Hoofdmenu

berber - arabier

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 12:47:30

izem_aghiras

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 13:53:08
Het is niet de Arabier die strijd levert met de Amazighi, maar de Amazighi die het nodig vindt strijd te leveren tegen de Arabier. Met name de Nederlandstalige Amazighi denkt dat hij Arabieren moet haten.

Wij, Arabieren liggen niet wakker van die strijd, we weten niet en willen ook niet weten waar deze "strijd"over gaat. We weigeren eraan mee te doen en de haat van sommigen onder jullie interesseert ons niet.

Amazighi in Marokko zijn hard op weg belangrijke posities te bekleden. Ze willen meedoen want ze weten daar dat dat de eninge weg is om voorruit te komen in het leven. Een man die ik eens ontmoet heb is hoofd financiën bij de DST (voor de onwetenden onder ons, DST is de geheime dienst).

Maar de Nederlandse Amazighi teren liever op oud zeer om hun miserable positie te verklaren. Hier in Nederland (land van vele mogelijkheden) proberen ze continu de schuld een ander aan te smeren. En dan altijd weer die terugkerende slachtofferrol.

Uiteraard zal dit bericht door mensen als Sa3ied en Zero Tollerance (heb je deze naam op het politieburo ontdekt toevallig?) worden beantwoord met gescheld (hoer, dit dat enz...) bij gebrek aan argumenten.

ja want de arabier is bezig  strijd te leveren met israel, fatah, hamas, si3a en sunna

Maghribi hor

izem_aghiras:

Er is een oud Arabisch gezegde dat zegt als je niets beters te zeggen hebt dan de stilte, houd dan je mond.

Je opmerking slaat helemaal nergens op. heeft helemaal niets met het onderwerp van deze topic te maken.

En ja, dat is wel een strijd die ertoe doet en ergens over gaat.

Alle Amazighi die ik overigens ken zijn bijzonder pro-palestina behalve jij mischien (maar ik ken jou niet). 

MBTiza




Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 13:53:08
Amazighi in Marokko zijn hard op weg belangrijke posities te bekleden. Ze willen meedoen want ze weten daar dat dat de eninge weg is om voorruit te komen in het leven. Een man die ik eens ontmoet heb is hoofd financiën bij de DST (voor de onwetenden onder ons, DST is de geheime dienst).

Ze willen meedoen? De meeste Marokkanen willen naar het buitenland, heb jij oogkleppen op pik?

Wat heeft die zgn Arabische welvaartstaat Marokko haar bevolking geboden? Duizenden doden die jaarlijks aanspoelen op de Europese kusten? Duizenden vrouwen die zich prostitueren? Miljoenen analfabeten?

En hoofd bij de DST, wauw echt iets om trots op te zijn, hoofd bij een organisatie die vele doden op haar geweten heeft, gezinnen heeft ontwricht, mensen decennialang heeft vernederd, gemarteld en weggestopt in grotten en dat onder het bewind van een Tiran.

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 13:53:08
Maar de Nederlandse Amazighi teren liever op oud zeer om hun miserable positie te verklaren. Hier in Nederland (land van vele mogelijkheden) proberen ze continu de schuld een ander aan te smeren. En dan altijd weer die terugkerende slachtofferrol.

Miserable postitie, de meesten in mijn omgeving hebben het altijd nog beter dan zgn. Arabier in Marokko, heb je een paar nieuwe woordjes als slachtofferrol geleerd knulletje?

Maghribi hor

Jullie hebben het beter dan de Arabier in Marokko maar niet dankzij jezelf. Dankzij de Nederlanders en niet dankzij de Amazighi, want dat is net zo'n waardeloze politicus, bestuurder of wat dan ook bij de overheid als de Arabier. Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

MBTiza

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 14:39:20
Jullie hebben het beter dan de Arabier in Marokko maar niet dankzij jezelf. Dankzij de Nederlanders en niet dankzij de Amazighi, want dat is net zo'n waardeloze politicus, bestuurder of wat dan ook bij de overheid als de Arabier. Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

Oh nee hoor Marokko onder de Imazighen was een machtig rijk (Mohadien, Morabitun, Merinieden Dynastieen etc.), Marokko onder de Alaouiten is een en al chaos, wanorde etc.

En nee, m'n vader is degene die mij te eten gaf en hij heeft gewoon tot aan z'n pensioen gewerkt (was in werkelijkheid al ouder).

Nog eens knulletje, ik weet niet wat jij zoal hebt bereikt in jouw miserabele leventje, maar denk dat de meesten hier een hogere opleiding hebben genoten dan jij. En het bevolken van onderste trede, wat is daar mis mee? Kijk jij neer op die mensen? Voel jij je beter dan die mensen?

Thayouth

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 14:39:20
Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

Taz. Inderdaad makkelijk pronken met de veren van een ander. Afrika, Zuid-Amerika en Azië leegplunderen, daar rijk van worden en vervolgens claimen dat die rijkdom te danken is aan de manier waarop geregeerd wordt.  Eentje hier heeft respect voor een zeer ontwikkelde ontvreemdingsdrang. Zoals de waard is...

Tfoe ya uncle Sam. Ik vraag me af op welke trede jouw ouders eindigen, als we hen vragen die maatschappelijke ladder van je te beklimmen en te kijken hoe hoog ze komen.

Maghribi hor

Citaat van: ElGalloNegro op 05/02/2008 om 16:18:41
Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 14:39:20
Jullie hebben het beter dan de Arabier in Marokko maar niet dankzij jezelf. Dankzij de Nederlanders en niet dankzij de Amazighi, want dat is net zo'n waardeloze politicus, bestuurder of wat dan ook bij de overheid als de Arabier. Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

Oh nee hoor Marokko onder de Imazighen was een machtig rijk (Mohadien, Morabitun, Merinieden Dynastieen etc.), Marokko onder de Alaouiten is een en al chaos, wanorde etc.

En nee, m'n vader is degene die mij te eten gaf en hij heeft gewoon tot aan z'n pensioen gewerkt (was in werkelijkheid al ouder).

Nog eens knulletje, ik weet niet wat jij zoal hebt bereikt in jouw miserabele leventje, maar denk dat de meesten hier een hogere opleiding hebben genoten dan jij. En het bevolken van onderste trede, wat is daar mis mee? Kijk jij neer op die mensen? Voel jij je beter dan die mensen?


Je vader geeft je nog te eten en je moeder wast zeker nog je kleren en stopt je in bed. Zonder de Nederland had je vader helemaal niet veel gehad om je te eten te geven, laat staan mooie kleren. Jij was aan het werk gezet op een of andere wietveld en nadat je voldoende gespaard hebt steek je de zee over naar diezelfde EU.
Tot op heden heb jij geen idee wat het is om te werken voor je geld. En niet dankzij die geweldige amazigh politici in El Hoesseima en Nador.

De Amazighen waren machtig honderden jaren geleden, intussen lopen ze achter op bijna elke minderheidgroep (maar dat is niet hun schuld natuurlijik maar die van de Arabieren, ik begin het te leren ja ja). En als ze zo machtig waren waarom zijn ze dan na vier dynastyen de macht volledig kwijtgeraakt aan de Alaouiten. zijn de laasten sluwer/slimmer/intelligenter/doortastender/gevaarlijker/ijveriger/of anders.... geweest. Macht kwijt, jammer. Beter opletten volgende keer.

Mijn opleiding is van academisch niveau (als je weet wat dat inhoudt). en als jou vader je nog te eten moet geven dan zul je nog wel op de middelbare school zitten, ik schat een ROC VMBO- T of J of zo.. Niks mis mee hoor, zolag je bezig bent, is het een goeie zaak.

Ik kijk inderdaad neer op Marokkaantjes die in een land wonen dat vele mogelijkheden biedt, maar die alleen maar lopen te klagen dat het hier zo slecht is en in Amazighland zo goed. Die hun leven vergooien door crimineel gedrag aan de dag te leggen enz.. en daardoor nooit van die eerste trede afkomen. Ja daar kijk ik op neer. Ben jij er zo een?

Maghribi hor

Citaat van: Thayouth op 05/02/2008 om 16:30:49
Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 14:39:20
Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

Taz. Inderdaad makkelijk pronken met de veren van een ander. Afrika, Zuid-Amerika en Azië leegplunderen, daar rijk van worden en vervolgens claimen dat die rijkdom te danken is aan de manier waarop geregeerd wordt.  Eentje hier heeft respect voor een zeer ontwikkelde ontvreemdingsdrang. Zoals de waard is...

Tfoe ya uncle Sam. Ik vraag me af op welke trede jouw ouders eindigen, als we hen vragen die maatschappelijke ladder van je te beklimmen en te kijken hoe hoog ze komen.

Mijn ouders zijn door gebrek aan opleiding op de eerste trede blijven steken. Het is heel wat hoger dan hetgeen ze in Marokko waren. Maar ik heb het niet over de eerste generatie, maar over de generaties erna, geboren en getogen in Nederland met alle kansen van dien mogelijk gemaakt door die eerste generatie die op de eerste trede is blijven steken.

Maghribi hor

Citaat van: Thayouth op 05/02/2008 om 16:30:49
Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 14:39:20
Het zijn de Nederlanders die het land geregeerd hebben tot nog toe dat jou te eten (studiefin, uitkering, WW, WAO, AOW enz..) en een baan (als je die tenminste hebt) geeft en niet jou Amazighi politici. Makkelijk pronken met de veren van een ander.

Twouwens, Gallo, ben jij niet diegene die vorige keer zonodig moest gaan schelden dat de honden er geen brood van lustten.

En trouwens knulletje, ik heb een paar nieuwe woordjes geleerd. Ik leer nog eens iets, zou je ook eens moeten proberen. Dan klim je ooit nog eens op de maatschappelijke ladder dan maar continu de onderste trede te bevolken. Knulletje.

Taz. Inderdaad makkelijk pronken met de veren van een ander. Afrika, Zuid-Amerika en Azië leegplunderen, daar rijk van worden en vervolgens claimen dat die rijkdom te danken is aan de manier waarop geregeerd wordt.  Eentje hier heeft respect voor een zeer ontwikkelde ontvreemdingsdrang. Zoals de waard is...

Tfoe ya uncle Sam. Ik vraag me af op welke trede jouw ouders eindigen, als we hen vragen die maatschappelijke ladder van je te beklimmen en te kijken hoe hoog ze komen.

Overigens: taz a3liek enta.

MBTiza

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 16:57:01

Je vader geeft je nog te eten en je moeder wast zeker nog je kleren en stopt je in bed. Zonder de Nederland had je vader helemaal niet veel gehad om je te eten te geven, laat staan mooie kleren. Jij was aan het werk gezet op een of andere wietveld en nadat je voldoende gespaard hebt steek je de zee over naar diezelfde EU.
Tot op heden heb jij geen idee wat het is om te werken voor je geld. En niet dankzij die geweldige amazigh politici in El Hoesseima en Nador.

Ja, idd ik teer op de pensioen & AOW-uitkering van m'n vader, m'n moeder kookt dagelijks voor me en wast nog m'n kleren, ik sta overigens uitwonend ingeschreven zodat m'n vader niet gekort wordt op z'n huurtoeslag & zorgtoeslag.

Wietvelden? Ja, die staan 100 km verderop in KETAMA.

Ja, ik weet niet wat werken is.....is het breekbaar? te verteren?


Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 16:57:01

De Amazighen waren machtig honderden jaren geleden, intussen lopen ze achter op bijna elke minderheidgroep (maar dat is niet hun schuld natuurlijik maar die van de Arabieren, ik begin het te leren ja ja). En als ze zo machtig waren waarom zijn ze dan na vier dynastyen de macht volledig kwijtgeraakt aan de Alaouiten. zijn de laasten sluwer/slimmer/intelligenter/doortastender/gevaarlijker/ijveriger/of anders.... geweest. Macht kwijt, jammer. Beter opletten volgende keer.


De reden dat Marokko sowieso wat te zeggen heeft over de Rif komt door de kolonisators, voorheen had Marokko niets te zeggen daaro en dat geldt ook voor de Alaouiten, wij hadden onze politieke systeem zonder een absolute tiran.

Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 16:57:01
Mijn opleiding is van academisch niveau (als je weet wat dat inhoudt). en als jou vader je nog te eten moet geven dan zul je nog wel op de middelbare school zitten, ik schat een ROC VMBO- T of J of zo.. Niks mis mee hoor, zolag je bezig bent, is het een goeie zaak.

Tering zeg academisch opgeleid en dan nog zulke domme uitspraken doen...damn you're stupid....als het instituut waar jij die zgn. onderwijs hebt genoten achter deze domme uitspraken van jou komt, trekken ze zo
je bul weer in, dus oppassen geblazen!


Citaat van: Maghribi hor op 05/02/2008 om 16:57:01
Ik kijk inderdaad neer op Marokkaantjes die in een land wonen dat vele mogelijkheden biedt, maar die alleen maar lopen te klagen dat het hier zo slecht is en in Amazighland zo goed. Die hun leven vergooien door crimineel gedrag aan de dag te leggen enz.. en daardoor nooit van die eerste trede afkomen. Ja daar kijk ik op neer. Ben jij er zo een?

Ja.

Maar, vertel eens succesvolle academisch-opgeleide Marokkaan....welk pad moeten wij bewandelen willen wij ook van die eerste trede afkomen net als jou?

`SHADOW`

#175
Maghribi hor,
Je probeert indruk te maken met je woordenschat en je schrale "feitenkennis" omtrent onze cultuur en je waant je zijne Koninklijke woestijnrat  door dit gepaard te laten gaan met een cynisme als wilde je duidelijk maken, dat je eigenlijk nóg slimmer kunt zijn,   maar zo gul bent, dat je ons Imazighen te veel denkwerk bespaart. Ik ben er in ieder geval allerminst van onder de indruk.  En natuurlijk heb je bijna altijd het gelijk aan je zij als je bevlogen kunt schrijven. Immers, taal is macht. Macht om een "discussie" naar je hand te zetten. Maar volgens mij weet je niet, dat je met beide voeten aan de grond moet blijven als je je bedient van dit voertuig van de geest. Getuige je verwoede poging (de overdaad spreekt voor zich) om iedereen hier even de les te wijzen, neem ik aan, dat je iemand bent, die gefrustreerd door het leven gaat en het liefst alle Imazighen  terug ziet keren naar  de situatie van de jaren 70 waarin je held Hassan II alles in handen had.  (ik zal je voor het ongemak nog even geen racist noemen). Je goed recht natuurlijk, maar kom er dan eens voor uit en plein public i. p. v. geilend achter een pc te zitten puzzelen met zieke gedachtes en een paar moeilijke woorden (wat heet moeilijk, want zoals gezegd zet je overal waar je een gevoel besluipt, dat het hiaat in je kennis groter is dan je dacht, een pregnant overkomend geval, die onder geen enkele interpretatie samenhangt met de rest van de zin!). Sta eens op en zeg: weg met die vieze Imazighen. ! Het is niet moeilijk, echt niet. En als ik jouw stukje zo analyseer, dan zou jou het predikaat anti-amazigh geenszins misstaan.  Nee, of je bent een racist en ik heb respect voor je OF je bent een schijnheilige kontenlikker op wie ik neerkijk.

Ik zal even brutaal en inconsequent zijn om je toch slim te noemen. Je wilt als zodanig overkomen, dus van jou kant zal er waarschijnlijk geen protest zijn (of wel?). Slimme meneer krijgt nu even een wijze les in de argumentatieleer. Ik hoop, dat je je hoogmoedigheid even opzij zet en wat van deze Amazigh aanneemt. Geloof me, je wordt er alleen maar wijzer van. Ik lees vaak stukken van mensen, die middels hun "schrijftalent"  hetgeen alles om draait (duidelijkheid en relevantie in een discussie) proberen te verdoezelen, zodat anderen de veel te ingewikkelde, wollige met moeilijke woordjes gelardeerde (vol gestopte) zinnen proberen te ontcijferen i. p. v. te begrijpen en zodoende uit het oog verliezen, dat ze eigenlijk helemaal nergens op slaan, helemaal niet relevant zijn voor de discussie en derhalve meer zijn verzonnen om die anderen van de wijs te brengen, dan hen er van te overtuigen, dat hun zienswijze op lucht gebaseerd is.

Begrijp je het niet? Zie, dit bedoel ik nou! Begrijp je het wel? Je bent een snelle leerling, we gaan verder. Meestal zijn het de Arabieren die zich superieur voelen tegenover een inferieure groep Imazighen! Ze doen dan een beroep op één (meer zelfs) van de drogredenen in de argumentatieleer. Lees even hierboven de zin: " Die hun leven vergooien door crimineel gedrag aan de dag te leggen enz.. en daardoor nooit van die eerste trede afkomen".  Je grijpt dit voorbeeld aan (en gebruikt het tevens als argument) om de dubbele moraal van de Marokkaanse jongeren op de hak te nemen. Welnu, dit is een goed voorbeeld van een argumentum ad verecundiam. Watblieft? Wees maar niet bang. Anders dan jij, leg ik zelf uit wat aan mijn gedachtes ontspruit?
Argumentum ad verecundiam is een drogreden (een quasi-argument), waarbij degene die dit "argument" naar voren brengt een beroep doet op eigen autoriteit. En natuurlijk zijn jullie Arabieren voor ons simpele zielen dé belichamingen van de perfecte wezen die om gezag niet te klagen heeft (dit is cynisch bedoeld voordat je gaat zweven), maar vraag je je niet af, waarom wij Imazighen "schijt" aan jullie zogenoemde en zogenaamde (hetzelfde? Nee hoor!) superioriteit hebben? Omdat deze namelijk nergens op gestoeld is! Sterker nog noem mij eens iets waar we trots op kunnen zijn bij de arabieren? Als er al wat is dan is dit vaak gemanipuleerde geschiedenis. De arabier schrijft zijn eigen geschiedenisboeken waarin de Amazighwijsgeer tot een arabier is gedegradeerd, en waarin de Perzische filosoof een Arabische etiket krijgt.
En… als laats nog dit: stukken die ik schrijf, afgezien van reacties (die houd ik lekker simpel), zijn voor jou te hoog gegrepen. Ditzijn  namelijk stukken waarbij je tussen de regels door moet lezen, stukken die een stukje denkwerk vereisen. Ik heb namelijk al gezien dat je op mijn stuk  ‘’de politiek van de arabier’’  een reactie had gegeven…moet je niet doen. maak je jezelf alleen maar belachelijk mee. Die stukken zijn niet voor kids als jij. Je kan je beter beperken tot de thema’s als ‘ eten’, ‘plaatsen’ etc en niet de kopjes filosofie, politiek etc.
Goed ik zou zeggen: veel succes met je opleiding, als je die volgt en veel succes op het forum, immers op jou reageer ik niet meer. Ik houd van volwaardige medestanders om mee te discussiëren.

ps: iemand die wat in zijn mars heeft, hoeft het niet van de daken te schreeuwen, van die persoon wordt het toch wel gezien. Zeggen dat je academisch niveau hebt zegt niks. jouw reacties echter wel en die zijn geen academisch niveau waard. tenzij je bedoelt met academisch niveau ''ingeschreven-staan bij-een uni''.

Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 05/02/2008 om 17:48:23
De reden dat Marokko sowieso wat te zeggen heeft over de Rif komt door de kolonisators, voorheen had Marokko niets te zeggen daaro en dat geldt ook voor de Alaouiten, wij hadden onze politieke systeem zonder een absolute tiran.
Dit is maar deels waar volgens mij.....de sultan had buiten de koninklijke steden Fes, Merrakech, Meknes enzo weinig invloed, althans vele malen minder dan in de steden zelf. Dit wil dan nog niet zeggen dat Arif haar eigen politieke systeem had. Het was meer een houding van: waarom zouden wij belasting aan jou afdragen? Wie ben jij? En wat doe jij voor ons? Meer anarchie dan een werkelijk systeem dus. Leven in stammen-verband was (en is vaak nog steeds) ons ding.
Dit is wat ik hier en daar heb gelezen, maar geschiedschrijving blijft praten met een mate van onzekerheid.


ps. waarom gaan jullie serieus in op die provocaties van hem? hele lappen tekst worden er getikt. dit gaat helemaal nergens over dus bespaar jullie tijd en moeite zou ik zeggen.

MBTiza

Citaat van: Inuit op 06/02/2008 om 09:00:24
Citaat van: ElGalloNegro op 05/02/2008 om 17:48:23
De reden dat Marokko sowieso wat te zeggen heeft over de Rif komt door de kolonisators, voorheen had Marokko niets te zeggen daaro en dat geldt ook voor de Alaouiten, wij hadden onze politieke systeem zonder een absolute tiran.
Dit is maar deels waar volgens mij.....de sultan had buiten de koninklijke steden Fes, Merrakech, Meknes enzo weinig invloed, althans vele malen minder dan in de steden zelf. Dit wil dan nog niet zeggen dat Arif haar eigen politieke systeem had. Het was meer een houding van: waarom zouden wij belasting aan jou afdragen? Wie ben jij? En wat doe jij voor ons? Meer anarchie dan een werkelijk systeem dus. Leven in stammen-verband was (en is vaak nog steeds) ons ding.
Dit is wat ik hier en daar heb gelezen, maar geschiedschrijving blijft praten met een mate van onzekerheid.


ps. waarom gaan jullie serieus in op die provocaties van hem? hele lappen tekst worden er getikt. dit gaat helemaal nergens over dus bespaar jullie tijd en moeite zou ik zeggen.



De Aith Arb3ien (van kwart, leden werden Imgharen genoemd, enk. Amghar) en de Igrawen (bijeenkomsten van ww ngaw, bijeenkomen) die zij van tijd tot tijd hielden kunnen toch wel als een soort van politiek systeem gezien worden. Zo was er volgens mij raad op dorpsniveau, clanniveau en stamniveau. Een absolute leider die hebben wij voor de komst van Abd-krim nooit gehad, all chief and no indians zoals David Hart dat noemde ;D


ps. tja ingaan op hem, zijn achterlijke arrogantie en kortzichtigheid irriteren mij.....ik ga maar gauw weer business logica schrijven.

Inuit

Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 10:30:26
ps. tja ingaan op hem, zijn achterlijke arrogantie en kortzichtigheid irriteren mij.....ik ga maar gauw weer business logica schrijven.
werk je nog voor (business) logica? ;)   heb je 'm? hij 's leuk, nie'waar...

MBTiza

Citaat van: Inuit op 06/02/2008 om 11:29:20
Citaat van: ElGalloNegro op 06/02/2008 om 10:30:26
ps. tja ingaan op hem, zijn achterlijke arrogantie en kortzichtigheid irriteren mij.....ik ga maar gauw weer business logica schrijven.
werk je nog voor (business) logica? ;)   heb je 'm? hij 's leuk, nie'waar...

ja, werk er nog..alweer bijna een jaar, jij nog in Utreg bij Cap? Zit hier goed, geen files meer, 4dgn per week en een leasebak ;D

business logica ;D , binnenkort naamsverandering dan heet het bedrijf Logica