Hoofdmenu

Amazigh groet

Gestart door (Offline), 19/11/2006 om 14:19:51

Hadou

Ik praat geen onzin.
Soms gaat het tegen de Logica in. Maar zo is het nu eenmaal.

Heb je trouwens die Theatervoorstelling gisteravond gezien op Maroc 1?
''Aryaz n rwagh''
daar groetten ze elkaar ook met 3aunek- sedjmecc..

Ik commandeer jou niet Lonely. Ik help je enkel om het te begrijpen.

(Offline)

nee helaas heb ik dat gemist..ik waardeer je hulp ook wel
kben in ieder  geval een  stuk wijzer geworden, maar die 3auwnek groet, zit erbij mij nog niet in ::)

Hadou

Dat kan. Het is niet logisch, dat weet ik ook wel.

Maar ik ben daar geboren en opgegroeid.
En ik heb ook Thsappa op mijn schouder gedragen en naar het veld geweest om tomaten , aardappelen enz water te geven.

Azul kent men niet in Arif. Althans niet de oudere generatie.

(Offline)

ahahhaahahahaha
tshappa daar moest ik ff om lachen hoor :D
maar dat die oudere generatie het niet weet dat klopt, ik heb het eerlijk gezegd hier voor het eerst gezien...(bij ariri)

Hadou

A gih a 3mmi 7ennu.

Hadou bec7aar yabu thsappa.
Mooie tijd was het. Ik voel mij trots en ik was trots om mijn land te bewerken. Al was ik 9 jaar tot 12 jaar oud. Ik hielp graag mijn Oma en oom.

(Offline)

ja dat geloof ik best dat je trots was, maar de mensen van nu, zijn niet meer trots!!

ze hebben 1 ding voor ogen, EUROPA!

`SHADOW`

DAWUD JIJ ZIT IN DE EERSTE FASE VAN RADICALISERING KNUL heb een paar berichten van je hier gelezen. beeeeter normaal doen voordat je door het AIVD in de kraag wordt gevat of helemaal doordraait en morgen in afghanistan/tsjetjenië of kashmir beland.

MAZIGH

AZULLLLLLLL
|_|_|
 _|_
|  |  |

MAZIGH

Citaat van: `SHADOW` op 24/11/2006 om 17:42:15
DAWUD JIJ ZIT IN DE EERSTE FASE VAN RADICALISERING KNUL heb een paar berichten van je hier gelezen. beeeeter normaal doen voordat je door het AIVD in de kraag wordt gevat of helemaal doordraait en morgen in afghanistan/tsjetjenië of kashmir beland.

er lopen er nog meer zo rond!

Y.assine

Citaat van: `SHADOW` op 24/11/2006 om 17:42:15

Neem een Pepsi, en laat hem maar doorlullen. Zulke mensen hoor je niet serieus te nemen. ;-)

Y.assine

Citaat van: MAZIGH op 24/11/2006 om 17:55:24
AZULLLLLLLL
|_|_|
 _|_
|  |  |

|   |  |
  \_|_/
     |
   _|_
/  |   \
|   |    |

Voila. :)

(Offline)

Dawoud optieven uit men topic!
ga ff ergens anders lkr je haat zaaien wat kom je mij hier de les  wijzen zielig klein kindje...ik probeer mijn cultuur en roots te 8erhalen en in leven te houden zodat ik dat weer door kan geven!!

(met alle respect voor de groet, salaam ou3likom)

ameziane

Wat Haddou over 3aunek-sedjmec zegt klopt wel. Alleen vrouwen groeten nog elkaar op deze manier.

Wel zegt men nog wel 'sba7 rgieh'(goedemorgen) , 'msa rgieh'(goedeavond) etc.

Y.assine

Citaat van: ameziane op 26/11/2006 om 13:26:11
Wel zegt men nog wel 'sba7 rgieh'(goedemorgen) , 'msa rgieh'(goedeavond) etc.

'Sba7 alkhier' wordt regelmatig gebruikt, ook in mijn omgeving. Maar van 'msa rgieh' is dit zelfs (voor zover ik me kan herinneren) de eerste keer dat ik het hoor...

Hadou

sba7 al xeir = goede morgen komt van uit het arabische Saba7 Al xeir. Deze groet wordt vaak gebruikt door Irifiyen.

Msa Al xeir = goede avond, goede nacht. komt van het arabische Masaé al xeir. Deze groet wordt ook vaak gebruikt door Irifiyen.

Welterusten = tsb7y 3la xeir komt van het arabische Tasba7u 3ala xairan. ( letterlijk = ik hoop dat u morgen in goede staat wakker wordt) ( of zo iets).