Hoofdmenu

"Tafnakht"

Gestart door Lezer, 16/01/2007 om 16:18:52

Lezer

Hoi,
wie denkt dat het volgende woord geen Berbers woord is? Als je denkt dat het een Berber woord is, zou je er dan ook de naam van kennen?!
Het woord is:
"Tafnakht".

Want ik dacht dat het woord "Tifinagh" hier aan verwant zou zijn. Vergis ik me?

Alvast bedankt,

MBTiza

Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 16:18:52
Hoi,
wie denkt dat het volgende woord geen Berbers? Als je denkt dat het een Berber woord is, zou je er dan ook de naam van kennen?!
Het woord is:
"Tafnakht".

Want ik dacht dat het woord "Tifinagh" hier aan verwant zou zijn. Vergis ik me?

Alvast bedankt,

tifinegh

tifi = van het werkwoord ufigh =  vinden, find

negh = van ons, ours

dus tifinegh is onze vondst!

Lezer

Dat is niet geloofwaardig. Dat wordt beweerd, weet ik. Maar of de berbers iets voor algemeen berbers gebruikt zouden uitvingen met sterk nationalistisch gevoel, is zeer onwaarschijnlijk.

Om dat interpretatie te aanvaarde, moet me ervanuit gaan dat -de berbers een gevoel van eenheid ten opzichte van andere volkeren zouden hebben.
-de berbers ervanuit gingen dat het schrift een volk-relateerde uitvinding zou zijn.
-ze ervan wisten dat de andere volkeren andere schriften hadden.
-de het oude berber onveranderd is gebleven.

=> Onmogelijk.

Izouran

Wat wil je dan horen?

Lezer

Je bedoelt "lezen"?!

MBTiza

Lezer

Dat jullie mijn vragen in het eerste bericht beantwoorden.
"wie denkt dat het volgende woord geen Berbers woord is? Als je denkt dat het een Berber woord is, zou je er dan ook de naam van kennen?!"

MBTiza

Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 16:42:35
"wie denkt dat het volgende woord geen Berbers woord is? Als je denkt dat het een Berber woord is, zou je er dan ook de naam van kennen?!"

tafnakht

i nefthek betekent wel dat iets gescheurd is....dus tafnakht = scheurtje?

Memma

Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 16:42:35

wellicht dat si tafnakht hiermee te maken heeft hij was een amazigh volgens chafiq

Izouran

Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 16:40:31
Je bedoelt "lezen"?!

Je weet wat ik bedoel, wijsneus.

Camaron'N'IstIgliwa

I understood the aim of your question.

But that is very difficult, if you don't have any ancient language dictionaries (akkadian, amharic, ancient egyptian).

Lezer

Tafnakht was een Egyptische farao van Berberse oorsprong. Hij was een man, maar zijn naam is vrouwelijk.  In ieder geval zou zich geen "scheurtje" noemen. :)

Lezer

Lezer

Citaat van: Aït Deren op 16/01/2007 om 16:51:54
I understood the aim of your question.

But that is very difficult, if you don't have any ancient language dictionaries (akkadian, amharic, ancient egyptian).
Why would we need such dictionaries?! It is a Berber name.

Lezer

Citaat van: Memma op 16/01/2007 om 16:50:17
wellicht dat si tafnakht hiermee te maken heeft hij was een amazigh volgens chafiq
Ja, maar hij is bekend als "Libier" omdat de berbers vroeger bekend waren als "Libiers" (Libyan in English). Daarom spreekt men soms van "Libyco-Berber civilization".