(Intolerantie of cultuurconflict?)

Gestart door Laysa, 22/03/2007 om 11:25:52

Laysa

Ok bovenstaande is de ondertitel, maar ik krijg zo wat een aversie tegen de steeds terugkerende samenbundeling van de woorden "moslims" en "intolerantie" in 1 zin. But that's personal.

Het onderstaande is een inleiding en het hele schrijven is terug te vinden op (let wel, het is een PDF-bestand) -> http://www.wodc.nl/images/JV0701_artikel04_tcm11-144391.pdf

Erg interessant om te lezen, naar mijn mening->

Negatieve beeldvorming over moslims

Intolerantie of cultuurconflict?

B.A.M. van Stokkom*

Al voor de terroristische aanslag op de Twin Towers was duidelijk
dat van alle minderheidsgroepen moslims in Europa het meest
vijandig werden bejegend (Hafez, 2000; Ruthven, 2002). Ook in
Nederland ontstond reeds halverwege de jaren negentig een dalende
trend in de tolerantie van Nederlanders jegens moslims (SCP, 1998).
Na de aanslagen op New York, Madrid en Londen en de moord op
Van Gogh is de islam pas echt object van kritiek, afkeuring en maat-
schappelijke woede geworden. Dat is in veel opzichten begrijpelijk
vanwege de oproepen tot een ‘heilige oorlog’ tegen het westen. Die
oproepen, evenals antisemitische uitingen (en andere beledigende
uitingen, bijvoorbeeld gericht tegen homoseksuelen), treft men ook
regelmatig aan op radicale moslimsites.

De positie van de islam in de Nederlandse samenleving is, afgaande
op een onderzoek naar berichtgeving over de islam in de Volkskrant
tussen 1998 en 2002 (Ter Wal, 2004), meer dan ooit omstreden.
Anti-islamgevoelens worden ook vrijer geuit en lijken door de media
veel minder als problematisch te worden gezien (Poole, 2002). In
een internationale studie werd opgemerkt dat de grotere aanvaard-
baarheid van die gevoelens vooral in Nederland is verwelkomd als
‘het einde van politieke correctheid’ (Allen en Nielsen, 2002, p. 52).
Volgens sommige waarnemers is verbaal geweld tegen moslims
eerder regel dan uitzondering geworden (Rodrigues, 2004).
In deze bijdrage wordt aan de hand van enkele gegevens over
haatuitingen op internet eerst een beeld gegeven van de hedendaagse
onverdraagzaamheid. Het gaat dan onder andere om haatzaaiende
uitlatingen aan het adres van de islam maar ook om oproepen van
radicale moslims tot een gewapende strijd tegen het Westen.

* (Dr. Bas van Stokkom is als onderzoeker verbonden aan het Centrum voor Ethiek van
de Radboud Universiteit Nijmegen. Delen van deze tekst zijn gebaseerd op de studie
Godslastering, discriminerende uitingen wegens godsdienst en haatuitingen, Den Haag,)

TheCFO

PDF wordt uitgeprint
Dank, zeer interessant!

Laysa

Inuit

interessant artikel, kwam het onlangs tegen.

VS

Thanx. Daar moet ik maar eens een keer de tijd voor gaan nemen.

Ik had eerder al een artikel gelezen van Stokkom geheten: "Angstmanagement en Justitieel cynisme". Die vond ik toen ook ontzettend goed geschreven. Ik kan het even niet vinden op het net, maar het ging over de overgang van de Verzorgingsstaat in een Veiligheidsstaat. Een soort van een nieuw hyper-preventief veiligheidsvertoog, geent op het verminderen van risicofactoren en hoe mensen daarbij als risicogroepen worden gepresenteerd.

Inuit

Citaat van: VerbalSmaeel op 22/03/2007 om 13:28:50
Thanx. Daar moet ik maar eens een keer de tijd voor gaan nemen.

Ik had eerder al een artikel gelezen van Stokkom geheten: "Angstmanagement en Justitieel cynisme". Die vond ik toen ook ontzettend goed geschreven. Ik kan het even niet vinden op het net, maar het ging over de overgang van de Verzorgingsstaat in een Veiligheidsstaat. Een soort van een nieuw hyper-preventief veiligheidsvertoog, geent op het verminderen van risicofactoren en hoe mensen daarbij als risicogroepen worden gepresenteerd.
Zou je nog even kunnen kijken of je dit artikel kunt vinden? Heb zelf even gegoogled zonder enig resultaat. Lijkt me een interessant artikel.

Laysa

Citaat van: Inuit op 22/03/2007 om 15:03:39
Zou je nog even kunnen kijken of je dit artikel kunt vinden? Heb zelf even gegoogled zonder enig resultaat. Lijkt me een interessant artikel.

Inuit ik heb dit kunnen vinden, scroll even naar beneden -> http://www.damon.nl/boek.php?usrid=%7C&f=&sub=&sort=&id=717

Het artikel staat op pagina 36 van dat filosofietijdschrift in boekvorm, ow en het ISBN nummer staat bovenaan:

Veiligheid zonder illusies 36
Angstmanagement en justitieel cynisme
Bas van Stokkom

betonmo

hollanders hebben altijd afkeer gekent tov moslims,na 1988 is dit erger geworden.

Inuit

Citaat van: Laysa op 22/03/2007 om 22:01:24
Citaat van: Inuit op 22/03/2007 om 15:03:39

Inuit ik heb dit kunnen vinden, scroll even naar beneden -> http://www.damon.nl/boek.php?usrid=%7C&f=&sub=&sort=&id=717

Het artikel staat op pagina 36 van dat filosofietijdschrift in boekvorm, ow en het ISBN nummer staat bovenaan:

Veiligheid zonder illusies 36
Angstmanagement en justitieel cynisme
Bas van Stokkom
Bedankt!

Metalsa_83

salaam allaikoem allemaal,

ik studeer zlef sociologie, en dit soort onderwerpen zijn aan de orde van de dag. Zo veel onzin wordt uitgekraamt, en ook door 'wetenschappers'. denk bijvoorbeeld aan Frank van Gemert ( marokaanse cultuur en criminaliteit) Ik neem mij zelf voor om weinig aandacht aan dit soort mensen te geven. Ik hou me liever bezig met de vraag hoe ik mijn groep omhoog kan helpen in de maatschappij.. Op deze manier geef ik mijntegen gewicht aan al het negatieve dat er nu in Ned hangt..