Stemrecht in Marokko

Gestart door Inuit, 05/02/2007 om 16:39:04

Inuit

Wie zou er gebruikmaken van zijn/haar stemrecht indien wij (Marokkanen levend in het buitenland) stemrecht krijgen?

Memma

Ik ieg niet.

Ik beschouw mezelf als Marokkaanse, heb een mening over hoe de zaken in Marokko gaan en ben daar ook in geinteresseerd, ik vind echter niet dat ik, als in Nederland geborene, het recht heb me met de interne zaken van het land bezig te houden, gezien ik vrijwel nooit te maken heb met de samenleving. Dit uit een wat moreel oogpunt, maar sowieso niet uit politiek oogpunt en de twijfel aan het democratische gehalte van zo een verkiezing.

miss.F.

Ik zou daar ook geen gebruik van maken om redenen die Memma al aangeeft. Ik heb geen flauw idee wat zich daar afspeelt, het enig dat ik weet is dat het niet echt democratisch is (waar wel tegenwoordig)

Moussa

Ik zou er zeker gebruik van maken. Al was het maar om een discussie in het parlement aan te zwengelen . Zo vind ik het echt van den zotte dat ik als ik in mijn gemeente in Nederland mijn kind ga inschrijven ik een lijst van namen krijg waar ik uit MOET kiezen. Anders accepteert Marokko mijn kind niet! Aan de manier waarop de douane en politie Marokkaanse immigranten behandelen valt ook wel iets te veranderen...etc.

Idir

#4
Citaat van: Memma op 05/02/2007 om 16:49:05
Ik ieg niet.

Ik beschouw mezelf als Marokkaanse, heb een mening over hoe de zaken in Marokko gaan en ben daar ook in geinteresseerd, ik vind echter niet dat ik, als in Nederland geborene, het recht heb me met de interne zaken van het land bezig te houden, gezien ik vrijwel nooit te maken heb met de samenleving. Dit uit een wat moreel oogpunt, maar sowieso niet uit politiek oogpunt en de twijfel aan het democratische gehalte van zo een verkiezing.

Maar je hebt wel de Marokkaanse nationalitiet en alleen dat al geeft je het recht (en plicht) om ook te mogen stemmen. Omdat jij deze nationaliteit bezit worden ook dingen in Rabat beslist die ook jou aangaan.... waarom zou je dan geen gebruik van je stem mogen/willen gebruiken?! Ik ben het dus niet met je eens als je zegt dat het om "interne" zaken gaat! (Er zijn ook genoeg Nederlanders die in het buitenland wonnen en toch meestemmen bij de NL-verkiezingen. En gelijk hebben ze! Want je kan nooit uitsluiten dat je terugkeert naar je eigenland en dan is het alleen maar mooi dat je mee hebt "bepaald" welke koers je land zal varen)

Idir

#5
Citaat van: Moussa op 08/02/2007 om 13:19:55
Ik zou er zeker gebruik van maken. Al was het maar om een discussie in het parlement aan te zwengelen . Zo vind ik het echt van den zotte dat ik als ik in mijn gemeente in Nederland mijn kind ga inschrijven ik een lijst van namen krijg waar ik uit MOET kiezen. Anders accepteert Marokko mijn kind niet! Aan de manier waarop de douane en politie Marokkaanse immigranten behandelen valt ook wel iets te veranderen...etc.

Het zou nog mooier zijn als er een partij zou zijn die zich specifiek op Marokkanen in het buitenland richt. Dus met zaken op de agenda die ons aangaan. Er verblijven toch bijna 3 miljoen Marokkanen in het buitenland. Er hoeft maar de helft daarvan te stemmen en je hebt al een behoorlijke stem in de "Marokkaanse"politiek.

thajmoent

De/mijn oma die mij vertelde dat zij een tmazight was zal ik in haar uitspraken volgen, zo ook in haar waarschijnlijke visie over het "stemrecht" in marokko-rabat:
Be3das i r' magzen. Haar anarchistische bloed stroomt ook de dag van vandaag door mn aderen en ik zal haar volgzaam zijn daar waar alle rationaliteit te kort schiet!

Moussa, biassent i thishien en duim hard voor een ander lijstje van de marokkaanse consult en stem voor verbetering.