Latijns-Amerikanen en de Moren

Gestart door Memma, 05/11/2006 om 00:26:09

Memma

Een beetje naar info over de politieke geschiedenis van Latijns-Amerika zoekend kwam ik onlangs nog wat tegen van de Cubaanse schrijver, dichter, journalist José Marti die vergelijkbaar is met Multatuli in zijn afkeer jegens het (toenmalig Spaanse) kolonialisme. Deze man steunde ook openlijk Abdelkrim in zijn strijd tegen de Spaanse bezetter en identificeert hier zichzelf met de Moren.

"Seamos moros! Let us be Moors...the revolt in the Rif...is not an isolated incident, but an outbreak of the change and realignment that have entered the world. Let us be Moors...we [Cubans] who will probably die by the hand of Spain." Diario

Maar Jose Marti was niet de enige die zich met de Moren identificeerde, ook Fidel Castro zou indirect de Moorse origine van zijn volk benadrukken:

"We all have lighter or darker skin. Lighter skin implies descent from Spaniards who themselves were colonized by the Moors that came from Africa. Those who are more or less dark-skinned came directly from Africa. Moreover, nobody can consider himself as being of pure, much less superior, race." 1969

En onlangs vertelde een Venezolaanse mij vol trots dat zij van Moorse origine was en nadrukkelijk niet geassocieerd wilde worden met de Spanjaarden en beweerde dat er vele Latijns-Amerikanen zijn die eveneens van Moorse afkomst zijn en daar nog altijd trots op zijn.

Niet helemaal overtuigd vraag ik mij af wat de link is en is geweest tussen de Moren en een deel van de huidige bewoners van Latijns-Amerika. Is er werkelijk een migratie van Moren geweest naar dit continent?
En wanneer zou dit hebben plaats gevonden. Werden Moren na de val van het Islamitische Spanje gechristianiseerd op een boot gezet richting ''de nieuwe wereld'' of zou dit  misschien eerder hebben plaatsgevonden onder onze Columbus, Azzemour die Amerika eerder zou hebben bereikt? Of beweren de historische feiten het tegendeel en blijft het een raadsel vanwaar deze bewondering voor de Moor vandaan komt.
Ik ben benieuwd of iemand hier meer over deze onbekende kant van deze (misschien ook onze) geschiedenis weet.

NB: Het gaat hier niet om Arabieren die begin 20e eeuw massaal naar Zuid-Amerika emigreerden maar om eerdere bewoners van het continent.

Aanvullende info:

José Martí
http://www.fiu.edu/~fcf/jmarti.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Mart%C3%AD

Azemmour:
http://www.saudiaramcoworld.com/issue/200202/esteban.of.azemmour.and.his.new.world.adventures.htm

Hadou

leuke stuk Memmat ennex :)
Ik denk toch dat er vele Imazighen ( Moren) in al Andalus ( Spanje ) overgebleven zijn en zich aanpasten aan de nieuwe christelijke bewind na de Islam.
En in die tijd dat Spanje een grootmacht werd , zouden de Imazighen ( moren) van uit het binnenland of uit ''Marokko'' meegegaan zijn en ook Zuid-amerika ontdekten als handelsland.

Wie weet?

Igider

Citaat van: Memma op 05/11/2006 om 00:26:09
Een beetje naar info over de politieke geschiedenis van Latijns-Amerika zoekend kwam ik onlangs nog wat tegen van de Cubaanse schrijver, dichter, journalist José Marti die vergelijkbaar is met Multatuli in zijn afkeer jegens het (toenmalig Spaanse) kolonialisme. Deze man steunde ook openlijk Abdelkrim in zijn strijd tegen de Spaanse bezetter en identificeert hier zichzelf met de Moren.

"Seamos moros! Let us be Moors...the revolt in the Rif...is not an isolated incident, but an outbreak of the change and realignment that have entered the world. Let us be Moors...we [Cubans] who will probably die by the hand of Spain." Diario

Maar Jose Marti was niet de enige die zich met de Moren identificeerde, ook Fidel Castro zou indirect de Moorse origine van zijn volk benadrukken:

"We all have lighter or darker skin. Lighter skin implies descent from Spaniards who themselves were colonized by the Moors that came from Africa. Those who are more or less dark-skinned came directly from Africa. Moreover, nobody can consider himself as being of pure, much less superior, race." 1969

En onlangs vertelde een Venezolaanse mij vol trots dat zij van Moorse origine was en nadrukkelijk niet geassocieerd wilde worden met de Spanjaarden en beweerde dat er vele Latijns-Amerikanen zijn die eveneens van Moorse afkomst zijn en daar nog altijd trots op zijn.

Niet helemaal overtuigd vraag ik mij af wat de link is en is geweest tussen de Moren en een deel van de huidige bewoners van Latijns-Amerika. Is er werkelijk een migratie van Moren geweest naar dit continent?
En wanneer zou dit hebben plaats gevonden. Werden Moren na de val van het Islamitische Spanje gechristianiseerd op een boot gezet richting ''de nieuwe wereld'' of zou dit  misschien eerder hebben plaatsgevonden onder onze Columbus, Azzemour die Amerika eerder zou hebben bereikt? Of beweren de historische feiten het tegendeel en blijft het een raadsel vanwaar deze bewondering voor de Moor vandaan komt.
Ik ben benieuwd of iemand hier meer over deze onbekende kant van deze (misschien ook onze) geschiedenis weet.

NB: Het gaat hier niet om Arabieren die begin 20e eeuw massaal naar Zuid-Amerika emigreerden maar om eerdere bewoners van het continent.

Waarom vinden wij alles interessant waarin staat dat één of andere schrijver of ander volk ons steunt? Zoeken jullie naar erkenning of zo? Die Zuid Amerikaan kan wat mij betreft de tering krijgen. Wat voor een rare mentaliteit is er bij jullie ingeslopen? Imazighen hebben alleen God en van de mensen alleen andere Imazighen, en zelfs daar kun je niet altijd op rekenen (Imazighen).

Memma

Erkenning? Mana erkenning, we redden het ook prima zonder
erkenning. Doe niet zo gefrustreerd. Er staat nergens dat we die man aanbidden, het gaat erom of er een link is tussen de Zuid-Amerikaan en de Moor. En wat jij er van maakt moet je zelf maar weten.

Hadou

niet citeren Igder AUB. gewoon reageren. anders wordt het zo groot. en je kan door de bomen het bos niet meer zien.

Ik vind het wel leuke stukje hoor.
En dat de Cubanen met Mohamed Abdelkarim identificeren is een eer voor ons Irifiyen :)

Igider

@Memma zo bedoel ik het ook weer niet, het valt gewoon echt op, ik ben niet zo lang actief op Amazigh.nl en ik zie dit soort dingen te vaak...

En broeder Hadou, geloof me ik wil dat onze volk gewoon met rust gelaten wordt ook door de zogenaamde "bewonderaars"...

Hadou

is goed Broeder Igider :)
Ik vind het wel leuk.
Zelfs Hochi Ming de voormalige leider van Vietcon ( Vietnam) prees de strijd die Abdelkarim Alxattabi voerde tegen de Spanjaarden en de Fransen met veel lof.
Ook Mao ( Chinese leider) sprak met lof over Irifiyen als strijders.

Igider

@Hadou
Waar kom jij vandaan? Ik bedoel stam...

Hadou

Ik ben geboren in Tafarsit Grenst aan Ait touzin, Ait uriseych.
Ligt tussen Nador en Al huciema. maar behoort tot Provincie Nador.

Igider

Ik kom oorspronkelijk uit Ibeqouyyen, maar mijn familie is een aantal generaties terug naar Bni Rzine verhuisd of beter gezegd gevlucht. Is Bni Rzine de Aith Iznassen waar ze het steeds over hebben?