stand van zaken; grondwettelijke erkenning?

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 03/02/2007 om 18:46:16

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

aythma d suythma


mijn zus doet haar eindwerk dit jaar over "de berbers in marokko: hun worstel om erkenning (ontstaan en evolutie)

weet nu iemand van jullie hoe het staat met de erkenning van de amazighidentiteit en taal in de grondwet?

graag jullie reacties, dank u

SAMADIE

#1
kan je arabisch lezen ?
http://www.maroc.ma/NR/exeres/820BD5C6-4E56-4ABF-842F-5C758CB9505B.htm

Op de site www.maroc.ma  kan je een klein stukje lezen over de demografische samenstelling van Marokko. Er staat wel in dat arabieren naar toe zijn gekomen ooit, maar niet dat de Imazighen de oorspronkelijke bewoners zijn. Staat wel in dat de amazigh en de arabieren zijn gemixt met elkaar.
Een tijd terug kon je de hele Marokkaanse grondwet lezen op de site maar ik zie dat het al weggehaald is.
Maar het begint ongeveer zo: Marokko is een islamitische land, Arabische is de officieletaal.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

dank u samadie

klopt dat echt dat we gemixt zijn, irifiyen toch ni bepaald?

SAMADIE

#3
ik denk het wel dat er een mix van verschillend volken in Marokko, maar niet alleen arabieren en Imazighen.

als je kijkt naar de uiterlijk(raciale kenmerken) dan zie  je in Marokko toch diversiteit
maar Marokko was altijd een doortrek land. Dus er zijn wel verschillende volken met de Amazigh gemixt daarbij heeft de Amazigh zich niet alleen in Marokko gewoond
maar de Amazigh wordt in de grondwet beetje weggelaten. Er wordt sterk nadruk gelegd op de Arabische en de islam.


Botermes

Citaat van: shiyut insi op 03/02/2007 om 20:32:37
dank u samadie

klopt dat echt dat we gemixt zijn, irifiyen toch ni bepaald?
Je kan niet spreken van een mix omdat er een kern aanwezig is, een dominante kern. Er zijn wel laat ik het zo zeggen,invloeden. Maar daar ging het onderwerp toch niet over.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#5
juist ja voor we afdwalen

wie kan er nog wat bijdragen over de recente grondwet en de aanstaande ?


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#7
aythma d suythma

ik zit met een vraag nl. of jullie het zien gebeuren dat openbare instanties, plaatsnaamborden, ambulances en noem maar op ook met het tifinagh (tmazight) zullen aangeduid worden of tenminste in de amazighstreken?
tenminste bij een erkenning

kvroeg me dat gewoon af