Een vraag betreffende onze voorouders

Gestart door islam-tmazight, 19/12/2006 om 20:36:54

Lezer

Best Izwan,
Het is mijn bedoeling helemaal niet om je wijs te maken. Dat interesseert me niet, en bovendien wil je niet begrijpen...
Iemand die zoals volgt schrijft kan ik niet serieus, zelfs niet voor een second:
"Als we Imazighen als Kanaanieten beschouwen, dan moet de huidige standaard sprookjes over de oudheid flink aangepast worden."

Dus je wil een mythe aanpassen om je onzin te rechtvaardigen. Je kunt je zelf vergelijken met iemand die zegt dat de berbers klein kinderen van Heracles zijn, en ze zijn uit het zuiden, als iemand zegt dat Heracles in het west bij de grieken was, dan zeg je dat het verhaal van Heracles aangepast moet worden.

Dit is bovendien ONZIN...... Je moet toegeven dat onzin schrijft, hoe kunnen de Berbers nu "Kanaanieten" zijn, terwijl de Kanaanieten Semitische talen gesproken hebben, wat de Berber niet doen? Moet het verhaal ook aangepast zijn, en beweren dat de kanaanieten Berbers spraken. Ik weet echt niet met welke onzin je zou komen.
Wat je geschiedenis noemt, is geen geschiedenis, maar eerder grappen ofwel literatuur van geschiedenis. Die verhalen dateren uit de eerste eeuwen na Christus. Er bestond toen geen gescheidenis, het verhalen verhalende sprookjes en beschrijvingen. Zelfs Ibn khaldun kan je niet als historicus noemen. Hij wordt wel al de vader van de geschiedenis genomed, nochtans is hij geen gescheidschrijver... Hij leefde in de middeleeuwen, en ik begrijp niet goed hoe je de geschiedenis van de Berbers afhankelijk maakt van middeleeuwse verhalen die vaak als "onzin" bestempeld werden door "ibn khaldun".

We leven in moderne tijden, in tijden van "vereficatie", "kritiek", "archeologie", "liguistiek", "genetische analyzes".. en je zwemt nog in middeleeuwse onzin.

en als zeg dat de kanaanieten in midden oosten leefde, zeg je dat het verhaal aangepast moet worden. Om je onzin te rechtwaaridigen? Of ben je gewoon te eigenwijs om wat logisch te redeneren?

Als het je boeit, is het verhaal van "kanaanieten" gebaseerd op de Phoenicisiche aanwezigheid, het waren "augustinus" en "Procopius" (of pliny) die de Berbers als kanaanieten beschouwden. Procopius dacht dat de berbers en phoeniciers bloedverwanten zijn (wat natuurlijk onzin is), en Augustinus heeft de berberse en phoenicische talen verward, hij had het zelfs over "zijn moedertaal: (phoenicisch)".

Ibn khaldun en andere verhalende baseerden zich op deze verhalen. G. Camps heeft ook zo geinterpreteerd.

Maar ja.. iemand die het kanaanitische verhaal wil aanpassen , en de bewering dat de Feniciers berbers waren, wil verdedigen zou ook geen geldige hersenen om te leren al zat zijn boekenkast vol met boeken.
Wel geef ik hem een tip, en dat is:
"De wereld moet zich niet aanpassen om je onzin te rechtwaardigen, maar je onzin/ideeen moeten zich wel aanpassen aan de wereld".

Hadou

#46
Citaat van: Izwan op 27/03/2007 om 18:14:09

Los van Ibno Khaldun. Er zijn ook andere historische feiten die Imazighen zelf hadden geschreven waarop je kunt concluderen dat Imazighen of een deel daarvan kanaanieten waren[/b], voorbeelden:
- Door de invasie van Bani Israel op Kanaanland is er een groep Kanaanieten naar Arif gevlucht en daar heeft zich gevestigd. Zij hebben de eerste steden in Arif gebouwd. Er wordt ervan uit gegaan dat ze in Zuid Spanje ook steden hebben gebouwd.
- Rond 5e eeuw noemden sommige Imazighen, net name boeren, zichzelf nog kanaanieten.
-…..enz.

Phoeniciers, Puniciers, Carthagians zijn afkomstig Kanáaniten ( huidige Libanon en west Syrie).
Zij waren de eersten die handel dreven met Imazighen. Langzaam zijn ze (deel er van) zich gaan vestigen op Tamazgha. En later zijn ze gaan mengen met Autochtone Imazighen.
Kanáaniten beschouwden zich zelf als de kinderen van Ham, de zoon van profeet Noah.
topic Phoeniciers ( kanáaniten)

Verschillende volkeren hebben een land bewoond. Welke land ter wereld je ook aanwijst. Dus het en en en en en ..
Om te spreken dat Imazighen van 1 stam afstammen is niet logisch. Maar dat er verschillende stammen, mensen, volkjes, groepjes enz. Tot het Volk Amazigh gevormd is , dan zeg ik : Ja.


Plus je moet in bepaalde tijdperk denken.
zelfs Vandalen hebben Noord-africa bestormd. Berichten zeggen dat ze allemaal uitgerooid zijn. Dit kan ik niet geloven. omdat ze niet 100% uitgerooid kunnen zijn, sommige kunnen ontsnappen, gevangen genomen worden. En als slaaf of  in de famillie genomen worden.

-En Imazighen in totaal hebben wat gemeenschapelijke overeenkomsten met elkaar over gehouden. Dit is 1 de Taal. ( of ze het goed spreken of niet, toch kent een amazigh minimaal wat amazighwoorden)
2- cultuur. Die is heel anders dan andere volkeren.

betonmo

de taal van de imazighen en de cultuur vind je nergens ter wereld..............arabieren hebben geen eens linzen en zo en al wat er in de rif groeit arabs komen uit een verdorrde en verrotte woestijn waar niets groeit zij hebben juist woorden van de amazigh taal juist verbasterd......dat komt wellicht omdat die arabs toch moesten eten . al dat lekkere eten kwam grotendeels uit groot thamazgha   .  dus de woorden gingen ook mee..............de botten die ze na achterwerpten na het afkluiven, hebben we ze jammergenoeg niet af kunnen leren.