Fadma El Ouriachi ontvangt poezie prijs

Gestart door student1980, 15/02/2007 om 11:57:22

student1980

Dichter Fadma El Ouriachi ontving van de Marokkaanse zender 2M een poezie prijs voor haar eerste en tot nu toe enige bundel 'Yesremd-ay wawar'.

Na haar optreden op het literaire festival Winternachten in Den Haag is Fadma El Ouriachi door 2M geinterviewd toen heeft zij ook de prijs ontvangen.

Aan de prijs zit bedrag van 2000 euro.

Bron: Fadma El Ouriachi

Hadou

Ik heb het gezien. Wel leuk voor haar en voor Irifiyen.

maar: wat is er nu gaand op Marok TV? is de dam die Tamazight  tegen hield gebroken?

Ik zie bijna iedere avond wat van Tarifiet of over Arif. wel op verschillende kanalen. Ik kan niet van te voren weten wat ze gaan uitzenden. geen teletekst , geen gids..

Idir

#2
Hadou,

Het is voornamelijk aan Ircam te danken dat er zoveel Tamazight op de Marokkaanse tv te zien is tegenwoordig. Zij heeft namelijk als taak om het Tamazight in de samenleving te "integreren" !!

Je kan wel kijken waar en wanneer er programma's in het Tamazight zijn, namelijk op: www.snrt.ma & www.2m.tv (klik; programme.. vervolgens bij "GRILLE SATELLITAIRE"  Aujourd'hui (of een andere dag) zo kan je zien wat er op tv komt.

Een aantal Programma's op de Marokkaanse tv die ik ken zijn :

Op 2M:
-Journal Amazigh gevolgd door Iberdane/Timitar n Toudat/Ghis Tamazirt ino (dit programma na het journaal wordt elke keer in een andere dialect uitgezonden, vandaar deze 3 verschillende namen ;) )

De andere zenders hebben eigenlijk dezelfde programma's en worden elke keer op een andere zender uitgezonden/herhaald!!
Deze hebben o.a. de volgende programma's :
-Tifawin (in Darija, maar wel over Amazigh gerelateerd onderwerpen0
-Nieuws in "dialecten" (deze kan je ook internet terugzien)
-Yaz (Tifinagh onderwijs)
-Assarag

... daarnaast zijn er ook prgramma's in Darija waar Amazigh- kunst, cultuur, muziek etc.. aanbod komen. (Zoals "angham alatlas")

Muhim neem zelf even een kijkje.. ;D

d wenni netta

Sa3ieD

Ik ben benieuwd wanneer je in Marokko de eerste "commerciele" zender krijgt.....

thajmoent

Heeft ze het geld aangenomen? Ik had niet verwacht dat zo een persoonloijkheid geld zou
aannemen van de Marokkaanse staatstelevisie.

student1980

Citaat van: thajmoent op 15/02/2007 om 21:26:55
Heeft ze het geld aangenomen? Ik had niet verwacht dat zo een persoonloijkheid geld zou
aannemen van de Marokkaanse staatstelevisie.

Hoi thajmoent. Begrijp het. Weet niet of ze het geld heeft aangenomen. Het is lastig voor die generatie a la Fadma. Ze hebben altijd in de clinche gezeten met alles wat uit Rabat kwam.
De prijs die ze heeft ontvangen is trouwens een nationale dichters prijs die blijkbaar door door 2m wordt uitgezonden. Nadat Fadma bij Winternachten was uitgenodigd kon de zender blijkbaar niet achterblijven en heeft haar gelijk onderscheiden, want stel je voor dat iemand dat anders zou doen.

Moussa

Citaat van: thajmoent op 15/02/2007 om 21:26:55
Heeft ze het geld aangenomen? Ik had niet verwacht dat zo een persoonloijkheid geld zou
aannemen van de Marokkaanse staatstelevisie.
Ik geloof dat Fadma dat geld hard nodig heeft, dus waarom zou ze het niet aannemen.

Laysa

Good for her!!!

Trouwens of ze dat geld heeft aangenomen of niet, dat maakt toch niet heel veel uit. Zie het als een deel wat de Marokkaanse staat verschuldigd is. Als is het relatief gezien een klein bedrag als je het zo bekijkt.

Het werd wel tijd, en ik vind dat ze het verdient!

Tamza

Goede zaak. Ze hadden haar meer moeten geven.

Wel echt supervet dat ze de prijs heeft ontvangen nav Winternachten.

Hadou

#9
Citaat van: Idir op 15/02/2007 om 20:29:11
Hadou,

(.....................)
Muhim neem zelf even een kijkje.. ;D

d wenni netta


Idir,
3afak s wattas voor de info :)

mIzran

Dit heeft veel te lang geduurd. Is wel leuk zo een prijs voor fadma, maar veel betekend het niet.

VS

'Yesremd-ay wawar'===> Waar kan ik het krijgen?

mIzran

Citaat van: VerbalSmaeel op 16/02/2007 om 17:04:13
'Yesremd-ay wawar'===> Waar kan ik het krijgen?


In arif, ik kan het ook wel voor je kopieren.

Wat krijg ik ervoor?

VS

#13
Citaat van: mIzran op 16/02/2007 om 17:07:53
Citaat van: VerbalSmaeel op 16/02/2007 om 17:04:13
'Yesremd-ay wawar'===> Waar kan ik het krijgen?


In arif, ik kan het ook wel voor je kopieren.

Wat krijg ik ervoor?
Mijn dankbaarheid en als je het wenst de titel: Nobele Tamazight.

Idir

Aryaz N Wargh (theater) wordt NU op de Marokkaanse tv uitgezonden!!!

Op : RTM

Allemaal kijken dus... ;)

----------------------------

Aryaz n wargh (De Gouden Man) | Amazigh Theater

Riffijnse toneelgroep Apolious uit Nador, Marokko. Apolious heeft verschillende theaterstukken op haar naam staan, waaronder het succesvolle stuk: "Rabia d buzeyan d sswaghar n uliman". Apolious is met het stuk "Rabia d buzeyan d sswaghar n uliman" in 2004, te Agadir, bekroond tot de beste Amazigh theaterstuk in Marokko.

Toneel stuk over de Rifoorlog van 1921 â€"1926, de strijd van de Riffijnen tegen de Spaanse overheersers. Een deel van de Marokkaanse geschiedenis die nog niet zo bekend is. De gebeurtenissen en personages zijn geïnspireerd op de strijd van Abdelkrim Al Khattabi versus het Spaanse leger. Het toneelstuk vertelt de geschiedenis vanuit soldaat Amar. Hij lijkt achterlijk en naïef, maar misleidt daarmee de Spanjaarden om zijn kameraden van het verzet te kunnen bevoorraden met wapens.