Hoofdmenu

berber - arabier

Gestart door noor.x, 01/11/2006 om 12:47:30

noor.x

I wish..

dat voor eens en voor altijd de tegenstrijdigheden binnen de marokkaanse gemeenschap en cultuur verdwenen of in elk geval verminderd zouden zijn. Alhoewel ik denk dat de huidige generatie in dat laatste geval de meeste kans van slagen heeft om wat meer tot elkaar te komen, zonder met een bepaalde (negatieve) gedachte, gevoel of gedraging te handelen.

Ik weet dat de verschillen ten opzichte van berber - arabier stammen uit een ver verleden en dus ook niet een, twee, drie zijn op te lossen. Toch vind ik dat de mentaliteit van marokkanen over dit standpunt bijgesteld zou moeten worden. Er zijn nog veel te veel marokkanen die niet willen afwijken van hun vooroordelen t.o.v. de 'andere groep'.

Als we willen dat Marokko en dus het marokkaanse volk vooruitgang boekt en een welvarende natie wordt in de toekomst, dan zullen we toch eerst bij onzelf moeten beginnen, om er maar een slogan tegenaan te gooien. Waarom verenigen we ons niet om zo een sterker evenwichtiger en harmonieuzer volk te worden. Als we alleen maar onderling elkaar naar beneden halen, dan wordt het nooit wat. Een sterke natie is een verenigde natie.

Ik hoop dus dat mensen eens met wat meer verstand en met wat minder emotie gaan handelen, denken en doen!

M.vr.gr.

Noor.x

Sa3ieD

Het is niet zozeer een strijd tussen Arabier en Amazigh maar eentje tussen Stad en Platteland. Een strijd die je in vrijwel IEDER land hebt. Arabieren heb je in Marokko vrijwel alleen in de grote steden en dan zijn het 9 van de 10 keer gewoon mensen van het platteland, Imazighen, die naar de stad zijn verhuisd.

Eenheid kun je alleen krijgen door gelijkheid en dat is in Marokko dus niet het geval. Zolang er Marokkanen, veelal uit de grote steden, voornamelijk Arabieren, die neerkijken op mensen van het platteland, veelal Imazighen, zul je nooit een Marokko krijgen waarbij mensen door 1 deur kunnen.

Maarja het is een mondiaal probleem, het centrum versus de periferie. Verschillen tussen mensen zijn er nou eenmaal altijd, als mensen nou accepteren dat het gewoon een kwestie van verschil is en niet tussen beter of slechter dan kom je een eind.

noor.x

Beste Said,

Ik begrijp wat je zegt, maar mag ik hierbij de vrijheid nemen om toch een kanttekening te plaatsen.

Ik wil juist dat het niet als een strijd wordt gezien. Ik weet dat er zowel arabieren als imazighen zijn die met een neerbuigende houding tegenover elkaar staan en ik hoop dat dat ooit zal gaan veranderen en dat we één volk en dus één natie worden. Dat kan alleen maar door het volk zelf gebeuren en niet vanuit de overheid worden opgedrongen.

Ik wil overigens niet zeggen dat we in een soort 'melting pot' moeten worden gemixt en dat er dan één soort marokkaan uit moet komen, nee ik ben voor verscheidenheid van culturen binnen de marokkaanse gemeenschap. Wat ik wil is respect en waardigheid naar elkaar toe. Ik ben voor een berberse beschaving en zo ook voor alle culturen binnen Marokko, want dat zijn er veel. Ik ben het met je eens als je zegt dat er nog geen gelijkheid is, maar ik weet dat er wel stappen worden genomen, zoals het feit dat vanaf 2003 de officiële tamazight- taal ook in Marokko wordt onderwezen. Het is een kleine stap vanuit de regering, maar wellicht een stap naar meer rechtvaardigheid en gelijkheid.

M.vr.gr.

Noor.x


Memma

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 13:59:56
maar ik weet dat er wel stappen worden genomen, zoals het feit dat vanaf 2003 de officiële tamazight- taal ook in Marokko wordt onderwezen. Het is een kleine stap vanuit de regering, maar wellicht een stap naar meer rechtvaardigheid en gelijkheid.

Dit zal niks aan ´´de Berber- Arabier verhouding´´ doen veranderen, simpelweg omdat er in mijn ogen er niet zoiets bestaat dat ´´de Berber- Arabier strijd´´ heet en dit eigenlijk een hele foutieve benaming is van iets. Men is vaak erg geneigd de eisen van de Amazigh- beweging (erkenning taal, cultuur enz.) te zien als een of andere strijd tegen alles wat maar Arabisch is. Terwijl de werkelijke strijd gevoerd wordt tegen de regering (waar ook Imazighen deel van maken) die tot op de dag van vandaag vrijwel weinig tot aan niks doet aan de racistische wetten in het land die de identiteit, cultuur en geschiedenis van een overgrote meerderheid van het land ontkent.
Om terug te komen op de rechtvaardigheid en gelijkheid waar jij het over had, Marokko is zoals eerder al werd gezegd een multicultureel land waar meerdere volkeren met verschillende culturen en talen leven en dezen natuurlijk de nodige vooroordelen over elkaar hebben en dat er soms fricties tussen personen uit groepen zijn, dit kan zich ook onder Arabieren of Imazighen zelf voordoen, maar ook natuurlijk tussen Imazighen en Arabieren. Maar om het nu als een vete te zien tussen deze groepen gaat te ver, vergelijk het met zoiets als een onschuldige strijd tussen A´dammers en R´dammers. Al met al, zo onschuldig dit is zou er ook verder geen drama van moeten worden gemaakt en daar lijkt het er in de toekomst ook niet op.

noor.x

#4
Beste Memma,

Ik ben misschien wel een beetje een idealist, in die zin dat ik altijd op zoek ben naar het positieve, het betere dan de huidige situatie. Noch thans is het absoluut niet mijn intentie om er een drama van te maken, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk vooroordelen zijn tussen berbers enerzijds en arabieren anderzijds. Ik heb het ook niet gehad over een strijd, maar over 'tegenstrijdigheden'.

Als ik het niet zelf had waargenomen had ik er ook geen standpunt van gemaakt. Ik zie het dan ook niet als een soort amsterdammer - rotterdammer geval, want de amsterdammer en de rotterdammer hebben dan wel iets tegen elkaar (niet allemaal natuurlijk), aan het eind van de dag spreken ze dezelfde taal, hebben dezelfde cultuur. Berbers en arabieren hebben een verschillende taal, andere gewoonten en gebruiken.

Bekijk alleen al op deze forum de vele berichtgeving waarin het af en toe bol staat van de vooroordelen en soms ook haat, wraakgevoelens tegen elkaar. Dan denk ik: waarom niet praten we niet met elkaar erover in plaats van over elkaar te praten. Marokko en marokkanen moeten meer met verstand handelen en wat minder met emotie, zoals ik al eerder zei. Dat de regering er meer aan moet doen om dit te stimuleren ben ik volstrekt met je eens.

M.vr.gr.

Noor.x

Igider

Ik ben het absoluut met Noor eens, ik vind het buitengewoon ziekelijk dat men constant de Arabieren van alles beschuldigd en gore moordenaars van ons volk vergeten, ik heb het over de Spanjaarden. Ik heb NIETS maar dan ook NIETS tegen Arabieren of de Marokkaans Arabische-Amazigh cultuur dat gewoon een feit is en bestaat. De cultuur in Marokko is anders dan die van Saudi Arabie omdat het geen Arabische maar een Arabisch-Amazigh cultuur is. Verder weten mensen niet eens waar ze het over hebben ze hebben het over die trut van een Kahina waar ze zo blij mee zijn en 'HAAR/ONZE STRIJD' voor onafhankelijkheid die ze vocht tegen de Arabische 'bezetter'. Terwijl ze vergeten dat zij NOOIT iets te maken heeft gehad met Marokko. De Imazighen van Rif zijn VRIJWILLIG moslim geworden er is daar NOOIT ook maar ÉÉN oorlog geweest tussen de Islamitische Arabieren en de Imazighen.

Je ziet nu ook dat de Tunesiers nog steeds de Atheisten (15% erkend Atheist te zijn het aantal stille atheisten is nog veel hoger) zijn die ze waren ten tijden van Kahina terwijl de Rifijnen nu in Marokko bekend staan als conservatief en religieus EXACT zoals onze VOOROUDERS die de boodschap van Allah (Soebhanahoe wa Taala) GELIJK accepteerden en echte strijders voor Allah werden.

Memma

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 20:12:25
Beste Memma,


Ook ik deel nog steeds de mening dat er wel degelijk vooroordelen zijn tussen verschillende groepen in Marokko, maar waar het mij om ging, is dat er hier twee groepen onterecht tegenover elkaar worden gezet, het is hier niet Amazigh versus Arabier. Als we kijken naar de onderlinge verschillen tussen Marokkanen dan zijn deze voornamelijk gebaseerd op regionale verschillen en zijn deze niet van ''etnische'' of linguistische aard. Vergeet hier vooral niet dat de Amazigh-cultuur ondanks de verarabisering van gebieden toch stand heeft kunnen houden, waardoor Arabischtalige Marokkanen niet 1 cultuur delen en in de beleving hiervan op grote schaal zelfs verschillen. Een Arabier uit Oujda zal meer gemeen hebben met een Ariffi uit Nador dan met iemand uit Casa. En een Amazigh uit Khemisset op zijn beurt zal weer meer gemeen hebben met een Arabier uit Meknes dan een Amazigh uit Souss en zo kan je nog meer voorbeelden aanhalen.

Ook vind ik dit geval niet echt sterk verschillen van het A'dammer-R'dammer geval, ondanks er wat meer verschillen zijn (cultuur tot op een zekere hoogte en taal). Uiteindelijk leven ze allemaal samen in 1 land, werken samen, gaan samen naar scholen, trouwen met elkaar etc. en voor mij toont dit genoeg aan dat het met die ''tegenstrijdigheden'' relatief meevalt. Als het Marokkaanse voetbalelftal speelt staat ook heel Marokko achter het elftal, ongeacht taal of afkomst. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat mensen ooit hebben gepleit voor een ''Berber- of Arabieren-elftal''.

Verder ben ik in het geval je nog steeds achter je standpunt staat inzake dit onderwerp benieuwd wat je verstaat onder de voorgenoemde ''tegenstrijdigheden'' en of je hiervan ook concrete voorbeelden  kan geven. Wellicht dat dit de discussie wat meer verheldert.

Met vriendelijke groeten,

Memma

Sa3ieD

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 13:59:56
Beste Said,

Ik begrijp wat je zegt, maar mag ik hierbij de vrijheid nemen om toch een kanttekening te plaatsen.

Ik wil juist dat het niet als een strijd wordt gezien. Ik weet dat er zowel arabieren als imazighen zijn die met een neerbuigende houding tegenover elkaar staan en ik hoop dat dat ooit zal gaan veranderen en dat we één volk en dus één natie worden. Dat kan alleen maar door het volk zelf gebeuren en niet vanuit de overheid worden opgedrongen.

Het lijkt een beetje op een nazistisch utopie die je beschrijft. Hoewel je zegt dat er geen taak is van de staat is het toch vreemd om in termen van natie te praten. Naties zijn vaak juist het resultaat van het beleid van een staat, bijv. vanuit het onderwijs, vanuit nationale identiteiten en feestdagen etc. Ik raad je aan om literatuur te lezen van bijv. Thomas Hobbes of Jean Jacques Rousseau. Zij beschrijven goed wat er nodig is om een staat of natie te vormen etc. Hoewel het theorieen zijn van 200 jaar geleden klopt er wel het een en ander van.

Citeer
Ik wil overigens niet zeggen dat we in een soort 'melting pot' moeten worden gemixt en dat er dan één soort marokkaan uit moet komen, nee ik ben voor verscheidenheid van culturen binnen de marokkaanse gemeenschap. Wat ik wil is respect en waardigheid naar elkaar toe. Ik ben voor een berberse beschaving en zo ook voor alle culturen binnen Marokko, want dat zijn er veel. Ik ben het met je eens als je zegt dat er nog geen gelijkheid is, maar ik weet dat er wel stappen worden genomen, zoals het feit dat vanaf 2003 de officiële tamazight- taal ook in Marokko wordt onderwezen. Het is een kleine stap vanuit de regering, maar wellicht een stap naar meer rechtvaardigheid en gelijkheid.
Even een correctie, het Tamazight is geen officiele taal in Marokko. De taal is nog steeds niet erkend en in de grondwet opgenomen. Maar dat terzijde dat is namelijk een hele andere discussie die te maken heeft met het tegengaan van het moslimextremisme. Het is dus beleid wat niet ingevoerd is omdat het moreel of ethisch juist is maar omdat het politiek beter uitkomt. De Marokkaanse staat moet je buiten ethische kwesties houden want dat is daar ver te zoeken.

Marokkanen zijn mensen van Beter / Groter / Duurder dan. Tegen de tijd dat Marokkanen elkaar allemaal als gelijkwaardig zien zijn er vliegende auto's vrees ik. Ik heb het al vaker in discussies gezegd, Marokko heeft een verkeerd staatsbestel. Te groot verschil in regio's waardoor het beste is om de boel te federaliseren of in ieder geval een verregaande autonomie in te voeren voor de verschillende gebieden in Marokko. Marokko heeft klakkeloos het Franse systeem overgenomen zonder na te denken of dit systeem wel geschikt is voor zo'n groot land. Je moet je dus niet blindstaren op iets wat er niet is, gebieden en mensen in Marokko zijn nou eenmaal niet gelijk. Het hele Marokkaanse systeem werkt dat alleen in de hand. Enige oplossing dus om Marokko ooit vooruit te helpen is het staatsbestel drastisch aanpassen, weg met de overdreven hierarchie en het allesoverheersende logge bureaucratisch stelsel van Marokko.

Igider

Citaat van: Sa3ieD op 01/11/2006 om 23:06:16
Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 13:59:56
Beste Said,

Ik begrijp wat je zegt, maar mag ik hierbij de vrijheid nemen om toch een kanttekening te plaatsen.

Ik wil juist dat het niet als een strijd wordt gezien. Ik weet dat er zowel arabieren als imazighen zijn die met een neerbuigende houding tegenover elkaar staan en ik hoop dat dat ooit zal gaan veranderen en dat we één volk en dus één natie worden. Dat kan alleen maar door het volk zelf gebeuren en niet vanuit de overheid worden opgedrongen.

Het lijkt een beetje op een nazistisch utopie die je beschrijft. Hoewel je zegt dat er geen taak is van de staat is het toch vreemd om in termen van natie te praten. Naties zijn vaak juist het resultaat van het beleid van een staat, bijv. vanuit het onderwijs, vanuit nationale identiteiten en feestdagen etc. Ik raad je aan om literatuur te lezen van bijv. Thomas Hobbes of Jean Jacques Rousseau. Zij beschrijven goed wat er nodig is om een staat of natie te vormen etc. Hoewel het theorieen zijn van 200 jaar geleden klopt er wel het een en ander van.

Citeer
Ik wil overigens niet zeggen dat we in een soort 'melting pot' moeten worden gemixt en dat er dan één soort marokkaan uit moet komen, nee ik ben voor verscheidenheid van culturen binnen de marokkaanse gemeenschap. Wat ik wil is respect en waardigheid naar elkaar toe. Ik ben voor een berberse beschaving en zo ook voor alle culturen binnen Marokko, want dat zijn er veel. Ik ben het met je eens als je zegt dat er nog geen gelijkheid is, maar ik weet dat er wel stappen worden genomen, zoals het feit dat vanaf 2003 de officiële tamazight- taal ook in Marokko wordt onderwezen. Het is een kleine stap vanuit de regering, maar wellicht een stap naar meer rechtvaardigheid en gelijkheid.
Even een correctie, het Tamazight is geen officiele taal in Marokko. De taal is nog steeds niet erkend en in de grondwet opgenomen. Maar dat terzijde dat is namelijk een hele andere discussie die te maken heeft met het tegengaan van het moslimextremisme. Het is dus beleid wat niet ingevoerd is omdat het moreel of ethisch juist is maar omdat het politiek beter uitkomt. De Marokkaanse staat moet je buiten ethische kwesties houden want dat is daar ver te zoeken.

Marokkanen zijn mensen van Beter / Groter / Duurder dan. Tegen de tijd dat Marokkanen elkaar allemaal als gelijkwaardig zien zijn er vliegende auto's vrees ik. Ik heb het al vaker in discussies gezegd, Marokko heeft een verkeerd staatsbestel. Te groot verschil in regio's waardoor het beste is om de boel te federaliseren of in ieder geval een verregaande autonomie in te voeren voor de verschillende gebieden in Marokko. Marokko heeft klakkeloos het Franse systeem overgenomen zonder na te denken of dit systeem wel geschikt is voor zo'n groot land. Je moet je dus niet blindstaren op iets wat er niet is, gebieden en mensen in Marokko zijn nou eenmaal niet gelijk. Het hele Marokkaanse systeem werkt dat alleen in de hand. Enige oplossing dus om Marokko ooit vooruit te helpen is het staatsbestel drastisch aanpassen, weg met de overdreven hierarchie en het allesoverheersende logge bureaucratisch stelsel van Marokko.

Ten eerste wat versta jij onder moslimextremisme en wat heeft dit met Tamazight te maken.

Bades

ik vindt dat het een beetje stom is om te proberen het versschil dat god gemaakt heeft proberen weg te denken/laten vagen...


en wie zegt dat de laatste generatie daar meer kans op maakt a hoofd? Imazighen worden steeds trotser! Amazigh zijn is tegenwoordig gewoon HOT!!!

misschien is het een optie als alle wanebe-arabieren gewoon weer Imazighen worden zoals ze ooit waren? want dan zijn we namelijk weer verenigd :D

noor.x

#10
Goedemiddag,

Ik vind het erg facinerend om alle meningen, opmerkingen, kanttekeningen e.d. te lezen. Zo hoort het. Iedereen heeft het recht zijn of haar mening te uitten, of dat nu positief is of negatief. Ik moest erg lachen om Saied zijn opmerking dat marokkanen pas verenigd zouden zijn als er vliegende auto's bestaan.

Verder zit in elk van jullie reacties wel een kern van waarheid. Ik ben het vooral eens met de stelling van Saied dat Marokko een ander staatsbestel nodig heeft. Bijvoorbeeld het afschaffen van de (onzichtbare)doodstraf, gelijkwaardige en rechtvaardige behandeling voor iedereen, verplicht onderwijs voor iedereen (wellicht is het een idee om ook andere talen als keuzetaal in te voeren, dus voor de arabier die wel degelijk is geïnteresseerd in de imazighen, of de sous bevolking bijv.), ander kiesstelstelsel, geen corruptie en meer werkgelegenheid, betere infrastructuur, betere woningen, betere gezondheidszorg etc. Op veel vlakken heeft Marokko nog vooruitgang te boeken, maar iemand moet deze revolutie aanwakkeren. Als we elkaar allemaal de rug toekeren, dan blijft Marokko verdeeld en zal het nauwelijks of geen vooruitgang boeken. Ik wil gewoon dat Marokko een sterk land wordt waarbij haar bevolking niet afhankelijk hoeft te zijn van het Westen en wij onszelf niet in de Spaanse zee hoeven te gooien om een beter leven te kunnen krijgen en dit geldt voor iedere marokkaan, ongeacht onze oorsprong.


M.vr.gr.

Noor.x

Sa3ieD

Citaat van: Igider op 01/11/2006 om 23:42:02
Ten eerste wat versta jij onder moslimextremisme en wat heeft dit met Tamazight te maken.

De Marokkaanse politiek gaf het Tamazight een plaatsje, weliswaar een klein inferieur plaatsje, om ervoor te zorgen dat Imazighen niet in de handen zouden vallen van moslim extremisten. Je kunt hoog of laag springen, dit is de echte reden waarom het Tamazight enige ruimte heeft gekregen de laatste jaren in Marokko. Het is namelijk wel allemaal heel toevallig dat het allemaal pas na de aanslagen echt op gang kwam.  Voor moslim extremisme in het geval van Marokko gebruik ik de definitie: Politisering van de Islam door bepaalde groepen om burgers te onderwerpen, uiteraard zijn die groepen anti staat. Uiteraard draait het hier vooral om de notie van anti staat aangezien de meeste politieke partijen in Marokko de islam politiseren.

temsemen/imzouren

selam.

ik ben een jongen van 17 jaar al vanaf mijn 15e lees ik graag wat er allemaal is gebeurd in rif

na al die verhalel die ik heb gelezen, ben ik iets erachter gekomen als eerst

als rif bij marokko hoort ( zeggen de marokkanen) waarom is hoceima niet als tanger of tetouan waarom is nador niet als fes, de overheid van marokko doet er nix aan om de rif een beetje steun te geven waarbij wij imazighen zeggen we horen ook bij marokko zou wel fijn zijn (of niet)  daarom maken wij ook onderscheid arabieren en riffijnen samen zijn dat marokanen in 1 land met twee vlaggen.

mohim toen er aardbeving was in hociema en omstreken  was er een girorekening geopend heel de wereld kon geld sturen maar wat deed de overheid 70% werd in hun zak gestopt en 30% werd er soort van mensen geholpen wegen gemaakt, dat was een verleiding om te laten zien van dat geld is op of dat geld is gebruikt we hebben de imazghen geholpen.


Gordo

Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 12:47:30
I wish..

Als we willen dat Marokko en dus het marokkaanse volk vooruitgang boekt en een welvarende natie wordt in de toekomst, dan zullen we toch eerst bij onzelf moeten beginnen, om er maar een slogan tegenaan te gooien. Waarom verenigen we ons niet om zo een sterker evenwichtiger en harmonieuzer volk te worden. Als we alleen maar onderling elkaar naar beneden halen, dan wordt het nooit wat. Een sterke natie is een verenigde natie.

M.vr.gr.

Noor.x


Een mooie pleidooi, maar je gaat aan de essentie van het hele verhaal voorbij. Het is erg mooi om te dromen, maar de realiteit blijft je achtervolgen. HEt gaat niet om Berber-Arabier, maar om gelijke rechten en plichten.

De enige weg naar een verenigd en ontwikkeld Marokko is democratie en gelijk rechten. Zolang Imazighen onderdrukt worden en hun taal en cultuur achtergesteld wordt dan zal er spanning zijn.

`SHADOW`

#14
Citaat van: noor.x op 01/11/2006 om 12:47:30
I wish..
......Ik weet dat de verschillen ten opzichte van berber - arabier stammen uit een ver verleden en dus ook niet een, twee, drie zijn op te lossen. ...... Er zijn nog veel te veel marokkanen die niet willen afwijken van hun vooroordelen t.o.v. de 'andere groep'.

.... Waarom verenigen we ons niet om zo een sterker evenwichtiger en harmonieuzer volk te worden. Als we alleen maar onderling elkaar naar beneden halen, dan wordt het nooit wat. Een sterke natie is een verenigde natie.
.....
Noor.x

Beste meid, het is inderdaad een utopie om te denken dat die verschillende visies van de Imazighen en de arabieren (beter gezegd arabischtaligen) ooit 1 zullen worden zolang er ongelijkheid heerst. Je hebt het over haat en boosheid die hier gepropageerd wordt over de arabieren, maar je vergeet hoe elders in de overheersend arabische fora geschreven wordt over de Imazighen. Je oren zullen ervan gaan klapperen als je daadwerkelijk zo'n vredelievende meid bent zoals je doet voorkomen hier. Jouw reactie zal dan vast zijn in de trant van: ''aardig blijven dan zullen zij uiteindelijk ook aardig doen''. maar sorry elke persoon met beetje respect laat niet over zich heen lopen. dus die theorie van je andere wang toekeren als je een klap krijgt, werkt niet, is gebleken (kijk naar de geschiedenis).

Ten tweede ik wil me graag verenigen met jou als arabische, maar niet ten koste van mijn cultuur, taal ...identiteit. Verenigen ontstaat op gelijke basis, niet in een situatie waarbij de één gaat domineren en al helemaal niet als deze een minderheid is (de arabier). Zolang elke stap die ondernomen wordt door de imazighen om hun cultuur te bewaren beschouwt wordt als nationalisme, afscheiding en weet ik veel waar ze nog meer van worden beticht, dan valt met deze mensen moeilijk samen te werken. Ik zou dus tegen jou willen zeggen ga jouw verhaal wat je hier hebt gepost beter in die arabische fora plaatsen en kijken wat voor reacties je daar krijgt. Daar is namelijk meer  werk aan de winkel dan hier. We kennen allemaal de column van onze arabische Hasna in de NRC die de berbers achterlijk, onbeschaafd etc noemt.En als laatste reactie aanhakend op jouw slogan:"..begin bij jezelf..'' zeg ik tegen jou als je bij jezelf begint, begin dan eerst met de Imazighen bij hun naam te noemen zoals ze echt heten IMAZIGHEN, en niet berbers. terwijl de term imazighen elke keer gebruikt wordt, blijf jij je bezigen met de term berber.
wat betreft het tamazightonderwijs en die 5 minuten nieuws op tv....haha geloof je nu daar echt in, of bedoel je dat die geringe aandacht aan het tamazight genoeg moet zijn? wat betreft die tamazightonderwijs...zou ik zeggen je weet niet waar je het over hebt. dat is een politiek spel, meer is het niet. kijk maar alleen naar de  middelen die ervoor zijn vrij gemaakt..lachwekkend gewoon. en wat betreft die 5 minuten nieuws..terwijl 70% tamazight spreekt van de mensen. er hadden minstens 3 tv zenders moeten zijn in het tamazight en niet 5  minuten nieuws per regio. al die zoethoudertjes zijn zo doorzichtig dat het gewoon lachwekkend is. in dat opzicht sluit ik me aan bij Gordo en Said. En het is niet alleen om die fundi's de wind uit het zeil te halen maar ook omdat de overheid ziet dat overal in de wereld van globalisering mensen bewust worden van hun identiteit wat een gevaar kan zijn voor de marokkaanse overheid die al die jaren de imazighen heeft gemarginalieerd. Als ze daarmee zou doorgaan zoals ze dat eerder deed, zou het nog behoorlijke problemen krijgen met de imazighen. dus vandaar die zoethoudertjes.
Het is niet alleen een illusie maar ook een anachronisme om te denken dat er een eenheid zal zijn waarin de arabische dominantie hoogtij viert in Marokko.

gegroet meid.

ps: De revival van Tamazight is niet meer te stuiten, welke plannen ook mogen worden gehanteerd om dit te voorkomen!