Hoofdmenu

berber - arabier

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 12:47:30

Hadou

Citaat van: RifRebel op 26/05/2007 om 21:19:49

En toch zijn die gearabiseerde barbaren, de grootste vijanden van Imazighen, niet de arabier uit Midden oosten.
waxxa thetaw ! Tixssi!

ZeroTolerance

Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:12:27
De verarabisering heeft vooral in de laatste 100 jaar plaats gevonden. Het zijn imazighen die vaak een minderwaardigheidscomplex hebben (al dan niet door de regering via de media aangepraat) die het darija gaan praten wat helaas de generaties daarop wordt doorgegeven.
Heb jij ze psygologisch getest? dat jij deze conclusie trekt?
Citeer

Ik heb ze niet getest, maar toevallig is psychologie wel mijn vakgebied. Vertel mij waarom een persoon zijn taal (die in dat land ook wordt gepraat) niet meer gaat praten maar deze door een andere taal vervangt. Dus niet een andere taal erbij leren, maar echt erdoor vervangen.

Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:12:27
Ik ken mensen die nog niet eens 20 jaar in tanger of tetouan wonen en van wie de kinderen nu geen woord tamazight praten
Het ligt er aan wat de ouders ze aanleren.
Ik heb nog famillie die daar al geboren zijn en nog steeds tarifiet beheersen. 
Citeer
ik zei ook niet alle mensen in tanger en tetouan. Verder gaf ik dat als voorbeeld om aan te geven hoe snel het soms kan gaan. Ik ken er zat die nog steeds tarifit praten. Het ligt zeker aan de ouders.

ZeroTolerance

Voor mij zijn die gearabiseerden ook geen imazighen al zijn ze dat van origine wel.
Ik bestrijd elke persoon (amazigh van origine of niet) die de amazighiteit tegenwerkt!

Rebellious

Citaat van: betonmo op 26/05/2007 om 21:33:53
En toch zijn die gearabiseerde barbaren, de grootste vijanden van Imazighen, niet de arabier uit Midden oosten.

Eigenlijk wel ,want daar hebben we het meest last van.!

Je moet het van een ander perspectief zijn, als elke Marokkaan een Amazigh-hart heeft, zou geen enkele arabier uit Midden oosten invloed kunnen hebben in Marokko. Maar het zijn die darijisten die de arabisering accepteren en de arabieren uit verwegistan in ons land toelaten.

Dus het probleem moeten we oplossen in ons eigen land, ons eigen huis.
1 rotte appel in een mand, zal alle andere appels laten rotten.

Hadou

Citaat van: ZeroTolerance op 26/05/2007 om 21:41:28
Ik heb ze niet getest, maar toevallig is psychologie wel mijn vakgebied. Vertel mij waarom een persoon zijn taal (die in dat land ook wordt gepraat) niet meer gaat praten maar deze door een andere taal vervangt. Dus niet een andere taal erbij leren, maar echt erdoor vervangen.
Omdat een minderheid zich aanpast aan de meerderheid. Of een arme ( werknemer) past zich aan een rijke ( werkgever).

ZeroTolerance

Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 21:46:41
Omdat een minderheid zich aanpast aan de meerderheid. Of een arme ( werknemer) past zich aan een rijke ( werkgever).

maar dan zou dat niet opgaan, want de meerderheid praatte tot begin vorige eeuw het tamazight.  Het tweede deel zou betekenen dat de rijken darija spraken en de armen tamazight! Nog steeds zijn de rijken in Marokko imazighen, met name de souassa.
Waarom wilden die rijken zich onderscheiden door geen tamazight meer te praten? Hadou jij weet heel goed dat de imazighen zich graag aan de arabieren wilden spiegelen net zoals je nu mensen in marokko hebt die graag standaard arabisch praten of egyptisch. Als iemand ergens een gemis voelt wil hij of zij dat graag compenseren.

Hadou

#126
Citaat van: ZeroTolerance op 26/05/2007 om 22:02:08

maar dan zou dat niet opgaan, want de meerderheid praatte tot begin vorige eeuw het tamazight.
Tot +-1940 bleven de meeste Imazighen gewoon in hun gebieden. Klopt.
Citeer
  Het tweede deel zou betekenen dat de rijken darija spraken en de armen tamazight! Nog steeds zijn de rijken in Marokko imazighen, met name de souassa.
ze waren niet eerder rijk ( in geld en vermogen), rijk zijn ze later geworden. Door hard te werken en te sparen. Imazighen zijn harde werkers en gaan zuinig om met hun geld. ( Irifiyen zijn nog rijker )
Citeer
Waarom wilden die rijken zich onderscheiden door geen tamazight meer te praten?
Het heeft niets te maken met onderschied. Maar heeft te maken met immigratie zonder kapitaal naar een stedelijke industrie gebieden. Waar de Fransen de werkgevers en de rijken waren in Frans Marokko. En waar de Spanjaarden de werkgevers waren in Spaans-Marokko. En toevalig in die steden, zoals Casablanca, Tanger, Sebta, Tetwan en andere steden waren de darijisten in de meerderheid. Ze woonden daar met hun gezinnen al generaties na generaties. De Imazighen die naar toe zijn gegaan, gingen meestal als individu. Alleenstaande mannen . Die werkten onder de darijsten die weer onder de kolonisten werkten.
In Tanger en Tetwan sprak de meerderheid in 1950 al Dari-ja. ( mijn beiden opa's vertelden het).

Citeer
Hadou jij weet heel goed dat de imazighen zich graag aan de arabieren wilden spiegelen net zoals je nu mensen in marokko hebt die graag standaard arabisch praten of egyptisch.
Dat is pas na de 1970 aan de gang. Imazighen die hun gebieden hadden verlaten , wilden van het platteland imago af. En gingen meer Europees kleden en gedragen. ( darijisten waren ze al een stap voor) . Het immiteren van arabische taal en Egyptische dialect had zeker een status. Door de Televisie en het onderwijs dat gegeven werd. het arabisch werd opnieuw ontdekt en men verheerlijkte dat graag.
Maar!!!! Dat waren enkel de jonge mensen die dat deden. de ouderen en eigenlijk ouder dan 30 jaar hebben gewoon hun taal gesproken en behouden. Ook de cultuur. Mijn famillie bijv. vader, ooms, enz.. kunnen wel dari-ja spreken maar in Arif of tussen Irifiyen hebben nooit anders gesproken.
Citeer
Als iemand ergens een gemis voelt wil hij of zij dat graag compenseren.
Dat is gewoon proto types. sub-cultuur. Net zoals vele jonge Marokkanen die zich voor doen en zich kleden als een Rapper. Dat is toch ook geen amazigh style.

Botermes

#127
Citaat van: Hadou op 26/05/2007 om 18:48:04
Hahaha niccan A Debouz.
Maar je moet beseffen dat onder Libanezen ook het heet kookt. Zij ( een minderheid)willen ook van het Arabisch af. Zij hebben ook een gelijkwaardige probleem als Imazighen.
Wat wil die minderheid dan gaan praten ?

Izwan

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Ik zal dit keer niet gaan citeren, dat neemt te veel tijd in beslag. Ik zal mijn antwoord zo kort mogelijk samenvatten, voor zover kort. 

Izwan, je hamert constant over de kleding en het lijkt erop dat je dat gebruik als excuus om de zogenaamde verwestering rond Imazighen te beargumenteren. Net alsof kleding bepaald bij wie je hoort. Is kleding nou werkelijk zo’n belangrijke onderdeel van een identiteit? Imazighen hebben door de eeuwen heen verschillende kledij gedragen, denk je dat ze rond het jaar 0 al ijedjaben droegen ofseau? Ga eerst maar eens even druk maken om de verarabisering/verdarijisering die jouw regio teistert ipv jouw druk te maken over de verwestering. Turken zijn zich in de loop der jaren toch ook, volgens jouw beredenering, steeds westers aan het gedragen en toch voelen zij zich 100000% Turks en bijna al hun cultuur hebben ze behouden. Het zit grotendeels tussen je oren of je wel of niet verwesterd of verarabiseerd bent.
Waarom draag jij geen amazigh kleding?

Ik zal constant over o.a. Amazigh kleding blijven hammeren zolang mensen blijven over selectief Amazigh talen hammeren. Kleding waren bij Imazighen net als talen. Er zijn perioden geweest dat Imazighen bewust verschillen soorten Djalebas en kapsels dragen om aan te geven bij welke stam ze hoorden. Het argument dat Imazighen door eeuwen heen verschillende kleding hebben gedragen kan jij ook voor talen toepassen, want de scripties van Amazigh die gevonden hebben zijn tot nu toe niet ontcijferd omdat Imazighen toen andere soort talen spraken dan de huidige Amazigh talen. Om o.a. deze reden vind ik van belang om alle talen die alleen door Imazighen worden gesproken moeten gelijkwaardig gezien. Daarnaast pleit ik voor grondige onderzoeken van alle Amazigh talen inclusief Darija.
Ik maak me liever druk over de oorzaak waardoor Irifiyyen dreigen zigeuners te geworden i.p.v. onterecht haat tegen alles wat arabische lijkt te zijn te verspreiden. Imazighen in Tamazgha hebben altijd verschillen talen gesproken en tot zo ver ik weet is het nooit een probleem geweest.
Ik vind het merkwaardige en arrogant dat een kleine groep mensen, waarvan een deel van hen geen Amazighe geur te speuren, zich als de ware Amazigh presenteren en neiging hebben zelf te bepalen wie de echte Amazigh is en wie niet.
Het kan me niet schelen of Turken 1000000% zich als een Turk voelen. In mijn ogen zijn ze totaal verdwaald en blind gemaakt door hun nep nationalistische gedachtegoed, maar het is andere discussie.
Je vroeg me waarom ik geen Amazigh kleding draag terwijl jij niet eens weet wie ik ben en wat voor soort kleding ik draag. Er is een groot verschil tussen fantasie en weten.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Welke kenmerken van de Amazigh identiteit hebben de Jbella bewaard, naast de kledingdracht wat jij beweert? De taal in ieder geval niet. De stammen waar jij het over hebt wonen in de vlaktes rond Asilah en Larach en we hebben het over Jbela van het Rifgebergte. Als Ibn Khaldoun beweert dat de Jbella (driehoek Tittawin, Issaggen/Ketama en Ouezzane) al voor 1600 zijn verarabiseerd, dan praat hij bullshit. De berg Jbella’s spraken voor rond het jaar 1600 allen Thamazight, het kan niet anders. Hoeveel Ijbriyen wonen nog in de Jberra? Ze zijn zitten bijna allen in de regio: Rabat â€" Larache â€" tanger en Tétouan. Als je naar de verhoudingen kijkt dan wonen  de meeste Riffijnen nog in de Rif en niet buiten hun gebied, net als de Jbella, dus die beredenering van jouw gaat hier niet op.
Aqacc dhin
Je hebt geen recht om Jbala neer te kijken. De kans dat de voorouders van sommige Jbala eerder in Arif woonden dan je voorouders is heel groot. De voorouders van de meeste huidige tariffith sprekende Imazighen hebben vroeger asiel in Arif gekregen. Zij woonden in de huidige Tunesië en Libië en later zijn ze naar het gebied van sommige voorouders van Jbala gekomen.
De traditionele Jbala hanteren nog steeds de normen en waarden van hen voorouders. Het is in mijn ogen meer waard dan een Amazigh Z op je schouders tatoeëren. Jij denkt dat hun taal een arabische taal terwijl je het niets eens onderzocht. Er is een groot verschil tussen denken en weten.
Hoe weet dat de stammen die ik noemde rond Asilah en La3rayisch wonen?
Ibno Khaldoen leefde voor 1600 eeuw. Welke groep die volgens je na 1600 eeuw naar west Arif zijn gekomen?
Ik weet niet hoeveel Jbala in het platenland wonen, maar ik krijg indruk dat het plattenland van wat je riffiinen noemt leeg raakt dan die van Jbala. Nee, de meeste Iriffiyen wonen niet meer in Arif en veel van hen dreigen zigeuners van Europa te worden net als wij.
Trouwens Rabat hoort niet bij Jbala. Ik krijg indruk dat jij geen verschil tussen Jbala en Andalusier ziet, klopt dat?

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Jij bent wel heel kort door de bocht met jouw argument: Marokkanen die het Frans beheersen zijn francofonen. Dan ben jij een kaaskop met jouw Nederlandse gebrabbel hier.

Aqacc dhin
Ik noem niet alle Marokkanen die Frans beheersen als francofone, maar wel de meeste wijn drinkers/flikkers/individualisten.. die groot invloed op Marokkaans beleid hebben. Hen denken en dagelijkse gewoontes passen eerder bij Franse cultuur dan bij Amazigh/moslim cultuur. Het is integendeel dan wat je hier beweert: De darijasten zijn bezetters, onderdrukkers terwijl de positie van Darija sprekende Imazighen net als de positie van andere tamazight sprekende talen. Er is een kleine Marokkaanse groep uit verschillen regio´s die echt van het beleid van Rmakhzan hebben geprofeteerde.
Jij beschouwt darijasten een nep Imazighen en je ziet ze liever als Arabieren omdat ze geen echte Tamazight spreken, aldus je gedachten. Als ik je logica volg dan zijn Imazighen die in Europa wonen en geen Tamazight spreken geen Imazighen meer.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Ach ja natuurlijk, darija sprekenden zijn meer amazigh dan de Imazighen zelfs. Alleen die verdomde Darijisten hebben nog nooit een Amazighvlag omhoog gehouden, dat terwijl ze meer Amazigh zijn dan de Imazighen van Marokko, die volgens jouw zitten te verwesteren. Ook heb ik ze nog nooit zien opkomen voor de amazigh zaak.
Ik heb nooit ergens vernomen dat er Darijisten zijn die strijden voor Darija als Nationale taal. Wist je dat veel Darijisten zich schamen om darija te praten bij aanwezigheid van Arabieren uit het Midden-Oosten? Ze vinden het wel goed zo, Arabisch als hun taal en identiteit.

Aqacc dhin
Je hoeft mijn woorden niet te draaien. Ik heb gezegd dat Jbala die in het PLATTENLAND wonen meer Amazigh cultuur hebben dan de meeste Iriffiyen (Imazighen in Atlas en in Sous, hebben hun cultuur beter dan de Iriffiyen bewaart).

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Ik heb nooit de intentie om vragen van anderen te ontwijken, by the way Jij hebt ook geen antwoord gegeven op mijn vragen zoals:
Noem maar eens een paar ministers op die niet gearabiseerd zijn?
Aqacc dhin
In mijn ogen zijn ze allemaal meer verwestert dan gearabiseerd. Als je iets anders beweert dan wil ik weten wat jij onder het woord arabisering verstaat.



Izwan

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Wat versta jij onder verwesterd?
Denk je, dat Marokko de Riffijnse visserij alle ruimte zal geven?
Draag jij een traditionele Riffijnse Ajedjab?
Aqacc dhin

- Verwesterd betekend dat iemand de leefwijze en de gewoontes van het westen heeft aangenomen zoals bijv. het westers feesten, kleding, taal overnemen, individualistische denken en gedragen..
- Het probleem is begonnen toen de Spanjaarden een deel van Arif aan Franse marionetten hebben overgedragen. Spanje had geen recht om het te doen want zijn hebben Arif met geweld gekoloniseerd en Iriffiyen hadden toen Abdelkrim als leider en niet Alawiten.
- Het is niet van belang of Djalaba draag of niet, maar als je het wil weten: In Marokko draag ik ruim 80% van mijn tijd Amazigh kleding. In Nederlande doe ik het wel eens als ik bijv. naar Moskee ga.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Waarom staan die Marokkaanse nep Arabiertjes niet op en zeggen: “jullie hoeven ons niet aan te duiden als Arabieren, we zijn gewoon berbers die een rare dialectje spreekt”?
Aqacc dhin
Als je het niet weet zijn veel van de zogenaamde amazighe activisten in de groot steden Darijasten.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Waarom autonomie?
Ik zal een antwoord geven op jouwn vragen:
Wat versta ik onder een bezetter?
Een bezetter is iemand die de baas denkt te zijn over een bepaald iets, dat terwijl het niet van hem is. De Darijisten (zien zichzelf als Arabieren en met trots het Midden-Oosten refereren als hun roots) zijn in dit geval de bezetters als je het uit een reële oogpunt bekijkt, maar daar zal jij het niet mee eens zijn. Westerlingen zijn voor in jouw ogen de schuldigen over de toestand waarin de Imazighen hedendaags verkeren.
Aqacc dhin
Het is een kromme definitie. Je mag denken wat je wilt, maar het maakt je geen bezetter. Een bezetter heeft altijd leger nodig om andermans eigendom te bezetten.
Maak eerst onderscheid tussen Darijasten en Rmakhzan voordat je Darija sprekende Imazighen gaat oordelen.
Het is een feit dat kolonialen mede schuldig aan de toestand waarin de Imazighen hedendaags verkeren (lees geschiedenis en Marokkaanse beleid).

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43

Wat versta ik onder de amazigh identiteit?
De amazigh identiteit is een identiteit met de Amazigh taal als belangrijkste kenmerk, net als bij alle andere identiteiten in de wereld is de taal het belangrijkste onderdeel. Een amazigh moet zich kunnen identificeren aan de hand van de taal en binding met zijn/haar regio. Ook dient de desbetreffende amazigh liefde te koesteren naar de richting van zijn afkomst. De roots zijn de wortels van een persoon.

Aqacc dhin
Je komt niet verder dan de taal en binding met eigen regio. Het leven bestaat meer dan dat. 
Hebben Iriffiyen die in nederland wonen en geen tariffith spreken geen amazigh identiteit? 

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43

Tuurlijk geef ik jouw gelijk, ook de binnenlandse politiek is wat aangepast door bemoeienissen van buitenaf, maar wat betref de amazigh zaak, is het toch Rabat die de boel zit te verkrachten. Waarom demonstreerden Riffijnen in Marokko tegen de overheid wegens de laksheden ten tijde van de aardbeving? Hadden ze beter tegen Frankrijk en de VS kunnen demonstreren, immers de rmaxzaan kon er niets aan doen, als ik jouw moet geloven. 
Aqacc dhin
Als je me moet geloven dan is zowel Rmaxzan als landen die met Marokko zich bemoeien zijn mede verantwoordelijk over o.a. de toestanden in Arif. Aith wayagher hebben tegen Rmakhzan gedemonstreerd omdat Rmakhzan de direct en officiële verantwoordelijk is.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43

Wat zou jij gedaan hebben in zo’n situatie waar de wereld in een ban zit van terrorisme?
Aqacc dhin

Terrorisme heeft altijd bestaan. Onze voorouders hebben ze zich als leeuwen tegen het terrorisme verdedigd, maar ze hebben zich niet met andere landen zich bemoeid.
Onze vader hebben ze `gekozen` om van terrorisme te vluchten.
Wij kiezen om als zigeuners in Europa te leven om geen slachtoffer van terrorisme te worden.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Jij doet net alsof Marokko niet bezet is door “de Arabieren’. Van mij mag Spanje lekker blijven daar, niks mis mee. Imazighen hadden vroeger toch ook Spanje bezet? Het is gewoon de tijd, tijden veranderen a khouya djalli. Spanje heeft het beste met ons voor momenteel en dat kun je niet van Rabat zeggen. De haat die jij de afgelopen tijd gecreëerd hebt jegens Europeanen is opvallend. Werkelijk alles in Marokko in de schuld van het westen.
Aqacc dhin
Als je kolonialen wil verdedigen dan moet jij het niet namens Iriffiyen of Imazighen doen. Vergis je niet, het geest van Abdelkrim en mohamed Mazian leeft nog steeds bij sommige Iriffiyen.
De haat jegens het westen werd niet door me gecreerd, maar wel door hun buitenlandse beleid.
Verder heb ik nergens beweerd dat alles wat in Marokko aan de hand is, is de schuld van het westen (lees mijn berichten alsnog goed).

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Ik denk dat jouw regio in Arif of familie sterk verarabiseerd, anders zou je dit soort onzin niet uitkramen. Jij leest denk ik ook vaak pro-arabische geschiedenis en geen wonder dat je zulke standpunten hebt.

Laat ik duidelijk wezen: Darijisten zijn eigenlijk geen Arabieren, dus daar geef ik jouw gelijk in, maar het zijn ook geen Imazighen meer. Als ik een keuze moet maken, dan kies voor het eerste, want zij kiezen er zelf ook voor. Ik heb geen enkele verwantschap met Ighabiyen. Ik spreek geen darija, ik woon niet in de regio waar darija gesproken wordt enz. Kortom: Ik zie ze gewoon als Arabieren. Mijn roots liggen diep in de Rif. We zijn nog zuiver van Darijisten en ik zal hun never nooit beschouwen als Imazighen, dat verdienen zij niet.
Aqacc dhin
Je moet niet alleen denken maar ook dingen kunnen waarnemen. Je geeft aan dat je dagelijkse leven ver van Darijasten staat toch presenteer je als iemand die weet wat Darijasten denken en zich voelen. Kan jij toevallig gedachten en gevoelen van Darijasten lezen/voelen?


Izwan

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:43:43
Is de Marokkaanse bevolking nou wel of niet homogeen? Voor een grootdeel homogeen gaat niet op momenteel, zoals jij beweert. Jij geeft dus aan dat de Marokkaanse bevolking heterogeen is.  Het probleem volgens jouw  is dus niet Arabisch tegen Berbers, maar gewoon Berbers tegen het Westen. Meeste Darijisten zien jouw als een tweederang burger en aangezien jouw houding is het niet zo. Jij verdient een plek tussen hen, dat heb jij verdiend met jouw lovende woorden naar hun adres. Wees toch eens reëel, Darijisten zijn verloren klaar. Ze horen niet meer bij ons, ze hebben de andere kant gekozen. 
Die neppe darijisten kunnen mij gestolen worden, die hebben hun eigen zelf gecreëerde identiteit wat niet de onze is, klaar. Wij Imazighen hebben andere problemen.

Aqacc dhin
In mijn ogen bestaan geen 100% homogeen bevolkingen.
Ja, Marokkaanse volk is een homogeen volk zoals de meeste volkeren die zich homogeen beschouwen.
Volgens me is zowel Rmakhan (systeem en personen) plus de belangen van het westen in NA het grootste probleem van Imazighen inclusief  Darijasten.
Hoe weet jij dat Darijasten me als tweederang zien?

Izwan

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:45:35
Je zegt dat het darija  zoals andere tamazight talen door Imazighen tot stand en ontwikkeld is. Is het Darija  met bedachte raden ontwikkeld? Ik denk het niet, het is door verarabiseerden ontwikkeld omdat ze darija als arabisch beschouwen en niet als een amazigh taal.
Is het Spaanse dialect van Peru wel Spaans? Of ga je zeggen;  het is een inheemse taal, omdat de taal door Peruaanse indianen tot stand is gebracht.

Azul
Wanneer is Darija ontwikkeld en waar precies?
Ik weet weinig over de Peruaanse indianen talen, maar de Peruaanse indianen moeten zelf bepalen of wat jij Spaanse dialect noemt van Peru of Spanje is.

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 25/05/2007 om 10:45:35
Jij zegt dat je een taal beschouwt als communicatiemiddel. Dan ben jij één van de weinige die dat denkt. Als de hele wereld zo dacht, dan was de wereld al lang geglobaliseerd en sprak iedereen vermoedelijk engels.  Kijk eens hoe andere volkeren hun taal bewapenen tegen andere invloeden van buiten af. Taal is iets unieks die wij in stand moeten houden. Maar met Imazighen als jij, zal dat heel moeilijk worden vrees ik.

Azul
Het klopt wat je zegt, maar je moet je realiseren dat jij niet in staat bent om me te dwingen mijn kinderen tariffith aan te leren. Ik zal je zeggen probeer zo snel en zo veel mogelijk kinderen krijgen en hen tamazight leren. Het laatste hebt jij zelf in je hand.

Hadou

#132
Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:25:06

- Het probleem is begonnen toen de Spanjaarden een deel van Arif aan Franse marionetten hebben overgedragen. Spanje had geen recht om het te doen want zijn hebben Arif met geweld gekoloniseerd en Iriffiyen hadden toen Abdelkrim als leider en niet Alawiten.
Beste Izwan,
Een paar vragen waar ik tot nu geen duidelijke antwoord op kan vinden in mijn omgeving.
Ik hoop dat jij ze voor mij kunt beantwoorden,
Al vast bedankt.
-Waar waren de Riffijnse leiders toen?
- waarom hebben zij niet geprobeerd om Arif voor hun eigen te houden? ( Politiek of door middel van acties. )
-Wat kreeg Spanje in ruil voor onze Grondgebied?

*-RiFFijn0s-*

#133
Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Je komt niet verder dan de taal en binding met eigen regio. Het leven bestaat meer dan dat.
Met andere woorden. Het is niet erg dat Imazighen hun taal en roots verstoten, er is meer in het leven dat dat alléén. Natuurlijk is er meer! Lekker cruisen in erghaab met een Mercedes 240D en dan ijen lekkere chikie oppikken, ja ja, gewoon doen met het motto ” there is more than only that”.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Ik maak me liever druk over de oorzaak waardoor Irifiyyen dreigen zigeuners te geworden i.p.v. onterecht haat tegen alles wat arabische lijkt te zijn te verspreiden. Imazighen in Tamazgha hebben altijd verschillen talen gesproken en tot zo ver ik weet is het nooit een probleem geweest.
Ik vind het merkwaardige en arrogant dat een kleine groep mensen, waarvan een deel van hen geen Amazighe geur te speuren, zich als de ware Amazigh presenteren en neiging hebben zelf te bepalen wie de echte Amazigh is en wie niet.
Wat nou zigeneur, dat jij je zigeneur voelt hoeft niet te betekenen dat alle Imazighen zich zigeuners voelen. Dat jij hier in Europa bent is dat jij niet zonder Europeanen kunt, het kan bijna niet anders. Jij bent niet lang in NL lijkt mij, dus je bent hier denk ik niet heen gekomen ten tijde van de gezinshereniging. Ik daar en tegen ben hier geboren en dat ik hier ben is niet mijn schuld maar mijn vaders schuld. Hij moest Arif wel inruilen voor Nederland. Ik ben hem zeer dankbaar dat hij mij een toekomst gunt in een Europees land ipv in Marokko. Ik mag hier wel geboren en getogen zijn, maar ik voel mij 100% Amazigh en heb een goede verbondenheid met Arif. Ik voel mij verbonden met alle Imazighen, of jij je verbonden voelt met Arabieren(Darijisten) dat is aan jouw. 

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Er is een groot verschil tussen fantasie en weten.
Daar weet jij alles van.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Je hebt geen recht om Jbala neer te kijken
Je hebt ook geen recht om Irrifiyen neer te kijken. Je hoeft niet persoonlijk te gaan worden om zogenaamd te laten zien dat ik een hekel heb aan de Jbela en Darijisten in zijn geheel. Inhoudelijk reageren aub.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Hoe weet je dat de stammen die ik noemde rond Asilah en La3rayisch wonen?
Omdat het geografisch niet anders kan.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Trouwens Rabat hoort niet bij Jbala. Ik krijg indruk dat jij geen verschil tussen Jbala en Andalusier ziet, klopt dat?
Jonge jonge wil jij mij soms een lesje geografie geven? Moet ik je nog zeggen waar Rabat ligt? Verschil tussen een Andaluciër en een Ajebri? Wat heeft dat met het onderwerp te maken?

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Jij beschouwt darijasten een nep Imazighen en je ziet ze liever als Arabieren omdat ze geen echte Tamazight spreken, aldus je gedachten. Als ik je logica volg dan zijn Imazighen die in Europa wonen en geen Tamazight spreken geen Imazighen meer.
Welke logica? Wanneer bepaal jij hoe mijn logica in elkaar zit? Darijisten voelen zichzelf Arabier, daar maak ik mijn mening uit. Vraag maar aan Darijisten of zij zich liever beschouwen als Imazighen of Arabieren. Imazighen in europa voelen zich voor de grotendeel Imazighen en geen Arabieren. Als het besef en trots van die betreffende amazigh voor diens identiteit er is, lijkt mij het voldoende. Ze hoeven geen ajedjab te dragen of achterlijke tradities te koesteren, dat maakt hun voor mij niet minder amazigh, integenstelling tot jouw gedachtegang. Indien ze de taal de niet beheersen, moet de desbetreffende Amazigh/tamazight wel de moeite proberen te nemen zijn/haar moedertaal te leren. Als een darijist bewust is van zijn amazighidentiteit en roots, dan is hij voor mij ook een amazigh, helaas zul je bijna nooit zo’n 1 aantreffen.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Als je het niet weet zijn veel van de zogenaamde amazighe activisten in de groot steden Darijasten.
Geloof je het zelf?

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
- Verwesterd betekend dat iemand de leefwijze en de gewoontes van het westen heeft aangenomen zoals bijv. het westers feesten, kleding, taal overnemen, individualistische denken en gedragen..
Ik ken geen enkel amazigh die volgens jouw theorie verwesterd is. Jij bedoeld denk ik, diegene die niet in de islam gelooft is verwesterd of diegenen die qua islam laks zijn, zijn verwesterd. Wat bedoel je met individualistische denken en gedragen? Zijn er ook Europeanen die niet individualistische denken en gedragen?

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
- Het probleem is begonnen toen de Spanjaarden een deel van Arif aan Franse marionetten hebben overgedragen. Spanje had geen recht om het te doen want zijn hebben Arif met geweld gekoloniseerd en Iriffiyen hadden toen Abdelkrim als leider en niet Alawiten.
- Het is niet van belang of Djalaba draag of niet, maar als je het wil weten: In Marokko draag ik ruim 80% van mijn tijd Amazigh kleding. In Nederlande doe ik het wel eens als ik bijv. naar Moskee ga.
Waarom draag je het niet op straat? Jij beschouwd kleding toch als de belangrijkste element van de Amazigh identiteit of niet?

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Je hoeft mijn woorden niet te draaien. Ik heb gezegd dat Jbala die in het PLATTENLAND wonen meer Amazigh cultuur hebben dan de meeste Iriffiyen (Imazighen in Atlas en in Sous, hebben hun cultuur beter dan de Iriffiyen bewaart).
Kwam doordat veel voorouderen zich al te graag met Arabieren wouden associëren. Ken je de term “Berber hunger for the Arab identitie”? Komt de Imbrabdhen van de Aith Waryagher jouw bekend voor? Althans hun visie? Zo had je in een paar andere stammen ook mensen die zich als afstammelingen van de profeet gingen beschouwen. Ook de ligging heeft Irrifiyen hun cultuur deels afgenomen, denk aan Europeanen en Arabieren die Arif wouden bezetten. Nu de dag zie je dat er nog redelijk veel Riffijnse Imazighen hun cultuur goed bewaard hebben, denk aan diegenen die in de bergen wonen.
Nu de dag, trekken ook veel Imazighen n Atlas en Sousse zich naar grote steden, met als gevolg dat ze zich gaan aanpassen aan de mentaliteit wat in die stad heerst. Dat de Jbela in de bergen hun amazigh cultuur deels behouden hebben is heus niet te wijten omdat zij zich Amazigh voelen, het is omdat zij niet beter weten.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Je moet niet alleen denken maar ook dingen kunnen waarnemen. Je geeft aan dat je dagelijkse leven ver van Darijasten staat toch presenteer je als iemand die weet wat Darijasten denken en zich voelen. Kan jij toevallig gedachten en gevoelen van Darijasten lezen/voelen?
Zo zo jij kunt goed dingen waarnemen, ongelooflijk. Wat voor antwoord verwacht jij van me? Jij denkt hier een slimme vraag gesteld te hebben, maar als je nadenkt is dit een domme vraag. Stel nou dat ik dezelfde vraag aan jouw ging stellen: “Je geeft aan dat je dagelijkse leven ver van de Europeanen staat toch presenteer je als iemand die weet wat Europeanen denken en zich voelen. Kan jij toevallig gedachten en gevoelen van Europeanen lezen/voelen? “.

Citaat van: Izwan op 27/05/2007 om 15:31:10
Hoe weet jij dat Darijasten me als tweederang zien?
Dat kan elke amazigh wel nagaan. Nogmaals, je hebt al een plek tussen hen in je pocket, jouw verdienste. Nu maar hopen dat ze je als volwaardige Marokkaan zien. Wees niet getreurd als ze je niet willen omarmen. Aan de ene kant, er is meer dan alléén voor tweederangsburger aangezien te worden.

*-RiFFijn0s-*

#134
Izwan,

Ik begijp jouw visie totaal niet, je haalt zo veel dingen door elkaar, zo onlogisch allemaal. Het lijkt net of jij onderwezen bent door een stel rmaxzan fanaatjes. Elke keer opkomen voor de Darijisten en constant willen laten zien dat zij wel dergelijk bij ons horen en dat wij hun moeten omarmen en zelfs mogen verdarijiren, dat terwijl zij het Tamazight graag zien verdwijnen. Ja, jij bent een tweederangsburger in Marokko, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Jij bent maar een Riffijn die in de bergen woont volgens hen, het lijkt eerder net of jij alle Darijisten één voor één persoonlijk kent.
En dat kleding gedoe is te achterlijk voor woorden. Jij benadrukt kleding als belangrijkste factor van een identiteit, he het leven bestaat meer dan dat.  En je moet ook ophouden met het ophemelen van de Jbela. Als jij ze meer amazigh vindt dan de Riffijnen dan zij het zo, maar dat geeft je het recht niet om jouw standpunten met valse argumenten te bewoorden. Je hebt het recht niet om neer te kijken op de Riffijnen, knoop dat maar goed in je oren!
Wat kan mij het nou bommen wat jij je kinderen voor taal meegeeft, wat mij betreft mag jij hun in het Darija, Lougha el 3arabi fous7a of Hebreeuws opvoeden. Wat ik opmaak is dat jij je hier presenteert als iemand die veel weet over de geschiedenis en vaak geloofwaardig overkomt, maar tegelijkertijd mensen hier zit te besmetten met propagandaleugens. Blijf maar lekker Europeanen de schuld geven, jouw Marokkaanse natie zullen altijd in een derde wereld land blijven leven en Marokko zal nooit kunnen tippen aan de Europeanen. In de tijd dat een land als Spanje betere tijden doormaakt, zitten types als jij en andere vaak pro-Arabieren diens frustraties op Spanje te uiten ”Oh Spanje moet Melilla verlaten, Spanje heeft Arif uitgebuit, Spanje heeft de strategische plekken veroverd” enz enz. De schade die Wannabee Arabistische darijisten hebben veroorzaakt, daar hoor ik je niet over, lijkt net of de Imazighen die ‘de Arabieren” kwalijk nemen voor de situatie betreft Imazighen gewoon onrutstokers zijn. Waarom die amazighverenigingen vraag ik mij af? Waarom de verlangens voor een autonome Rif?

Zoals Ahmed Sadqi al zei: “Qath awrathi fghath zggi ifran, beddar zmaan, qber ma thawam ccaan ouccnen”.


Ik denk dat het verstandig is dat wij er beiden een eind aan breien Izwan, ik ben denk ik duidelijk geweest en jij ook wel hoor, althans, jouw mening heb ik ontvangen.

Desondanks bedankt voor jouw mening.

Azul