Een vraag betreffende onze voorouders

Gestart door islam-tmazight, 19/12/2006 om 20:36:54

Bades

het ging me niet om het plaatje a yezan...

hassan123

Citaat van: islam-tmazight op 19/12/2006 om 20:36:54
Het is Allah die ons heeft geleidt!

Vele Marokkanse-arabieren willen ons doen geloven dat zij ons hebben geleid tot de Islam. Maar wat ze echter vergeten is dat Allah leidt en misleidt!

Nu is mijn vraag wat waren onze voorouders in de tijd dat ze nog geen moslims waren. Vele beweren dat wij van de joden afstammen en weer andere beweren dat ze gewoon athisten waren. Het kan fabeltjes zijn maar ook weer een feit. Misschien is er hier wel iemand die er meer kennis overhebt. Zou diegene dan zo vriendelijk zijn om zijn/haar kennis met mijn te delen.


Atheisten? Lijkt me sterk.

hassan123

Citaat van: 0x8000ffff op 20/12/2006 om 15:20:44
De berbers geloofden in verschillende goden. Het is een pijnlijk feit dat we zo waren. Maar hamdoellah god heeft ons nu naar de islam geleid.

Ik ben blij dat er ergens in geloofd werd. Het is moeilijk te leven zonder geloof. Naar mijn idee zijn mensen die zeggen dat er niets is, en nergens in geloven, ongeloofelijk kortzichtig.
Mijn conclusie, absoluut geen pijnlijk feit.

Si_Y

Ik vind het merkwaardig te zien dat men nu afgeeft op hetgeen waar men in het verleden hartstochtelijk in geloofde.

De één geloofde in stenen, de ander in de uitwerpselen van een koe oid. Nu wij wat verder in de tijd zijn, geloven wij in de islamitische leer.

Over een tijdje, zal men terug kijken op deze tijd, en ons voor achterlijk uitmaken, de trend is overigens al bezig, zie de groei van de atheïsten. En dan bedoel ik niet alleen in Nederland, maar in elke werelddeel. Zodra men een paar cent te besteden heeft, wordt het geloof minder aangehangen.

Kijk naar de leiders van het "heilige land". Zij verdienen daar bakken geld aan olie uit het heilige gebied, hangen een sterke stroming van het geloof aan, en intussen zijn ze zich lam aan het gokken in Las Vegas.

Wat geeft ons het recht onze voorouders voor achterlijk uit te maken? Onze zekerheid inzake Allah, is niet minder dan de zekerheid van onze voorouders in de koe.






Boureddi


Salaam
Jongens en meisjes, hou op met schelden, want dat helpt deze discussie ook niet.
Wij zijn toch gewoon wie we zijn, het is niet belangrijk dat wij onwetend waren..alle volkeren waren onwetend, en geloof mij nou maar, er zijn er nog volop die onwetend zijn.
Niemand kan ons met zekerheid zeggen wat het geloof van de oude imazighen was, want er is namelijk gewoon geen boek of literaire overblijfselen die dat kan bevestigen.
Of wij in de natuurl geloofden of dat we ruhuc waren, dat weten we gewoonweg niet!
1 ding weet ik wel, de islam is geopenbaard in het midden-oosten en door veroveringen hebben wij de islam overgenomen. Zelf denk ik ook gewoon dat wij ook een vermenging zijn van arabieren, 14eeuwen geleden toen de Arabieren kwamen is gewoonweg rondgenaaid en daar zijn wij ook producten van.
Zuivere Amazigh bloed bestaat niet, en zuiver arabisch bloed in Marokko bestaat ook niet.
Laten we het gewoon bij de feiten houden, de meesten van ons kunnen niet eens 4 of 5 generaties voor ons teruggaan, hoe moeten wij in godsnaam weten wie of van wie wij afstammen ?

Kan iemand mij hierbij helpen...?

Laysa

#20
Het is zo bekrompen en kortzichtig om de in het verleden gangbare geloven en culturen onder een bepaalde bevolking voor achtergesteld uit te maken. Een vooruitgangsdenken dat het superioriteitsgevoel van diegenen die denken dat het heden alleen juist is voedt.

Elke periode kent zijn eigen tendens, dat is ook zo met volkeren. Je kan niet oordelen vanuit het heden over het verleden. Er zijn namelijk geen tijdloze objectieve criteria waarmee je dat zou kunnen doen. Dat kan niet eens in de "objectieve" wetenschap laat staan nog in de geschiedenis van mensen.

Elke tijd kun je alleen aan zijn eigen waarden en normen uit die tijd toetsen. De nadruk moet gelegd worden op de historische context, er is een fundamenteel verschil tussen het heden en 't verleden. Het verleden is ook alleen maar te beoordelen in een perspectief van DAT verleden.


Izwan

#21
Ik ben geen historicus, maar ik heb een lange zoektocht naar onze voorouders gedaan. Ik merk dat alle bestaande theorieën zijn niet waterdicht.
Ik deel de mening van Ibno Khaldun mee dat Imazighen kanaanieten waren en de Egyptenaars hen bloedverwanten waren. Het Europeaanse theorie dat kanaanieten semieten waren slaat nergens op.
Het probleem is dat de meeste historicus, waar onder ibno Khaldun gingen ervan uit dat kanaanieten uit MO afkomstig zijn. Ik heb hier sterke twijfels over. Er zijn archeologische en schriftelijke bewijzen waar je kunt concluderen dat Imazighen (kanaanieten?) uit noord Afrika afkomstig moesten zijn. Later hebben zich rond middellandse zee ( vanaf noord Afrika tot de kust van de huidige Syrië, Noord Afrika en Zuid Spanje inclusief de meeste eilanden van middellandse zoals Sardinië, Malta, Sicilië…enz plus Kanarische eilanden) hadden zich verspreid. Het probleem is dat andere volkeren zoals Grieken en Romeinen nieuwe en verschillen namen voor onze hadden bedacht en gegeven ( finiciers, puniers, Libische, moren…enz ) waardoor de verwarring over onze afkomst is ontstaan.
Wisten jullie dat de oudste homo Capsien mens is in Algerije gevonden. De naam Capsien is afgeleid van een stadsnaam in Algerijnse waar die overschot hebben gevonden.
Wisten jullie dat onze voorouders hun geschiedenis voor en na het ontstaan van de woestijn in Noord Afrika hebben getekend/uitgebeeld. Er is alleen op een plek in zuid Libië 20.000 tekening/beelden op rotsen hebben gevonden en gekopieerd. Er waren ook tekening erbij in de vorm van schilderijen met verschillende kleuren….enz. Door die tekening zijn ze achtergekomen dat de woestijn in Noord/Afrika een vruchtbaar gebied is geweest…enz.
De huidige geschiedenis van de oudheid is in grote deel op speculaties gebaseerd en er is geen enkele theorie die waterdicht is. Wie weet komt een tijd dat er meer informatie hierover naar buiten komt. Met de vondsten die in de koloniale tijd hebben gevonden plus de huidige technologie, is het mogelijk om de huidige theorieën te corrigeren. Ik merk dat er veel informatie achter werd gehouden. Dit roept bij me veel vraagtekens.
Wallaho A3lam.

P.S. dit wil ik even kwijt aan Imazighen die serieuw opzoek naar hen roots zijn.

Lezer

@Izwan, je zou nog eens verder moeten opzoeken. Want je hebt veel verwarring in je hoofd; Je moet eerst je kennis verbeteren, voordat je de andersman kennis zou kunnen verbeteren; Niet dat ik je kennis wil minachten, maar er zitten echt grove fouten in;

Hadou

#23
Op deze site kun je één en ander lezen over vroegere Goden uit de oude wereld.

http://www.nissaba.nl/godinnen/beschra.shtml#Allaat
Rechts boven staat een alfabet kolom.
Ik zelf heb nog niet alles gelezen.


ps. Lezer /0x8000ffff is lid van het forum onder de naam reader en andere namen.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=807


Ighes

Citaat van: islam-tmazight op 19/12/2006 om 20:36:54
Het is Allah die ons heeft geleidt!

Vele Marokkanse-arabieren willen ons doen geloven dat zij ons hebben geleid tot de Islam. Maar wat ze echter vergeten is dat Allah leidt en misleidt!

Nu is mijn vraag wat waren onze voorouders in de tijd dat ze nog geen moslims waren. Vele beweren dat wij van de joden afstammen en weer andere beweren dat ze gewoon athisten waren. Het kan fabeltjes zijn maar ook weer een feit. Misschien is er hier wel iemand die er meer kennis overhebt. Zou diegene dan zo vriendelijk zijn om zijn/haar kennis met mijn te delen.



Je zult het niet geloven, maar waarschijnlijk zijn Imazighen de bedenkers van het geloof zoals wij die nu kennen ( 1 god).  Of om het in woorden van een gelovige te zijn - Imazighen zijn de eerste mensen die in 1 god gingen geloven.

Laysa

Citaat van: 0x8000ffff op 22/03/2007 om 14:48:29
@Izwan, je zou nog eens verder moeten opzoeken. Want je hebt veel verwarring in je hoofd; Je moet eerst je kennis verbeteren, voordat je de andersman kennis zou kunnen verbeteren; Niet dat ik je kennis wil minachten, maar er zitten echt grove fouten in;


Nou vertel eens, wat zijn die "grove fouten" volgens jou dan?

Si_Y

ik ben ook wel benieuwd naar de grove fouten..

Lezer

Ik wou ze3ma doen alsof ik veel weet. En daarom zei ik er zijn "grove fouten", want er moeten wel grove fouten zijn... (Grapje).

Er zijn inderdaad veel grove fouten zijn (niet in taal bedoel ik). Maar die wil ik nu niet discussieren. Een voorbeel is die "kanaanische mythen" en "semitische oorsptong". Bij voorbeeld zegt "izwan" dat we kanaanieten waren, en dat sommigen ons onterecht "semieten" noemen.

Dit is een voorbeeld van een grove fout, we waren berbers, geen kanaanieten, en de kanaaanieten waren wel Semieten. en zo...

Lezer

Citaat van: Hadou op 22/03/2007 om 19:00:33
Op deze site kun je één en ander lezen over vroegere Goden uit de oude wereld.

http://www.nissaba.nl/godinnen/beschra.shtml#Allaat
Rechts boven staat een alfabet kolom.
Ik zelf heb nog niet alles gelezen.


ps. Lezer /0x8000ffff is lid van het forum onder de naam reader en andere namen.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=807


Spion! :)
Ik ben er onder verschillende namen, maar jullie kunnen het best mijn bijdrages met "reader" lezen, en de rest negeren.

Hadou

#29
Ik kwam het toevallig tegen. Jij hebt veel gepost op dat forum. Hoe is het met Les?


geloof jij in het verhaal van Nou7 ( profeet Noah)?
want daar stammen die namen van toch? Sam ( semmiten), Ham ( hammiten), Yafeth..