Hoofdmenu

Indigenes genomineerd voor een Oscar

Gestart door Tamza, 23/01/2007 om 16:36:44

Tamza


Samir!

Days of Glory (Indigènes)
For the North African troops fighting for France during the Second World War, their experience in uniform becomes a painful lesson in just how little regard their colonial rulers have for their humanity. As one company ofsoldiers pushes north through Europe, its members continue to find themselves denied the basic rights taken for granted by their French counterparts.

Nominations (1)
Best Foreign Language Film of the Year

http://oscar.com/nominees/?pn=film&film=DaysofGloryFilm

mIzran

#2
Goed nieuws! Alleen of ie daadwerkelijk met de prijs vandoor gaat, is de vraag. Ik heb de film Indigenes nog niet gezien. Weet iemand misschien waar de film te zien is?

Samir!

Die film stond op de agenda van pathe. Ze zouden hem eind januari tonen.
Toen ik een tijdje geleden ging kijken voor de exacte datum, zag ik die ilm er niet meer bij staan.


student1980

Ik heb gister de film gezien in Kriterion (Amsterdam). Mooi gefilmd, maar zit vol met racisme.
Waar ik wel weer zo van baal is het ´verborgen` RACISME!
De Arabischtaligen uit Marokko en Algerije zijn helden. Maar de militairen die uit de Atlas komen en dus BERBERS zijn (wordt gezegd in de film)zijn barbaren (wordt ook letterlijk tegen ze gezegd.
Laat ik een aantal momenten uit de film beschrijven. Tijdens een slag worden de berbers massaal opgeblazen, blaas maar op! Als twee berbers een Duitser hebben doodgeschoten jatten ze als zijn spullen, dat doen de anderen niet. Ze halen ook zijn gouden vullingen uit zijn mond. Terwijl ze zijn bek aan het verbouwen zijn, komt er een arabier en die zegt ‘ Doe normaal, wij zijn mensen geen beesten (lees barbaren).
Even later wordt de overwinning gevierd en iedereen gaat dansen en feesten. Maar de berbers zijn niet geintereseerd! De berber is alle gestolen waar gaan verkopen.
Als klapper gaan twee berbers naar een christelijke kerk en daar wil een van de twee het geld dat aan de kerk is geschonken stelen.
Voor mij heeft de regisseur zichzelf gediskwalificeerd.
IK kan hier niet tegen.

Tamza

#5
Citaat van: student1980 op 24/01/2007 om 14:19:52
Ik heb gister de film gezien in Kriterion (Amsterdam). Mooi gefilmd, maar zit vol met racisme.
Waar ik wel weer zo van baal is het ´verborgen` RACISME!
De Arabischtaligen uit Marokko en Algerije zijn helden. Maar de militairen die uit de Atlas komen en dus BERBERS zijn (wordt gezegd in de film)zijn barbaren (wordt ook letterlijk tegen ze gezegd.
Laat ik een aantal momenten uit de film beschrijven. Tijdens een slag worden de berbers massaal opgeblazen, blaas maar op! Als twee berbers een Duitser hebben doodgeschoten jatten ze als zijn spullen, dat doen de anderen niet. Ze halen ook zijn gouden vullingen uit zijn mond. Terwijl ze zijn bek aan het verbouwen zijn, komt er een arabier en die zegt ‘ Doe normaal, wij zijn mensen geen beesten (lees barbaren).
Even later wordt de overwinning gevierd en iedereen gaat dansen en feesten. Maar de berbers zijn niet geintereseerd! De berber is alle gestolen waar gaan verkopen.
Als klapper gaan twee berbers naar een christelijke kerk en daar wil een van de twee het geld dat aan de kerk is geschonken stelen.
Voor mij heeft de regisseur zichzelf gediskwalificeerd.
IK kan hier niet tegen.


Hmmm. Ik ga toch maar even kijken volgende week. Die verborgen racisme verbaast mij wel. In een land als Frankrijk waar de Amazigh-beweging sterker is dan in NL en waar veel Imazighen wonen is het wel raar om zulke streken uit te halen, daar het een Frans/Maghrebijnse film is.

Verder vind ik het niet eens zo erg dat Imazighen destijds dat rotland van een Frankrijk leegroofden. Die waren ba3da niet zo naïef om te denken dat ze werkelijk voor de trots van een land vochten. Voor een land dat hun eigen land compleet leegroofde en het volk beroofde van hun vrijheid. Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben als ik soldaat was in een leger dat mijn eigen land koloniseerde en mijn volk ook nog eens als kanonnenvoer gebruikte. Stelen voor vaderland.

Sa3ieD

#6
Ach ja, we weten allemaal wie de ECHTE mannen waren, film of geen film.....

Imazighen en de Gustav linie

In een oorlog zijn sowieso geen regels, een oorlog is per definitie BARBAARS. Het is een kwestie van jouw leven of het leven van je vijand, de buit is voor jou of voor de ander, op die manier ga je terug naar de natuurtoestand van de mens, de tijd zonder enige "sociaal contract". Op dit gebied is er niets veranderd in de pure essentie van oorlogsvoering.

Misschien had Taher ben Jouloun toch gelijk toen hij zei dat de enige echte vechters de Imazighen zijn en dat Arabieren alleen van ouwehoeren en politiek hielden. Echter heb je voor veranderingen actie nodig. Zonder actie zou hitler niet verslagen zijn en zonder actie zou Marokko pas veel later "onafhankelijk" zijn geworden.

mIzran

#7
Citaat van: Samir! op 24/01/2007 om 14:02:32
Die film stond op de agenda van pathe. Ze zouden hem eind januari tonen.
Toen ik een tijdje geleden ging kijken voor de exacte datum, zag ik die ilm er niet meer bij staan.


Ja, het zou 21 januari uitkomen in de bioscopen. Ik zie wel dat de film al in Nijmegen en Amsterdam, Utrecht te zien is, It's not fair. Houd me op de hoogte als je wat hoort!

Samir!

Indigènes filmagenda deze week
18-01-2007 t/m 24-01-2007
hele week | wo

--------------------------------------------------------------------------------
Amsterdam
In bioscoop Kriterion
Tijd(en):
do-za 17u15 19u45
zo 12u45 17u15 19u45
ma-wo 17u15 19u45

Brussel
In bioscoop Movy-Club
Tijd(en):
di 20u20

Haarlem
In bioscoop Filmschuur
Tijd(en):
do-vr 21u15
za 16u30 21u15
zo-wo 21u15

Maastricht
In bioscoop Filmtheater Lumière
Tijd(en):
do 21u30
vr-za 19u15 21u45
zo 14u30 21u30
ma-di 21u30
wo 14u30 21u30

Nijmegen
In bioscoop Lux
Tijd(en):
do-wo 21u30

Oostende
In bioscoop Cine Rialto
Tijd(en):
do 17u45 20u15

Utrecht
In bioscoop Louis Hartlooper Complex
Tijd(en):
do-vr 18u45
za-zo 13u30 18u45
ma 22u
di-wo 18u45

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.biosagenda.nl/film_indigenes_13396.html


Memma

Het blijkt wel een mooie film te zijn, heb echter ook begrepen dat de film inhoudelijk wel vaker een zéér vertekend beeld schetst van de situatie destijds. Maar ik zal 'm dan maar eerst nog eens moeten zien om een vast oordeel te kunnen vellen over de film.

The Franchise

Citaat van: Samir! op 24/01/2007 om 14:02:32
Die film stond op de agenda van pathe. Ze zouden hem eind januari tonen.
Toen ik een tijdje geleden ging kijken voor de exacte datum, zag ik die ilm er niet meer bij staan.




Ja klopt. Hij is nu alleen nog maar in een paar filmhuizen te zien. Is erg jammer.

De kans is nu ook groot dat de film maar een paar weken zal draaien.

mIzran

#11
Citaat van: The Franchise op 24/01/2007 om 21:07:43
Ja klopt. Hij is nu alleen nog maar in een paar filmhuizen te zien. Is erg jammer.

De kans is nu ook groot dat de film maar een paar weken zal draaien.

Wel raar, het is genomineerd maar het is alleen in een paar filmhuizen te zien. Een film die een nominatie heeft behaald, is dan toch wel bezienswaardig.

Ga 'm dan zo snel mogelijk checken!

mIzran

#12
Citaat van: student1980 op 24/01/2007 om 14:19:52
Ik heb gister de film gezien in Kriterion (Amsterdam). Mooi gefilmd, maar zit vol met racisme.
Waar ik wel weer zo van baal is het ´verborgen` RACISME!
De Arabischtaligen uit Marokko en Algerije zijn helden. Maar de militairen die uit de Atlas komen en dus BERBERS zijn (wordt gezegd in de film)zijn barbaren (wordt ook letterlijk tegen ze gezegd.
Laat ik een aantal momenten uit de film beschrijven. Tijdens een slag worden de berbers massaal opgeblazen, blaas maar op! Als twee berbers een Duitser hebben doodgeschoten jatten ze als zijn spullen, dat doen de anderen niet. Ze halen ook zijn gouden vullingen uit zijn mond. Terwijl ze zijn bek aan het verbouwen zijn, komt er een arabier en die zegt ‘ Doe normaal, wij zijn mensen geen beesten (lees barbaren).
Als klapper gaan twee berbers naar een christelijke kerk en daar wil een van de twee het geld dat aan de kerk is geschonken stelen.
Voor mij heeft de regisseur zichzelf gediskwalificeerd.
IK kan hier niet tegen.


Je overdrijft ‘m wel een beetje.

Racisme is zeker aan de orde van de dag (nu nog overigens). Wat heel erg goed belicht werd in de film.

Het zijn steeds dezelfde twee berbers, die maar weer stelen. Dat betekend niet meteen dat ze meteen de berbers naar beneden halen, en over dat die Arabier zegt, “doe normaal we zijn geen beesten” Dat is ook zo! Maar waarom link jij het gelijk naar barbaren. Hij wijst ze er alleen op, dat het niet hoort. Er was geen sprake tussen racisme tussen de Arabier en Berber, integendeel. Maar juist Fransen tegenover de berbers. Ja...de Fransen, waar de berbers voor vochten.

Citaat van: student1980 op 24/01/2007 om 14:19:52Even later wordt de overwinning gevierd en iedereen gaat dansen en feesten. Maar de berbers zijn niet geintereseerd! De berber is alle gestolen waar gaan verkopen.

Bij de eerste overwinnig gingen ze idd feesten en dansen, die twee hebben ervoor gekozen om hun waar te verkopen, dat is hun feest. Kom op zeg je doet alsof die 2 de gehele Berber gemeenschap is.

Bij de tweede overwinnig Zou ik ook opstaan, wie gaat er nou naar ballet kijken. Overigens niet alleen de berbers stonden op, inclusief ghanezen iedereen stond op, behalve de fransen.

Voor mij: een zeer sprekende en veelzeggende film die je gewoon moet zien!

The Franchise

Citaat van: mIzran op 25/01/2007 om 11:55:22
Citaat van: The Franchise op 24/01/2007 om 21:07:43
Ja klopt. Hij is nu alleen nog maar in een paar filmhuizen te zien. Is erg jammer.

De kans is nu ook groot dat de film maar een paar weken zal draaien.

Wel raar, het is genomineerd maar het is alleen in een paar filmhuizen te zien. Een film die een nominatie heeft behaald, is dan toch wel bezienswaardig.

Ga 'm dan zo snel mogelijk checken!


Nee, jammer genoeg heel normaal.

De mooiste films krijgen de minste aandacht.

miss.F.

Heeft helaas geen oscar gekregen. Zelf vond ik het een informatieve film die ook eens aan een breed publiek getoond mag worden.