Stammen ? wat zijn dat?

Gestart door Hadou, 16/11/2006 om 00:51:27

Hadou

 Ik begrijp de definitie wel van. Men spreekt over Aith Touzien, Iqer3iyen, Aith Wayarghel , Ighzenayen enz.

Maar :
Ik heb niet zo een band gehad met mij eigen '' stam'' . Ik heb daar geen gevoel er bij.
Ik kom uit Tafarsite. Daar ben ik geboren en opgegroeid. Mijn famillie zowel van mij vaderskant als moederskant , zijn eeuwenlang generatie op generatie Tafarsities. wel uit verschillende dorpen.

Ik zie de Tafarsities niet allemaal als famillie. En zo zien mijn ouders ze ook niet. We beschouwden elkaar als buren, plaatsgenoten en wij hebben sommige zaken gemeen. Als water, wegen, markt, enz. het openbare leven.
Volgens mijn ouders kozen ze altijd een woordvoerder, van uit iedere dorpje. En die kozen weer een Hoofdwoordvoerder. Soort voorzitter. Deze was weer de officiele woordvoerder van Tafarsite , die weer overlegt met andere plaatsen .. Het is volkomen begrijpelijk. En ik vind het best een goede kiessysteem als je nu het vergelijkt met Europeese en Marokkaanse systemen.

De belangrijkste taak van de leiders ( woordvoerders) was toen altijd orde en veiligheid. En het goed toe zien op eerlijke verdeling en het recht (Islamitische) handhaven.

Ook trouwden mensen uit de regio. Eigen vrouwen gingen buiten Tafarsite trouwen en Tafarsite mannen zochten hun huwelijkskandidaten ook uit de omgeving . ( Ait Touzien, Tamsaman enz.)

Ik denk dus niet dat men in een gesloten samenleving leefde, maar in een open samenleving , waar men goed met elkaar omging . En de grenzen waren niet beperkt.

( ik wilde het maar effe kwijt, naar aanleiding van te veel vragen over de stammen)

SAMADIE

het verbaast me, dat de Marokkanen in NL nog heel veel onderscheid maken, over stammen enzovoort, jij van daar en ik van daar, misschien komt het hokjesgeest door de integratie.
het stoort mij, dat mensen meteen vragen ben je Aker3ie  nig Arifie. of  nog erger iemand die hier een topic begint over de veraitouzing van aitwayhger door de  nieuwe weg. willen we verder komen en verenigt worden moeten we toch wat minder verschil maken onderling omdat onze opa uit een ander streek komt, ben zelf een mix. ben Amazigh uit Nador. en klaar.

Hadou

#2
Over dat Ver-Aith-Touzinering-van- Aith-Wayarghel topic moet je het begrijpen dat het maar een grap is.

Ik wil beginnen met:
Mijn geboorteplaats is wel dierbaar. Ik wil best één en ander voor doen, om het te verbeteren. Ik heb enkele plannen om het watersysteem en bosbeheer te verbeteren . Ik hoop dat het mij nog lukt om mensen te vinden die mij daaraan kunnen helpen deze plannen te realiseren.

Als deze plan ( project) zou slagen in Tafarsite, dan zou ik het overal in Rif, Marokko en zelfs in Noord-Afrika kunnen introduceren.

Verder zou ik best ergens anders kunnen wonen. Het maakt mij echter niet veel uit waar. Mijn voorkeur is toch midden van de natuur of in de buurt van de kust. Niet in een stad. Maar op het platteland. En ik hoop dat ik dit ooit kan veroorloven om dit droom te kunnen waarmaken.


SAMADIE

het kan een grap zijn, maar je moet wel eerlijk toegeven, dat sommige mensen nog in de middeleeuwen leven wat dat betreft.