Tasrit n Unzar

Gestart door Memma, 02/12/2006 om 14:28:16

Memma

Anzar

Uit film La montagne de Baya

Memma

De rituelen van deze eeuwenoude traditie zijn met de komst van de Islam (enigszins) vervaagd, maar daarvoor in plaats kende/kent men ook een islamitische variant; namelijk Salaat el Istiqa, een gebed waar er ook om regen wordt gebeden.
Heeft dit gebed in Noord-Afrika nog ergens roots in deze traditie of staat het gebed, naast de onderwerping aan de Allermachtige en de roep om zijn gunst, nu alleen nog voor de grote waarde die de regenval voor de mensheid is (geweest)?

Laysa

Wauw ... werd er helemaal emotioneel van...

Die uitdrukking van die vrouw, mooie uitstraling ....

Memma

Ja hé..

Verder een must see deze film;
LA MONTAGNE DE BAYA

Azzedine Meddour, Algerije, 1997
110 min.

Dit is het verhaal van een jonge weduwe die haar dorp opjut tegen twee despotische autoriteiten: een vooraanstaande Pacha en het kolonialisme.
‘De berg van Baya’ is in 10 jaar gedraaid, heeft het leven gekost aan 13 personen van de filmploeg en was er door financiële en bureaucratische dwang bijna niet gekomen.

Laysa

Citaat van: Memma op 02/12/2006 om 16:09:09
Ja hé..

Verder een must see deze film;
LA MONTAGNE DE BAYA

Azzedine Meddour, Algerije, 1997
110 min.

Dit is het verhaal van een jonge weduwe die haar dorp opjut tegen twee despotische autoriteiten: een vooraanstaande Pacha en het kolonialisme.
‘De berg van Baya’ is in 10 jaar gedraaid, heeft het leven gekost aan 13 personen van de filmploeg en was er door financiële en bureaucratische dwang bijna niet gekomen.


Ik ga even kijken of ik het kan downloaden, ik hoop dat er ook een engelse ondertiteling is. Mijn frans is niet meer wat het is geweest ....

Izouran

#5
Citaat van: Memma op 02/12/2006 om 14:58:21
De rituelen van deze eeuwenoude traditie zijn met de komst van de Islam (enigszins) vervaagd, maar daarvoor in plaats kende/kent men ook een islamitische variant; namelijk Salaat el Istiqa, een gebed waar er ook om regen wordt gebeden.
Heeft dit gebed in Noord-Afrika nog ergens roots in deze traditie of staat het gebed, naast de onderwerping aan de Allermachtige en de roep om zijn gunst, nu alleen nog voor de grote waarde die de regenval voor de mensheid is (geweest)?

In mijn moeders tijd werden er wel ''regenliederen'' gezongen.
Maar de ritueel er omheen is mij niet bekend. Mooi muziek trouwens.

Lezer

Waar werd die eerste film opgenomen? Kabyle?

Tamza

Prachtig. Alleen zeer irritant die liedjes (tegelijk) er doorheen. Sloeg bijna het beeldscherm kapot. Maar de beelden maken alles goed. Vooral deze, wat een prachtige vrouw:


Dora

ik snap het ritueel eromheen niet echt.
er wordt dus 1 vrouw gekozen die "tasrit n unzar" is..ofzo?
maar tasrit n unzar is toch regenboog?

en tot wie wende zij zich? God, of iemand/iets anders?

zeker mooi vrouwtje!!

mIzran

#9
Citaat van: Memma op 02/12/2006 om 14:28:16
Anzar Uit film La montagne de Baya

Magnifiek, ik heb het echt keer op keer bekeken. Het heeft wel iets sprookjesachtig. Mooi. Tasrit n w'anzar betekent letterlijk, de naam zegt het al: 'de bruid van Anzar'. Deze naam wordt ook gebruikt om de regenboog aan te duiden in het Tmazight. In bepaalde streken, met name in Arif worden poppen verkleed als bruid die met verschillende kleuren worden aangekleed, om regen (anzar) te vragen en dat verwijst ongetwijfeld naar de regenboog die eigenlijk Tasrit n w'anzar is. Het is een oude ritueel, uiteraard worden hier ook veelvuldig gebruik gemaakt van de Izran.

Tikinas


Maysa

#11
Tislit of Taslit is een vrouw uit de Amazighische mythologie. Haar naam betekent de bruid. en ze is verwant aan de Amazighische rituelen om de regen te vragen in de tijden van de droogte.

Over de mythe van Tislit is er niet veel bekend, hoewel de rituelen tot vandaag de dag gebruikt worden. Volgens de Kabylische mythe was Tislit een heel mooie vrouw, ze was stralend op de aarde zoals de maan in de hemel, en ze ging steeds naar een rivier omdat het water haar ziel is. Er was een god die Anzar heette. Hij was de god van de regen. Deze laatste probeerde Tislit steeds te naderen. Maar Tislit schrok altijd wanneer Anzar haar naderde. Maar Anzar maakte zijn liefde bekend aan Tislit, en vertelde haar dat hij uit de hemel naar haar komt, om haar te zien. Hij vroeg haar hem wederzijds lief te hebben. Maar Tislit verontschulde zich, en zei tegen hem dat ze voor hem is. Maar ze vreesde de anderen haar relatie met hem te verdenken. Anzar permitteerde dat niet, en stond recht en deed zijn ring omdraaien, en maakte de rivier helemaal droog. Tislit was een wezen van het water, en ze kon er niet zonder leven, en daarom schreeuwde ze, en verscheurde haar kleren, en stond naakt, en riep tot Anzar met liefdadige woorden, om naar haar terug te keren en de revier weer met water te laten stromen. en hierna kwam Anzar terug in de vorm van de bliksem naar Tislit, en liet de rivier weer met water stromen, en werd de aarde groen door de planten.


Taslit wordt vaak Taslit n Unzar genoemd. Dat betekent letterlijk de bruid van Anzar. Deze naam wordt ook gebruikt om naar de regenboog te verwijzen in het Tamazight. en in het Marokkaanse Arabisch is er ook een letterlijke vertaling voor die naam :Aroest hta. dat verwijst ook naar de regenboog.

Het is opmerkelijk dat de Amazighische vrouwen in bepaalde streken, ook hun bruid-poppen als bruid met verschillende kleuren aankleden, om de regen te vragen en dat verwijst ongetwijfeld naar de regenboog die eigenlijk Taslit n Unzar is.

De oude rituelen bij de Imazighen om de regen te vragen worden nog vandaag de dag met afwijkingen uitgeoefend. De oude Amazighische vrouwen moesten daar de mythe opnieuw bezielen, en daarom moesten ze naar een rivier of een waterbron gaan, en zich uitkleden en daarna oefenden ze bepaalde rituelen uit om de god Anzar seksueel op te wekken. Dat zou de regen betekenen aangezien de regen ook het leven aan de aarde schenkt.

Die groep van de vrouwen worden Issis genoemd. Issis betekent een groep vrouwen zoals : Dochters of vrouwen. Deze naam is strikt verwant aan de Egyptische godin Isis. Deze laatste was de vrouw van Osiris de god van het hiernamaals, en ervoor een god van de vruchtbaarheid. en dat is ook het vermogen van Anzar.


Alhoewel de rituelen van de regensaanvraag bij de oude Amazighische vrouwen na christendom afgekeurd werden namens de Amazigh christelijke Augustinus, blijven ze tot vandaag de dag na de islam, als volksislam uitgehangen. Maar met afwijkingen.

De Amazighische vrouwen nemen een Aghandja (een grote lepel) of iets dergelijks en kleden hem als een bruid. Ze lopen rond in het dorp met bepaalde rituelen om regen te vragen. Af en toe wordt hun Aghandja nat gemaakt vanuit de hoge gebouwen, en daarnaast krijgen ze cadeaus van de huizen die ze bezochten.


bron wikipedia

De legende van anzar en tasrit wordt in arif nog steeds in de vorm van een sprookje verteld. In mijn herinneringen was het een angstaanjagend sprookje, die we allen toch vreselijk graag wilde horen. Het zijn nu vooral de kinderen die de rituelen hierom (enigzins in een andere vorm) in stand houden. Kinderen verzamelden zich in groepjes en begonnen regenliedjes te zingen ;

3ina,3ina ya allah
s unzar inshallah

..............................................

anzar di tenzarin
a3mud di temgharin



Ik zal eens verder moeten informeren naar het volledige  lied.


azul





Bades

Citaat van: Memma op 02/12/2006 om 16:09:09
Ja hé..

Verder een must see deze film;
LA MONTAGNE DE BAYA

Azzedine Meddour, Algerije, 1997
110 min.

Dit is het verhaal van een jonge weduwe die haar dorp opjut tegen twee despotische autoriteiten: een vooraanstaande Pacha en het kolonialisme.
‘De berg van Baya’ is in 10 jaar gedraaid, heeft het leven gekost aan 13 personen van de filmploeg en was er door financiële en bureaucratische dwang bijna niet gekomen.



ik heb de film gezien maar dit stuk stond er niet in!!!!!!!!!!!!!!!!!!


:(:(

Bades

heeft iemadn het liedje van Ayawen voor me dat erin voorkomt? aan het eind?


ik kende dit nr niet!! echt een pracht nr, word zeer emotioneel van ...heb ik wel vaker bij deze zanger ...:(

mIzran

#14
Citaat van: Maysa op 04/12/2006 om 23:03:28
3ina,3ina ya allah
s unzar inshallah

..............................................

anzar di tenzarin
a3mud di temgharin

Ik zal eens verder moeten informeren naar het volledige  lied.

Volgens mij was er ooit een topic hierover op het forum geopend. Zelf ken ik deze izran:

Ithna, itnna ya Allah, anzar incha-Allah (Deze regel geld als refrein.)
Arabbi wcanegh a remroum, a dnawi imendi d urum
Lalla yemma Aica, anzar a di3ecca
Lalla yemma sbah, anzar adisebah
Anzar di tenzarin, a3mud di timgharin.