Imazighen en hun oorsprong (kort)

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 13:10:25

noor.x

Er bestond al vroeg een Amazigh beschaving in Noord-Afrika. Zo werden Numidië en Mauritanië door Berbers gesticht. In Egypte zijn ook beschilderingen van graftombes gevonden die wijzen op een Amazigh-cultuur van voor 2400 v.Chr. Tevens zijn er overeenkomsten aan te tonen tussen de Imazighen-mummies op de Canarische Eilanden en de Egyptische mummies.

De echte oorsprong van de Imazighen is onzeker. Gelegde relaties met Kanaänieten, Feniciërs, Kelten, Basken en Kaukasiërs zijn vooral van speculatieve aard. Ook wordt gezegd dat Imazighen afstammelingen zijn van Sahara-bewoners, toen die woestijn tijdens de IJstijden nog een vruchtbare vochtige vlakte was. Volgens de directeur van het Marokkaans Instituut voor Amazigh Cultuur IRCAM Mohamed Chafik is de afkomst niet van belang, omdat het ontstaan van volkeren een dynamisch proces is.

Imazighen worden gezien als pioniers in de domesticatie (tam maken) van het rund. De Imazighen, zijn de oorspronkelijke inwoners van Noord-Afrika. In de oudheid werden de Imazighen Lybiërs, Numidiërs en Moren genoemd. De Imazighen leefden in een gebied dat zich uitstrekte van de Atlantische Oceaan tot aan de oase Siwa in Egypte, en van Tunesië tot aan de Sahel. Dit gebied werd vroeger ook aangeduid als Barbarije.

Tegenwoordig zijn Imazighen voornamelijk te vinden in Marokko, Algerije en Libië. Tunesië daarentegen is zodanig gearabiseerd, dat de meeste Imazighen de Arabische cultuur en identiteit overnamen, met alle aspecten vandien (bijvoorbeeld taal en keuken). Ook in Mauritanië, Mali en Ghana, alsmede door middel van emigratie in Europa (naar schatting 3 miljoen; vooral in Frankrijk, Nederland en België), vindt men aanzienlijke gemeenschappen van Imazighen. De meeste Noord-Afrikanen kunnen Imazighen onder hun voorvaderen rekenen.

M.vr.gr.

Noor.x

Samir!

Noor ik verzoek jou om goed te kijken bij geschiedenis en cultuur. Daar staat veel 'basis" info over Imazighen.

Dan hoef je geen nieuwe "overbodige" topics te openen.

Tanemmirt

noor.x

Beste Samir,

Mijn intentie was niet om overbodige informatie te vertrekken, maar simpelweg te reageren op jou vorige topic over of de Imazighen nu wel of niet uit Noord- Afrika komen. Aangezien de reaties daarop te ver waren afgeweken van jou oorspronkelijke vraag, maakte ik er een 'nieuwe' van.

Evengoed bedankt voor je oplettendheid!

M.vr.gr.

Noor.x

Samir!

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 13:36:25
Beste Samir,

Mijn intentie was niet om overbodige informatie te vertrekken, maar simpelweg te reageren op jou vorige topic over of de Imazighen nu wel of niet uit Noord- Afrika komen. Aangezien de reaties daarop te ver waren afgeweken van jou oorspronkelijke vraag, maakte ik er een 'nieuwe' van.

Evengoed bedankt voor je oplettendheid!

M.vr.gr.

Noor.x

Azul

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het vervelend kan zijn als men steeds dezelfde soort topics opent. Dit kan ervoor zorgen dat het forum een beetje chaotisch en onoverzichtelijk wordt.

En ik heb die topic niet geopend :), Dora had m in 2004 geopend, maar het ging vandaag nergens over vandaar dat ik hem heb gesloten.

Maar goed welkom op Amazigh.nl :D

D wenni netta.

noor.x

Alsnog bedankt! Ik zal er voortaan op letten.

M.vr.gr.

Noor.x

Igider

Imazighen hebben niets met Kenanieten of wat dan ook te maken. Ik heb een DNA-test van Nationalgeographic gedaan, en daaruit bleek dat ik tot de haplogroup E3b2 behoor de IMAZIGHEN HAPLOGROUP! Dit betekend dat wij genetisch gezien NIETS te maken hebben met alle bla dat een ieder onze kant op spuwd, we hebben genetisch niets met Europeanen te maken, we staan zelfs mijlen VER van ze. Behalve hier en daar in Zuid-Europa. Met name Griekenland, de Grieken behoren tot zo een 25% tot dezelfde Haplogroup als Imazighen, maar dan van een andere subclad. Arabieren behoren tot dezelfde of beter gezegd Arabieren behoren tot EXACT dezelfde Haplogroup als Joden. Ze zijn genetisch gezien niet te onderscheiden. Deze test wordt op de Y-chromosoom uitgevoerd, dus alleen bij de man is dit mogelijk. De test heeft dus alleen zin bij Joden van wie vader op vader Jood is geweest, bij de Europese Joden zie je veel Germaanse genen.

Kort samengevat: Imazighen behoren tot de E3B Haplogroup onze subclad is E3B2, 76% van de Marokkanen behoort tot de E3b2. Mensen met vergelijkbare genen zijn in minderheden te vinden in Zuid-Europa en Zuidoost-Europa.  In het Midden Oosten zijn er ook hier en daar E3b genen te vinden zo ver als Iran. Arabieren/Joden behoren tot de Haplogroup J, West-Europeanen/Germanen behoren tot R1b verder vind je in West Europa ook Haplogroup I (waarschijnlijk van de Kelten), Slavische volkeren vooral tot R1A. Dus niemand moet met zijn BULLSHIT komen dat wij iets met Germanen te maken hebben. Hetzelfde geldt voor Arabieren, we zijn hun broeders in het geloof, MAAR MEER OOK NIET!

Igider

Sorry nog even, sporen van onze genen zijn te vinden in Ethiopie (dat geldt overigens voor vrijwel alle volkeren), maar we zijn ZEER vroeg naar Tamazgha verhuisd, daar vond hoogstwaarschijnlijk ook de mutatie van E3b naar E3b2 in onze genen plaats.

noor.x

Beste Igider,

Deze informatie had ik nog niet tot mijn beschikking en ik vind het erg interessant om je stuk te lezen.

Ik begrijp alleen één ding niet zo goed. Wat betekent het dan precies als je tot de Haplogroup van imazighen behoort? Wat is dan je oorsprong, zeg maar. Je zegt dat arabieren dezelfde haplogroup hebben als joden. Volgens de wetenschap waren joden de eerste mensen op aarde (of dat waar is; ik weet het niet). Stamt de gehele mensheid dan niet in principe af van joden? De ander zegt weer dat de oorsprong ligt in Ethiopië en weer een ander zegt dat de eerste mensen zwart waren.

Het is dus best wel moeilijk om de juiste oorsprong van verschillende beschavingen te achterhalen. Een tijdmachine zou wel zo handig zijn...

M.vr.gr.

Noor.x

Igider

Citaat van: noor.x op 02/11/2006 om 13:03:50
Beste Igider,

Deze informatie had ik nog niet tot mijn beschikking en ik vind het erg interessant om je stuk te lezen.

Ik begrijp alleen één ding niet zo goed. Wat betekent het dan precies als je tot de Haplogroup van imazighen behoort? Wat is dan je oorsprong, zeg maar. Je zegt dat arabieren dezelfde haplogroup hebben als joden. Volgens de wetenschap waren joden de eerste mensen op aarde (of dat waar is; ik weet het niet). Stamt de gehele mensheid dan niet in principe af van joden? De ander zegt weer dat de oorsprong ligt in Ethiopië en weer een ander zegt dat de eerste mensen zwart waren.

Het is dus best wel moeilijk om de juiste oorsprong van verschillende beschavingen te achterhalen. Een tijdmachine zou wel zo handig zijn...

M.vr.gr.

Noor.x

Hoe kom je erbij dat volgens de wetenschap de eerste mensen op aarde Joden waren? Dit is de eerste keer dat ik dit hoor en ik kan je erover zeggen dat het zuivere onzin is. De Imazighen zijn zelfs een veel oudere volk dan Joden en Arabieren. En dat de eerste mens zwart is is ook niet helemaal zeker. Want de oudste zwarte volk de "San" (leven nog in Zuid Afrika) is ook niet zo heel zwart. De kleur die ze nu hebben kan best pas naar duizenden jaren zijn ontstaan, ze zijn best licht. De oorsprong van de Imazighen ligt in Afrika, we zijn blank van ras, maar hebben ons los van de Europeanen ontwikkeld. De Europeanen hebben een andere migratieroute gekend. Dus de voorouders van de Europeanen lijken qua uiterlijk meer op Indiers en zijn over de eeuwen heen lichter geworden. Hetzelfde geldt voor ons alleen heeft onze ontwikkeling vooral in Oost en Noord Afrika plaatsgevonden.

noor.x

Beste Igider,

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Excuses daarvoor, maar ik zit me nog steeds af te vragen waar ik dat dan heb opgevangen. Ik denk op de christelijke basisschool dat ze mij vertelden dat het joodse volk het oudste volk op aarde was. Misschien heb ik het destijds in een verkeerde context geplaatst.

Maar toch en ik ben geen geleerde ofzo, ik vind het gewoon interessant om te weten. Ik probeer even logisch na te denken. Wij geloven toch ook dat wij moslims(en alle mensen) afstammen van Adam en Eva? Dat waren de eerst geschapen mensen. Wat voor een geloof hadden zij dan? En van wat voor een ras waren zij? Dat weet toch niemand? Dan kan elk volk en elk ras toch claimen dat ze het oudste volk zijn? Of denk ik nu heel verkeerd. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat Adam een jood was, of een arabier, of een imazighen, een christen of wat dan ook.

M.vr.gr.

Noor.x

Lezer

@Noor.x, als je het geloof met de geschiedenis mixt, dan is het resultaat een neppe geschiedenis. Als je de wereld wil begrijpen op basis van je geloof, dan is het recht.
Wie het eerst volk is, is een onlogische vraag. We zijn het eerst volk. Iedereen behoort tot ons volk. Er zijn geen volkeren die geschapen zijn na andere bestaande volkeren, zelfs volgens je geloof. Ik heb het hier over "het ras".
Als je het over joden hebt, dan heb je het over een godsdienstige groep. Dat is dan te beantwoorden door het bestaan van hun godsdiesnt te bestuderen. Als je over de Arabieren hebt, dan heb je het over een ethnisch groep die languistiek gezien een geheel vormden met de Joden. Als je het over de berbers hebt, dan heb je het over ethnisch die languistiek gezien ooit een geheel vormde met andere volkeren.

Igider

Citaat van: 0x8000ffff op 03/11/2006 om 16:40:54
@Noor.x, als je het geloof met de geschiedenis mixt, dan is het resultaat een neppe geschiedenis. Als je de wereld wil begrijpen op basis van je geloof, dan is het recht.
Wie het eerst volk is, is een onlogische vraag. We zijn het eerst volk. Iedereen behoort tot ons volk. Er zijn geen volkeren die geschapen zijn na andere bestaande volkeren, zelfs volgens je geloof. Ik heb het hier over "het ras".
Als je het over joden hebt, dan heb je het over een godsdienstige groep. Dat is dan te beantwoorden door het bestaan van hun godsdiesnt te bestuderen. Als je over de Arabieren hebt, dan heb je het over een ethnisch groep die languistiek gezien een geheel vormden met de Joden. Als je het over de berbers hebt, dan heb je het over ethnisch die languistiek gezien ooit een geheel vormde met andere volkeren.

Arabieren en Joden zijn niet alleen aan elkaar verbonden via taal. Ze behoren ook beiden tot de "J" Haplogroup.
Wat mensen in het algemeen betreft, er zijn drie rassen de Kaukasische (ook wel Europide), Negroïde (donkere mensen) en mongolide ras (Aziaten).  Dit wil niet zeggen dat iedere blanke (waartoe ook wij behoren) verwant is aan een andere blanke. Als je naar onze genen kijkt zie je TOTAAL geen verwantschap met de Europeanen, behalve degenen die tot de E3b haplogroup behoren in Zuid-Europa. Wat Adam en Eva betreft, de wetenschap toont nu aan dat de DNA van alle mannen terug te leiden is naar ÉÉN man, de drager van de genetische marker M91 hij behoort tot de oudste haplogroup en dat is haplogroup A. Deze man wordt ook aangeduid als ADAM, ze erkennen echter niet dat dit de Adam is uit de Koran en Bijbel. OOK AL is uit onze genen duidelijk te lezen dat ALLE MANNEN EN VROUWEN VAN ÉÉN STEL AFKOMSTIG IS. Genetisch gezien kunnen ze dus zien dat er een ADAM en een EVA hebben bestaan, maar omdat dit niet in hun beeld van mensen die uit apen voortkomen, zeggen ze dat ze deze twee voor het gemak nu Adam en Eva noemen.

Hadou

Igedir:
Hoe zit het met het verhaal van Noah?
Hij had 3 zonen : Ham Sam en Yefath.

En hoe zit het met de Indianen in zuid- Amerika? zijn ze niet verbonden met de rassen uit Afrika?

Igider

Citaat van: Hadou op 03/11/2006 om 19:59:26
Igedir:
Hoe zit het met het verhaal van Noah?
Hij had 3 zonen : Ham Sam en Yefath.

En hoe zit het met de Indianen in zuid- Amerika? zijn ze niet verbonden met de rassen uit Afrika?

De Indianen van Zuid-Amerika behoren tot de mongolide ras, Aziaten, als ik het me nog goed herinner is de oversteek van Azie (via wat nu Rusland is) naar Alaska (Noord Amerika) zo een 40.000 jaar geleden gebeurd. Dus vanuit Afrika, naar het Midden Oosten vandaar uit naar de rest van de wereld dus Europa, Azie en vanuit Azie zijn er mensen naar Australie (Aboriginals, die overigens verre verwanten zijn van de Chinezen) en Noord-Amerika gegaan.

Wat het verhaal van Noah betreft, ik zou niet weten in welke tijd ik het zou moeten plaatsen en zelfs met dit verhaal van de genen is het verhaal van Noah niet ondenkbaar...