Hoofdmenu

De koerden

Gestart door tajrrumt, 15/03/2007 om 21:44:28

Botermes

#15
Citaat van: TamurtIno op 01/05/2009 om 23:07:08
Ik snap niet dat Imazighen door externe facturen worden bemiddeld, maar andere  volkeren niet. Wat zijn die externe facturen die we hebben dan?
Ik zie ze niet!
Mensen kunnen niet bij elkaar gaan zitten om alleen een taal te maken behalve als je in de fysieke wereld constant met elkaar te maken hebt. Bij de verstedelijking van Rifijnen in Arif is dat ook het geval. Ze hebben constant te maken met elkaar, of ze het nou leuk vinden of niet. Daardoor gaat dat dan ook automatisch.
Mensen kunnen niet bij elkaar gaan zitten alleen om een taal te maken puur uit liefde. Zo zit de wereld niet in elkaar. Je moet ook economisch van elkaar afhankelijk zijn bijvoorbeeld.
CiteerHet gaat om het bereiken van resultaten. Het leven wordt  nu langzamerhand naar online verplaatst. Verschillende vergaderingen vinden nu plaats online. communicatie gebeurt nu vaak online. OOk boodschap doen, doet men nu ook online.

Als ik iets online kan doen, waarom moet ik het ouderwets doen?
Online kan veel maar je kunt het ware leven daar toch niet helemaal door vervangen. Je bent een mens, je voorouders liepen door het land. Je kan die evolutie niet in 1 keer omdraaien. Daar ben je niet voor gebouwd.   

Señor Canardo

#16
Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:23:49
Mensen kunnen niet bij elkaar gaan zitten alleen om een taal te maken puur uit liefde. Zo zit de wereld niet in elkaar.   

Dus als het centraliseren van de verschillende Amazightalen een brug te ver is, wat is dan wel haalbaar op het gebied van taal?

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:23:49
Je moet ook economisch van elkaar afhankelijk zijn bijvoorbeeld.

Hoe kan economische afhankelijkheid bijdragen aan een culturele eenwording?

Botermes

Citaat van: incognito op 01/05/2009 om 23:38:11
Dus als het centraliseren van de verschillende Amazightalen een brug te ver is, wat is dan wel haalbaar?
Tarifith als taal is heel haalbaar. Eigenlijk al gehaald, het is alleen maar dat de migratie naar Europa het resultaat van de verstedelijking van Rifijnen in Arif een beetje heeft doen verwateren. Ook het verarabiserend gezag heeft bijgedragen aan de verwatering.

TamurtIno

#19
Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:23:49
Mensen kunnen niet bij elkaar gaan zitten om alleen een taal te maken behalve als je in de fysieke wereld constant met elkaar te maken hebt.
Je zegt dat het moeilijk is,  maar ik zie nog steeds niet wat die moeilijkheid is. Je wilt naast mensen zitten om met ze te discussiëren, terwijl je met mij discussieert zonder naast mij te zetten.

Het enige wat moeilijk online te realiseren is, is samen koffie drinken.

Verder is het heel makkelijk om de taal online standaardiseren.  Ik zie geen enig probleem. Tuurlijk moet men elkaar 1 of twee keer in de werkelijkheid ontmoeten.

Maar het echte werk kan heel erg makkelijk online gedaan worden.



Botermes

Citaat van: incognito op 01/05/2009 om 23:40:28
Hoe kan economische afhankelijkheid bijdragen aan een culturele eenwording?
Ik denk dat je deze 2 dingen wel los van elkaar kan zien maar in iedergeval zorgt economische afhankelijkheid er wel voor dat je constant met elkaar te maken hebt.

TamurtIno

Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:48:12
Tarifith als taal is heel haalbaar. Eigenlijk al gehaald, het is alleen maar dat de migratie naar Europa het resultaat van de verstedelijking van Rifijnen in Arif een beetje heeft doen verwateren. Ook het verarabiserend gezag heeft bijgedragen aan de verwatering.

Ik denk niet dat het haalbaar is, aangezien veel Rifijnen waaronder ik tarifit niet willen erkennen als taal.

Mijn moedertaal heet Tamazight en dat zal altijd zo blijven. Ik ga mijn taal niet verdelen om Arabisch en Frans machtiger te maken. Ik zal ook nooit accepteren dat mijn taal een andere naam gaat krijgen namelijk Tarifit.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:48:12
Tarifith als taal is heel haalbaar. Eigenlijk al gehaald

Ja als spreektaal heeft het Tharifiet het wel gehaald, maar als een officiele/praktische/erkende taal heeft het nog een lange weg te gaan.



Botermes

Citaat van: TamurtIno op 01/05/2009 om 23:52:42
Ik denk niet dat het haalbaar is, aangezien veel Rifijnen waaronder ik tarifit niet willen erkennen als taal.

Mijn moedertaal heet Tamazight en dat zal altijd zo blijven. Ik ga mijn taal niet verdelen om Arabisch en Frans machtiger te maken. Ik zal ook nooit accepteren dat mijn taal een andere naam gaat krijgen namelijk Tarifit.
Dan wens ik je veel succes met je onmogelijke opgave om alle amazightalen te verenigen. Good luck.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 01/05/2009 om 23:48:12
Tarifith als taal is heel haalbaar. Eigenlijk al gehaald, het is alleen maar dat de migratie naar Europa het resultaat van de verstedelijking van Rifijnen in Arif een beetje heeft doen verwateren. Ook het verarabiserend gezag heeft bijgedragen aan de verwatering.

En wat dacht je van de interne tegenstellingen op het taalgebruik in de Arif hebben deze ook niet bijgedragen aan de "verwatering" van het Tharifiet of zijn deze volgens jou te verwaarlozen?

Botermes

Citaat van: incognito op 01/05/2009 om 23:57:44
Ja als spreektaal heeft het Tharifiet het wel gehaald, maar als een officiele/praktische/erkende taal heeft het nog een lange weg te gaan.
De spreektaal is het frame van elke taal. Als je dat hebt ben je al een heel eind op weg. De rest zijn accesoires.

Señor Canardo

#26
Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:02:36
De spreektaal is het frame van elke taal. Als je dat hebt ben je al een heel eind op weg. De rest zijn accesoires.

Ja maar spreektalen hebben de neiging om uit te sterven. Wel gedocumenteerde talen > met grammatica, spelling, schrift en de rest van de accessoires zijn eerder geneigd om de tijden te doorstaan.

Señor Canardo

#27
Citaat van: TamurtIno op 01/05/2009 om 23:52:42
Ik denk niet dat het haalbaar is, aangezien veel Rifijnen waaronder ik tarifit niet willen erkennen als taal.

Mijn moedertaal heet Tamazight en dat zal altijd zo blijven. Ik ga mijn taal niet verdelen om Arabisch en Frans machtiger te maken. Ik zal ook nooit accepteren dat mijn taal een andere naam gaat krijgen namelijk Tarifit.

Los van het feit de Arabische en Franse taal machtiger te maken kun je toch niet omheen dat de Amazigh talen verdeeld zijn (en zijn geweest). Of jij en ik dat willen of niet? Of zie jij dat anders?


Botermes

Citaat van: incognito op 02/05/2009 om 00:01:50
En wat dacht je van de interne tegenstellingen op het taalgebruik in de Arif hebben deze ook niet bijgedragen aan de "verwatering" van het Tharifiet of zijn deze volgens jou te verwaarlozen?
Ik had het over de verwateringen van wat er was behaald door verstedelijking. Dit heeft niets te maken met de al eeuwen bestaande verschillen op het platteland.

Señor Canardo

#29
Citaat van: allasian op 02/05/2009 om 00:07:46
Ik had het over de verwateringen van wat er was behaald door verstedelijking. Dit heeft niets te maken met de al eeuwen bestaande verschillen op het platteland.

Impliceer je dan hiermee dat er voor de urbanisatie er meer sprake was van een uniformere taal in de Arif?