Mes getrokken in een Haagse moskee

Gestart door MBTiza, 12/03/2007 om 13:37:55

selwa

omdatie eruit zag als een arme sloeber. hij was nooit eerder in deze moskee geweest, dus geld kun je moeilijk van 'm eisen.het is een arme sloeber, dus kan meneer het commissielid er lekker overheen lopen. dat zijn degenen die het over onze moskeeen te zeggen hebben.

(Offline)

#16
zo zie je maar weer...wie onze moslim broeders zijn, en waar het hun omgaat!

bij ons heb je ze ook, ze krijgen jaarlijks een x bedrag, waar wij een c bedrag van terug zien. dan heb k het over 3 oude hadji's, wanneer je ze op straat tegen komt zeggen ze je nog van jaaa waarom kom je niet naar moskee bidden, blabla.

waar ik me ook mateloos aan irriteer is dat het net een naddie lijkt, men speelt dammen en domino...ze hebben altijd wel wat te klagen over de imaam bijv, of ze knipogen naar elkaar van heb je die en die gezien...en nog vele andere soorten bullshit, die niet in THE HOUSE OF GOD BELONGS!

Rbaaz

Citaat van: Sa3ieD op 13/03/2007 om 00:39:32

Ze hebben het over het bestuur, niet over de bezoekers. De moskeeen zijn betaald met geld van de gemeenschap, deze horen dan ook op een legitieme manier bestuurd te worden. Jezelf benoemen is dus geen vorm van legitiem bestuur van een "collectief" goed (voor de Marokkaanse gemeenschap). Ieder hoort een evenredige inspraak te hebben in de moskee. Ik vind nog steeds dat de potentie van moskeeen niet benut word, mede dankzij die vrees voor de "buitenwereld" van veel moskeebesturen.


Ik ben het met je eens. de meeste moskeebesturen functioneren niet goed.
Alleen wil ik aangeven dat het bestuur niet uit een andere planeet komt maar een weerspiegeling van de bezoekers. Ze hebben  ook een aanhang binnen de moskee. Zonder aanhang kunnen ze niks.

Het bestuur wordt snel beschuldigd van het verduisteren van geld etc etc zonder bewijs. Mensen klagen te snel en maken het ook vaak zelf voor het bestuur onmogelijk om iets te ondernemen.


Hadou

#18
Dat is waar Rbaaz. Ik heb enige jaren in een moskee bestuur gezeten. Zo ver geschopt tot ''interim-voorzitter''. Ik vond het de moeilijkste taak uit mijn leven. Ik zou nooit een keer die functie of deel aan willen nemen.


Nomaad.

Citaat van: aziTBM op 12/03/2007 om 13:37:55
Ik hoorde gisteren dat er afgelopen vrijdag een mes is getrokken in een van de Haagse moskeen na afloop van het vrijdaggebed door een lid van  het bestuur. Wat een stelletje kuddedieren zeg, de moskeen hier worden op een dictatoriale manier geregeerd en je ziet vaak dat bestuurdsleden zichzelf voor het leven benoemen, zien deze vaak eerste generatie Marokkanen nou echt niet in dat zij op een gegeven moment hun macht/ functie moeten afstaan aan iemand die daar meer bekwaam voor is. Hoe zit het bij jullie in de stad/dorp?

Pff, klinkt echt fucked up.

Geen idee hoe het hier is. In elk geval veel corruptie, maar echt afgunst?

Samir!

ye stelletje boonhoofden.

Een moskee is een gebedhuis waar men zijn gebed hoort te (kunnen) verichten, waar men kennis hoort te kunnen op te doen over de Islam, de achtergrond en wetenschap ervan.

Als iemand er arm uit ziet dan hoort deze persoon gewoon geaccepteerd te worden in een moskee. Een moskee hoort armen ook te kunnen helpen, het bieden van bv voedsel, kleding en onderdak. Zoals ze dat bij kerken doen.

Er was eens een jongen geweigerd, omdat hij lang haar had. Dit is echt stupid, ik heb gehoord dat de profeet mohammed(saws) had ook lang haar had. Is hij niet het voorbeeld van de moslims?

Turken zijn veel beter georganiseerd dan de holbewoners van ons land. Ze organiseren veel activiteiten, jongeren kunnen daar bij elkaar komen en chillen. Bij een Turkse moskee in Alblasserdam zie je waar het geld , wat gevraagd wordt door het bestuurd, naar toe gaat. Daar dwingt men ook niet tot betaling en het bestuur is heel gastvrij.

Ik was daar een keer in de maand ramadan, ik had mijn bus naar huis gemist en ging daar ff heen om mijzelf te wassen en te bidden. De zon ging bijna onder en zo'n oude man van het bestuur zei tegen mij dat ik moest blijven om te eten.
De jongeren kunnen ook heel goed opschieten met de Imam van die moskee.

Dat er messen worden getrokken, gevochten, mensen geweigerd worden om de domste redenen is echt in strijd met de Islam.

Met andere woorden, vind het echt schandalig en triest dat dit gebeurd in een moskee.





MissyR

Bij ons in de moskee is het meer heb je die dochter van die gezien, die heeft dit en dat gedaan of de zonen van hem.. bla bla bla....

Als er geen imam aanwezig zou zijn dan zouden ze nog vergeten waarvoor ze naar de moskee waren gegaan...

Noach

#22
Citaat van: aziTBM op 12/03/2007 om 16:53:36
Citaat van: VerbalSmaeel op 12/03/2007 om 16:43:37
Ye lhayawan. Was het zoeen ouwe en heeft hij nog iemand gestoken?

Bij onze moskee hiero, hebben we geen last van zulke praktijken. Daar is niet alleen het bestuur, maar ook de imam een jongere die met ons is opgegroeid.

Er ontstond een vechtpartij met duw- en trekwerk, verder niemand gestoken, was idd een oude man. Een van de aanwezige had aangekondigd dat hij lessen daaro wou geven, de bestuursleden werkten deze man (een redelijk geschoolde man, 40 plusser) al enige tijd zonder opgaaf van reden tegen en tja vrijdag was de maat vol.

Belachelijk dat zoiets gebeurt, die meeste oudjes willen zo'n moskee besturen net als een dictatuur, tja ze moeten toch inzien dat ook zij plaats moeten maken voor nieuw vers bloed. Moskee Muhsinin is ook zo'n moskee waar regelmatig gevochten wordt en ook weer bestuurd door die oudjes die al sinds beginjaren 80 in het bestuur zitten.

sorry? je lult maar in het rondte jij...

Het bestuur heeft jarenlang door heel europa lopen zwerven om geld om te halen om de bouw van de moskee te financieren en dan komen er een paar mensen die zelf de moskee willen runnen.

Dan denk ik:" waar zat je al die tijd toen er geld moest worden ingezameld? Toen zaten ze in hun warme bedje"en nu zehma een bestuurlijke rol opeisen....ga toch naar huis man