Nieuwe toeristen projecten voor 400 miljoen euro ondertekend voor Alhoceima

Gestart door Mister1979, 26/03/2007 om 14:04:22

MBTiza

Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:24:39

Als je die miljoenen franken hebt, waarom dan niet ergens anders in investeren dan zo'n gammel bootje?
Heb wel eens docu gezien van de "7errega" (illegalen die de oversteek maken) in oa Spanje, die zouden het niet weer doen en in eigen land blijven.

Vanwege het succes dat die gammele bootjes velen heeft gebracht, ze zien dat hun buurjongens terugkomen op vakantie met auto, huizen kopen etc. Ik verbaas me zelfs over de auto's waar sommige mee op vakantie komen en dat na een paar jaar in Spanje.

TheCFO

Citaat van: Tamza op 27/03/2007 om 15:12:11
De meeste mensen daar met een beetje macht zijn vaak nog immoreler dan jij.

:-)

Citaat van: Tamza op 27/03/2007 om 15:12:11En op het gebied van milieu is helemaal niks afgesproken. Het verval is al begonnen en zet zich alleen maar door met de komst van nog meer toeristenprojecten zonder dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn. Daarom is er alle reden om hier -voorlopig- tegen te zijn.

Eens. (ondanks dat  ik niet geloof in een tegenstelling tussen milieu en economie, zijn beide wel gebaat bij duidelijke spelregels)

Tamza

Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:24:39

Met hun universitaire diploma's doen ze hier hetzelfde werk als ze in Marokko zouden doen. Zo naief ben ik niet. Het is een mentaliteitskwestie. Als je die miljoenen franken hebt, waarom dan niet ergens anders in investeren dan zo'n gammel bootje?
Heb wel eens docu gezien van de "7errega" (illegalen die de oversteek maken) in oa Spanje, die zouden het niet weer doen en in eigen land blijven.

Ik heb ook eens een docu gezien over Algerijnse bootvluchtelingen. Een man had jaren gespaard om een mensensmokkelaar te kunnen betalen, maar hij redde de overkant niet: de boot zonk, de mensen in het bootje stierven en hij overleefde het. Hij kwam terug in zijn dorp, zonder geld en zonder eer. Hij was de joke van het dorp omdat zn levensgevaarlijke avontuur al vroegtijdig was afgebroken. Met pijn in zijn hart keek hij intussen naar de gasten uit zijn dorp die Europa wel wisten te bereiken en in het dorp huizen bouwden voor hun familie. Je begrijpt dat hij onderdoor ging aan dat gevoel van gefaald zijn, plus die onverwerkte trauma van zijn bijna-verdrinkingsdood erbovenop.

Ik weet nog goed dat ie zei: ik zou het zo weer doen.

En logisch ook. Hij voelde zich gevangen in dat dorp en werd ook nog eens geconfronteerd met zn 'falen' door de bouw van huizen van gasten die het wel 'hadden gehaald' en het weggehoond worden door zn dorpsbewoners.

MBTiza

Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:35:27


Ach wat, laat ons gewoon onze cannabis telen.



Idd, en dit nationaliseren dus geen buitenlandse inmenging (Holleeders, Klaasjes) in de transport etc.

TheCFO



Tamza

Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:35:27

Wat het verval betreft, maakt niet uit door wie. Het voorzien in eerste levensbehoeften is geen excuus.

Are you serious?

Tuurlijk is dat wel een excuus. Voorzien in eerste levensbehoeften is een fundamenteel recht waar milieu -tijdelijk- voor mag wijken. Het is echt niet zo dat zij er lol in hebben om hun vertrouwde omgeving aan te vreten zonder eerst beroep te doen op alternatieven. Zulke initiatieven moeten vaak van buitenaf komen, zoals het zonnepanelen-project in een dorpje in Ayt Said (opgezet door Stichting Tawiza), omdat men daar de kennis -nog- niet heeft om zulke alternatieven te ontwikkelen.

Mister1979

Citaat van: Tamza op 27/03/2007 om 15:07:37
Citaat van: TheCFO op 27/03/2007 om 14:30:13

Ik denk best dat een aantal van de problemen die je schetst reeel zouden kunnen worden ,maar pleit je daarom  tegen dergelijke investeringsprojecten, en tegen het 'vertouristiseren' van de kuststrook in Marokko?

Tuurlijk pleit ik niet tegen investeringsprojecten. Met het 'vertouristiseren' van de Riffijnse kust ben ik idd niet zo blij mee. Maar dat heeft vooral met mijn persoonlijke voorkeur te maken.

Ik pleit slechts voor een kritische benadering als dergelijke projecten met veel bombarie worden gelanceerd. En niet 'halleluja' roepen op elk initiatief en kritiek afdoen als 'negatief denken.'



Ik begrijp niet wat daar mis mee. Elke land met zeekust bouwt dit vol om toeristen te trekken. Egypte, Tunesie etc doen dit al jaren en met succes. Vele Egyptenaren leven van toerisme en als dit weg zou vallen zou dat een klap zijn..

Niet alleen Marokko, maar ook Algerije en Libie willen massaal investeren in toerisme. Libie gaat voor miljarden de hele zeekust volbouwen met resort, hotels etc. Algerije gaat 40 resorts bouwen aan de Middenlandse zee...

Marokko kan daardoor niet achterblijven.

Mister1979

Citaat van: Tamza op 27/03/2007 om 15:48:42
Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:35:27

Wat het verval betreft, maakt niet uit door wie. Het voorzien in eerste levensbehoeften is geen excuus.

Are you serious?

Tuurlijk is dat wel een excuus. Voorzien in eerste levensbehoeften is een fundamenteel recht waar milieu -tijdelijk- voor mag wijken. Het is echt niet zo dat zij er lol in hebben om hun vertrouwde omgeving aan te vreten zonder eerst beroep te doen op alternatieven. Zulke initiatieven moeten vaak van buitenaf komen, zoals het zonnepanelen-project in een dorpje in Ayt Said (opgezet door Stichting Tawiza), omdat men daar de kennis -nog- niet heeft om zulke alternatieven te ontwikkelen.

Marokko doet ook aan ecotoerisme, vele gebieden worden beschermd plekken. Dat gaat gebeuren in Alhoceima en in Nador...


Mister1979

Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 15:38:07
Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:24:39

Als je die miljoenen franken hebt, waarom dan niet ergens anders in investeren dan zo'n gammel bootje?
Heb wel eens docu gezien van de "7errega" (illegalen die de oversteek maken) in oa Spanje, die zouden het niet weer doen en in eigen land blijven.

Vanwege het succes dat die gammele bootjes velen heeft gebracht, ze zien dat hun buurjongens terugkomen op vakantie met auto, huizen kopen etc. Ik verbaas me zelfs over de auto's waar sommige mee op vakantie komen en dat na een paar jaar in Spanje.



Hasj....


Mister1979

Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 15:28:54
Citaat van: TheCFO op 27/03/2007 om 15:05:16
Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 14:59:05
Ok uitbuiten mag dus? Tanger heeft idd een aanzuigende werking voor mensen uit heel Marokko, alleen denk ik niet dat door het scheppen van dergelijke baantjes incl. hongerloontje de mensen uit de Rif zal tegenhouden om niet meer in die gammele bootjes te stappen...werken in de bouw in de Rif kunnen ze nu ook al, hoeven ze niet voor naar Tanger..sterker nog de mensen die bij ons het dorp de huizen van de gastarbeiders hebben opgebouwd na de aardbeving zijn meestal mensen van buitenaf...de meesten lenen zich daar niet voor en voor â,¬ 150 per maand willen ze niet in de brandende zon staan terwijl ze gewoon te eten en drinken hebben en een dak boven hun hoofd...

Behalve de -lekker moreel geladen- term 'uitbuiten' (ach ja, dat smerige grootkapitaal ook altijd) staat hier toch echt geen enkel argument in dat verband houdt met 'pro of contra'.

Als de lonen normaal (voor de desbetreffende regio) zijn en het milieu in overweging genomen wordt is er toch geen enkele reden om hier tegen te zijn?

Ach rot toch op met die buitenlandse uitbuiters......moderne slavernij heet dat....toerisme betekent meestal verloedering....daarnaast is de Rif een conservatieve islamitisch gebied waar geen plaats is voor alcohol, discotheken etc.


Ben je ooit in de Rif geweest????

Als je door Nador loopt zie je overal Heineken blikjes op de grond. En al die Dagilia prostitutees in de zomermaanden die heel Rif overstromen voor de Marokkaanse klanten...




MBTiza

Citaat van: Mister1979 op 27/03/2007 om 15:51:19
Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 15:38:07
Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:24:39

Als je die miljoenen franken hebt, waarom dan niet ergens anders in investeren dan zo'n gammel bootje?
Heb wel eens docu gezien van de "7errega" (illegalen die de oversteek maken) in oa Spanje, die zouden het niet weer doen en in eigen land blijven.

Vanwege het succes dat die gammele bootjes velen heeft gebracht, ze zien dat hun buurjongens terugkomen op vakantie met auto, huizen kopen etc. Ik verbaas me zelfs over de auto's waar sommige mee op vakantie komen en dat na een paar jaar in Spanje.



Hasj....



Niet altijd...de jongens over wie ik het heb werken in de bouw.

Mister1979

Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 15:58:09
Citaat van: Mister1979 op 27/03/2007 om 15:51:19
Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 15:38:07
Citaat van: sienia op 27/03/2007 om 15:24:39

Als je die miljoenen franken hebt, waarom dan niet ergens anders in investeren dan zo'n gammel bootje?
Heb wel eens docu gezien van de "7errega" (illegalen die de oversteek maken) in oa Spanje, die zouden het niet weer doen en in eigen land blijven.

Vanwege het succes dat die gammele bootjes velen heeft gebracht, ze zien dat hun buurjongens terugkomen op vakantie met auto, huizen kopen etc. Ik verbaas me zelfs over de auto's waar sommige mee op vakantie komen en dat na een paar jaar in Spanje.



Hasj....



Niet altijd...de jongens over wie ik het heb werken in de bouw.


De bouw is een smoes. Ik ken die verhalen van iemand wiens broer ook in de bouw werkt in Spanje maar ondertussen in de Hasj zit. Ze gebruiken de bouw als  undercover baan.

MBTiza

Citaat van: Mister1979 op 27/03/2007 om 15:59:54


De bouw is een smoes. Ik ken die verhalen van iemand wiens broer ook in de bouw werkt in Spanje maar ondertussen in de Hasj zit. Ze gebruiken de bouw als  undercover baan.

Jaja ze lopen de hele dag te sjouwen etc terwijl ze daarnaast geen bezwaren hebben om Hasj te verhandelen en zo makkelijk geld te verdienen, geloof jij het?

Mister1979

Citaat van: aziTBM op 27/03/2007 om 16:02:33
Citaat van: Mister1979 op 27/03/2007 om 15:59:54


De bouw is een smoes. Ik ken die verhalen van iemand wiens broer ook in de bouw werkt in Spanje maar ondertussen in de Hasj zit. Ze gebruiken de bouw als  undercover baan.

Jaja ze lopen de hele dag te sjouwen etc terwijl ze daarnaast geen bezwaren hebben om Hasj te verhandelen en zo makkelijk geld te verdienen, geloof jij het?


Ik heb het van iemand gehoord waarvan die broer ook in de bouw werkt. Als je in de bouw werkt valt het niet op. Tuurlijk zullen er mensen zijn die niet in de hasj werken maar die rijden geen dure auto's...