Hoofdmenu

De koerden

Gestart door tajrrumt, 15/03/2007 om 21:44:28

Botermes

Citaat van: incognito op 02/05/2009 om 00:05:25
Ja maar spreektalen hebben de neiging om uit te sterven. Wel gedocumenteerde talen > met grammatica, spelling, schrift en de rest van de accessoires zijn eerder geneigd om de tijden te doorstaan.
het is toch een feit dat gedocumenteerde talen zich aanpassen aan de spreektaal. Er komen toch ook elk jaar woorden bij in de dikke van daele dankzij wat mensen op straat lopen te ventileren.

TamurtIno

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:02:36
De spreektaal is het frame van elke taal.
Spreektalen sterven heel erg snel uit.
De taal die men 20 jaar geleden in de stand Alhocima spreekt, is niet 100% dezelfde als de taal die men nu in Alhocima spreekt.

De Tarifit van mijn vader is niet hetzelfde als de Tarifit die ik spreek.
Wat je nodig hebt is een taal met diepe wortels in de grond en deze kan je alleen bereiken door dat officieel te standaardiseren.

TamurtIno

#32
Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:10:13
het is toch een feit dat gedocumenteerde talen zich aanpassen aan de spreektaal. Er komen toch ook elk jaar woorden bij in de dikke van daele dankzij wat mensen op straat lopen te ventileren.
Talen passen zich niet aan streektalen, maar worden uitgebreid met nieuwe woorden. Nieuwe woorden schrijft men op, zodat ze niet verloren gaan. Wat hij niet wil bewaren, laat hij het als spreektaal.


Señor Canardo

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:10:13
het is toch een feit dat gedocumenteerde talen zich aanpassen aan de spreektaal. Er komen toch ook elk jaar woorden bij in de dikke van daele dankzij wat mensen op straat lopen te ventileren.

Ja omdat het juist gedocumenteerd wordt kan het aangepast worden en kan men die aanpassingen ook zichtbaar maken. Een spreektaal op zich is continu aan veranderingen onderhevig, maar niemand die het vastlegt.

Botermes

Citaat van: TamurtIno op 02/05/2009 om 00:10:40
Spreektalen sterven heel erg snel uit.
De taal die men 20 jaar geleden in de stand Alhocima spreekt, is niet 100% dezelfde als de taal die men nu in Alhocima spreekt.

De Tarifit van mijn vader is niet hetzelfde als de Tarifit die ik spreek.
Wat je nodig hebt is een taal met diepe wortels in de grond en deze kan je alleen bereiken door dat officieel te standaardiseren.
Met een frame alleen heb je nog geen complete auto die je kan rijden, bij wijze van spreken. Begrijp je wat ik bedoel ?

Botermes

Citaat van: incognito op 02/05/2009 om 00:14:44
Ja omdat het juist gedocumenteerd wordt kan het aangepast worden en kan men die aanpassingen ook zichtbaar maken. Een spreektaal op zich is continu aan veranderingen onderhevig, maar niemand die het vastlegt.
Ja dat klopt , en daarom zei ook : een frame. Een frame is de basis en niet het geheel. dus wanneer je die spreektaal documenteert ben je vanaf dan moeilijk kapot te krijgen.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:15:39
Met een frame alleen heb je nog geen complete auto die je kan rijden, bij wijze van spreken. Begrijp je wat ik bedoel ?

Ja dat begrijp ik ook wel. Maar genoegen nemen met Tharifiet als taal om alleen mee te praten vindt ik onvoldoende. Je moet Tharifiet kunnen toepassen op zoveel mogelijk manieren > dus ook schrijven/emailen enz.

Wie schrijft, die blijft.

TamurtIno

#37
Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:15:39
Met een frame alleen heb je nog geen complete auto die je kan rijden, bij wijze van spreken. Begrijp je wat ik bedoel ?

Ik snap niet wat dat te maken heeft met talen.

Snap je waarom alle volkeren standaardtalen hebben die ze op school onderwijzen?  

Snap je dat veel Nederlandse dialecten aan het uitsterven zijn?
Snap je ook dat veel Imazighen nu Arabisch met elkaar praten omdat ze Arabisch op school leren?



Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 02/05/2009 om 00:19:15
Ik snap niet wat dat te maken heeft met talen.


Het spreken van een taal is een van de belangrijkste aspecten voor een taal om zich te ontwikkelen, bedoelt allasian.

Alleen ik doe daar een schepje bovenop en stel dat we niet alleen moeten we Tharifiet kunnen spreken maar ook moeten kunnen schrijven.

Botermes

Citaat van: incognito op 02/05/2009 om 00:18:49
Ja dat begrijp ik ook wel. Maar genoegen nemen met Tharifiet als taal om alleen mee te praten vindt ik onvoldoende. Je moet Tharifiet kunnen toepassen op zoveel mogelijk manieren > dus ook schrijven/emailen enz.

Wie schrijft, die blijft.
Ik heb toch ook niet beweerd dat ik genoegen neem met alleen een spreektaal. Ik heb alleen beweerd dat spreektaal de basis is.
Dus je kunt niet een taal gaan documenteren die niet gesproken wordt door mensen in het dagelijks leven en dan maar hopen dat ze het ook gaan spreken. Daarom is het verenigen van alle amazightalen bijvoorbaat al gedoemd te mislukken.
De volgorde is van spreektaal naar gedocumenteerde taal, niet van gedocumenteerde taal naar spreektaal.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:23:19
Ik heb toch ook niet beweert dat ik genoegen neem met alleen een spreektaal. Ik heb alleen beweerd dat spreektaal de basis is.
Dus je kunt niet een taal gaan documenteren die niet gesproken wordt door mensen in het dagelijks leven en dan maar hopen dat ze het ook gaan spreken. Daarom is het verenigen van alle amazightalen bijvoorbaat al gedoemd te mislukken.
De volgorde is van spreektaal naar gedocumenteerde taal, niet van gedocumenteerde taal naar spreektaal.

Maar goed, Tharifiet als spreektaal dat stadium hebben Irifien al bereikt. 

Botermes

Citaat van: incognito op 02/05/2009 om 00:22:25
Het spreken van een taal is een van de belangrijkste aspecten voor een taal om zich te ontwikkelen, bedoelt allasian.
awthayd aya7anjer, jij begrijpt het .

Señor Canardo

Dus de volgende stap zou moeten om mensen zover te krijgen dat ze het ook schriftelijk toe gaan passen. En daarin speelt onderwijs een belangrijke rol zoals Tamurtino al heeft opgemerkt.

TamurtIno

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:23:19
Ik heb toch ook niet beweert dat ik genoegen neem met alleen een spreektaal. Ik heb alleen beweerd dat spreektaal de basis is.
Dus je kunt niet een taal gaan documenteren die niet gesproken wordt door mensen in het dagelijks leven en dan maar hopen dat ze het ook gaan spreken. Daarom is het verenigen van alle amazightalen bijvoorbaat al gedoemd te mislukken.
De volgorde is van spreektaal naar gedocumenteerde taal, niet van gedocumenteerde taal naar spreektaal.

Vroeger had je in Nederland veel dialecten. Nu stapt men over in ABN.
Hetzelfde geldt voor Arabisch. 30 jaar geleden konden Algerije geen Arabisch praten. Nu kunnen ze wel Arabisch praten.
20 jaar geleden sprak men in Alhocimastad een dialect die vol is met Spaanse woorden. Omdat ze nu Arabisch op school leren, spreken ze  een dialect die overvol is met Arabisch.

Spreektaal verandert continu en is niet de basis van een volk. De basis is de gemeenschappelijk standaardtaal die men verzorgt, ontwikkeld, bewaart, beschermt en onderwijst.  

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:26:49
awthayd aya7anjer, jij begrijpt het .

Alleen nu begrijp ik jou niet > awthayd aya7anjer > sla mij jongen??