Hoofdmenu

berber - arabier

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 12:47:30

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Izwan op 31/05/2007 om 15:46:25
Luister Riffijnos,
Ik zal je voor het laatste proberen duidelijk te maken hoe ik hierover denk.
Het probleem van Imazighen is net als het probleem van alle derdewereld volkeren. Het is een politiek probleem die door de rijken (personen, bedrijven en landen) zijn gecreëerd om o.a. de rijkdommen en de mensen van de derdewereld makkelijke te kunnen uitbuiten.
Persoonlijk vind ik dat deze volkeren zich moeten verenigen en voor hen rijkdommen en rechten op moeten komen. Ik zie geen andere alternatief.
Wat jij hier aankaart is een globaal probleem, waar ook Imazighen in mindere vorm mee te maken hebben. Wederom is Rabat hier schuldig aan en niet direct Europa. Imazighen in Marokko zijn financieel vermogend alléén hebben deze niets in te brengen op politiek vlak, zolang Imazighen niet verenigd zijn. De economische macht ligt in handen van de Imazighen, de politieke macht in handen van de Darijisten/Arabieren (en Arabisch georienteerde Imazighen). Als je dit wilt aanpakken, begin bij de bron en niet bij de leverancier.

Citaat van: Izwan op 31/05/2007 om 15:46:25
De Amazighe talen staat bij me niet als nummer 1 want je kunt Amazigh talen niet als bindend factor voor Imazighen gebruiken, maar je kunt deze talen wel gebruiken om Imazighen in groepjes te verdelen (verzwakken).
Hier ga je de fout in. Een taal is wel degelijk bindend. Zonder de amazightaal  en beustzijn bestaat er geen amazighcultuur in mijn ogen. Als onze voorouders zo dachten als jij, dan sprak jij nu zeker een andere taal. Hoe kunnen Riffijnse Imazighen met elkaar communiceren als ieder een verschillende taal spreekt zoals Darija, Nederlands, Frans, Spaans en Duits?

Ik vertel je een geval uit mijn omgeving in NL. Mijn buren hebben familie in Canada. Die Familie van hun zijn in de begin jaren 60 naar Canada geimigreerd. De kinderen, geboren in Canada en opgegroeid, zijn al reeds redelijk op leeftijd, ze spreken Engels en nauwelijks Nederlands. Toevallig zei mijn buurman “het zijn Canadezen, wat is er Nederlands aan hun? NIKS“. Hij had gelijk, toen zij bij hun oom in NL aankwamen, was er geen enkele verbondenheid tussen hen. Zo zal het ook met Imazighen gaan. Wat is er zo amazigh aan een Verarabiseerde, Vernederlandste enz, enz, bijna niks. Taal en de bewustzijn zijn het belangrijkste onderdelen van een identiteit, dat zie je overal ter wereld terug. Dat de amazightalen niet bindend zijn en puur gebruikt worden om Imazighen te verdelen is ronduit onzin. Als jij verarabiseerd of verkaasd, dan zul je vrijwel vaak niet aangezien worden door Imazighen als een Amazigh, laat staan door Europeanen.

Citaat van: Izwan op 31/05/2007 om 15:46:25
Ik hecht meer waarden aan de gemeenschappelijke identiteit van de meeste Imazighen die als bindend factor kunnen gebruiken worden met als doel eenheid vormen en voor eigen rechten en rijkdommen opkomen. Tegelijkertijd pleit ik voor een beleid die het bestaan van alle Amazighe talen culturen te beschermen.
Die bindende factor waar jij op hamert bestaat niet. Of wil je Darijisten en Imazighen binden met een touwtje? Gemeenschappelijk hebben wij als Imazighen een identiteit. Verarabiseerden zitten gevangen in de Arabische ideologie en zullen eerder een vijand van ons worden dan trouwe aanhangers van een éénheid der Imazighen.
Ik noem je een voorbeeld: Mijn oom was seizoensarbeider in Algerije, om precies te zijn in het achterland van Algiers. Hij woonde tijdelijk in een soort grote pension met een paar Riffijnen uit Ait Touzine en Ait Saïd en de meeste waren Algerijnse Darijisten, Kabyliërs en een paar Ccinwiyen Imazighen. Gelijk had je groepjes, namelijk Imazighen bij elkaar en Darijisten bijelkaar. Ook al communiceerde ze in het begin in het Darija en wat Tamazight, ze voelden gewoon een verbondenheid en dat heeft te maken met wat je voelde, voel je je Amazigh, dan voel je je bij Imazighen thuis. Als je Tamazight niet kunt spreken, dan ben je automatisch geneigd minder verbondenheid te voelen met Imazighen. Ik heb van Riffijnen gehoord dat zij in Frankrijk goed zijn opgevangen door Kabyliërs en Issousiyen qua huisvesting en hulp bij het werk. De meeste Darijisten zouden niet eens omkijken, andere Imazighen vaak wel, dat is de echte Thawmat oftewel Broederschap.
Imazighen van Noord-Afrika kunnen wel verenigen, het heeft alleen tijd nodig. Geloof me, Darijisten zullen zich niet met de Imazighen verrenigen. Immers, zelfs een deel van de Imazghen zullen zich niet aansluiten bij een éénheid, laat staan Darijisten.

Citaat van: Izwan op 31/05/2007 om 15:46:25
Verder zie ik het nut niet om op je onwetendheid en starre gedrag te blijven reageren. Dit neemt niet aan dat ik je verbondenheid met Arif echt waardeer.
Je bent nooit te oud om te leren en iedereen is in die zin onwetend. Ik heb wel wat van jouw berichten geleerd maar dat neemt niet weg dat ik in mijn ogen veel onjuiste dingen opmerk.  Ik  weet heel goed wat je bedoelt en ik heb veel van je stukken gelezen en naar mijn mening blaas je het te vaak op. Je focust je alleen op de Europeanen, dat terwijl het Arabisme de directe vijand is van de Imazighen. De Europeanen hebben bijna alle volkeren in de wereld uitgebuit en uitgaand van jouw analyse, hoor je niet alléén voor de Imazighen op te komen, maar ook voor andere volkeren. Denk je dat andere volkeren een moer geven om Imazighen? De Riffijnen hebben respect verdiend en wat mij echt een doorn in het oog is, is dat wij Riffijnen geen enkel zeggenschap hebben en dat terwijl wij het wel verdienden. Waar we ons op moeten focussen is Autonomie en toenadering zoeken tot andere Amazigh groeperingen uit Marokko en overig Noord-Afrika. We wonen al eeuwen in Marokko tussen Darijisten en wat hebben wij aan hun?

Citaat van: Izwan op 31/05/2007 om 15:46:25
Ik zit totaal op andere golf. Ik ben in een omgeving gegroeid, waar de oeroud Amazigh cultuur heerste en ik zag hoe het in korte tijd ter onder gegaan is. Een ding is zeker, die cultuur komt nooit meer terug. Het beeld die de meeste Amazigh organisaties (personen) over de Amazigh cultuur en geschiedenis schetsen klopt voor geen meter, want er ontbreken veel puzzels die niet te vervangen zijn.
Wassalam.
Hoezo andere golf? Hoe is die cultuur dan ten onder gegaan? Ik begrijp jouw heel goed, maar jij bent niet de enige die daar mee te maken heeft gehad, zelfs ik, geboren en getogen in NL heb gemerkt dat het begin jaren 90 wel leuker en gezelliger was in mijn dchar. Nu de dag zijn veel mensen vetrokken, sommigen naar Europa, anderen naar overbevolkte steden. Het heeft gewoon te maken met de achterstelling van Arif, mensen zijn het zat altijd in armoede te blijven leven en zijn genoodzaakt hun heil ergens anders te zoeken, net wat jij gedaan hebt. Heeft niks te maken met het afstand doen van je amazigh identeit. Die verbondenheid blijft er toch en zal zeker niet verloren gaan. Je maakt je eigenlijk te druk om iets wat gewoon wel meevalt. Een amazigh die arabisch georienteerd is, zal toch de itentie blijven houden om afstand te doen van zijn amazigh identiteit, of hij nu in Arif blijft of buiten Arif vestigt.
Jij zegt dat veel van het huidige geschiedenis niet klopt. Waarom niet? Ik denk omdat jij in jouwn ogen de Westerse landen ziet als de grote boosdoener en niet de Arabieren. Vandaar dat je je zoveel mogelijk gaat focussen op schade die de Europeanen hebben aangericht tegen de Imazighen in plaats van het via verschillende kanten te bekijken.

Jij wilt zoals ik kan opmaken, een vuist vormen met alle Marokkanen of Noord-Afrikanen tegen de Europeanen. Is een vuist maken van alle Imazighen tegen het invloed van het Arabisme niet eerder een prioriteit?

Je weet dat Rabat schuldig is aan die Europese heerschappij in Marokko. Rabat is de directe schuldigen en niet de Europeanen. Een voorbeeldje, de kusten rond Al-Hoceima, Rabat verkoopt uiteindelijk Riffijnse kusten aan Spaanse en Italiaanse investerdeerders en niet Spanje of Frankrijk. Wederom, indien je zulke problemen wilt aanpakken, begin bij de bron en niet bij de leverancier. 

Adwenni nta

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Irifiyen hebben welles waar een paar slagen gewonnen. Maar hebben niet de oorlog tegen de Spanjaarden gewonnen. Spanjaarden zijn in Arif tot bijna1957 gebleven. Waar daarna ze het bevel over hebben gedragen aan Mohamed V.
Wel hebben zij in het verdrag opgeeist dat Cebta, Mritc, en de eilanden onder de spaanse heerschap blijft.
Arif is gebombardeerd met chemische stoffen. waar daarna Abdlkarim en zijn leger zich moest overgeven aan de Fransen.
Na die chemische bombardementen op Arif grondgebied, vielen heel veel doden onder Irifiyen.
Voor de rest van overlevenden was de oogst voor een paar jaar vernietigd en de akkers waren besmet. Tarwe en andere belangrijke voedingsbronnen waren niet te verteren. wat het in de hongerjaren leidde.

Door deze aanval van de Spanjaarden en de Fransen is het immigratieproces begonnen. Richting oosten en het westen. Te voet!
Dat is mij wel duidelijk a Hadou. Ik weet al te goed hoe onze voorouderen hebben geleden. Dat Spanje en Frankrijk de beulen zijn dan weet iedere Riffijn, dat Rabat ook in dat rijtje thuis hoort dat weten niet alle Riffijnen. Juist omdat onze voorouders zo gestreden en geleden hebben, kan ik het maar niet bevatten dat Imazighen omgedoopt zijn tot tweederangs burgers. 

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Spanje heeft haar beleid onder de Castiliaanse koningrijk verscherpt. geen enkele Moslim of jood mocht in Spanje en Portugal verblijven. Spanje hanteerde een puur Christelijke strijd tegen andere religies. Dit gebeurde al in 16 eeuw. Vele mensen zijn vermoorde en weggejaagd. De rest heeft voor een christelijke idenditeit gekozen. Waar daarna vele mannen en vrouwen ingezet zijn om zogenaamd Christendom te verspreiden in noord Europa en in Noord en Zuide Amerika.
De rooftochten en kolonisaties die Spanje o.a. in Zuid Amerika heeft begaan. zijn op de rug van deze ex-moslims gezet. De joden zijn massaal naar o.a. Frankrijk, Belgie en NL gevlucht
- verder bleef Spanje Marokko en Algerije bestoken. Om de kust veilig te houden tegen de mogelijke wraak van Imazighen. En hun scheepvaart te beveiligen.
[ wist je dat wahran ( oran) ook bezet was door spanjaarden? ]
en wist je dat vele plaatsen in Spanje door Phoeniciers en Imazigehn zijn gesticht?
Welke Spanjaard hoor je zeggen dat hij amazigh of Phoenicisch bloed heeft? Ik denk geen één. Zo moeten wij Imazighen ook denken. Wij zijn Imazighen en geen 50% Amazigh, 25% Phoenisisch en 25% Arabier. Ach, als jullie zo blijven doorkrabben dan komen wij bij Adam en Eva terecht, dan heeft deze discussie geen zin meer. Je zegt nu wel dat Spanje in die tijd een “Christelijke”  beleid hanteerde tegen moslims. Was dat niet hetzelfde wat “de moslims” ook  deden ten tijde van de verovering van Spanje?  Of waren “de moslims” lief geweest tegen hen?

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Phoeniciers komen oorspronkelijk uit Libanon en West Syrie van vandaag.
Deze volkeren spraken een semitische taal. niet arabisch! arabisch is later ontwikkeld.
( je moet vaker hier komen, want deze discussie heb ik met andere hier gevoerd op het forum).
Ik blijf er bij dat dari-ja voor de Islam al gesproken werd in bijv. Tanger. want Tingis is eeuwen oud. Verder woonden phoeniciers en imazighen voor de Islam al in Spanje.
Indien het Darija bestond voor de komst van de Arabieren, ben jij er dan van overtuigd dat veel Imazighen die taal beheersten? Ik geloof er niks van dat Darija de voertaal was van de Phoeniciers en Imazighen in die tijd. Denk je dat de Phoeniciers niet hun taal bleven spreken? Wat deed de Phoeniciers besluiten om het Darija als voortaal in te voeren? Hoe hebben zij het Darija ontwikkeld?
Indien zij een soort Darija spraken, dan was het een andere darija geweest die niet te vergelijken was met het huidige Darija. Wie weet spraken zij gewoon thamazight als gemeenschappelijke taal, weet jij veel. Ook belangrijk om bij te vermelden is het feit dat de  Phoeniciers niet meer bestaan, allen gearabiseerd, dat bewijst weer eens dat zij niks voorstelden. Imazighen daarentegen hebben bewezen eens sterk volk te zijn, die nu de dag, na tal van buitenlandse invasies, nog steeds overeind staan, des te meer excuus om trots te blijven op onze identiteit. Dat is onze verdienste.

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Na de islam voegden Imazighen en andere moslims weer in Spanje. Om de Islam verder te verspreiden. Hun gemeenschapelijk taal was dari-ja. En Imazighen en anderen hebben een rijke en sterke staat gesticht op het Iberiaanse grondgebied.
De officiele schrifttaal dat ( regeringen) op papier gebruikt werd , was Arabisch. Na 750 jaar zijn de Islam en de moslims door castilianen terug gedrongen. Latijns werd er gebruikt en daarna spaans. En het spaanse taal heeft vele metamorforse gehad nadien gehad.
Ik blijf er bij dat weinig Imazighen in die tijd het Darija beheersten. De toespraak van Tarik mies n Zian was niet in het Arabisch of “Darija”, maar gewoon in het Thamazight. Dat Arabisch in die tijd als officiele taal werd gebombardeerd kwam door de islamvervalsing, waar de Imazighen nu de dag nog intuimelen en omdat veel Imazighen niks wouden hebben van Politiek. 

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Arabieren uit Arabische schiereiland, dat zijn echte arabieren. En hun bloed in Tamazgha is bijna nihil.
Zelfs Arabieren uit het schierleiland zijn niet echte arabieren net zoals veel Palestijnen die van oosprong geen Arabieren zijn. Ook al is hun bloed nihil in Tamazgha, feit is dat meer dan 50% van de niet-amazightaligen zich beschouwen als pure Arabieren en dus zijn het in mijn ogen gewoon Arabieren, zo simpel is het.
Wat te denken van de Perzen, Kanaänen, Romeinen en Grieken die hun invloeden hebben nagelaten in het Midden-Oosten. Zijn er Arabieren die twijfelen over hun oorsprong, misschien hebben veel arabieren ook gemengd bloed. Hoe dan ook, voor ons zijn zij gewoon Arabieren en zo is het ook met ons. Zij zien ons ook als de “la barbars” oftewel Imazighen en niet als de mogelijke Phoeniciers of Arabieren.

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Feniciers hebben hun invloed na gelaten in Noord-Afrika. Romeinen hebben hun invloed nagelaten in Noord-Afrika. Byzantiers ( oost-Romeinen) hebben hun invloed overgelaten in Noord-Afrika. Moslims uit het midden oosten ( verschillende legers en individuen uit verschillende landen) hebben hun invloed gehad in Noord-Afrika.
Vervang de woorden “moslims uit het Midden-Oosten” maar gerust met “Arabieren uit het Midden-Oosten”. Je hoeft Arabieren niet onschulidig doen lijken door het woord mosilms te gebruiken. Welke invloeden? Meer dan een paar gebouwen kwamen zij niet, noem je dat een invloed? lijkt meer een monumentje ter ere van hun tijdelijke aanwezigheid in Noord-Afrika. 

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Otmaanse Rijk ( turken) hebben hun invloed nagelaten in Noord-Afrika , behalve Marokko.
Britten, Fransen, spanjaarden en Italianen hebben hun invloed na gelaten in Noord-Afrika.
Ex slaven ( zwarten uit sub-subsahara landen) hebben hun invloed na gelaten in Noord-Afrika.
enz. enz..
Al deze genoemde volkeren hebben hun nazaten in Noord-Afrika.
Het aantal is niet veel. Maar ook niet te weinig dat je geen rekening mee houdt, als amazigh zijnd
Deze volkeren hebben zich tijdelijk gevestigd in Noord-Afrika, meestal aan de Noord-Afrikaanse kusten. Indien er Imazighen zijn die in het bezit van gemengd bloed, dan zijn het vaak darijisten, waarom? Imazighen woonden voornamelijk in de binnenlande van Noord-Afrika. Noord-Afrika was toen der tijd heel dun bevolkt. Imazighen die bleven leven met bijv. Phoeniciers en met hun gingen mengen, zouden denk ik eerder hun taal overnemen, dan dat ze het Tamazight behielden. Deze tot Phoeniciers geassimileerde Imazighen zijn als ik dan van jouw analyse moet uitgaan, de eerste Darijisten van Noord-Afrika. Het is mogelijk, ik sluit niks uit. Ik geloof ook dat er een klein percentage Imazighen zijn, die een beetje phoenicisch of romeins bloed hebben. Een groep Imazighen hebben in de loop der eeuwen bewezen honger te hebben naar assimilatie. Kortom, ook al zou ik phoenisch of romeins bloed bezitten, ik voel me 100% amazigh en dat is geen excuus om te verarabiseren of andere invloeden van buiten goed te keuren onder het motto “we hebben toch gemengd bloed”.  Voor anderen ben ik en blijf ik hun ogen een Amazigh uit Marokko.

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Yep door spanjaarden, Romeinen, en vele andere volkeren. Maar de Nederlanders die over het algemeen bestaat uit Franken , Saksen en Friezien hebben samen een taal gevormd. Wat vandaag Nederlands heet. Aan het nederlands is ook veel bijgeschaafd.
En De Nederlandse Koningin is van Duitse Bloed.
Zij is een duitse. Nederlanders hebben geen probleem mee.
Waarom hebben ze er geen problemen mee? Omdat Nederland een erkend land is, met het Nederlands als officiële taal. De Nederlandse koningin voelt zich Nederlandse en daar gaat het uiteindelijk om bij veel Nederlanders. Die willen vaak niets weten van eventuele Duits bloed.   

Citaat van: Hadou op 01/06/2007 om 15:41:08
Ja wel. Maar wat jij zegt: in het verleden. en bijna over heel Noord-afrika.
Dan blijft de vraag : wat is bedoel je met het verleden? Welke eeuwen? en met welke Taal werd er bestuurd? En waren die dynastieen zeker van hun amazighisme?
Het waren de verschuillende dynastieën. Of zij wel zeker waren van hun amazigh identeit, ik denk wel een beetje, anders zouden zij wel massaal arabiseren als zij last hadden van minderwaardigheidscomplexen. Ze wisten dondersgoed dat zij geen Arabieren waren op enkelingen na. Er werd bestuurd met het Arabische taal, puur om tegenwicht te bieden tegen Arabische dynastiën. Verder spraken de leden van de Amazigh dynastién allen Tamazight en enkel de bestuurders beheersten het Arabisch omdat het Arabisch verder was in de ontwikkeling dan het Tamazight. Aangezien die tijden alléén maar oorlogen en leed kenden legden de Imazighen de prioriteit in andere zaken dan in de Amazighidentiteit.  De tijd om de Amazighidentiteit te doen herleven is nu aangebroken omdat de tijden van onderdrukking en oorlogen voorbij zijn.

Zied fous thegg fous en-nenmoun!

Ps: Jij bent de laatste maanden duidelijk geïnteresseerd in de Noord-Afrikaanse geschiedenis, goed bezig! Je moet niet proberen je alléén op de Europeanen te focussen als de schuldigen van de problematiek van de Imazighen. Als ik jouw was, zou ik niet te veel luisteren naar Izwan. Ook al straalt hij degelijkheid uit, zijn berichten zitten besmeurd met foutieve info en een tikje propaganda, althans dat constateer ik.

Adwa nta a Hadou

MAZIGH

#152
RiFFijnos, Shadow, RifRebel, Zerotolerance, E3ber_tastite, XallasianX, Debouz, betonmo en al die anderen die weten wie de ware vijanden zijn,  weten jullie wat het probleem is met onwetenden? niet dat ze onwetend zijn, maar dat ze denken dat ze alwetend zijn! Je kan met dergelijke figuren discussieren totdat je een ons weegt, veel zullen ze niet van opsteken. Immers zij gaan er vanuit dat ze alwetend zijn. Dus bespaar je de moeite en laat hen lekker die arabieren verdedigen die ervoor gezorgd hebben dat we nu hier zitten in plaats van ons land. 

Hadou

#153
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 05/06/2007 om 11:47:29

Dat is mij wel duidelijk a Hadou. Ik weet al te goed hoe onze voorouderen hebben geleden. Dat Spanje en Frankrijk de beulen zijn dan weet iedere Riffijn,
Toch hoor ik Riffijnen niet over klagen. Riffijnen verheerlijken nog steeds het Franse en Spaanse Taal. En ze hebben nooit Franse en Spaanse producten geboycot ten ere van hun omgekomen voorouders.
Toch zijn er weinig Riffijnen die de slachtoffers nog herdenken.
Enz.
Citeer
dat Rabat ook in dat rijtje thuis hoort dat weten niet alle Riffijnen. Juist omdat onze voorouders zo gestreden en geleden hebben, kan ik het maar niet bevatten dat Imazighen omgedoopt zijn tot tweederangs burgers. 
Denk jij echt dat Dari-jisten het allemaal in Marokko goed hebben?
Iedere Marokkaan is slachtoffer van het regime. Enkelingen die zich verrijkt hebben maken deel van het regime. Of ze passen zich aan in de vorm (if we can't beat them, we join them)
Opjectief lijkt het op dat Ighrbiyen alles besturen in Marokko. Maar dat zijn ze oorspronkelijk niet.
Ik heb leraren gehad en gekend, toen ik in Tafersit op basisschool zat, die alles deden om het arabisch taal , schrift en ideologie in mij te stampen. Ook met geweld. achteraf kwam ik achter dat één een Aqer3i was, ander een Ayznas, andere Targuist en wat Clou7 en Swassa.
Deze leraren hebben altijd hun afkomst verborgen gehouden voor ons. En het ergste van alles was:
Dat ze anti-Islam waren. Ze kwamen meestal dronken de klas in. Ze slaan de kinderen verrot om niets. Ze verplichten de meisjes ( 7 tot 12 jaar) om hun hoofdoeken uit te doen en naast de jongens te zitten. En we moesten zoveel mogelijk afstand doen van onze cultuur. ( die zij niet eens bestudeerd hebben) .
Ze onderwezen de kinderen propagenda en geschiedenis vervalsing.
Ik had één leraar in het 2 jaar gehad. Die uit onze dorp kwam. een oude Refqi ( Allah yarhamhu). Van hem heb ik meer geleerd dan anderen. Hij sprak met ons in het Tarifiet en legde ons alles zo veel mogelijk.
Ik weet niet of je mij kunt volgen, maar ik wilde enkel proberen je bepaalde situaties uit te leggen. Sinds de HII aan de macht is . Heeft hij zoveel geprobeerd om  het volk met bepaalde idioote idiologie te stampen. Een idiologie , denk en werkwijze die Marokkanen enkel slechter heeft gemaakt dan wat ze al waren.

En dat is waar wij vandaag mee zitten. Het arabische communistische ideologie. Die nergens vruchten heeft geproduceerd. En enkel de noord-afrikaanse landen en het midden-oosten schade heeft gebracht.

Het arabische idiologie die ons ook hier in Europa heeft gevolgd. Onder de mom van Islam. Want de meeste van ons kunnen een moslim niet onderscheiden van een arabier, palestijn, Egyptenaar, Syrier, Jordanier, Sa3udier, Omaniet, Emirater enz..
Het is niet dat H II hier in NL het propagandeert, of ene Jamal 3abd Nassr of ene Sa3udier of ene Irakees. Nee! het zijn wij die het arabisme en het arabische geest de deuren openen.
Wij Irifiyen die Al Jazeera TV kanaal op nr 1 zetten van onze afstandsbediening. Iqra-a op nr 2, AL 3arabiya op nr 3, Al Izzaniya op nr 4, Al Fadi7a op nr 5 Al Verwegistaniya op nr 6 enz.. En het dagelijks bekijken.

Het zijn wij Irifiyen die overal moskeen bouwen met een Midden -oosten architectuur karakter. Het  zijn wij Irifiyen die onze kinderen enkel het Arabisch laten leren in de moskeeen , maar niet onze taal.
Het zijn wij Irifiyen die goedkope replica kunst voorwerpen uit beverwijk halen vol met arabische teksten. En dat vervolgens in onze woningen aan de muur hangen.
Het zijn wij die de banken van Marokko spekken met valuta.
Het zijn wij die kiezen om te wonen in een Dari-ja stad in plaats van Aith Touzin!
Het zijn wij die makkelijk 50DH tussen de paspoort steken en het overhandigen aan de Duanier.
Enz Enz Enz Enz Enz etc etc etc ...
Ila axirih ila axirih.


Wij doen het vrijwillig en worden niet  door Rabat gedwongen. Of door Arabieren. Of Dari-jisten of door Nederlanders
Wat dacht je hie van??

zorg eerst dat je eigen land van Aith Touzin gaat bewonen, bewerken en beplanten.
Zorg eerst voor dat je denkwijze en geweten schoon zuivert van buitenlandse ideologie.
zorg eerst je huis in te richten in de tradities van je voorouders.
zorg eerst dat je geld nuttig uitbesteedt  aan je eigen en je eigen mensen en je eigen wensen. En niet aan faq cghr of tarwa nne7ram.

Enz enz enz

ps. De topic ging over berber - arabier.
er zijn geen berbers en er zijn geen arabieren in Marokko.
Wij zijn Imazighen en mogen nooit die naam berber in onze mond nemen.
Dari-jisten heb ik geprobeerd uit te leggen dat ze geen arabieren zijn en eeuwen lang Marokko en Noord-Afrika bewonen.
De rest van je vragen en je stukken wil ik liever in ander topics lezen en beantwoorden.


*-RiFFijn0s-*

Azul,
Hadou, graag had ik een inhoudelijke antwoord van jouw willen krijgen. Ik zal proberen een antwoord te geven op jouw antwoord die naar mijn inzien uit negatieve perspectief is opgemaakt. Op zich niks mis mee, dat geeft enerzijds ook aan dat wij Imazighen een lange weg te gaan hebben.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Toch hoor ik Riffijnen niet over klagen. Riffijnen verheerlijken nog steeds het Franse en Spaanse Taal. En ze hebben nooit Franse en Spaanse producten geboycot ten ere van hun omgekomen voorouders.
Toch zijn er weinig Riffijnen die de slachtoffers nog herdenken.
Enz.
Waarom herdenken ze de slachtoffers niet? Omdat de echte kennis betreft de geschiedenis van de Imazighen en het bewustzijn grotendeels ontbreekt, die Riffijnen herdenken eerder Abdel-Nasser dan Abdelkrim elKhattabi.
Boycotten? Een hoop Riffijnen kunnen maar met moeite hun brood verdienen, laat staan dat ze etenswaren gaan boycotten. Boycotten is niet reëel het is gewoon niet mogelijk. 
Er zijn meer Riffijnen die de Arabisch taal verheerlijken dan Riffijnen die een Europese taal verheerlijken.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Denk jij echt dat Dari-jisten het allemaal in Marokko goed hebben?
Heb ik dat beweerd?

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Iedere Marokkaan is slachtoffer van het regime. Enkelingen die zich verrijkt hebben maken deel van het regime. Of ze passen zich aan in de vorm (if we can't beat them, we join them)
Opjectief lijkt het op dat Ighrbiyen alles besturen in Marokko. Maar dat zijn ze oorspronkelijk niet.
Het zijn Arabistische Ighabiyen en Imazighen die vrijwel regeren in Marokko. Qua ideologie zijn zij hetzelfde. Die groepje Imazighen die allen snel zullen verarabiseren, hebben wij niet nodig, die zijn door de Arabisten ingezet om het Amazighidentiteit te vernietigen. 

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Ik heb leraren gehad en gekend, toen ik in Tafersit op basisschool zat, die alles deden om het arabisch taal , schrift en ideologie in mij te stampen. Ook met geweld. achteraf kwam ik achter dat één een Aqer3i was, ander een Ayznas, andere Targuist en wat Clou7 en Swassa.
Deze leraren hebben altijd hun afkomst verborgen gehouden voor ons. En het ergste van alles was:
Dat ze anti-Islam waren. Ze kwamen meestal dronken de klas in. Ze slaan de kinderen verrot om niets. Ze verplichten de meisjes ( 7 tot 12 jaar) om hun hoofdoeken uit te doen en naast de jongens te zitten. En we moesten zoveel mogelijk afstand doen van onze cultuur. ( die zij niet eens bestudeerd hebben) .
Ze onderwezen de kinderen propagenda en geschiedenis vervalsing.
Ik had één leraar in het 2 jaar gehad. Die uit onze dorp kwam. een oude Refqi ( Allah yarhamhu). Van hem heb ik meer geleerd dan anderen. Hij sprak met ons in het Tarifiet en legde ons alles zo veel mogelijk.
Ik weet niet of je mij kunt volgen, maar ik wilde enkel proberen je bepaalde situaties uit te leggen. Sinds de HII aan de macht is . Heeft hij zoveel geprobeerd om het volk met bepaalde idioote idiologie te stampen. Een idiologie , denk en werkwijze die Marokkanen enkel slechter heeft gemaakt dan wat ze al waren.
Daar heb jij gelijk in, dat ga ik niet ontkennen. Mijn neef van jouw leeftijd heeft het ook in Arif meegemaakt. Hij heeft in Al Hoceima een leraar gehad die bij nader inzien ook een Riffijn was, op precies te zijn een Aker3i. Pas toen de vader van mijn neef een gesprek had met die leraar, waagde de leraar toch om Thamazight tegen mijn oom te spreken. Mijn oom en neef waren stomverbaasd, maar ja wat doe je eraan.
Luister Hadou, in de tijd van Hassan II was het onderwijs strikt in het Arabisch (Afgezien van de Franse lessen), het was dus ten strengste verboden om Tamazight te spreken met de leerlingen, daar hebben de leraren voor getekend. Ze werden ook gecontroleerd of zij alles wel goed deden. De desbetreffende leraar van Amazigh afkomst wil natuurlijk niet zijn baan kwijt raken en houdt zich aan de voorschriften. Dat zijn de vruchten wat het beleid van Hassan II heeft afgeworpen. Leraren genieten nu de dag een grote aanzien bij hun familieleden omdat het beroep “el oustad” toch wel een hoog aanzien heeft.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
En dat is waar wij vandaag mee zitten. Het arabische communistische ideologie. Die nergens vruchten heeft geproduceerd. En enkel de noord-afrikaanse landen en het midden-oosten schade heeft gebracht.
Des te meer excuus om het tamazight de hand toe te reiken en het arabisch aan de kant te schuiven. Tijd dat de Imazighen in Marokko gaan regeren.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Het arabische idiologie die ons ook hier in Europa heeft gevolgd. Onder de mom van Islam. Want de meeste van ons kunnen een moslim niet onderscheiden van een arabier, palestijn, Egyptenaar, Syrier, Jordanier, Sa3udier, Omaniet, Emirater enz..
Het is niet dat H II hier in NL het propagandeert, of ene Jamal 3abd Nassr of ene Sa3udier of ene Irakees. Nee! het zijn wij die het arabisme en het arabische geest de deuren openen.
Wij Irifiyen die Al Jazeera TV kanaal op nr 1 zetten van onze afstandsbediening. Iqra-a op nr 2, AL 3arabiya op nr 3, Al Izzaniya op nr 4, Al Fadi7a op nr 5 Al Verwegistaniya op nr 6 enz.. En het dagelijks bekijken.
Wederom ben ik het met je eens Hadou. Het is gewoon het Arabisme die de Riffijnen achterna gegaan is vanuit Marokko. De 1e generatie in Marokko weet niet anders dan dat het tamazight niks waard is en het Arabisch een waardevolle taal is. Die groep Riffijnen hadden honger naar de Arabische identiteit. Vandaar dat ze Arabisch georiënteerd zijn ingesteld en het arabisme gelijk linken aan de islam.
Over de tv zenders wil ik je vragen: waar kunnen de Riffijnen anders naar kijken? Nederlandse tv-kanalen worden noodgedwongen ontweken, omdat er vaak reclame zichtbaar is met te veel bloot, of in het ergste geval een 0906 reclame. Imazighen kunnen jammer genoeg nergens anders naar kijken dan de Arabische tv kanalen. De 2e generatie is toch anders dan de 1e, en je ziet duidelijk dat de 2e generatie het niet moet hebben van die Arabische kanalen. De laatste jaren is er veel progressie geboekt qua amazighbewustzijn zowel in Marokko als in Europa en je ziet duidelijk een afname van Riffijnen met Arabisch georiënteerde  ideologieën.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Het zijn wij Irifiyen die overal moskeen bouwen met een Midden -oosten architectuur karakter. Het zijn wij Irifiyen die onze kinderen enkel het Arabisch laten leren in de moskeeen , maar niet onze taal.
Het zijn wij Irifiyen die goedkope replica kunst voorwerpen uit beverwijk halen vol met arabische teksten. En dat vervolgens in onze woningen aan de muur hangen.
Het zijn wij die de banken van Marokko spekken met valuta.
Ik zal je eerlijk vertellen, mijn vader heeft mij bewust nooit naar de Arabische lessen gestuurd, omdat hij weet dat ik er toch niets van ga opsteken.  Er hangen geen goedkope lelijke replica in ons huis. Met andere woorden, wat jij hierboven omschrijft geldt niet voor alle Riffijnen.
Dat over de banken heb ik niets aan toe te voegen, klopt helemaal. 

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Het zijn wij die kiezen om te wonen in een Dari-ja stad in plaats van Aith Touzin!
Ho stop! Is niet waar wat jij hier beweerd, althans als ik in mijn omgeving kijk. De centraal gelegen Riffijnse stammen (Temsamane, Ait Touzine & Tafarsite, Ait Ouwrich en Ait Saaïd) verruilen in vergelijking met andere stammen, veel minder de Rif voor een Darijia stad.
Ik heb vorige week toevallig de migratie onderzocht van familieleden en kennissen (Incl. de in Europa wonende) in en rond mijn dchar:
*Migratie binnen de Rif: 38
*Migratie buiten de Rif:   7

Ik heb ook gemerkt dat diegenen die verhuisd zijn naar een darija stad, vaak suprtioriteits gevoelens koesteren jegens hun mede-Riffijnen. Wonen in een Darija stad is volgens hen een teken van begaafdheid. Deze mensen hebben ook te veel ccieky, ze denken dat ze de sterren kunnen aanraken.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
Wij doen het vrijwillig en worden niet door Rabat gedwongen. Of door Arabieren. Of Dari-jisten of door Nederlanders
Wat dacht je hie van??
Uiteindelijk doen wij het vrijwillig, maar er bestaan toch ook Domme Riffijnen die met twee ogen in de arabisatie intuimelen of niet? Veel Riffijnen zijn nog bang voor overheidsmedewerkers en geven daarom sneaky een paar DH met alle gevolg van dien.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
zorg eerst dat je eigen land van Aith Touzin gaat bewonen, bewerken en beplanten.
Zorg eerst voor dat je denkwijze en geweten schoon zuivert van buitenlandse ideologie.
zorg eerst je huis in te richten in de tradities van je voorouders.
zorg eerst dat je geld nuttig uitbesteedt aan je eigen en je eigen mensen en je eigen wensen. En niet aan faq cghr of tarwa nne7ram.
Is dit persoonlijk aan mij gericht? Ken jij de gezegde “mamach gha negg annari, tsawent a x iju dhar”

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
ps. De topic ging over berber - arabier.
er zijn geen berbers en er zijn geen arabieren in Marokko.
Wij zijn Imazighen en mogen nooit die naam berber in onze mond nemen.
Dari-jisten heb ik geprobeerd uit te leggen dat ze geen arabieren zijn en eeuwen lang Marokko en Noord-Afrika bewonen.
In mijn ogen is het verschil tussen Ighabiyen en Imazighen te groot om een éénheid te kunnen vormen. Ik prefereer ook de naam Imazighen ipv Berbers, maar ik zal er niet wakker van liggen als mensen ons aanduiden als Berbers ipv Imazighen.

Citaat van: Hadou op 05/06/2007 om 19:03:35
De rest van je vragen en je stukken wil ik liever in ander topics lezen en beantwoorden.
Wat is er mis mee als je het hier antwoord? 

Hadou

#155
Riffijnos:
Ik ken jouw niet. Maar toch beschouw ik je als mijn famillie. Wij zijn Irriffiyen En hebben een gezamelijke doel. Alle opmerkingen of discussie die ik hier voer zijn nooit persoonlijk gericht. Ik probeer te reageren in zijn algemeenheid. Dus moet je het niet persoonlijk aantrekken.
Al mijn kennis en energie probeer ik hier te uiten in de hoop dat men mij kan begrijpen.
Toch kan ik niet tegelijk op alles reageren of op antwoorden. De zaken zijn te ingewikkeld.
Wij Iriffiyen maken een onderdeel van Marokko. Wij moeten naar éénheid streven onder ons. En focussen op wat voor ons Irrifiyen van belang zijn. Andere Imazighen zouden het ook moeten doen. Er is een plan van aanpak nodig. En ik wil het niet bij forum discussies laten. Ik wil dat er gewerkt wordt. Tijd dringt zeker. Irrifiyen zijn verandert in hun levensstijl En zijn overal bezaaid in de wereld. Wij moeten duidelijk zaken op orde stellen die aangeven wat de prioriteiten zijn om Arif leefbaar te houden. Amazighcultuur moet weer beleeft worden. De taal moet weer breed gesproken worden en de trots en de eer van Irrifiyen moet weer uitblinken.
Mensen moeten goed naar elkaar luisteren en elkaar respecteren. Iedere mening of gedachte moet tellen en moet met aandacht en verstand aangenomen  en beantwoord worden.
Ik wil niets hebben van mensen die enkel hun ideeen of denkwijze op een andere opleggen.
Ik wil niets weten van mensen die anderen in geweld en onveiligheid brengen. Ik wil niets weten van mensen die bepaalde bestuur of leiding verraden of niet steunen.
En zeker wantrouwen.
Irrifiyen die hart voor Arif hebben zouden ook veel moeten verdragen en veel werk moeten kunnen verrichten. Het zal veel tijd opslokken, toch mag men niet opgeven.
Wij moeten opnieuw een begin van bestaan en opbouw van onze land maken. Met deze generatie van jonge mensen. En mensen die uit vorige generatie die al ervaring en zich bewust zijn van Arif en de toekomst daarvan.

Ik ben een simpele man en ik wil enkel het goede voor Irrifiyen. Ik heb geen behoefte aan het zaaien van verkeerde informatie en of aan iets zeggen waar ik niet achtersta.

T qeddarac   

Hadou

http://www.beeldfabriek.org/wwww/keuze.php?choseentry=528
luister naar het geluidsfragment.
kinderen worden al van geboorte aangewezen door hun ouders.  berber  of arabier.

El Allaoui

 Ik vind dit een waardeloze  discussie !

En Azaghar : jij bent het top punt !!

Het is een een eer om mens te mogen zijn welk ras is onbelangrijk het brengt je niet naar het paradijs  !!

allah yehdi ma galak

ALs je je broeder in islam het zelfde wenst als voor jezelf  komen we een heel end !!
de meeste van ons hebben of een te zwak gevoel voor geloof of een te extremistish neem de tussen weg !!
en gun eelkaar de ruimte en heb elkaar lief ,niemand is perfect geboren !!

2Shay

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 13:59:56
Beste Said,

Ik begrijp wat je zegt, maar mag ik hierbij de vrijheid nemen om toch een kanttekening te plaatsen.

Ik wil juist dat het niet als een strijd wordt gezien. Ik weet dat er zowel arabieren als imazighen zijn die met een neerbuigende houding tegenover elkaar staan en ik hoop dat dat ooit zal gaan veranderen en dat we één volk en dus één natie worden. Dat kan alleen maar door het volk zelf gebeuren en niet vanuit de overheid worden opgedrongen.

Ik wil overigens niet zeggen dat we in een soort 'melting pot' moeten worden gemixt en dat er dan één soort marokkaan uit moet komen, nee ik ben voor verscheidenheid van culturen binnen de marokkaanse gemeenschap. Wat ik wil is respect en waardigheid naar elkaar toe. Ik ben voor een berberse beschaving en zo ook voor alle culturen binnen Marokko, want dat zijn er veel. Ik ben het met je eens als je zegt dat er nog geen gelijkheid is, maar ik weet dat er wel stappen worden genomen, zoals het feit dat vanaf 2003 de officiële tamazight- taal ook in Marokko wordt onderwezen. Het is een kleine stap vanuit de regering, maar wellicht een stap naar meer rechtvaardigheid en gelijkheid.

M.vr.gr.

Noor.x


hahaha ik ben zo'n meltingpot

antiarab

Citaat van: Hadou op 06/06/2007 om 19:37:34
http://www.beeldfabriek.org/wwww/keuze.php?choseentry=528
luister naar het geluidsfragment.
kinderen worden al van geboorte aangewezen door hun ouders.  berber  of arabier.

reflecteert dit hoe jij persoonelijk denkt?

Ighes

Citaat van: El Allaoui op 23/07/2007 om 16:39:48
Ik vind dit een waardeloze  discussie !

En Azaghar : jij bent het top punt !!

Het is een een eer om mens te mogen zijn welk ras is onbelangrijk het brengt je niet naar het paradijs  !!

allah yehdi ma galak

ALs je je broeder in islam het zelfde wenst als voor jezelf  komen we een heel end !!
de meeste van ons hebben of een te zwak gevoel voor geloof of een te extremistish neem de tussen weg !!
en gun eelkaar de ruimte en heb elkaar lief ,niemand is perfect geboren !!

zeker teveel arabisch... in je bloed,
Wat 'het is een eer om een mens te  mogen zijn" als je geen mens bent wat ben je dan... een arabier?

`SHADOW`

Citaat van: Ighes op 10/09/2007 om 19:43:00
Citaat van: El Allaoui op 23/07/2007 om 16:39:48
Ik vind dit een waardeloze  discussie !

En Azaghar : jij bent het top punt !!

Het is een een eer om mens te mogen zijn welk ras is onbelangrijk het brengt je niet naar het paradijs  !!

allah yehdi ma galak

ALs je je broeder in islam het zelfde wenst als voor jezelf  komen we een heel end !!
de meeste van ons hebben of een te zwak gevoel voor geloof of een te extremistish neem de tussen weg !!
en gun eelkaar de ruimte en heb elkaar lief ,niemand is perfect geboren !!

zeker teveel arabisch... in je bloed,
Wat 'het is een eer om een mens te  mogen zijn" als je geen mens bent wat ben je dan... een arabier?

mou7 el allaoui ze3ma issiwar wijze woorden, amri isghad tiri 7san zi mindizadh  danita.     el allaoui, vriendje van het koningshuis. dat je blij bent een mens te zijn is niet genoeg knul. mens moet ook kunnen denken anders heeft die omhulsel weinig nut!

MAZIGH

ik vraag me af waar de topicstarter is gebleven ;)



snel undercover onder een andere nick zeker.

ZeroTolerance

Citaat van: MAZIGH op 12/09/2007 om 12:50:12
ik vraag me af waar de topicstarter is gebleven ;)



snel undercover onder een andere nick zeker.

Nee joh dat was gewoon weer zo''n gehersenspoelde ''arabiertje'' die hier zieltjes kwam winnen. Toen ze zag dat het niet lukte is ze waarschijnlijk naar maghreb.nl  gegaan of zo.

Maghribi hor

Het is niet de Arabier die strijd levert met de Amazighi, maar de Amazighi die het nodig vindt strijd te leveren tegen de Arabier. Met name de Nederlandstalige Amazighi denkt dat hij Arabieren moet haten.

Wij, Arabieren liggen niet wakker van die strijd, we weten niet en willen ook niet weten waar deze "strijd"over gaat. We weigeren eraan mee te doen en de haat van sommigen onder jullie interesseert ons niet.

Amazighi in Marokko zijn hard op weg belangrijke posities te bekleden. Ze willen meedoen want ze weten daar dat dat de eninge weg is om voorruit te komen in het leven. Een man die ik eens ontmoet heb is hoofd financiën bij de DST (voor de onwetenden onder ons, DST is de geheime dienst).

Maar de Nederlandse Amazighi teren liever op oud zeer om hun miserable positie te verklaren. Hier in Nederland (land van vele mogelijkheden) proberen ze continu de schuld een ander aan te smeren. En dan altijd weer die terugkerende slachtofferrol.

Uiteraard zal dit bericht door mensen als Sa3ied en Zero Tollerance (heb je deze naam op het politieburo ontdekt toevallig?) worden beantwoord met gescheld (hoer, dit dat enz...) bij gebrek aan argumenten.