Petitie tegen uitsluitend Arabische media in Marokko

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 05/12/2006 om 21:29:29

MBTiza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 14:39:40
Citaat van: Amcum op 05/02/2007 om 13:48:52
De invloed van het Frans is vooral groot in de arabischtalige gebieden en bijna nihil in de amazightalige gebieden. Bovendien stelt de Amazightbeweging dat de taal van de kolonisator wel officieel erkend is in Marokko en het Tamazight niet. Zij zetten hierbij dus hun vraagtekens.
Ik weet niet of wij het over hetzelfde Marokko hebben, maar de Marokko waar ik het over heb heeft een onderwijssyteem waarin Frans een zeer grote rol speelt. En daar onderwijs de opvoeding van een natie is, kan ik niet zeggen dat ik het eens met je ben.


Dat is klopt wat betreft die onderweis maar in die andere gebieden dat is niet sjo.

Tamza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 14:26:52

Nou meisje, kijk verder dan je neus lang is. Welke baat had Frankrijk bij Algerije in de jaren '90 dan? Toch waren zijn het eerste land die de gewonnen verkiezingen door FIS ongeldig verlaarden. De amazigh-hype wordt gewoon gebruikt om tegenwicht te bieden aan partijen als PJD en Adl Wal'ihsaan, daar deze twee behoorlijk populair zijn en zowel Frankrijk als de 'elite' in Marokko deze partijen niet graag aan de macht ziet. Dit spelletje heeft Hassan II ook gespeeld in de jaren '80 door Saudische invloeden in Marokko toe te laten in de hoop dat deze de soefistische islaam van Adl Wal'ihsaan weg zouden vagen.

Nou, jochie, nu is Marokko geen Algerije, heerst er ook een heel andere koning, heeft de orthodox-islamitische beweging in Marokko niets te vrezen van de Amazigh-beweging (sinds wanneer streven Imazighen naar een seculiere staat) en zal er van een Amazigh-partij sowieso (en terecht) nooit sprake zijn. Of heb je nog meer irrelevante en zwakke argumenten toe te voegen? 

Je spreekt ook nog eens van een 'amazigh-hype' terwijl het geen hype is, daar het niet tijdelijk van aard is, maar een ontwikkeling die men ook wel "emancipatie" noemt. Een hele goede en zuivere ontwikkeling waar het Frans sowieso geen vinger in de pap zal hebben. I.e.g geen dikke vinger. Je overdrijft met je complottheorie, en dat weet je zelf ook. Wat dan al helemaal zwak is, is om vervolgens verzinsels en insinuaties te uiten over Mohamed Chafik die volgens jou een 'zelfbenoemde hoeder' van het Tamazight is en in het belang van Frankrijk actief is.

Tamza

Wat het Frans in het onderwijs betreft: so what. Hetzelfde geldt voor Arabisch. Hoe meer talen onderwezen worden op scholen, hoe beter. Zolang het Tmazight als moedertaal maar voorop staat.

Inuit

Citaat van: Tamza op 05/02/2007 om 14:44:50
Nou, jochie, nu is Marokko geen Algerije, heerst er ook een heel andere koning, heeft de orthodox-islamitische beweging in Marokko niets te vrezen van de Amazigh-beweging (sinds wanneer streven Imazighen naar een seculiere staat) en zal er van een Amazigh-partij sowieso (en terecht) nooit sprake zijn. Of heb je nog meer irrelevante en zwakke argumenten toe te voegen? 

Je spreekt ook nog eens van een 'amazigh-hype' terwijl het geen hype is, daar het niet tijdelijk van aard is, maar een ontwikkeling die men ook wel "emancipatie" noemt. Een hele goede en zuivere ontwikkeling waar het Frans sowieso geen vinger in de pap zal hebben. I.e.g geen dikke vinger. Je overdrijft met je complottheorie, en dat weet je zelf ook. Wat dan al helemaal zwak is, is om vervolgens verzinsels en insinuaties te uiten over Mohamed Chafik die volgens jou een 'zelfbenoemde hoeder' van het Tamazight is en in het belang van Frankrijk actief is.
Marokko is idd geen Algerije, maar de overeenkomsten kunnen we niet ontkennen: allebei door Frankrijk gekoloniseerd en allebei nog jonge naties die, al is het wankelend, zichzelf vorm proberen te geven. Met verder ook nog belanghebbenden die dezelfde trekjes vertonen, namelijk islamisten, liberalen en amazighbewegingen.

Sinds veel prominente amazigh-activisten een uitgesproken voorkeur voor een seculiere staat hebben......misschien?

Achja, de wens is de vader van de gedachte zeg ik maar. Geef de Marokkaan economische welvaart en de amazigh-hype is verdwenen. Dit zie je ook op universiteiten in Marokko; zo gauw een afgestudeerde op een of andere manier aan een baan is gekomen of naar het buitenland vertrekt, dan blijkt het amazigh-zijn voor de grote groep toch niet zo heel belangrijk te zijn. Het is gewoon een uitlaatklep voor de misere waarin men verkeert. Zoals iemand in Arif een keer tegen mij zei: wij hebben geen vlag of cultuur nodig, maar werk en een fatsoenlijke infrastructuur.

Inuit

Citaat van: Tamza op 05/02/2007 om 14:46:47
Wat het Frans in het onderwijs betreft: so what. Hetzelfde geldt voor Arabisch. Hoe meer talen onderwezen worden op scholen, hoe beter. Zolang het Tmazight als moedertaal maar voorop staat.
Hey, ik kan het dus toch een keer met je eens zijn. Das nou eens leuk :)

MBTiza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 14:58:30
Citaat van: Tamza op 05/02/2007 om 14:44:50
Nou, jochie, nu is Marokko geen Algerije, heerst er ook een heel andere koning, heeft de orthodox-islamitische beweging in Marokko niets te vrezen van de Amazigh-beweging (sinds wanneer streven Imazighen naar een seculiere staat) en zal er van een Amazigh-partij sowieso (en terecht) nooit sprake zijn. Of heb je nog meer irrelevante en zwakke argumenten toe te voegen? 

Je spreekt ook nog eens van een 'amazigh-hype' terwijl het geen hype is, daar het niet tijdelijk van aard is, maar een ontwikkeling die men ook wel "emancipatie" noemt. Een hele goede en zuivere ontwikkeling waar het Frans sowieso geen vinger in de pap zal hebben. I.e.g geen dikke vinger. Je overdrijft met je complottheorie, en dat weet je zelf ook. Wat dan al helemaal zwak is, is om vervolgens verzinsels en insinuaties te uiten over Mohamed Chafik die volgens jou een 'zelfbenoemde hoeder' van het Tamazight is en in het belang van Frankrijk actief is.
Marokko is idd geen Algerije, maar de overeenkomsten kunnen we niet ontkennen: allebei door Frankrijk gekoloniseerd en allebei nog jonge naties die, al is het wankelend, zichzelf vorm proberen te geven. Met verder ook nog belanghebbenden die dezelfde trekjes vertonen, namelijk islamisten, liberalen en amazighbewegingen.

Sinds veel prominente amazigh-activisten een uitgesproken voorkeur voor een seculiere staat hebben......misschien?

Achja, de wens is de vader van de gedachte zeg ik maar. Geef de Marokkaan economische welvaart en de amazigh-hype is verdwenen. Dit zie je ook op universiteiten in Marokko; zo gauw een afgestudeerde op een of andere manier aan een baan is gekomen of naar het buitenland vertrekt, dan blijkt het amazigh-zijn voor de grote groep toch niet zo heel belangrijk te zijn. Het is gewoon een uitlaatklep voor de misere waarin men verkeert. Zoals iemand in Arif een keer tegen mij zei: wij hebben geen vlag of cultuur nodig, maar werk en een fatsoenlijke infrastructuur.

Aan de andere kant zijn degene die voor de amazighrechten strijden toch degene die het beter hebben....en niet de armoedzaaiers...die hebben andere dingen aan hun hoofd.

Inuit

Citaat van: Amcum op 05/02/2007 om 15:22:30
Aan de andere kant zijn degene die voor de amazighrechten strijden toch degene die het beter hebben....en niet de armoedzaaiers...die hebben andere dingen aan hun hoofd.
en dat is precies de reden waarom ik zo mijn vraagtekens zet bij de intenties van deze 'strijders'.

Memma

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 16:20:39
Citaat van: Amcum op 05/02/2007 om 15:22:30
Aan de andere kant zijn degene die voor de amazighrechten strijden toch degene die het beter hebben....en niet de armoedzaaiers...die hebben andere dingen aan hun hoofd.
en dat is precies de reden waarom ik zo mijn vraagtekens zet bij de intenties van deze 'strijders'.

Neemt alsnog niet weg dat de ''Amazigh-strijd'', de strijd om erkenning van een taal en een cultuur, niet legitiem is ondanks intenties en motivatie van die strijders. Er is hierdoor in elk geval wel een bewustwording op gang gekomen en wellicht dat dat ook de mensen zal bereiken die zich niet laten leiden door andere zaken. (lees: politieke agenda's).

Hadou

#23
He inuit!
Doe niet zo moeilijk!
Tamazight in de media en onderwijs kan de drempels voor mensen enkel maar verlagen. in het voordeel van hun ontwikkeling en het versnelt het begrijpen van de stof of onderwerp.

Informatie  en onderwijs in je moeder taal is makkelijker te begrijpen en makkelijker op te nemen.
Als kind heb ik in marokko op school gezeten. Ik was ( in mijzelf) druk bezig om de leraren ( frans en arabisch) te begrijpen wat ze zeggen , dan waar ze het over hebben.
Ik was dus druk bezig om 2 vreemde talen te leren en de stoffen te leren.
rekenen bijv. leerde ik als wahid za-i-d wahid tusawi ithnani. niet als wahit ani ghas wahit tawid thnayen. ik onthoud het en leer het, maar ik wist niet wat het betekent.
En andere vakken zoals maatschapijleer , godsdienst, geografie, geschiedenis en andere zooi.
als al die vakken nou in het tarifiet gegeven werden, dan zou ik het dus makkelijk begrijpen. en arabisch en frans net zoals hier in NL :Duits en Engels gegeven worden al svreemde taal. dan zou het makkelijker geweest zijn voor ons om betere resultaten te halen.
maar nee, wij worden enkel gebombardeerd met die talen en de stoffen en informatie tegelijk en als wij het niet begrijpen, dan gaan ze ons slaan en martelen. En ook de scholen uitzetten.
Fuck that system and fuck all that suport it!

--------
plus inuit:
versta jij wel arabisch? verstaan jouw ouders arabisch? En Frans?
Zo niet : wat lijkt je handig om al die miljoenen mensen naar scholen te sturen voor 10 jaar om die talen te studeren ( wat mij onmogelijk lijkt) of de media en onderwijs te transformeren naar de taal die mensen beter verstaan?

Inuit

Citaat van: Memma op 05/02/2007 om 16:38:12
Neemt alsnog niet weg dat de ''Amazigh-strijd'', de strijd om erkenning van een taal en een cultuur, niet legitiem is ondanks intenties en motivatie van die strijders. Er is hierdoor in elk geval wel een bewustwording op gang gekomen en wellicht dat dat ook de mensen zal bereiken die zich niet laten leiden door andere zaken. (lees: politieke agenda's).
Legetimiteit is de issue niet.

Inuit

Citaat van: Hadou op 05/02/2007 om 17:03:58
He inuit!
Doe niet zo moeilijk!
Tamazight in de media en onderwijs kan de drempels voor mensen enkel maar verlagen. in het voordeel van hun ontwikkeling en het versnelt het begrijpen van de stof of onderwerp.

Informatie  en onderwijs in je moeder taal is makkelijker te begrijpen en makkelijker op te nemen.
Als kind heb ik in marokko op school gezeten. Ik was ( in mijzelf) druk bezig om de leraren ( frans en arabisch) te begrijpen wat ze zeggen , dan waar ze het over hebben.
Ik was dus druk bezig om 2 vreemde talen te leren en de stoffen te leren.
rekenen bijv. leerde ik als wahid za-i-d wahid tusawi ithnani. niet als wahit ani ghas wahit tawid thnayen. ik onthoud het en leer het, maar ik wist niet wat het betekent.
En andere vakken zoals maatschapijleer , godsdienst, geografie, geschiedenis en andere zooi.
als al die vakken nou in het tarifiet gegeven werden, dan zou ik het dus makkelijk begrijpen. en arabisch en frans net zoals hier in NL :Duits en Engels gegeven worden al svreemde taal. dan zou het makkelijker geweest zijn voor ons om betere resultaten te halen.
maar nee, wij worden enkel gebombardeerd met die talen en de stoffen en informatie tegelijk en als wij het niet begrijpen, dan gaan ze ons slaan en martelen. En ook de scholen uitzetten.
Fuck that system and fuck all that suport it!

--------
plus inuit:
versta jij wel arabisch? verstaan jouw ouders arabisch? En Frans?
Zo niet : wat lijkt je handig om al die miljoenen mensen naar scholen te sturen voor 10 jaar om die talen te studeren ( wat mij onmogelijk lijkt) of de media en onderwijs te transformeren naar de taal die mensen beter verstaan?
Wie zegt dat ik tegen Tamazight in het onderwijs en media ben? Misschien een idee om eerdere posts ook te lezen.

Hadou

jaja.. makkelijk. citeer één vierkante meter en antwoord met 2 cm.

Tamza

#27
Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 14:58:30
Marokko is idd geen Algerije, maar de overeenkomsten kunnen we niet ontkennen: allebei door Frankrijk gekoloniseerd en allebei nog jonge naties die, al is het wankelend, zichzelf vorm proberen te geven. Met verder ook nog belanghebbenden die dezelfde trekjes vertonen, namelijk islamisten, liberalen en amazighbewegingen.

En dan? Bang dat Marokko weer een kolonie wordt van de Fransen? Get real. Marokko is nog steeds niet vrij van haar kolonisators. Het is namelijk nog steeds een kolonie van de Arabische wereld, alleen werd/wordt dat zwijgend getolereerd omdat de islam zo makkelijk ingezet kan worden om het volk te manipuleren. Dat er dan ENKELE mensen zijn die pleiten voor een seculiere staat is eigenlijk niet eens zo vreemd en bezwaarlijk.

CiteerSinds veel prominente amazigh-activisten een uitgesproken voorkeur voor een seculiere staat hebben......misschien?

Ja? Noem eens nog een op, behalve Chafik. Ben wel benieuwd. En dan heb ik het niet over een of ander Bavaria-clubje, ergens in een verlaten koffiehuisje, dat nostalgisch fantaseert over hoe geil Rella Buya vast wel niet geweest moest zijn.

CiteerAchja, de wens is de vader van de gedachte zeg ik maar. Geef de Marokkaan economische welvaart en de amazigh-hype is verdwenen. Dit zie je ook op universiteiten in Marokko; zo gauw een afgestudeerde op een of andere manier aan een baan is gekomen of naar het buitenland vertrekt, dan blijkt het amazigh-zijn voor de grote groep toch niet zo heel belangrijk te zijn. Het is gewoon een uitlaatklep voor de misere waarin men verkeert. Zoals iemand in Arif een keer tegen mij zei: wij hebben geen vlag of cultuur nodig, maar werk en een fatsoenlijke infrastructuur.

Nonsens. Wat de emancipatie van de Amazighiteit voedt, is vooral kennis en geen economische misére. Aangezien de Amazighvolkeren de laatste decennia steeds meer toegang hebben tot kennis, is het ook niet zo verwonderlijk zij zich bewust worden van hun ideniteit, hun plek in de Marokkaanse samenleving opeisen en pleiten voor erkenning van hun identiteit.

Inuit

Citaat van: Hadou op 05/02/2007 om 19:07:04
jaja.. makkelijk. citeer één vierkante meter en antwoord met 2 cm.
hahaha.....schitterende redenaties heb je toch.

Tamza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 19:15:29
hahaha.....schitterende redenaties heb je toch.

Nee, die van jou zijn pas de rbumba.