Hoofdmenu

berber - arabier

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 12:47:30

Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 11:54:25
ja, werk er nog..alweer bijna een jaar, jij nog in Utreg bij Cap? Zit hier goed, geen files meer, 4dgn per week en een leasebak ;D

business logica ;D , binnenkort naamsverandering dan heet het bedrijf Logica
momenteel nog wel ja, maar ben bezig met solliciteren, dus met een maand of 2 niet meer verwacht ik.

MBTiza

ga je voor een kleine bedrijf of een grote bedrijf? solliciteer hiero dan...kom ik in aanmerking voor een ronsel-bonus ;D

nieuwe baan is een van mogelijkheden om grote stap in salaris te maken of heb je het daar niet meer naar je zin? Hoe lang zit je daar al?

Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 12:28:55
ga je voor een kleine bedrijf of een grote bedrijf? solliciteer hiero dan...kom ik in aanmerking voor een ronsel-bonus ;D

nieuwe baan is een van mogelijkheden om grote stap in salaris te maken of heb je het daar niet meer naar je zin? Hoe lang zit je daar al?
een beetje van alles bij elkaar. ik zit er nu 2 jaar en wil eens een klein bedrijf proberen, kijken hoe dat is.
in de IT is de arbeidsmarkt op dit moment net een koekjestrommel :)

MBTiza

Citaat van: Inuit op 06/02/2008 om 12:36:26
Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 12:28:55
ga je voor een kleine bedrijf of een grote bedrijf? solliciteer hiero dan...kom ik in aanmerking voor een ronsel-bonus ;D

nieuwe baan is een van mogelijkheden om grote stap in salaris te maken of heb je het daar niet meer naar je zin? Hoe lang zit je daar al?
een beetje van alles bij elkaar. ik zit er nu 2 jaar en wil eens een klein bedrijf proberen, kijken hoe dat is.
in de IT is de arbeidsmarkt op dit moment net een koekjestrommel :)

ja een hollandse koekjestrommel waar je een keer uit mag graaien en die daarna terug de kast ingaat want na een jaar is er niet veel meer ruimte voor loonsverhoging terwijl de manager wel een flinke bonus casht.

klein bedrijf is 3 keer niks, of althans in mijn beleving...heb bij 3 kleine bedrijfjes gewerkt, bij een verdiende je kut en werkte ik met een stel telegraaf-lezende wilders-aanhangers, bij het andere bedrijf werd het project stop gezet en kon ik mn biezen binnen mn proeftijd nog pakken en bij de derde werd ik her en der ingezet over het hele land (zit je in hotels enzo) en was de directeur alle afdelingen in een, zo haalde die lul wel de boetes van mn salaris af en de declaraties vergat ie telkens.

Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 12:58:15
ja een hollandse koekjestrommel waar je een keer uit mag graaien en die daarna terug de kast ingaat want na een jaar is er niet veel meer ruimte voor loonsverhoging terwijl de manager wel een flinke bonus casht.
;D

Citeer
klein bedrijf is 3 keer niks, of althans in mijn beleving...heb bij 3 kleine bedrijfjes gewerkt, bij een verdiende je kut en werkte ik met een stel telegraaf-lezende wilders-aanhangers, bij het andere bedrijf werd het project stop gezet en kon ik mn biezen binnen mn proeftijd nog pakken en bij de derde werd ik her en der ingezet over het hele land (zit je in hotels enzo) en was de directeur alle afdelingen in een, zo haalde die lul wel de boetes van mn salaris af en de declaraties vergat ie telkens.
bedrijf moet nou ook weer niet te klein zijn (ongev. 50 werknemers is okay). het moet wel een redelijk bedrijf zijn met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en je moet concrete afspraken maken over groei (zowel persoonlijke ontwikkeling als finacieel).
anyway, ik denk niet dat een logica (of andere grote IT dinestverlener) mij gaat betalen wat ik wil hebben, bij de kleinere clubjes is die kans wat groter. en wat je zelf zegt, door de overstap maak ook een grote stap qua salaris, iets wat je eigen werkegever je niet snel zal geven.

MBTiza

ik heb ook in iets meer dan 1 jr tijd een stap gemaakt van 1000 bruto (niet mogelijk bij een werkgever), het grapppige is dat ze altijd vragen wat je bij je huidige werkgever verdient en er net iets boven gaan zitten, dan heb je nog van die brutale apen die een salarisstrook of contract willen zien tja een beetje scannen en photshoppen he ;D

volgend jaar ga ik ook weer rondkijken en een grote stap voorwaarts maken ;D


Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 13:46:29
ik heb ook in iets meer dan 1 jr tijd een stap gemaakt van 1000 bruto (niet mogelijk bij een werkgever), het grapppige is dat ze altijd vragen wat je bij je huidige werkgever verdient en er net iets boven gaan zitten, dan heb je nog van die brutale apen die een salarisstrook of contract willen zien tja een beetje scannen en photshoppen he ;D

volgend jaar ga ik ook weer rondkijken en een grote stap voorwaarts maken ;D
dat is wel erg bijdehand....ik zou daar echt niet op in gaan.

Berkoekes

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 10:30:26



De Aith Arb3ien (van kwart, leden werden Imgharen genoemd, enk. Amghar) en de Igrawen (bijeenkomsten van ww ngaw, bijeenkomen) die zij van tijd tot tijd hielden kunnen toch wel als een soort van politiek systeem gezien worden. Zo was er volgens mij raad op dorpsniveau, clanniveau en stamniveau. Een absolute leider die hebben wij voor de komst van Abd-krim nooit gehad, all chief and no indians zoals David Hart dat noemde ;D


ps. tja ingaan op hem, zijn achterlijke arrogantie en kortzichtigheid irriteren mij.....ik ga maar gauw weer business logica schrijven.
Arif heeft wel degelijk een politiek systeem gekend nog voor de kolonisatie. Ik had hier ooit nog een lezing over gevolgd bij Mohammed Ben Scheich. Hij vertelde toen dat Arif en de andere Amazigh-gebieden bestonden uit federaties die inderdaad georganiseerd waren in een patriarchaal familiesysteem. De "pater familias" van elke familie werd een Amghar genoemd. Op elke niveau hoger, van dorp, clan richting de stam, werd een Amghar 'benoemd'. Dit benoemen was eigenlijk meer een kwestie van uitverkoren zijn, door specifieke leiderschapskwaliteiten en charmes. Eigenlijk een heel wonderlijk, naturalistisch systeem. Bij conflicten tussen verschillende Amghars, had je nog een zogenaamde religieuze afgvaardigde, vaak in de vrom van een imam of een Amrabed (deze term gebruikte hij). Om de verschillende machten in evenwicht te houden had je daarnaast een vrouwelijke afgvaardigde, zoals Lella Buya dat was.

Dit systeem werd van onderop tot aan de federatie van verschillende stammen, het besturrssysteem. Eigenlijk een aparte vorm van Trias Politica. Muhiem, ik hoop dat iemand mij kan aanvullen, want het is al een tijd geleden, dus ik kan me vergissen in de details.

MBTiza

#188
Citaat van: Berkoekes op 06/02/2008 om 18:18:56
Arif heeft wel degelijk een politiek systeem gekend nog voor de kolonisatie. Ik had hier ooit nog een lezing over gevolgd bij Mohammed Ben Scheich. Hij vertelde toen dat Arif en de andere Amazigh-gebieden bestonden uit federaties die inderdaad georganiseerd waren in een patriarchaal familiesysteem. De "pater familias" van elke familie werd een Amghar genoemd. Op elke niveau hoger, van dorp, clan richting de stam, werd een Amghar 'benoemd'. Dit benoemen was eigenlijk meer een kwestie van uitverkoren zijn, door specifieke leiderschapskwaliteiten en charmes. Eigenlijk een heel wonderlijk, naturalistisch systeem. Bij conflicten tussen verschillende Amghars, had je nog een zogenaamde religieuze afgvaardigde, vaak in de vrom van een imam of een Amrabed (deze term gebruikte hij). Om de verschillende machten in evenwicht te houden had je daarnaast een vrouwelijke afgvaardigde, zoals Lella Buya dat was.

Dit systeem werd van onderop tot aan de federatie van verschillende stammen, het besturrssysteem. Eigenlijk een aparte vorm van Trias Politica. Muhiem, ik hoop dat iemand mij kan aanvullen, want het is al een tijd geleden, dus ik kan me vergissen in de details.

Wat lella bouya betreft, ik denk dat zij niets met dit systeem van doen heeft/had en dat we het dan over hele andere tijdstippen in de geschiedenis hebben.

Een persoon kwam in aanmerking voor het Amghar-schap o.b.v. het geld/land dat hij bezat (rijkdom),  broers/neven etc. die hij had (spreekwoord: 'argaz bra aythmass, rmuth ghirass'...een man zonder broers/neven is ten dode opgeschreven) en David Hart noemde nog een reden???

De Shurfa hadden idd een soort van ruzie-sussende rol en genoten heel veel privileges vandaar ook dat velen een soort van shurfa-stamboom kochten of regelden. Als men een bepaalde gebied had verlaten en zich ging vestigen in een ander gebied dan zei men vaak dat men vaak men van shurfa-oorsprong is  vanwege de privileges

Op de zgn. Agraws werden vaak conflicten besproken en werd bijvoorbeeld bepaald hoeveel een bepaalde persoon die een moord op zn geweten had aan diyyeth (bloedgeld) moest dokken.

MBTiza

We hadden dus nooit een absolute leiders....itt de Arabische wereld.

Berkoekes

Citaat van: ElGalloNegro op 12/02/2008 om 15:39:52
Citaat van: Berkoekes op 06/02/2008 om 18:18:56
Arif heeft wel degelijk een politiek systeem gekend nog voor de kolonisatie. Ik had hier ooit nog een lezing over gevolgd bij Mohammed Ben Scheich. Hij vertelde toen dat Arif en de andere Amazigh-gebieden bestonden uit federaties die inderdaad georganiseerd waren in een patriarchaal familiesysteem. De "pater familias" van elke familie werd een Amghar genoemd. Op elke niveau hoger, van dorp, clan richting de stam, werd een Amghar 'benoemd'. Dit benoemen was eigenlijk meer een kwestie van uitverkoren zijn, door specifieke leiderschapskwaliteiten en charmes. Eigenlijk een heel wonderlijk, naturalistisch systeem. Bij conflicten tussen verschillende Amghars, had je nog een zogenaamde religieuze afgvaardigde, vaak in de vrom van een imam of een Amrabed (deze term gebruikte hij). Om de verschillende machten in evenwicht te houden had je daarnaast een vrouwelijke afgvaardigde, zoals Lella Buya dat was.

Dit systeem werd van onderop tot aan de federatie van verschillende stammen, het besturrssysteem. Eigenlijk een aparte vorm van Trias Politica. Muhiem, ik hoop dat iemand mij kan aanvullen, want het is al een tijd geleden, dus ik kan me vergissen in de details.

Wat lella bouya betreft, ik denk dat zij niets met dit systeem van doen heeft/had en dat we het dan over hele andere tijdstippen in de geschiedenis hebben.

Een persoon kwam in aanmerking voor het Amghar-schap o.b.v. het geld/land dat hij bezat (rijkdom),  broers/neven etc. die hij had (spreekwoord: 'argaz bra aythmass, rmuth ghirass'...een man zonder broers/neven is ten dode opgeschreven) en David Hart noemde nog een reden???

De Shurfa hadden idd een soort van ruzie-sussende rol en genoten heel veel privileges vandaar ook dat velen een soort van shurfa-stamboom kochten of regelden. Als men een bepaalde gebied had verlaten en zich ging vestigen in een ander gebied dan zei men vaak dat men vaak men van shurfa-oorsprong is  vanwege de privileges

Op de zgn. Agraws werden vaak conflicten besproken en werd bijvoorbeeld bepaald hoeveel een bepaalde persoon die een moord op zn geweten had aan diyyeth (bloedgeld) moest dokken.

Ik bedoel dat het systeem dat jij nu beschrijft al veel vroegere wortels heeft, waar ik het in bovenstaand verhaal over had. Ben Scheich refereerde toen wel aan de Lella's dus zal het wel met de vroegere periode te maken hebben gehad.

Wat je zegt over de Shurfa's, ik kom zelf uit één van de Shurfa-stammen, klopt zeker. Ik denk dat het een afgeleide is van dit oorspronkelijke systeem, met de Amrabed als geestelijk gezag. We doen daar vaak minderwaardig over, maar het was een heel wonderlijk federaal systeem. Ik heb er jammer genoeg weinig over kunnen vinden, over dit vroegriffijnse systeem. Ik hoopte eigenlijk dat iemand dit verhaal kan aanvullen of verbeteren.

MBTiza

amrabat = shrief

Imrabden is ook van de vijf clans vd aith wayagher, leden van die clan noemen zich ook shurfa.

`SHADOW`


El Allaoui

Citaat van: El Allaoui op 23/07/2007 om 16:39:48
Ik vind dit een waardeloze  discussie !

En Azaghar : jij bent het top punt !!

Het is een een eer om mens te mogen zijn welk ras is onbelangrijk het brengt je niet naar het paradijs  !!

allah yehdi ma galak

ALs je je broeder in islam het zelfde wenst als voor jezelf  komen we een heel end !!
de meeste van ons hebben of een te zwak gevoel voor geloof of een te extremistish neem de tussen weg !!
en gun eelkaar de ruimte en heb elkaar lief ,niemand is perfect geboren !!

arriset

 in het paradijs spreekt men arabisch?