Offerfeest van de heidene Berbers

Gestart door Lezer, 02/01/2007 om 17:40:11

Lezer

Inuit

Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 17:17:35
Citaat van: Hadou op 16/01/2007 om 17:12:13
Hoe kun je iemand een heiden noemen terwijl hij toch in een God gelooft?
"Heiden" betekent "iemand die gelooft in meerder goden" dacht ik.

hei·den (de ~ (m.), ~en)
    1 iem. die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt => paganist

Van Dale

Lezer

Dat is een deel, je lees er nog onder:
iemand die geen jood is.

Dus moslims zouden dan heidenen zijn. Je leest er ook "afgodisch".
Heiden is "pagan" in Engels :
"Paganism (from Latin paganus, meaning "a country dweller" or "civilian") is a term which, from a western perspective, has come to connote a broad set of spiritual or religious beliefs and practices of natural or polytheistic religions. The term can be defined broadly, to encompass many or most of the faith traditions outside the Abrahamic monotheistic group of Judaism, Christianity, and Islam. "
wikipedia

abrid

Citaat van: 0x8000ffff op 17/01/2007 om 08:59:55
Dat is een deel, je lees er nog onder:
iemand die geen jood is.

Dus moslims zouden dan heidenen zijn. Je leest er ook "afgodisch".
Heiden is "pagan" in Engels :
"Paganism (from Latin paganus, meaning "a country dweller" or "civilian") is a term which, from a western perspective, has come to connote a broad set of spiritual or religious beliefs and practices of natural or polytheistic religions. The term can be defined broadly, to encompass many or most of the faith traditions outside the Abrahamic monotheistic group of Judaism, Christianity, and Islam. "
wikipedia

Oorspronkelijk wil het zeggen religie van een boer dus van de heide. Die aanbaden meestal natuurkrachten zoals regen, zon, maan etc.

MBTiza

Citaat van: Inuit op 16/01/2007 om 19:25:49
Citaat van: 0x8000ffff op 16/01/2007 om 17:17:35
Citaat van: Hadou op 16/01/2007 om 17:12:13
Hoe kun je iemand een heiden noemen terwijl hij toch in een God gelooft?
"Heiden" betekent "iemand die gelooft in meerder goden" dacht ik.

paganist

Van Dale

en wat betekent dit in het Tamazight? ;D

ataynahnah

Citaat van: Hadou op 16/01/2007 om 17:20:14
ooh.. Ik dacht dat een heiden iemand is die Niet in een God gelooft en niet in het hiernamaals gelooft..

Heiden is volgens mij Bijbel-taal. Jullie hebben allebei gelijk.
Heiden is iemand die HELEMAAL niet in God gelooft, of die het verkeerde geloof aanhangt.
Net zoiets als Kafir in het Arabisch.

In thmazight noemen wij zo iemand Aroumi

Inuit

Citaat van: ataynahnah op 18/01/2007 om 23:51:59
ooh.. Ik dacht dat een heiden iemand is die Niet in een God gelooft en niet in het hiernamaals gelooft..

Heiden is iemand die HELEMAAL niet in God gelooft, of die het verkeerde geloof aanhangt.

Heiden is idd een Bijbelse term. Heidenen waren de mensen die christendom vermengden met vanuit christelijk perspectief verwerpelijke praktijken.

Een kaafir is iets heel anders. Kufr betekent letterlijk 'verbergen'. En in deze context slaat het op de aard van de mens; oftewel een kaafir is iemand die zijn/haar aard (schepsel) ontkent en daarmee zijn/haar Schepper ontkent.

Aroumi is de naam die wij (Imazighen) gebruikten voor de Romeinen (christenen); deze naam gebruiken we tegenwoordig voor alle westerlingen (christenen).

ataynahnah

Citaat van: Inuit op 19/01/2007 om 11:19:24
Citaat van: ataynahnah op 18/01/2007 om 23:51:59

Heiden is idd een Bijbelse term. Heidenen waren de mensen die christendom vermengden met vanuit christelijk perspectief verwerpelijke praktijken.

Een kaafir is iets heel anders. Kufr betekent letterlijk 'verbergen'. En in deze context slaat het op de aard van de mens; oftewel een kaafir is iemand die zijn/haar aard (schepsel) ontkent en daarmee zijn/haar Schepper ontkent.

Aroumi is de naam die wij (Imazighen) gebruikten voor de Romeinen (christenen); deze naam gebruiken we tegenwoordig voor alle westerlingen (christenen).

Kufr is toch ontkennen. Ontkennen van god. Jij zal wel beter ArABIC weten dan ik. Maar volgens mij is het niet handig om een god te verbergen. Hoe kan???
Gristenen zijn Iroumiyen. Iroumiyen zijn mensen die niet in Allah geloven volgens de Islam.
Kan goed zijn dat het van Romijnen komt (gezien de geschiedenis ed)

Hadou

De conclusie die ik uit deze topic kan halen ( naar mijn gevoel) is dat de Imazighen altijd gelovig waren. Ze geloofden dus in God. Hoe en op welke manier? is misschien interessant en men mag best het uitzoeken. Maar ik vind dat wij niet negatief er over mogen beoordelen. Toen was toen , nu is nu.