Hoe is Arif tot isolement gebracht

Gestart door Izwan, 25/11/2006 om 16:17:22

Izwan

Citaat van: L`GAUTA op 28/12/2006 om 17:10:00
OK ik neem aan dat dat klopt maar we zijn dus geïsoleerd geraakt maar geïsoleerd van wat ? Voordat de europeanen kwamen waren we niet geïsoleerd, niet geïsoleerd van wat ?
Als je mijn eerste bericht goed had gelezen dan wist jij waar ik het over hebt.

Botermes

Arif raakte in isolement omdat ze constant aangevallen werden, is dat het ?

Botermes

Citaat van: Izwan op 31/12/2006 om 16:09:52
Als je mijn eerste bericht goed had gelezen dan wist jij waar ik het over hebt.
Als je toch al de moeite neemt om zo`n hele zin in te typpen waarom antwoord je niet gewoon op mijn vraag ?

Hadou

Arif raakte in het isolement door de agressie van Europeanen, die de middelandse zee annexeerden. En de Imazighen van de kust weghielden.

Botermes

Als je constant met een vijand te maken hebt dan ga je daar ook op vooruit qua ontwikkeling dus eigenlijk is dat toch juist geen isolement. Zo kun je het ook bekijken.
Dus we werden al vanaf 1500 bestookt door Spanje maar waarom hadden we in 1900 nog geen eigen artilerie enz ?

Hadou

#20
Ik denk :
doordat de Europeanen op Kolonietoer waren. sinds de 16 de eeuw. Nadat de ''moren'' uit Andalusie verdreven zijn. Werden wij steeds zwakker.
Irifiyen keerden terug naar hun stammensysteem. Van één staat was er geen sprake. Iedere stam ging zijn eigen weg.
Irifiyen hebben nooit de gedachte om de ''wereld'' te veroveren. Men had genoeg aan eten, drinken en een eigen huis. Plus ze hadden wel enige wapens voor hun eigen verdediging. maar geen grote wapens. Zoals artilerie en Kanonen. Enkel sommige steden Zoals Tetouan , Tanger, Fez , Meknes, waar er een stadssysteem opgebouwd was en omringd door de muren. hadden dus wat kanonen, voor zelfverdediging.
Op de zee waar de ''berbers'' eeuwen de dienst maakten en ook grote handelaren waren, was dat teruggebracht. 
In die eeuwen van zware vuurwapens werden ook de krachten gemeten tussen, de Engelsen, Nederlanders, Spanjaarden , Portugezen en de Fransen . Deze landen vielen elkaar vaak aan en waren elkaars vijand. Irifiyen konden ze niet meer aan. Dus trokken ze zich veilig terug in hun eigen land.


arriset

sennej


geschiedenis van de slag van Wariach (1890) : http://share.ovi.com/download/uzop.10058


Citaat van: allasian op 07/01/2007 om 13:53:19
Dus we werden al vanaf 1500 bestookt door Spanje maar waarom hadden we in 1900 nog geen eigen artilerie enz ?
tmenyat walu!