Petitie tegen uitsluitend Arabische media in Marokko

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 05/12/2006 om 21:29:29

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

http://www.amazighworld.org/human_rights/petitions/index_show.php?Id=645

aythma d suythma


zie hier een initiatief in de vorm van een petitie om te protesteren tegen de Marokkaanse publieke omroep die uitsluitend in het Arabisch gevoerd wordt. 6 arabische zenders en zogezegd geen geld voor zenders in het Tamazight

onderaan kan je de personen die al reeds ondertekend hebben bekijken

graag jullie participatie en reactie bij deze kwestie

bedankt

`SHADOW`


Izwan

Citaat van: shiyut insi op 05/12/2006 om 21:29:29
http://www.amazighworld.org/human_rights/petitions/index_show.php?Id=645

aythma d suythma


zie hier een initiatief in de vorm van een petitie om te protesteren tegen de Marokkaanse publieke omroep die uitsluitend in het Arabisch gevoerd wordt. 6 arabische zenders en zogezegd geen geld voor zenders in het Tamazight

onderaan kan je de personen die al reeds ondertekend hebben bekijken

graag jullie participatie en reactie bij deze kwestie

bedankt
Ten eerst zijn de Marokkaanse publieke omroep niet uitsluitend in het Arabische wordt gevoerd. Ze zenden zowel in het Arabische als Franse taal. Sterker nog, 65% van de zendtijd van 2M maroc wordt in het Frans gezonden.

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/219178C2-BCFD-4ECF-8D18-27C8E73CFB1A.htm

Ten tweede Marokko heeft een paar maanden geleden officiële aangekondigd dat ze bezig zijn om een Tamazight zender tot stand te brengen. Is dit protest niet te laat?.
http://www.aljazeera.net/news/archive/archive?ArchiveId=333230


Botermes

Citaat van: Izwan op 10/12/2006 om 13:03:25
Ten eerst zijn de Marokkaanse publieke omroep niet uitsluitend in het Arabische wordt gevoerd. Ze zenden zowel in het Arabische als Franse taal. Sterker nog, 65% van de zendtijd van 2M maroc wordt in het Frans gezonden.
Dat neemt niet weg dat er nog steeds geen plaats is voor Tamazight.

Hadou

De marokkaanse TV en radio is uitsluitend bedoeld voor de intelectuelen. Mensen die Frans en Arabisch goed beheersen. Dat is zo n 5 a 10 % van de bevolking. De rest van 90 a 95 % van de bevolking telt niet mee en is niet erkend.

Izwan

Citaat van: L`GAUTA op 16/12/2006 om 18:07:38
Citaat van: Izwan op 10/12/2006 om 13:03:25
Ten eerst zijn de Marokkaanse publieke omroep niet uitsluitend in het Arabische wordt gevoerd. Ze zenden zowel in het Arabische als Franse taal. Sterker nog, 65% van de zendtijd van 2M maroc wordt in het Frans gezonden.
Dat neemt niet weg dat er nog steeds geen plaats is voor Tamazight.

Ik ben voor Amazigh tv, maar wel tegen de misleidingen.


Inuit

#7
Goed initiatief, maar eerlijk gezegd denk dat een dergelijke zender er sowieso gaat komen, petitie of niet.

Waar ik mij aan stoor is dat de zogenaamde hoeders van de Amazigh-zaak altijd zo inconsequent zijn, ik hoor ze dan ook nooit klagen over de Franse invloeden in Marokko. Om eerlijk te zijn vertrouw ik die gasten voor geen meter, ze misbruiken de hele Amazigh-zaak voor hun eigen agenda. Het zijn secularisten pur sang en weten dat de meeste Imazighen in Marokko helaas ongeletterd zijn en gesteund door Frankrijk (Mohammed Chafik is daar het beste voorbeeld van) willen ze ons zodoende voor hun seculiere karretje spannen. Als het aan mij ligt gaat dat hele feestje mooi niet door :).

E3ber_Tastite

Citaat van: Inuit op 30/01/2007 om 22:51:55
Goed initiatief, maar eerlijk gezegd denk dat een dergelijke zender er sowieso gaat komen, petitie of niet.

Waar ik mij aan stoor is dat de zogenaamde hoeders van de Amazigh-zaak altijd zo inconsequent zijn, ik hoor ze dan ook nooit klagen over de Franse invloeden in Marokko. Om eerlijk te zijn vertrouw ik die gasten voor geen meter, ze misbruiken de hele Amazigh-zaak voor hun eigen agenda. Het zijn secularisten pur sang en weten dat de meeste Imazighen in Marokko helaas ongeletterd zijn en gesteund door Frankrijk (Mohammed Chafik is daar het beste voorbeeld van) willen ze ons zodoende voor hun seculiere karretje spannen. Als het aan mij ligt gaat dat hele feestje mooi niet door :).

Wat is je bewijs dat Mohammed Chafik en andere activisten door Frankrijk worden gesteund?

Inuit

Citaat van: E3ber_Tastite op 01/02/2007 om 23:14:49
Wat is je bewijs dat Mohammed Chafik en andere activisten door Frankrijk worden gesteund?
Allereerst is het natuurlijk erg vreemd dat deze zelfbenoemde hoeders van de Imazighen nooit kritiek hebben op de Franse invloeden in Marokko, terwijl er alle reden is om dit wel te hebben. Immers, het aantal Franstaligen in Marokko is nog altijd kleiner dan het aantal Arabischtaligen, terwijl de Franse invloed in het dagelijks leven gewoonweg groot is. Dus dit doet mij toch vermoeden dat hier sprake is van belang hebben bij  het instandhouding van deze Franse invloeden.

MBTiza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 13:06:33
Citaat van: E3ber_Tastite op 01/02/2007 om 23:14:49
Wat is je bewijs dat Mohammed Chafik en andere activisten door Frankrijk worden gesteund?
Allereerst is het natuurlijk erg vreemd dat deze zelfbenoemde hoeders van de Imazighen nooit kritiek hebben op de Franse invloeden in Marokko, terwijl er alle reden is om dit wel te hebben. Immers, het aantal Franstaligen in Marokko is nog altijd kleiner dan het aantal Arabischtaligen, terwijl de Franse invloed in het dagelijks leven gewoonweg groot is. Dus dit doet mij toch vermoeden dat hier sprake is van belang hebben bij  het instandhouding van deze Franse invloeden.


De invloed van het Frans is vooral groot in de arabischtalige gebieden en bijna nihil in de amazightalige gebieden. Bovendien stelt de Amazightbeweging dat de taal van de kolonisator wel officieel erkend is in Marokko en het Tamazight niet. Zij zetten hierbij dus hun vraagtekens.

Tamza

Citaat van: Inuit op 05/02/2007 om 13:06:33
Allereerst is het natuurlijk erg vreemd dat deze zelfbenoemde hoeders van de Imazighen nooit kritiek hebben op de Franse invloeden in Marokko, terwijl er alle reden is om dit wel te hebben. Immers, het aantal Franstaligen in Marokko is nog altijd kleiner dan het aantal Arabischtaligen, terwijl de Franse invloed in het dagelijks leven gewoonweg groot is. Dus dit doet mij toch vermoeden dat hier sprake is van belang hebben bij  het instandhouding van deze Franse invloeden.


3ella zwak argument. Als ik al Frans hoor op Marokkaanse zenders, dan staat er vaak Arabische ondertiteling of komt hetzelfde item nog eens in het Arabisch voorbij. En zo groot is het Frans in het dagelijks leven niet eens, niet op de plattelanden en in de steden van Arif i.e.g. Verder draaf je gewoon door met die zwakke complottheorie. Alsof Frankrijk als EX-bezetter weer bezig is met een Berber-decreet ofzo. Ye bla. Marokko heeft Frankrijk niets te bieden, behalve wat kilo's toma3tic en tahendect.

En hoezo 'zelfbenoemde hoeders'? Zover ik weet heeft Mohamed Chafik zich nooit neergezet als een 'hoeder' van het Tamazight. Hij is gewoon een Amazigh-activist net als vele anderen, en een hele goede ook nog. Props voor die man.

Maya. Niks mis mee om altijd kritisch te blijven jegens politieke ontwikkelingen in een land, maar alles wantrouwen -en dat ook nog eens baseren op onzin- is gewoon aghimi n faq cghar.

Bades

gedaan....


de petitie is nog te klein...kom op mensen!

Inuit

Citaat van: Tamza op 05/02/2007 om 13:53:43
3ella zwak argument. Als ik al Frans hoor op Marokkaanse zenders, dan staat er vaak Arabische ondertiteling of komt hetzelfde item nog eens in het Arabisch voorbij. En zo groot is het Frans in het dagelijks leven niet eens, niet op de plattelanden en in de steden van Arif i.e.g. Verder draaf je gewoon door met die zwakke complottheorie. Alsof Frankrijk als EX-bezetter weer bezig is met een Berber-decreet ofzo. Ye bla. Marokko heeft Frankrijk niets te bieden, behalve wat kilo's toma3tic en tahendect.

En hoezo 'zelfbenoemde hoeders'? Zover ik weet heeft Mohamed Chafik zich nooit neergezet als een 'hoeder' van het Tamazight. Hij is gewoon een Amazigh-activist net als vele anderen, en een hele goede ook nog. Props voor die man.

Maya. Niks mis mee om altijd kritisch te blijven jegens politieke ontwikkelingen in een land, maar alles wantrouwen -en dat ook nog eens baseren op onzin- is gewoon aghimi n faq cghar.
Nou meisje, kijk verder dan je neus lang is. Welke baat had Frankrijk bij Algerije in de jaren '90 dan? Toch waren zijn het eerste land die de gewonnen verkiezingen door FIS ongeldig verlaarden. De amazigh-hype wordt gewoon gebruikt om tegenwicht te bieden aan partijen als PJD en Adl Wal'ihsaan, daar deze twee behoorlijk populair zijn en zowel Frankrijk als de 'elite' in Marokko deze partijen niet graag aan de macht ziet. Dit spelletje heeft Hassan II ook gespeeld in de jaren '80 door Saudische invloeden in Marokko toe te laten in de hoop dat deze de soefistische islaam van Adl Wal'ihsaan weg zouden vagen.

Inuit

Citaat van: Amcum op 05/02/2007 om 13:48:52
De invloed van het Frans is vooral groot in de arabischtalige gebieden en bijna nihil in de amazightalige gebieden. Bovendien stelt de Amazightbeweging dat de taal van de kolonisator wel officieel erkend is in Marokko en het Tamazight niet. Zij zetten hierbij dus hun vraagtekens.
Ik weet niet of wij het over hetzelfde Marokko hebben, maar de Marokko waar ik het over heb heeft een onderwijssyteem waarin Frans een zeer grote rol speelt. En daar onderwijs de opvoeding van een natie is, kan ik niet zeggen dat ik het eens met je ben.