Roman in het Tarifit

Gestart door student1980, 31/10/2006 om 19:13:47

student1980

Wie heeft de roman die door Samira en Rachida is gescheven gelezen? Hij is onlangs uitgebracht. Hij draagt als titel (vrij vertaald) 'Stenenbruid'. Naar mijn weten is er nog nooit door een vrouw(en) een roman geschreven in Arif. Er worden sowieso (bijna) geen romans geschreven in de Rif.
In ieder geval ik ben erg benieuwd naar het boek.

Hadou

Azul,
2 vrouwen die samen een boek hebben geschreven?
wat is de titel in het Tarifiet? en wanneer kwam deze uit?

Een kennis van mij gaat deze week naar Nador. Ik wil dat hij dat boek voor mij mee neemt.




student1980

Citaat van: Hadou op 01/11/2006 om 00:08:40
Azul,
2 vrouwen die samen een boek hebben geschreven?
wat is de titel in het Tarifiet? en wanneer kwam deze uit?

Een kennis van mij gaat deze week naar Nador. Ik wil dat hij dat boek voor mij mee neemt.

Ze komen uit Ben Taib en de namen Samire & Rachida staan op de cover. Het boek heet Tasrit n Azru ( weet niet of dit de juiste spelling is).
Is het mogelijk dat jou kennis ook een exemplaar voor mij meeneemt. Tegen betaling natuurlijk. Ik stuur je zo een pm.

ayned_m

azul Imazighen
azul Asis

wat ik weet is datmayssarachidagedichten schrijft  en ze heeft al een bundel uitgebracht ! datze ook roman geschreven heeft, datweet ik niet

Asis
roman in het tarifit
Omar boumazzough  heeftooit  "TAGHARRBUT N NUH"gepubliceerd  in dekrant van tawiza .

Mohammed bouzaggou

ticri x tman n tsarrawt (roman)  Kadi qaddur prijs gewonnen
jar u jar   (Roman )

IFRI n 3ennu  (kort verhalen ) twee weken geleden  heefthij weer een prijse van IRCAM  gewonnen  (in rabat )

azul
ayned

student1980

Dat weet ik mustafa. Omar heeft in Tawiza (krant) inderdaad een feuilleton gepubliceerd. Maar dat is een vervolg verhaal dat in afleveringen voor de krant is gescheven. Is anders dan een roman.
Bouzzagou heeft een aantal novelles geschreven. Ik weet niet of we zijn verhalen als romans moeten benaderen.
Je zegt zelf dat IFRI n 3ennu korte verhalen zijn, das dus geen roman.
Ik weet wel dat Chacha een roman heeft geschreven.

mIzran

#5
Erg interessant! Ik ken zelf geen Romans die in het Tarifith geschreven zijn en
die dan ook nog is geschreven door een Tamghaath. Juig ik alleen maar toe!

awragh


Ik heb het boek een tijdje geleden in Nador gekocht. De titel is inderdaad 'Tasrit n Wezru' en de schrijfster is 'Samira yedjis idurar n Arrif'.

student1980

Heb je het gelezen? Kun je er iets over vertellen.

Tsaylal

Azul
Er zijn wel romans in het Tmazight n Arif, maar de meeste zn niet gepubliceerd en dat komt door financile problemen. De meeste zn op deze topic genoemd door ayned enandere.
PS:
Ik wil graag aan student1980 vragen: wat is het verschil tusen roman en kort verhalen?




Numidia

Citaat van: awragh op 02/11/2006 om 12:30:35

Ik heb het boek een tijdje geleden in Nador gekocht. De titel is inderdaad 'Tasrit n Wezru' en de schrijfster is 'Samira yedjis idurar n Arrif'.

Ik heb het boek ook. Heb het nu ff niet bij de hand, maar volgens mij klopt het wat Awragh zegt.
Ene "yedjis idurar n Arif" heeft het geschreven.
Ben er vorig jaar ff meebegonnen, maar door tijdgebrek niet meer verder gelezen.
Het leest ieder geval wel makkelijk.

Bades

intressant.

ik kende alleen jar u jar.


mIzran

Ik kan me wel voorstellen waarom ze voor een pseudoniem heeft gekozen. Ik ben nu echt razendbenieuwd, ik ga denk ik richting de Rif in de kerstvakantie en zal het dan proberen te bemachigen.

student1980

Het is geen pseudoniem, althans niet in de zin dat ze niet wil dat wij weten wie zij is. Het zijn zusjes voglens mij dus een duo. Rachida en Samira. Ze komen uit komen uit arif bentaib.

Een roman heeft een andre opzet dan een novelle of kort verhaal. Maar mijn stelling gaat verder. Ik zie jar u jar ook niet als roman, maar als novelle of kort verhaal. Ik hoop dat Samira en Rachida wel een roman hebben geschreven en niet een heel lang verhaal.

mIzran

"yedjis idurar n Arif" is een pseudoniem. Een pseudoniem wordt niet alleen gebruikt om niet te willen weten wie ze zijn. Kan verschillende redenen hebben.

student1980

Citaat van: mIzran op 03/11/2006 om 12:42:43
"yedjis idurar n Arif" is een pseudoniem. Een pseudoniem wordt niet alleen gebruikt om niet te willen weten wie ze zijn. Kan verschillende redenen hebben.

Zoals ik hier boven al schreef.......! Het is geen pseudoniem, althans niet in de zin dat ze niet wil dat wij weten wie zij is. (zucht)