:41:14
Waarom wordt dan Darija genoemd en niet arabisch?
Zijn Darija sprekende arabieren?
OK een test : Zet een irakees en een amazigh die geen kennis van darija ooit heeft gehad. De irakees spreekt arabisch en de amazigh spreekt Tamazight. Zet deze 2 tegenover een darija spreker. Wie verstaat de darija spreker beter ? Darija ligt toch dichter bij arabisch. Dus ga niet zeggen dat darija een amazightaal is.

betonmo

nee dat is nergens te lezen.
voorgaande heb ik gezegd op persoonlijke titel.
je kan het nergens zo lezen en heb ook geen bronnen.

ik heb ook geen bewijs,maar baseer mij op mijn eigen onderzoek in de geschiedenis,
en literatuur die ik gelezen heb,en uiteraard mijn eigen ervaring en afkomst.

ik weet wel dat als iets nieuw werd / word / is voor Imazighen.
of het woord wat erbij hoord niet bestond bij Imazighen.
het woord zelf verzonnen of aanneemden van bijtenaf.

ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het woord eskimo of condoom
zeg effe zomaarwat.    dus in deze heb ik je niet kunnen helpen.