Hoe tolerant ben jij?

Gestart door noor.x, 23/11/2006 om 16:32:34

noor.x

Soms vraag ik me weleens af of wij als moslims net zo tolerant zijn als we willen dat anderen tegen ons zijn. We vinden over het algemeen dat Nederlanders niet tolerant (meer) zijn tegenover de moslimgemeenschap, maar hoe tolerant zou jij zijn als het omgedraaid was; dat Nederlanders in ons land leefden en zij in de minderheid zouden zijn, hoe zouden wij daar dan mee omgaan?

Inuit

Citaat van: noor.x op 23/11/2006 om 16:32:34
Soms vraag ik me weleens af of wij als moslims net zo tolerant zijn als we willen dat anderen tegen ons zijn. We vinden over het algemeen dat Nederlanders niet tolerant (meer) zijn tegenover de moslimgemeenschap, maar hoe tolerant zou jij zijn als het omgedraaid was; dat Nederlanders in ons land leefden en zij in de minderheid zouden zijn, hoe zouden wij daar dan mee omgaan?
Goed om stil te staan bij tolerantie en je af te vragen hoe tolerant je zelf bent. Maar er schuilt toch iets in de vraag die je jezelf stelt, want je stelt jezelf hiermee op als gast (niet-volwaardig burger) terwijl je dat niet bent.

Ik denk dat je je allereerst de vraag moet stellen wat tolerantie is of wat het voor jou betekent, pas dan kun je je bepalen hoe tolerant je bent. Maar goed, dat ik hoe ik er tegen aan kijk.

MBTiza

Hoe tolerant wij zijn? Ahmed Essadki zegt in een gedicht 'ussind inahnahen arin aithbab n uxxam d isemghan'.

De onuitgenodigde gasten hebben van de gastheren slaven gemaakt, zo tolerant waren wij.....maar is tolerantie altijd goed?

Maar je stelt je idd op als gast hier in NL want inuit al aangaf en dat is niet goed, want dat ben je niet.

noor.x

Hmm, goede tegenvraag, want ik ben me totaal niet bewust geweest dat ik mijn vraag zo heb gesteld dat ik mij zelf als 'gast' in Nederland profileer. Interessant, want als ik er over nadenk vind ik niet dat ik te gast ben hier, maar waarschijnlijk voelt het af en toe wel zo. Rationeel weet ik dus dat ik ook recht van bestaan heb in Nederland, maar de omgeving geeft soms wel signalen af dat ik dat niet zo mag beleven en dus voelt het soms wel zo van: wat zoek ik hier eigenlijk. Ik zelf vind dat ik tolerant ben, omdat ik iedereen in zijn of haar waarde laat, ook al ben ik het bijvoorbeeld niet altijd eens met zijn of haar opvattingen, gewoontes, geloof e.d. Dat betekent voor mij tolerant zijn: behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Tolerantie staat voor mij gelijk aan respect.

mouslati

Vind mezelf aardig tolerant, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het lontje steeds korter wordt. Ik betrap mezelf erop dat ik erg snel in de aanval ga in discussies. Dus daar waar ik eerder de geduldheid zelve was tolereer ik steeds minder.

`SHADOW`

tolerantie is mooi en men dient tolerant te zijn, maar wat nu als de andere partij niet tolerant is of misbruik maakt van die tolerantie?! Hitler is door democratie aan de macht gekomen, de Arabieren zijn dankzij de islam met open armen ontvangen (natuurlijk was er eerst strijd maar veel werden moslim en vochten aan de zijde van de arabieren) en later is de rest  in handen gevallen omdat de imazighen te tolerant waren. En kijk hoe het is afgelopen in beide gevallen. Ik sluit me deels bij Amcum aan. Tolerantie is iets moois, maar als de ander niet tolerant is, dan dient men niet de andere wang toe te keren (zoals in het nieuwe testament staat) maar verkies ik wat er in het oude testament staat. oog om oog tand om tand! vooral in deze tijd: marr wadhjidh dh ouchan achachan wouchnan.