ibouyehien

Gestart door sabahutr, 12/11/2006 om 13:31:50

sabahutr

ik open deze topic omdat ik graag wat meer wil weten, en of er feiten zijn dat zij echt geen ibdarsen zijn.

maar i3bedden zijn ook ibdarsen alleen wonen ze buiten het gebied van de metlasa maar ze behoren ook tot de ibdarsen.



Hadou

#16
Beste Sabahuter;

Stam jij af van uit Aith Buyehyi?

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0
Als je op deze link klikt , dan kun je een en ander terug lezen over de bloedlijnen van Aith Buyehyi en Ibdarsen.

Het is ook logisch een beetje dat wij de zelfde voor ouders hebben. Als je eeuwen terug gaat in de tijd.

Metalsi-311

de donkere ibdarsen zijn arabieren die rifi zijn gaan praten. De ibdarsen met een lichte huid hebben deels riffijns bloed (voornamelijk aith waryaghal). Tijdens de bezetting lag de ene onderste helft van metalsa onder frans bestuur en de andere onder spaans bestuur.
De aith bouyahya zijn ibdarsen  met een lichte huid. Beide stammen hebben zelfde oorsprong en trouwen heel veel met elkaar.
Ibdarsen en aith bouyahya zijn geen nomaden maar de enige stammen die zowel akkerbouw als aan veeteelt doen en als je aan veeteelt doet en het is warm in de zomer, dan trek je naar hoger grond waar het koel is en in de zomer nog te grazen valt.
voor de ibdarsen is dit regio meknes waar zij veel stamgenoten hebben. Deze trek noemen ze de "transhumance".

MBTiza

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 14:59:55

voor de ibdarsen is dit regio meknes waar zij veel stamgenoten hebben. Deze trek noemen ze de "transhumance".

Wat een onzin zeg, Ibdarsen en Aith Bouyahyi zijn van oorsprong Nomaden, de eerste Ibdarsen die in huizen gingen wonen was begin vorige eeuw.

Metalsi-311

aan el gallo negro

in de rif heb je geen nomaden, niet dat er iets mis is met nomaad zijn! nomaden hebben totaal geen vaste verblijfplaats en bezitten geen grond. In de rif en oostelijke rif is ieder lapje grond iemands bezit en als daarop gaat zitten nomadiseren krijg je geheid problemen. ibouyehien en ibdarsen zijn de grootste landbezitters van de rif (kijk maar op de kaart).

Driouch de stad is ouder dan nador en alhuceima of berkane.
Nador en alhuceima zijn gesticht als militaire kampen door de spanjaarden (zoek het op!). Driouch was al een stad toen de spanjaarden en fransen kwamen. Het algerijns verzet zat meerdere malen in driouch en dan heb ik het niet over de jaren '50.

Rif Spirit

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 14:59:55
de donkere ibdarsen zijn arabieren die rifi zijn gaan praten. De ibdarsen met een lichte huid hebben deels riffijns bloed (voornamelijk aith waryaghal). Tijdens de bezetting lag de ene onderste helft van metalsa onder frans bestuur en de andere onder spaans bestuur.
De aith bouyahya zijn ibdarsen  met een lichte huid. Beide stammen hebben zelfde oorsprong en trouwen heel veel met elkaar.
Ibdarsen en aith bouyahya zijn geen nomaden maar de enige stammen die zowel akkerbouw als aan veeteelt doen en als je aan veeteelt doet en het is warm in de zomer, dan trek je naar hoger grond waar het koel is en in de zomer nog te grazen valt.
voor de ibdarsen is dit regio meknes waar zij veel stamgenoten hebben. Deze trek noemen ze de "transhumance".

wat een onzin!! heb je wel referenties voor deze onzin of lul je zomaar wat?

Rif Spirit

het boek van Auguste Moulieras daar staan veel duidelijkheden over alle Rif stammen inclusief Ait Buyehyi en Ibdarsen.
want ik lees hier veel onzin zoals imdarsen van meknes hahahah waar halen jullie zulke onzin vandaan

Metalsi-311

Je moet stoppen met lezen van franse onzin. Die fransen zeggen dat berbers ariers waren.
Trouwens zijn saka en guercif steden waar darija wordt gesproken. Jullie mbo-kleuters refereren aan ibn khaldun's muqaddimah alsof het de koran is. In de muqaddimah staat niets over de rif-stammen of het rif-gebied.
Hij praat pas in kitab l'ibar over deze regio en komt dan met termen die nergens op slaan. In zijn tijd was het chique om te zeggen dat je arabische wortels had, want dan had je religieuze
autoriteit over anderen. Hij deed dat zelf ook.
De term "rif" slaat puur en alleen op het gebergte rondom alhuceima, niet eens de hele hedendaagse rif. tarifit als taal bestaat ook niet. Om een rifi te zijn hoef je alleen in de rif te wonen, of je nou turk of rus bent.
Mijn referentie zijn de oude mensen van mijn familie die uit
aith waryaghar, metalsa, aith bouyahya, beqouya, beni sidel en aith said , fes en meknes komen.
allemaal willen we van kahina en jugurtha en massinissa afstammen. De waarheid is vaak simpeler en logischer. Er bestaat geen enkele pure stam in heel noord marokko. Door honger en oorlog is de bevolking daar meerdere keren enorm geslonken.

Rif Spirit

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
Je moet stoppen met lezen van franse onzin. Die fransen zeggen dat berbers ariers waren.
Trouwens zijn saka en guercif steden waar darija wordt gesproken. Jullie mbo-kleuters refereren aan ibn khaldun's muqaddimah alsof het de koran is. In de muqaddimah staat niets over de rif-stammen of het rif-gebied.
Hij praat pas in kitab l'ibar over deze regio en komt dan met termen die nergens op slaan. In zijn tijd was het chique om te zeggen dat je arabische wortels had, want dan had je religieuze
autoriteit over anderen. Hij deed dat zelf ook.
De term "rif" slaat puur en alleen op het gebergte rondom alhuceima, niet eens de hele hedendaagse rif. tarifit als taal bestaat ook niet. Om een rifi te zijn hoef je alleen in de rif te wonen, of je nou turk of rus bent.
Mijn referentie zijn de oude mensen van mijn familie die uit
aith waryaghar, metalsa, aith bouyahya, beqouya, beni sidel en aith said , fes en meknes komen.
allemaal willen we van kahina en jugurtha en massinissa afstammen. De waarheid is vaak simpeler en logischer. Er bestaat geen enkele pure stam in heel noord marokko. Door honger en oorlog is de bevolking daar meerdere keren enorm geslonken.

Maar heb je wel bronnen voor wat je hier meldt of schrijf je hier zomaar je eigen waarnemingen.
want iedereen kan dat doen en ik kan zo Rif aan de Eskimo's koppelen als ik dat op jouw manier zou doen :D

Metalsi-311

aan rif spirit:

o.a mijn waarnemingen (reis al sinds midden jaren 80 de hele rif door). heb overal familie en praat veel met oude mensen.
wat boeken betreft: de hongersnoden en migraties van de 20e eeuw zijn algemeen bekend. Eind 18e eeuw was er een hele grote hongersnood. Iedereen die ik ooit gesproken heb is niet puur dit of dat. Van tafersite weet ik dat de mensen daar een samenstelling zijn van de omliggende stammen. Tafersite heeft veel te lijden gehad onder droogte en is meerdere keren totaal verlaten. De aith waryaghar probeerden veel stammen aan zich te koppelen door huwelijken. De "rif"-stammen kennen geen grenzen. Autowegen zijn recent en vertegenwoordigen geen grenzen.

Izwan

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
Je moet stoppen met lezen van franse onzin. Die fransen zeggen dat berbers ariers waren.
Trouwens zijn saka en guercif steden waar darija wordt gesproken. Jullie mbo-kleuters refereren aan ibn khaldun's muqaddimah alsof het de koran is. In de muqaddimah staat niets over de rif-stammen of het rif-gebied.
Je conclusie klopt niet. Er wordt niet aan ibn khaldun’s muqaddimah gerefereerd, maar wel aan de geschiedenis van berbers van ibno khaldun waar hij alle Imazighen stammen (inclusief imazighen van Arif) heeft behandeld.
Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
Hij praat pas in kitab l'ibar over deze regio en komt dan met termen die nergens op slaan.
Over welke termen hebt jij? Je moet rekening houden dat in de loop van de tijd hebben veel termen andere betekenissen gekregen of ze zijn door andere termen vervangen.
Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
In zijn tijd was het chique om te zeggen dat je arabische wortels had, want dan had je religieuze
autoriteit over anderen. Hij deed dat zelf ook.
Wat bedoelt jij hiermee?

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
De term "rif" slaat puur en alleen op het gebergte rondom alhuceima, niet eens de hele hedendaagse rif.

Over welke periode heb jij het? De term Arif is in de loop van de tijd vaak van betekenis veranderd.
Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
tarifit als taal bestaat ook niet.
Inmiddels bestaat het wel.
Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
Mijn referentie zijn de oude mensen van mijn familie die uit
aith waryaghar, metalsa, aith bouyahya, beqouya, beni sidel en aith said , fes en meknes komen.
Mondelinge verhalen zijn niet voldoende om Imazighen stammengeschiedenis te weten.

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 19:19:19
allemaal willen we van kahina en jugurtha en massinissa afstammen. De waarheid is vaak simpeler en logischer. Er bestaat geen enkele pure stam in heel noord marokko. Door honger en oorlog is de bevolking daar meerdere keren enorm geslonken.

Pure stammen hebben nooit bestaan.
Op dit moment bestaan in Arif geen stammen meer want de stammenstructuur zijn vernietigd en hebben noch sociale- en noch politieke functies meer. Pas als er oorlog zal ontstaan dan zullen die stammen zich hervormen en zich definiëren.
Tot die tijd blijven we praten over de laatste stammen structuur die in de tijd van abdelkrim was.
De huidige stamnamen is meer een geografische aanduiding dan de directe nakomeling van die namen. Bijvoorbeeld binnen aith wayagher zijn groepen van aith Touwzin, temsaman, Ikzannayen ..enz, maar ze beschouwen zich allemaal als aith wayagher want ze wonen al generaties op het gebied van aith wayagher. Ze hebben de gewoonten van aith wayagher over genomen en hebben zich inmiddels met aith wayagher gemengd. Dit verhaal geldt voor alle Imazighen stammen.



Metalsi-311

aan izwan:

ibn khaldun is een goede socioloog maar een slechte antropoloog. Wat hij zegt over nomaden, geldt alleen voor de maghreb. Hij geeft iedere rif-stam een voorvader met vaak dezelfde naam als de stam zelf, dat kan gewoon niet!

Welke gewoontes hebben de temsaman overgenomen van de aith waryaghar? dragen die hun djellaba soms ondersteboven en zitten ze soms achterstevoren op hun ezel?


Izwan

#27
Citaat van: taliban tiger op 17/01/2008 om 00:46:19
aan izwan:

ibn khaldun is een goede socioloog maar een slechte antropoloog. Wat hij zegt over nomaden, geldt alleen voor de maghreb.
Ik herken het werk van ibno khaldun niet in deze.


Citaat van: taliban tiger op 17/01/2008 om 00:46:19
Hij geeft iedere rif-stam een voorvader met vaak dezelfde naam als de stam zelf, dat kan gewoon niet!

Nee, hij heeft elke stam genoemd zoals die stammen zichzelf noemden. Het is geen toeval dat de meeste Imazighen stammen de namen van hen voorvader dragen. Jij leefde in Arif toch. Is het je niet opgevallen dat de meeste sub-stammen van Arif met het woord AITH of BEN of OUlAD beginnen. Rarara, hoe zou het komen?


Citaat van: taliban tiger op 17/01/2008 om 00:46:19
Welke gewoontes hebben de temsaman overgenomen van de aith waryaghar?
Lees mijn bericht nog een keer:
``De huidige stamnamen is meer een geografische aanduiding dan de directe nakomeling van die namen. Bijvoorbeeld binnen aith wayagher zijn groepen van aith Touwzin, temsaman, Ikzannayen ..enz, maar ze beschouwen zich allemaal als aith wayagher want ze wonen al generaties op het gebied van aith wayagher. Ze hebben de gewoonten van aith wayagher over genomen en hebben zich inmiddels met aith wayagher gemengd. Dit verhaal geldt voor alle Imazighen stammen.``