Wat is dit, volgens jou?

Gestart door Lezer, 19/01/2007 om 15:32:57

MBTiza

ait deren,

amaniar means dick in rifian language...

Lezer

Dit is grappig:
"Msoura, Marocco, became known to the West only after 1830. The Berber people of the Maghreb ascribed the enigmatic megaliths as having been the work of the Djouhalas, pre-Islamic pagan giants, and the Ghouls, ogres and magicians. The ring is formed by a large, despoiled tumulus, and is kerbed by a contiguous, elliptical ring of upright stones. The southeast sector features an abutting, interna."

Lezer

Citaat van: Amcum op 19/01/2007 om 16:02:34
ait deren,

That word may be related to "menhir" according to a Moroccan archeologist.

Samir!

Citaat van: 0x8000ffff op 19/01/2007 om 15:57:41
Citaat van: Samir! op 19/01/2007 om 15:56:30
Dat is de msoura steenkring bij tanga.
Correct! Heb je meer info. voor ons?!

De steenkring bestaat uit 200 monolieten, in hoogte variërend van 50 cm tot 5 m, die rond een begraafplaats van zo’n 55 m doorsnede zijn opgericht. Wellicht was het een graf van een belangrijke plaatselijke aanvoerder. Het monument is uniek in Maghreb en de Sahara en doet denken aan de steenkringen in Spanje. Het met afrdukken van cardiumschelpen versierde aardewerk en de bronzen wapens die hier zijn aangetroffen, vertonen een opvallende overeenkomst met de Spaanse vondsten.

Heeft ooit iemand van deze steenkring gehoord of gezien? Wij waren opzoek naar deze steenkring, maar we hebben ze niet goed kunnen zien. Ik raad iedereen aan die hier heen wil gaan om met tenminste 2 auto’s naar deze plaats te gaan, want het is werkelijk een spookdorp! Toen ik over deze steenkring had gelezen, vond ik het zeer mysterieus en leekt het me leuk om hier heen te gaan, maar ik had ons bijna in problemen gebracht… Maar als je van spanning en actie houdt, raad ik je aan om hier in één auto heen te gaan, maar ik weet niet of je dan levend terug komt;)

Je kan het beste via Tetouan gaan en dan de afslag nemen naar Larache, want wij gingen via Tetouan-Tanger-Asilah en dan namen we klein afslagje en die bracht ons weer stukje terug op weg naar Tetouan, dus we hadden veels te veel omgereden.
De steenkring is te bereiken via een 7km lange onverharde weg, die van Sidi el-Yamani richting Souk et-Tnine loopt. Het is echt heel moeilijk te vindenen toen we soms het aan mensen vroegen over deze steenkring zeggen ze: "Sorry, nooit va gehoord. Het is echt heel vaag en nergens is een bord te bekennen. Nadat we het bij een benzinepomp vroegen, werden we aangewezen om bij zo'n afslag af te slaan. We waren in dat dorpje en ayemaaa net alemaal levende zombies. Ik weet niet of je dat spelletje"Residents Evil"kent, waar allemaal allemaal zombies op je af komen rennen. Het was namelijk zo dat onze auto helemaal volgeladen was en we hadden surfspullen op het dak. De mensen daar zagen er heel onverzorgd uit en er werd ons regelmatig gevraagd of we drugs wilden kopen. het dorpje was half afgebrand en er waren alleen maar mannen en jongens te verkennen. Toen we eventjes stil stonden kwam izun Arifi naar ons toe en hij merkte op dat wij ook Irifyen waren. We vroegen toen over die steenkring en hij zei zo van "ja het is hier dichtbij, maar...." hij twijfelde over iets om tegen ons te zeggen, als of hij ons wou waarschuwen. En toen veranerde hij opeens en zei hij "Ja ik heb daar een huis, ik kom wel bij jullie in de auto en breng jullie daar." en hij begon helemaal raar te kijken van wat en wie er allemaal 8erin zaten. Izun ashefa d amqran en mijn vader merkte dat op en toen gingen we wegrijden. We reden toen op zo'n onverhard wegentje en gingen zoeken. Niets te bekkennen, geen huis, geen mens, geen dier. Mijn ouders begonnen zich een beetje zorgente maken, want het zag er allemaal gevaarlijk uit dit dorpje en het was bijna zonsondergang en ze waren bang dat we dalijk hier 8erbleven en dalijk beroofd werden of nog erger. Mijn oudere broer begon toen opeens heel hard te rijden en bij het dorpje weer iedereen raar kijken. Mijn andere broer ( Samir!) en ik zagen op het eind toch de steenkring van heel ver en het was echt mysterieus! Jammer dat we het niet van dichtbij konden zien, want het leek me egt super leuk! Maar het is er echt gevaarlijk, je moet daar zeker met 2 auto's heen gaan en het beste met jeeps. Mohiem als je daar heen gaat hoop ik dat je het zult vinden en NIET ALLEEN GAAN! Bij ons was het gelukkig wel goed afgelopen, maar haha het was eigenlijk wel leuk hoor al die spanning en actie en met 60 km rijden door dat dorpje, al die zombies op je af zien te komen en allerlei mensen zien die je drugs willen aanbieden.. met andere woorden : HET IS ÉÉN GROTE GEKKENHUIS", maja wel leuk om mee te maken:D

Oude reply van : van thadbath.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=6422.0

Samir!

Ik raad iedereen die daar heen wilt gaan aan om met minimaal 2 goede  jeeps(Pajero, landrover of een patrol) te gaan. Want het is daar echt vaag.

Lezer

Bedankt Samir, ik heb het niet eerder gezien.

Samir!

Citaat van: 0x8000ffff op 19/01/2007 om 16:12:36
Bedankt Samir, ik heb het niet eerder gezien.

No prob.   

Tis wel leuk om daar heen te gaan.

Lezer

Ik heb daar al eens een reportage over op IRTM gezien. Het is een reportage van Hassan boufous die ook wat bijdrages in tawalt.com heeft.

In het link dat ik gegeven heb, wordt er gesteld dat het een mogelijke graf van Antaeus is. Antaeus was een mythisch koning van het oude Libya.

Camaron'N'IstIgliwa

Citaat van: 0x8000ffff op 19/01/2007 om 16:05:58
Citaat van: Amcum op 19/01/2007 om 16:02:34
ait deren,

That word may be related to "menhir" according to a Moroccan archeologist.

Thanks Amcum, I widen my vocabulary. :)

What you say is interesting here, because this kind of construction is usually seen as a "phallic representation".

But back to the druid cultures of Britany, these megalithic constructions have other meanings.

0x8000ffff, we need more information if you can provide us with. Britany has three major kind of rock monument: menhir, dolmen, and cromlechs. Where "men" means "rock" in their language. 

Samir!

Citaat van: 0x8000ffff op 19/01/2007 om 16:17:21
Ik heb daar al eens een reportage over op IRTM gezien. Het is een reportage van Hassan boufous die ook wat bijdrages in tawalt.com heeft.

In het link dat ik gegeven heb, wordt er gesteld dat het een mogelijke graf van Antaeus is. Antaeus was een mythisch koning van het oude Libya.

Is die reportage nog ergens online te zien/ downloaden?  Het zou best wel een graf kunnen zijn, net zoals ze dat hier in friesland/groningen hebben met die  hunebedden.

Lezer

You read here a reply of the Berber-spanish antropologist: Helene Hagan:

"Megalithic structure in Morocco

South of Tangiers, there is a harbor founded by the Phoenicians on a pre-Phoenician site, the harbor of Asilah. Time 8th century BC. The Phoenicians named their town ZILI. This town was already minting coins in the second century BC FOR THE kINGS OF mAURETANIA (Berbers/Imazighen.)

15 km south of Asilah , and folloowing dirt tracks, you come upon "The Stone Cirle of Mzoura." Unfortunately, the term is now an Arabic noun, but in arabic, it means "The Holy Place."

At the center of this stone structure is a tumulus, where it has been established that there is a tomb of a Mauretanian King.

The thin tall stone to the north of the circle of the stone structure is "El Uted" which IN THE LOCAL TRADITION is considered to be the peg for a Pharaoh's horse, beneath which King Sebastian (Berber) picnicked the day before his death.

The circle was originally composed of 167 stones hammered and polished by hand. they are arranged in a perfect elliptic structure. Of the 400 stone circles of Britain and the British Isles, only 30 have this perfect ellipse. There are no other elliptical stone circles anywhere else in the world.

The British stone circles are dated between 1,000 - 2,000 BC. The most striking alignment of Mzoura is the main axis to the largest mountain on the horizon, and the east-west alignment of the ellipse marks the path to the setting equinoxes of spring and autumn.

This is the region of cults of solar worship,and where Phoenicians erected temples of their own, and where a persistent oral tradition refers to Atlas, the golden apples and secrets of astronomy.
There is a temple to MelKharth in the region, (Valley of the Loukkos considered "Garden of Hesperides") and this Pheonician God is a divinity associated with Hercules....(the Great Temple of Melkarth in Tyre for instance represented the two pillars of Hercules with two great columns in front of the sanctuary of Melkharth.

Further north in the region of the Rif Mountains and south, in the Plain of the Gharb , are numerous caves where thousands ofPRE-NEOLITHIC phallic objects have been discoverd, as part of an archaic fertility cult prevalent in the region.
(caves of hercules.)

Moroccan scholars are fond of quoting the following in conjunction with the holiness of the Mzoura Stone circle: "For in these stones is a mystery, and a healing virtue against many ailments. Giants of old did carry them from the furthest ends of Africa and did set them up in Ireland what time they did inhabit therein," Merlin in Geoffrey of Monmouth"s History of Britain.

I hope this answers your inquiry. Of course, there is a lot more detailed information on the sites in that region.

Note: 6000 year old tombs have been found outside of Tangiers, loaded with rich ivory goods. This is a region that was "infested with elephants" as reported by a number of Greek and Roman reports of much later time... Th elephants were roaming free, for instance, in the area of Rabat, the present capital of Morocco."
http://egyptologist.org/discus/messages/11/2657.html?1013627212

Lezer

Citaat van: Samir! op 19/01/2007 om 16:21:41

Is die reportage nog ergens online te zien/ downloaden?  Het zou best wel een graf kunnen zijn, net zoals ze dat hier in friesland/groningen hebben met die  hunebedden.
Dat reportage heb ik op tv gezien, ik denk niet dat het geupload is. Hassan Boufous heeft zelfs tawalt.com gestaakt, als ik me niet vergis.

Samir!

Citaat van: 0x8000ffff op 19/01/2007 om 16:22:50
Citaat van: Samir! op 19/01/2007 om 16:21:41

Dat reportage heb ik op tv gezien, ik denk niet dat het geupload is. Hassan Boufous heeft zelfs tawalt.com gestaakt, als ik me niet vergis.

;D   safi is goed.

Samir!

Antaios (Ã,,nti in het Tamazight, Antaeus in het Latijn) was zowel bij de Grieken, de Romeinen, als de Imazighen een mythologische held, die volgens de legende de zoon was van de landgodin Gaia en de zeegod Poseidon (de god van het water en de zee). Tinge, (of Tindjis) was zijn vrouw.

Antaios was een reus van ongeveer 30 meter lang en was de beschermer van het land van de Imazighen tegen de vreemdelingen die van plan waren het land van de Imazighen binnen te dringen. Volgens de legende was hij een onverslaanbare reus. Hij kon zijn kracht steeds vernieuwen door naar het land terug te keren en zijn lichaam met zand te zalven. Zo bleef hij onverslaanbaar zolang niemand zijn krachtsgeheim wist te ontdekken. Maar volgens andere legendes heeft de Griekse halfgod Herakles dat geheim tenslotte kunnen ontdekken en vervolgens kon hij hem verslaan. Sommige mythologen stellen dat dat gevecht in Noord-Afrika, in de streek van Tanger, heeft plaatsgevonden. Een paar onderzoekers denken dat zijn graf in Mzoera, vlakbij Ithnayn Sidi Alyamni, was. Dit graf is indrukwekkend aangepast aan de enorme lengte van Antaios.

Ook volgens de Griekse mythen, die over het gevecht van Antaios en Herakles vertellen zijn moeder Aarde (Gaia) en Poseidon de ouders van Antaios. Antaios daagde vreemdelingen uit om tegen hem te worstelen. Steeds als iemand Antaios tegen de grond wist te werken, kreeg Antaios nieuwe krachten van zijn moeder binnen en wist met hernieuwde krachten de schedel van de vreemdeling te breken. Met die schedels wilde hij dan uiteindelijk een tempel voor zijn vader bouwen.

Dit wilde hij ook bij Herakles doen. Toen deze net met de van gouden appels uit de tuin van de Hesperiden terugreisde naar Mycene, kwam Herakles in een dorpje, waar de mensen bang waren Antaios. Herakles ging naar zijn grot en daagde de reus uit tot een gevecht. Na een lang gevecht tussen deze twee onverslaanbaren kreeg Herakles door hoe de vork in de steel zat, en doodde Antaios uiteindelijk door hem op te tillen...

Herakles verbond zich, na Antaios gedood te hebben met Antaios‘ vrouw Tinge en verwekte bij haar Sophax, van wie de Lybische koningen af zouden stammen.

http://images.google.com/images?hl=nl&rls=com.microsoft:en-US&sa=N&resnum=0&q=hunebedden&ie=UTF-8&oe=UTF-8&tab=wi

Samir!

IK heb langgggggg geleden bij die serie hercules gezien hoe hij die reus had verslagen.