Spreekwoorden en gezegden.

Gestart door Thayri, 07/03/2007 om 20:31:54

Thayri

Izjen aghyoer edhimth. Wanneer gebruik je deze?


En wie kent er meer? Gaarne een uitleg erbij.

almanzah

7ama th'chab   athbaghra
letterlijk vertaling: als de kraai  grijze veren krijgt
betekent dus NOOIT-  NEVER
ned. equivalent : Als de kalveren op het ijs dansen


heb een  paar waarvan ik de betekenis niet precies weet

wen ichin yazidt  arich  kh ozedjif nnes
teggedt ar7anni kh thichin


Thayri

Citaat van: almanzah op 07/03/2007 om 22:23:12
7ama th'chab   athbaghra
letterlijk vertaling: als de kraai  grijze veren krijgt
betekent dus NOOIT-  NEVER
ned. equivalent : Als de kalveren op het ijs dansen


heb een  paar waarvan ik de betekenis niet precies weet

wen ichin yazidt  arich  kh ozedjif nnes
teggedt ar7anni kh thichin



Ik kende ze alledrie niet, merci!

Je weet ook niet wat die van mij betekent?

Hadou

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=743.0

Deze hebben wij eerder gehad. Kijk er naar , er staan vele gezegdes.
Wel leuk.

VS

Vroeger stonden er op de beginpagina van amazigh.nl een hele lijst gezegdes. Waar zijn die eigenlijk gebleven?

MBTiza

Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:50:11
Vroeger stonden er op de beginpagina van amazigh.nl een hele lijst gezegdes. Waar zijn die eigenlijk gebleven?


Tawiza.nl, ik herinner me nog dat Falku ermee bezig was...een hele waslijst aan gezegdes

VS

Citaat van: Amcum op 09/03/2007 om 16:52:04
Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:50:11
Vroeger stonden er op de beginpagina van amazigh.nl een hele lijst gezegdes. Waar zijn die eigenlijk gebleven?


Tawiza.nl, ik herinner me nog dat Falku ermee bezig was...een hele waslijst aan gezegdes
Heb je een link? Ik kan me nog 1 herinneren die heel toepasselijk is op sommigen: Aqemmum iqnen wa dayes tidfen wu yizen.

MBTiza

Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:55:57
Citaat van: Amcum op 09/03/2007 om 16:52:04
Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:50:11
Vroeger stonden er op de beginpagina van amazigh.nl een hele lijst gezegdes. Waar zijn die eigenlijk gebleven?


Tawiza.nl, ik herinner me nog dat Falku ermee bezig was...een hele waslijst aan gezegdes
Heb je een link? Ik kan me nog 1 herinneren die heel toepasselijk is op sommigen: Aqemmum iqnen wa dayes tidfen wu yizen.

Ja dat er idd een van, heb geen link voor je man...en deze

"Aghzar ithahun ur itiwwi" (Onrustige rivier neemt je niet in de zin van verdrinken en/of dat je vergaat??) betekent zoiets als blaffende honden bijten niet.

MBTiza

Bu3eddis amqran ni athicc qe3 ni atijj qe3

VS

Citaat van: Amcum op 09/03/2007 om 16:59:05
Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:55:57
Citaat van: Amcum op 09/03/2007 om 16:52:04
Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 16:50:11
Vroeger stonden er op de beginpagina van amazigh.nl een hele lijst gezegdes. Waar zijn die eigenlijk gebleven?


Tawiza.nl, ik herinner me nog dat Falku ermee bezig was...een hele waslijst aan gezegdes
Heb je een link? Ik kan me nog 1 herinneren die heel toepasselijk is op sommigen: Aqemmum iqnen wa dayes tidfen wu yizen.

Ja dat er idd een van, heb geen link voor je man...en deze

"Aghzar ithahun ur itiwwi" (Onrustige rivier neemt je niet in de zin van verdrinken en/of dat je vergaat??) betekent zoiets als blaffende honden bijten niet.
Dies wel apart. Of deze nu we het toch over rivieren hebben: Amman n ughzar urra accefay n cmayet (water uit de rivier boven de melk van een huichelaar (?) )

MBTiza

Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 17:06:41
Dies wel apart. Of deze nu we het toch over rivieren hebben: Amman n ughzar urra accefay n cmayet (water uit de rivier boven de melk van een huichelaar (?) )

Deze ken ik niet, betekent iets in de trend van "behoud van trots beter dan ziel verkopen"

Thayri


VS

Citaat van: Amcum op 09/03/2007 om 17:13:02
Citaat van: VerbalSmaeel op 09/03/2007 om 17:06:41
Dies wel apart. Of deze nu we het toch over rivieren hebben: Amman n ughzar urra accefay n cmayet (water uit de rivier boven de melk van een huichelaar (?) )

Deze ken ik niet, betekent iets in de trend van "behoud van trots beter dan ziel verkopen"
Klopt.