Hoofdmenu

Verhalen van Hadou

Gestart door Tamza, 26/10/2006 om 21:50:24

Nech

Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 19:41:58
Ik wilde eigenlijk nu een verhaaltje plaatsen.. maar ja voor wie?
Altijd gezeik..

Manis theka Wassila tharifest :(
Iedereen is getrouwd en heeft kinderen. Ze ook.

En jij?

Hadou

Citaat van: Nech op 06/12/2009 om 20:00:56
Iedereen is getrouwd en heeft kinderen. Ze ook.

En jij?
Ik?
getrouwd en gescheiden .. weer getrouwd en weer gescheiden ..nu weer getrouwd ..
No kids.

Internet heeft bijna iedereen thuis. ( diegene die wat gewend zijn, zullen het niet laten vallen)

Nech

Citaat van: Hadou op 06/12/2009 om 20:04:31
Ik?
getrouwd en gescheiden .. weer getrouwd en weer gescheiden ..nu weer getrouwd ..
No kids.

Zo erg?
Ik hoop dat je niet voor de derde keer gaat scheiden.

Wat voor werk doe je als ik vraag mag?

Citeer
Internet heeft bijna iedereen thuis. ( diegene die wat gewend zijn, zullen het niet laten vallen)

Trouw je uit het internet?

Hadou

Citaat van: Nech op 06/12/2009 om 20:12:08
Zo erg?
Ik hoop dat je niet voor de derde keer gaat scheiden.
Vrouw moet Hadou niet gaan dwingen om een lening of hypotheek te nemen; dan zegt Hadou daag!
Citeer
Wat voor werk doe je als ik vraag mag?
Elektromonteur.
Citeer
Trouw je uit het internet?
nee, ik bedoel dat mensen thuis gewoon kunnen internetten, dus zij kunnen amazigh.nl - forum ook volgen.

Massinissa

In de Amazigh cultuur staat "Tamẓa," ook wel bekend als "Thamẓa," bekend als een mythische figuur. Deze figuur komt vooral voor in de verhalen van de Riffijnen, maar vergelijkbare verhalen zijn te vinden bij andere Imazighen in Noord-Afrika, zoals de Imazighen in Libië.

Volgens de legende is Tamẓa een vrouw die mannen verleidt om haar grot binnen te gaan, waar ze hen vervolgens opeet. In de overleveringen van de Riffijnen wordt gesproken over Tamẓa als de vrouw van Amẓiw, en ze wordt beschouwd als nog angstaanjagender dan haar man Amẓiw. Volgens de overleveringen waren zowel Tamẓa als Amẓiw menseneters, maar ze hebben de streek van de Riffijnen lang geleden verlaten.

Volgens de verhalen van David Hart kon Tamẓa zich in een mooie vrouw veranderen om mannen naar haar grot te lokken, waar ze hen opat. Volgens David Hart is de enige herinnering aan Tamza de rots van Tamẓa (Aẓru n temẓa), die zich bevindt in Egzennayen, en meer specifiek in Iḥrucen. Deze rots is vernoemd naar Tamẓa vanwege de bewerking ervan tot de vorm van het hoofd van Tamẓa.

Carleton S. Coon was de eerste onderzoeker die aandacht besteedde aan de zogenaamde Rots van Tamẓa (Aẓru n temẓa) en maakte deze bekend bij niet-Riffijnen. Later stelde Coon dat Tamẓa afkomstig was van de primitieve Bachmans, die naar het zuiden werden verbannen en zich vestigden in het gebied waar de Riffijnen wonen, zoals David Hart beschreef.

In de verhalen rond Tamẓa speelt het personage Ḥemmu vaak een avontuurlijke rol. Tamẓa probeert Ḥemmu te verleiden door zich voor te doen als een onschuldige vrouw, maar Ḥemmu is slimmer en weet haar met zijn slimme ideeën te overtreffen.